Nieuwe 7d; Vraag over ruis en scherpte *update*

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hallo!

Ik heb nu ong. 3 weken een 7d en probeer er zoveel mogelijk mee te oefenen. Tot nu toe heb ik vrijwel alles gewist dat ik heb geschoten, omdat ik er niet tevreden over ben. Met name de scherpte en de ruis in de foto's valt me tegen. Nu lees ik dat de AF zeer gevoelig is en zeker gevoeliger dan mijn oude 350d:). Dus heb ik mijn statief er bij gepakt en binnenshuis wat foto's gemaakt. Die zien er wat beter uit; in ieder geval wel scherp. Hierbij is me opgevallen dat de spiegel opklappen al aardig wat scheelt.

Hoe bekijk in de RAW bestanden? Veelal via de bijgeleverde DPP software, via de voorvertoning in mijn Mac en in Lightroom. Bij wat ik tot nu toe heb gemaakt word ik bepaald niet weggeblazen door de beeldkwaliteit. Nu dacht ik: misschien zoom ik wel te ver in en vraag ik teveel van de camera; namelijk scherpte op een niveau dat uberhaupt niet mogelijk is.

Vandaag wilde ik naar buiten en eens flink gaan oefenen, maar dat kon niet vanwege het weer. De body en mijn lens (17-40) mogen dan wel geseald zijn, mijn jas is dat toch net iets minder:) Toen het weer net wat op trok dacht ik, ik maak eens een paar foto's uit mijn raam. Uit de hand weliswaar, maar gezien de snelheid zou dat moeten kunnen dacht ik. Hieronder een van deze foto's. Ik heb geen aandacht gehad voor compositie e.d. maar echt naar buiten gekeken, op de boom voor mijn appartement gericht en afgedrukt. Het gaat me echt om de beeldkwaliteit, niet de schoonheid.

Nu aan jullie de volgende vraag. Als ik dit bestand open in Lightroom en dan inzoom (de standaard zoom; dwz command indrukken en dan op de foto klikken) valt me al op dat de lucht korrelig is, evenals de donker gekleurde delen bijvoorbeeld aan de overkant. De bladeren zijn niet scherp, dat zou door de wind kunnen komen. Echter, de stilstaande objecten zijn ook onscherp.
Ligt dit nu aan de sluitertijd/iso waarde (stond op auto), doe ik iets anders verkeerd, of hoort deze camera betere resultaten op te leveren dan ik hier zie? Ik maak me best een beetje zorgen, omdat ik over een maand op vakantie naar Azie ga en dan natuurlijk de camera mee wil nemen!

Ik heb geen idee hoe ik een RAW bestand hier kan tonen, dus heb een link vanuit Flickr gemaakt van een Jpeg. Het lukt me ook niet om de foto direct hier te tonen vanuit Flickr en uploaden naar de site beperkt de maximale grootte waardoor mijn 'probleem' minder zichtbaar is.. Hoop dat het zo lukt en dat jullie me kunnen helpen!

Robbert
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3 op robbertb, in totaal 17 keer gewijzigd.
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Sorry, maar vind persoonlijk de tekst niet echt prettig lezen. Ben twee keer gestart en twee keer afgehaakt. Wellicht kun je de tekst leesbaar indelen ? ;-)

PS: de 17-40 heeft geen weatherseal mits je een (goed) beschermfilter gebruikt
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb geprobeerd de tekst wat beter in te delen. Is het zo beter? Anders kort ik de zinnen zelf wel even in!

Ik heb volgens mij een B+W slim UV-filter op de lens geschroefd. Ik dacht dat hij daarmee waterdicht was; klopt dit?
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Er gaan nu mensen roepen: probeer eens een aantal foto's te maken zónder dat UV-filter erop.

(Mij viel o.a. de CA op linksboven bij de raamlijsten.)
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb 7 jaar gefotografeerd met dat filter erop met een 350d en daar echt geen problemen met de scherpte gehad voor zover ik mij kan herinneren.
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Dit leest gelijk stuk prettiger (top)

En toch ga ik met het advies van Pieterr mee. Ik heb al te vaak mee gemaakt dat toch het filter de oorzaak was ;-)

Advies maak een nieuwe foto zonder filter en niet door het raam heen.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

en wat zijn de settings? ik kan de exif info niet vinden?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

dukie schreefCOLONen wat zijn de settings? ik kan de exif info niet vinden?
hier kun je ze vinden
http://www.flickr.com/photos/88642620@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

@ Dukie: Die had ik beter even kunnen vermelden natuurlijk:) F11 met 1/60, iso100 met een 17-40L. Niet op statief gedaan. Maar het leek me dat dat toch wel mogelijk zou moeten zijn?

@ Apple: Het raam was natuurlijk open :D. Evengoed zal ik het advies van Pieterr opvolgen en nieuwe foto's maken zonder filter. Ik zal met woensdag een setje testfoto's maken met verschillende lenzen, met en zonder filter. Al blijf ik het vreemd vinden dat ik eerder geen problemen had met de scherpte. terwijl er een filter op zat.

Is er een makkelijkere manier om een serie testfoto's te publiceren? Voor de site moeten ze een stuk kleiner dan ze origineel zijn en ik kan me voorstellen dat dat behoorlijke invloed op de beeldkwaliteit heeft..
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vergeet niet dat de pixels van de 7D ~1,5 keer kleiner zijn dan die van de 350D, oftwel de gebruikte techniek moet òf al perfect zijn òf 1,5x beter dan die je gebruikte bij de 350D.

Vergeet ook niet dat daarom het diafragma waar lichtbuiging een rol gaat spelen rond f/8 begint (350D f/10).

1/60s is te lang voor testopnamen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Betekent dat dan dat ik omhoog zou moeten in iso waarde als ik uit de hand schiet, waar dat bij de 350 nog niet hoefde? Hoe dan ook zou dat de onscherpte kunnen verklaren, maar toch niet de ruis? Ik zou verwachten dat je bij iso100 toch minder last van ruis zou hebben?
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.... 1/60 uit de hand is gewoon geen goed idee. Pak je statief en maak dan nog een testopname en dan is het resultaat ineens wel scherp.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

lijkt mij dat 1/60 op 19mm wel een scherp beeld moet opleveren maar zo stil als een statief krijg je het natuurlijk nooit
en als je achter deze onderstaande regel afmaakt met een ] staat je foto hier gewoon op het forum

[img]http://farm9.staticflickr.com/8055/8086 ... d0_c_d.jpg[/img

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Je kunt ook de bbcode van flickr gebruiken om foto te tonen.
• Open je foto op flickr
• Klik op share (staat boven de foto)
• Grab the HTML/BBCode
• Vinkje bij BBcode
• Copy and paste the code below: (deze box staat de code die je kan knippen en plakken naar het forum
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de tips! zal woensdag even kijken of het weer wat nieuwe foto's toe staat...
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hallo,

Zoals beloofd nieuwe foto's. De foto's zijn gemaakt vanuit ongeveer dezelfde positie, op statief, met opgeklapte spiegel en afstandbediening. Focus is steeds op de appartementen aan de overkant Ik heb zowel zonder als met UV filter geschoten, ter vergelijk.
Ik heb 3 series gemaakt; zowel met mijn 17-40, 70-200 F4 non IS als mijn 50mm 1.8. In de bestandsnamen is aangegeven of het met of zonder filter is geschoten.
Mijn vragen blijven hetzelfde als bij de openingspost: Horen deze foto's zo onscherp en vol ruis te zitten? Of is er iets anders aan de hand?

Het lukt me niet een link van een RAW foto te plaatsen. Omdat ik begrijp dat de Jpegs niet erg bruikbaar zijn, hierbij de link naar Dropbox. Hoop dat dit werkt!

https://www.dropbox.com/sh/51tyk12tsoggxnq/tn-O5zIj1C" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op robbertb, in totaal 17 keer gewijzigd.
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je plaatst hierboven foto's van 500x333 pixels. Ik ben bang dat het moeilijk is om daar iets zinnigs over te zeggen mbt scherpte en ruis.

Het zou handig zijn als je de RAW bestanden ergens beschikbaar maakt. Daar kan meer over gezegd worden.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zoek me helemaal rot naar een manier om RAW foto' beschikbaar te maken. Iemand een tip? Ik kom er niet uit..
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

robbertb schreefCOLONIk zoek me helemaal rot naar een manier om RAW foto' beschikbaar te maken. Iemand een tip? Ik kom er niet uit..
Installeer Dropbox en dan kun je eenvoudig een link plaatsen om het RAW bestand te tonen.

Grtz,
Kurt
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de tip! Heb de dropbox link gemaakt en het bericht met de te kleine foto's aangepast..
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar