Graseters

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
TMT40D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 20:18

Tijdje terug nog even op pad geweest en liep ik bij de Punt van Reide en heb daar wat schapen en runderen gefotografeerd.

Foto 1

33801

Foto 2

33802

Foto 3

33803

Foto 4

33804

Foto 5

33805

Tips en opmerking zijn welkom.
Hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Belichting is prima, scherpte ook

Mijn tips en opmerkingen;

Bij 1 en 2 had ik of een lager standpunt, of zelf de foto in de breedte genomen.
Op 1 nu erg veel ruimte/gras bovenin en 2 is erg centraal.

3 zou ik nog wat croppen zodat het lichtere gras op de voorgrond en de halve waterplas links uit beeld vallen. Dus links ongeveer net zoveel ruimte tot de schapen als rechts.

De laatste is leuk met de reflectie in het water.
Maar bij deze, net als bij 4 had de "achterkant" wat meer ruimte mogen hebben ipv tegen het randje.

Bij 4 hadden ze wat meer onderin de foto mogen staan ipv in het midden.
Gebruik wat je denkt te kunnen en willen gebruiken... ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

foto 1
erg leuk portret maar teveel lege ruimte boven de schaap

foto 2
ook leuke achtergrond met rechts dat water. even een klein zeur puntje wat waarschijnlijk niet anders kan is de blauw verf op de schaap. misschien even bijwerken in PS

foto 5
hoe lang was de sluitertijd? als je die misschien langer kunt maken de volgende keer dan trek je de rimpels uit het water en zie je misschien meer reflectie van de runderen in het water. nu zijn het halve weerspiegelingen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Voor mij zijn deze foto's minder geslaagd :( .
Zeker wat compositie betreft valt er nogal wat te verbeteren.
Bij foto 1 (inderdaad teveel lege ruimte boven) en 2 stoort de achtergrond.
Dus inderdaad lager gaan en zorgen dat je een rustige (onscherpe) achtergrond hebt.
Foto 3 zit weinig spanning in, erg vlak. Ook de houding/ligging van de schapen vind ik minder.
Bij foto 4: zoek het 3e schaap. Ik meen een oortje te zien achter schaap no 1. Verder steekt schaap 2 zijn poot buiten de foto (zelf dus ietsje naar rechts moeten draaien).

Ik weet wel dat je deze dieren niet kunt sturen, maar het zijn wel dingen die gelijk opvallen en de foto's er niet beter op maken.
mark.beniers schreefCOLONfoto 5 : hoe lang was de sluitertijd? als je die misschien langer kunt maken de volgende keer dan trek je de rimpels uit het water en zie je misschien meer reflectie van de runderen in het water. nu zijn het halve weerspiegelingen.
Hoe bedoel je dit ? Sluitertijd hier is 1/250sec. Ik neem aan dat je het water 'gladder' wilt maken. Dat lukt je nog niet met 1 sec sluitertijd :wink: . Of de reflectie daar beter van wordt waag ik te betwijfelen. En als een van de beesten dan een beweging maakt ?
Nu ik toch bij de sluitertijden ben: ik zie dat je alle foto's hebt gemaakt met sluitertijdvoorkeuze (1/250sec) bij ISO400. Waarom ? Je diafragma komt uit op f11, f16(3x) en f18.
Wat wel te doen : diafragma(voorkeuze) op bv. f5.6 tot f8 en ISO op 200. Sluitertijden zullen omhoog gaan naar ca. 1/1000sec (dus geen bewegingsonscherpte) en je bepaalt zelf voor een deel hoe je achtergrond(bij foto 1 en 2) er uit komt te zien.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik denk dat je meer (en goed) moet spelen met de instellingen van je camera. Op je 7D zitten daarvoor allerlei wieltjes en knopjes en die laten zich eenvoudig genoeg bedienen :wink: .
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Inderdaad een schaap/rund kan bewegen, ik probeer vaak mooie weerspiegelingen in het water te krijgen van andere elementen die dus niet kunnen bewegen en dan kom ik inderdaad soms op sluitertijden boven 1 seconden. dus vanaf statief.
ik zie dat je alle foto's hebt gemaakt met sluitertijdvoorkeuze (1/250sec) bij ISO400
Hoe zie je dat? ik wil vaak weten hoe een foto is gemaakt om er van te leren. maar het staat er niet bij geschreven.
Het zit in de Exif info maar daarvoor moet je de foto hebben toch?
Laatst gewijzigd door 1 op mark.beniers, in totaal 8 keer gewijzigd.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Mark,
Om de exif-gegevens van een foto te kunnen zien moet je een exif viewr geinstalleerd hebben.
Deze bv: http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?artikelid=396" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn er nog meer maar deze gebruik ik daarvoor. Google op 'exif viewer'.
De foto is natuurlijk die welke in het topic staat. Met rechtermuisknop erop klikken en dan onderaan naar 'view exif' .

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

off topic
Bedankt Jumper
Ik heb een add-on (Exify) in Firefox geinstaleerd
deze laat al de info zien zodra je met de cursor over de foto gaat.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Erg jammer dat ts (en ook anderen) nu niet meer reageren.
Zo heeft feedback vragen of geven weinig zin natuurlijk :cry: :cry: .

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
TMT40D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 20:18

Frank bedankt voor je tips en opmerkingen.
Jumper ook jij bedankt voor je opmerkingen en tips. Dat het een heel verhaal is geworden maakt niet uit.
Wat jullie hebben geschreven zal ik zeker meenemen als ik weer eens op pad gaat.

Dank jullie wel.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar