De meeste simpele vragen stelt u hier! Deel II alweer

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Billie-90 schreefCOLON dus eigenlijk kan ik beter alleen de originele foto's bewaren op de laptop (buiten LR) en de bewerkte foto's gewoon lekker in LR laten staan en niet buiten LR opslaan..? :P
Beter kan je denk ik gewoon alles in LR importeren :) Van mijn camera gaat de foto's rechtstreek LR in. LR is enkel een database met een verwijzing naar de foto en alle bewerkingen die erop gedaan zijn. Pas bij het exporteren worden die bewerkingen ook daadwerkelijk toegepast. Het is dus niet zo dat elke foto echt daadwerkelijk in de LR database komt te hangen, want dan zou je in no-time een catalogus krijgen van honderden GB's.

Stel ik importeer een foto, dan kan ik LR de locatie laten bepalen (kopieren of verplaatsen) of de foto laten staan waar hij nu is en enkel een link daarnaartoe maken. Aangezien ik ze rechtsstreeks vanaf mijn camera haal kopieer ik ze dus naar een folder structuur die door LR bepaald wordt. Echter kan ik ook gewoon naar die folder toe browsen in explorer en dan heb ik daar de foto's ook gewoon. De kracht van LR is juist dat alles in de catalogus zit. Als mijn dochter een foto van zichzelf wil om in een vriendenboekje te kunnen plakken, dan heb ik met 3 tellen alle foto's voor mijn neus waarin zij getagd is. Een aantal van die foto's zullen ook van een compactje komen, en daar is nooit enige bewerking op gedaan, of met m'n iphone gemaakt, etc... Maar ze staan wel allemaal in de LR catalogus (database) en daardoor makkelijk te vinden. En eenmaal een leuke foto uitgezocht kan ik altijd nog even wat bewerkingen erop doen en hem gelijk printen.

Kortom.. naar de foto's op mijn schijf blader ik nooit meer ;)

En een conversie van 3 naar 5 moet volgens mij gewoon goed gaan, al kan een backup nooit kwaad natuurlijk :)
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

beetje bij beetje begin ik Lightroom toch wel onder de knie te krijgen .. en begin hem steeds handiger te vinden..

mijn dank is meer dan groot Rutger! :mrgreen:
dit ga ik onthouden voor de komende update!! ;)

ik ga trouwens ook een NAS systeem aanschaffen.. lijkt me toch wel zo veilig.. zeker nu ik ook wel vaker de vraag krijg of ik anderen mensen kan portretteren.. (ik heb het tot nu toe steeds afgewezen maar wil 'r toch wel aan beginnen..)
iemand enige tips waar ik op moet letten bij aanschaf? of kan iemand mij iets aanbevelen? welke prijzen moet ik dan van uitgaan? (ik heb werkelijk geen idee..)

of.. moet ik misschien een apart Topic hiervoor starten?

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het ligt er ook een beetje aan wat je met je NAS wilt doen.

Ik heb de mijne in mijn netwerk zitten, kan hem dus overal benaderen. Als het moet zelfs van buiten de deur, maar die opties heb ik niet geactiveerd (mijn NAS staat ook uit als ik er niet mee werk)
Maar ik vond een snel netwerk dus belangrijk, daarom is de mijne 1Gbps en geen 100 Mbps. Ik heb vier trays in de NAS zitten. Gebruik maar twee schijven, maar kan dus snel en zonder gezeur upgraden.
Daarnaast, ik draai mijn nas in RAID 1. Een enkele foto wordt dus weggeschreven op schijf 1 EN op schijf 2.
Draai je in RAID 0, dan wordt je foto gesplitst. Gaat er één schijf stuk, dan heb je nog halve foto's op de andere schijf. Kortom, nog niets.

Je kunt met 4 schijven of meer ook in andere RAID-conversies draaien, zoals 5 of 6. Daarbij worden je foto's verdeeld over meerdere schijven en boek je toch de snelheidswinst die je met RAID 0 zou hebben. Maar als je NAS dan stuk gaat (dus niet de schijven) dan heb je alsnog een probleem; je dient eenzelfde RAID-controller te hebben om je schijven weer te kunnen zien. Dus na een paar jaar heb je een probleem als je NAS ermee stopt. Je kunt dan, wanneer je veel pech hebt, naar een duur data-restore bedrijf.
Heb dat zelf mogen ondervinden. Heb nog geluk gehad met een andere NAS van dezelfde fabrikant, anders had het me waarschijnlijk honderden euro's extra gekost. Voor mij de reden om gewoon in RAID 1 te blijven draaien. Als de NAS dan sneuvelt, dan kan ik de schijf nog gewoon ergens anders indouwen.

Bedenk wel dat een NAS een storage is, en geen fatsoenlijke back-up. Een back-up bewaar je om te beginnen niet thuis. Je moet uitgaan van het ergste scenario. Als thuis de bliksem inslaat of er breekt brand uit, dan bedenk zelf maar wat er kan gebeuren. Je NAS hoeft voor het eerstgenoemde niet aan te staan, uit maar toch in het stopcontact kan ook al einde NAS betekenen.

Ook DVD's of CD's zijn geen goede back-up omdat de gegarandeerde termijn dat je data goed blijft bij lange na niet gehaald wordt.
Mijn ervaring is dat tapes (ja, misschien wel oud) het meest betrouwbare zijn. Deze zijn makkelijk naar een andere locatie te vervoeren en houden de data wel lang vast. Punt is dat tapestreamers duur zijn en dat een goede back-upprocedure redelijk omslachtig is. Maar dit gaat allemaal wel ver.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik wilde idd een NAS kopen waar 4 schijven in paste..
en dat ik 2 schijven voor 1 foto gebruik.. (RAID 1 als ik het goed begrepen heb)..
opzicht zou het wel handig kunnen zijn als ik buiten de deur nog bij m'n foto's kan.. maar weet nog niet zeker of ik dit wel of niet ga gebruiken..
de overschrijf snelheid weet ik niet of dit echt SUPER snel moet.. ik ben maar amateur fotograaf.. en als ik 'snachts naar bed ga kan ik de foto's uplaoden naar de NAS en de morgen erna is het wel gefixed neem ik aan.. :o
idd is wel wat je zegt: geen Back-up .. daar ging ik wel beetje vanuit maar ik heb het woord "back-up" niet echt goed over nagedacht.. daar heb je me wel mee wakker gemaakt..
dus kort..:

-liefste ruimte voor 4 schijven (zal beginnen met 2x 1TB)
-snelheid niet echt nodig
-zou wel fijn zijn om het buiten de deur ook nog te kunnen gebruiken..

gr. Michel

p.s. hoezo zet je de NAS uit als je hem niet gebruikt? om de aantal werk-uren voor het apparaatje zo min mogelijk te houden?
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Michel: Tip: koop een Synology (of een QNAP). Zoiets bijvoorbeeld:

http://tweakers.net/pricewatch/313136/s ... ds413.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.synology.com/products/produc ... 3&lang=nld" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vergis je niet in snelheid hoor. Het klinkt leuk als je het spul aan kan zetten en naar bed gaat. Maar het is zo frustrerend om twee uur later je bed uit te moeten om het kaartje even te verwisselen :D

Maar ook al heb je een snelle netwerkaansluiting op je NAS, ook je computer moet die hebben (een los netwerkkaartje van 1Gpbs kost niet veel hoor) Het scheelt echt aanzienlijk qua tijd.

Als ik een advies mag geven, kijk naar bijvoorbeeld een synology. Ze zijn niet moeilijk om te installeren en hebben best veel functies buiten gewoon NAS zijn. Prijzen vallen ook nog wel mee, maar geld kost het allemaal.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Conversie van raw naar jpeg vind ik tegenvallen met lr5. Daar gebruik ik het niet voor.
Wel voor het opbouwen en beheren van mijn foto bibliotheek. Heel gebruikersvriendelijk.
En ook verkleinen, beetje verbeteren en afdrukken gaat prima.
De afdrukmodule is echt kei-goed.

Voor raw's bewerken wordt hier dxo gebruikt. Perfect resultaat.
Wel prijzig, want de pro-versie moet je regelmatig updaten = extra betalen. Dat is weer een nadeel.
Beste optie: gewoon geen nieuwe spullen kopen :D
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

oke!
enorm bedankt voor de hulp allemaal!! :)
dus ik moet uitgaan van zo'n €500,- zonder harde schijf?
is hier ook nog iets waar ik op moet letten..? (welke harde schijf ik moet nemen enz.?
wat een vragen allemaal.. :s sorry hiervoor maar wil geen kat in de zak kopen uiteraard.. :)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Synology geeft bij de specificaties van de hd's een link naar een lijst die zij supporten. Geen idee of het met andere schijven ook werkt, vast wel. Maar het lijstje is best groot
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ja inderdaad, had ik al gezien (was weer te snel met vragen stellen.. haha)

ik ga hier eens verder op in zoeken en informatie ophalen..!

Mijn dank is zeer groot!! :mrgreen:

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Billie-90 schreefCOLONwelke harde schijf ik moet nemen enz.?
Ook dat is niet zo moeilijk: neem een WD Red (2 of 4 stuks). Speciaal voor de NAS.

http://tweakers.net/pricewatch/315368/w ... x-3tb.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wdc.com/nl/products/products.aspx?id=810" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor NAS toepassingen met statische data zoals backup en archief, is RAID een dure oplossing en het biedt je een schijnveiligheid.
Een NAS met een enkele schijf in combinatie met twee externe USB schijven geeft een betere bescherming tegen data verlies.
Zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... S#p1131964

Hans.

[edit]Typo[/edit]
Laatst gewijzigd door 2 op hdb, in totaal 23 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Inderdaad een nuttig topic voor eenieder die de aanschaf van een NAS overweegt, het topic dat Hans aangeeft:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 8&t=103775" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

dankuwel heren, ik ga hierop verder lezen! :mrgreen:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Heeft iemand enig idee wanneer de nieuwe Focus komt? Ik heb hem in verband met de zomerperiode al twee maanden niet gehad :(.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

http://focusmedia.nl/magazine/edities/huidige" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Focus wordt uitgegeven door HUB die gisteren faillisement heeft aangevraagd
Het faillissement wordt vermoedelijk dinsdag door de rechter uitgesproken, waarna een curator zal beslissen over het lot van de uitgeverij.

Het is dus maar de vraag of er nog een nieuwe Foscus uitkomt.

Hans
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Wanneer is deze verzonden? Vandaag, gisteren of vorige maand?

@HDB: Ik las het inderdaad. Hopelijk komt er nog een doorstart.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ze schrijven op Facebook: "HUB Uitgevers is aandeelhouder van Focus, maar we zijn een zelfstandige uitgeverij en zijn in die zin niet getroffen. Al is het natuurlijk heel verdrietig voor ons om de stand van zaken bij onze collega's van ons zusterbedrijf te zien."

Goed nieuws dus :)
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

hdb schreefCOLONFocus wordt uitgegeven door HUB die gisteren faillisement heeft aangevraagd.
Dat is droevig nieuws!

http://tweakers.net/nieuws/90929/uitgev ... lliet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/HUB_Uitgevers" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar