De meeste simpele vragen stelt u hier! Deel II alweer

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Waarschijnlijk probeert je camera scherp te stellen, maar is het ietsje te donker?
Scherpstellen heeft namelijk voldoende verschil in licht (contrast) nodig en als er dat niet is dan gaat de camera "zoeken" wat ook wel "hunten" genoemd wordt.

Klopt het dat het redelijk donker is waarmee je test?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Als ik heel eerlijk ben heb ik er nooit bewust op gelet op welke momenten dit is. Maar heeft dit niks met de iso te maken dan?? Omdat die dan altijd heel erg verspringt in de zoeker. Ik snap gewoon nog niet veel van die iso en waar het voor dient denk ik :-$
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je autofocus wordt los geregeld in de camera, daar is een aparte sensor voor. Alle instellingen zoals iso, sluitertijd en diafragma worden bepaald door een meting van weer een andere sensor in de camera
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

ISO geeft de filmgevoeligheid aan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Filmgevoeligheid" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je je camera automatisch ISO laat instellen, dan zal deze afhankelijk van hoe donker het is een lagere of hogere waarde krijgen.
ISO100 bij voldoende licht
Wordt het donkerder, dan is meer gevoeligheid nodig en zal de camera bijv. voor 400ISO of nog hoger gaan, zodat je toch een goed belichte foto krijgt ookal is het wat donkerder.
Nadeel kan wel zijn dat je door die verhoogde gevoeligheid meer ruis in je foto krijgt.

Daarom is de truuk altijd om de juiste combinatie van ISO, Sluitertijd en Diafragma (F-nummer) te vinden.
Veel fotografen bepalen deze waarden altijd zelf (Manual) maar dan moet je wel goed begrijpen wat de waarden doen en inhouden.
De site die ROcker aangaf legt dit prima uit, ik heb daar zelf ook van geleerd.

ps. Wat je zal merken is dat er op 1 vraag vaak meerdere antwoorden mogelijk zijn omdat het allemaal afhangt van de situatie.
Daarom is het van belang om er van bewust te zijn wat de situatie is bij het maken van een foto, zodat we daar beter op kunnen antwoorden.
Gelukkig worden de instellingen waar de camera op stond bij het maken van de foto opgeslagen in de foto (Exif data), dus als je een voorbeeld foto hebt, dan kunnen we daar vaak de instellingen wel van zien.
Hoe de situatie bij het nemen van de foto is, dat weet alleen diegene die de foto maakt, dus dat zul je moeten onthouden :)

Ik hoop dat ik je vraag ivm het "blijven zoomen" beantwoordt heb en over ISO hier nu ook.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Heey Dave ja ik ben hier zeker mee geholpen bedankt :-) ik ga waarschijnlijk van het weekend foto's maken in de dierentuin. Zal dan beter opletten ;-)
Tealeaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 16:30
WoonplaatsCOLON Twente

Ik heb een tijdje geleden Elements 11 aangeschaft. Nu ben ik hier mee verschillende dingen aan het uitproberen, maar 1 ding wordt mij niet echt duidelijk: hoe kan ik direct zien of een foto scherp is of niet? (Dus flink inzoomen op de foto, waarbij ik makkelijk van de 1 naar de andere foto kan).
Zoals ik het doe kan dit niet via de Organizer. Doe ik misschien iets fout of kan dit inderdaad niet?
500D + Canon 18-200mm + Canon 50 mm 1.8 + Canon 70-200 4.0 L + Lowepro sport 200 aw + Nissin DI866 MKII
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Simpele vraag; wat wordt er bedoeld met lichtafval ?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

IngridM schreefCOLONSimpele vraag; wat wordt er bedoeld met lichtafval ?
goede vraag. ik ben ook wel benieuwd.
Anoniem 3

Moeilijk hoor:
even intikken in Google, dan krijg je o.a. dit resultaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vignettering
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

IngridM schreefCOLONSimpele vraag; wat wordt er bedoeld met lichtafval ?

Is niet zo heel moeilijk.

Licht is niet overal even sterk. Als je een lichtbron hebt, bijvoorbeeld de schemerlamp thuis, dan is het dichtbij de schemerlamp goed lezen. Maar 10 meter er vanaf moet je moeite doen om de kleine letterjes te kunnen leven. Soms heb je een foto waarbij dit verval te zien is; we spreken dan van de licht-afval of licht-verval. (Lichtafval is gewoon licht wat je weggooid, maar dat is fysiek lastig. Licht afval is niet zwaar tillen :D)

Het is dus een foto waarbij aan de ene kant een lichtbron staat en je op de foto al ziet hoe veel zwakker het licht wordt naar de andere kant van de foto: dat is licht-afval

Vignetering is een vorm van licht-afval. Naar de buitenranden wordt het licht wat op je sensor komt minder sterkt door bijvoorbeeld een verkeerde zonnekap of de manier waarop het objectief gebouwd is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Bedankt fotojeroen heel duidelijk maar als ze erover spreken dat een objectief lichtafval toont? Ligt dat dan aan het objectief of aan de manier van fotograferen.

Telescoop wat een rare reactie. We kunnen alle vragen zelf googlen, alles is te vinden op internet. Wiltoch niet zeggen dat je het hier niet mag vragen?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Anoniem 3

Snik... :oops: Ik wilde alleen maar helpen... :? :cry:
Maar je hebt gelijk, Jeroen kan het veel beter uitleggen dan wie of wat dan ook. Dat weten we hier allemaal.

Overigens googelen we niet naar vragen, maar naar antwoorden op een vraag, maar dit terzijde.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Oh Telescoop dan heb ik het anders opgevat dan dat jij bedoelde. Soms lastig met geschreven tekst...
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

IngridM schreefCOLONBedankt fotojeroen heel duidelijk maar als ze erover spreken dat een objectief lichtafval toont? Ligt dat dan aan het objectief of aan de manier van fotograferen.
Het ligt dan aan het objectief. D'r zijn objectieven waar licht-afval meer voorkomt dan andere, dan spreken we inderdaad over vignetering. Vaak is dit wel wanneer het diafragma geheel open staat. Als je het diafragma wat knijpt (bijvoorbeeld f/8.0) dan is het al een heel stuk minder. Daarnaast is vignetering met lightroom of een ander programma zo weggewerkt hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Tealeaf schreefCOLONIk heb een tijdje geleden Elements 11 aangeschaft. Nu ben ik hier mee verschillende dingen aan het uitproberen, maar 1 ding wordt mij niet echt duidelijk: hoe kan ik direct zien of een foto scherp is of niet? (Dus flink inzoomen op de foto, waarbij ik makkelijk van de 1 naar de andere foto kan).
Zoals ik het doe kan dit niet via de Organizer. Doe ik misschien iets fout of kan dit inderdaad niet?
en een antwoord op de vraag van Tealeaf,
je kan inderdaad in de Organizer niet verder inzoomen dan de volledige foto in beeld,
Daarvoor moet je hem openen in de Editor, dan kan je tot pixelformaat. De Organizer is echt bedoeld als preview zeg maar.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

in aanvulling op het topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 8&t=113549" onclick="window.open(this.href);return false;

ik ben van plan om een canon 430EX II aan te schaffen.
in de toekomst zou ik wat meer willen gaan doen in het strobisten gedeelte en als aanvulling op de 430EX II zou ik dan bijv. 2 Yongnuo YN560II flitsers willen aanschaffen.
mijn body is vooralsnog een 400D.

mijn vraag is, kan ik deze 3 flitsers draadloos aansturen met 4 x Yongnuo RF-603II/C losse Transceiver?
1 als transmitter (op de camera) en 3 als receiver(flitsers)
of heb ik dan andere componenten nodig?
Anoniem 3

Mijn simpele vraag:
Waarom komen de [tka] en [tkg]- items niet meer op de frontpage te staan?

en als aanvulling daarop:
Waarom staan er nog steeds nieuwsitems van 2012 op diezelfde frontpage: http://www.eosdigitaal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

barry van strien schreefCOLONin aanvulling op het topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 8&t=113549" onclick="window.open(this.href);return false;

ik ben van plan om een canon 430EX II aan te schaffen.
in de toekomst zou ik wat meer willen gaan doen in het strobisten gedeelte en als aanvulling op de 430EX II zou ik dan bijv. 2 Yongnuo YN560II flitsers willen aanschaffen.
mijn body is vooralsnog een 400D.

mijn vraag is, kan ik deze 3 flitsers draadloos aansturen met 4 x Yongnuo RF-603II/C losse Transceiver?
1 als transmitter (op de camera) en 3 als receiver(flitsers)
of heb ik dan andere componenten nodig?
het antwoord reeds gevonden via http://www.digitalefotografievakantie.n ... _622C.html
het is dus mogelijk. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Telescoop schreefCOLONMijn simpele vraag:
Waarom komen de [tka] en [tkg]- items niet meer op de frontpage te staan?

en als aanvulling daarop:
Waarom staan er nog steeds nieuwsitems van 2012 op diezelfde frontpage: http://www.eosdigitaal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet of je hier al antwoord op hebt gehad, maar ik bump dit topic even naar boven met een hele andere vraag:
Als ik een panorama maak van meerdere foto's, kan ik dan een polarisatiefilter gebruiken? Of beïnvloed dat het verloop van de stitch? Met andere woorden, zie ik kleur/licht verschillen in de stitchnaden of zal alles mooi in elkaar overlopen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het polarisatie-effect wordt bepaald door de hoek van de optische as van het objectief ten opzichte van de stand van de zon (en natuurlijk ook door de verdraaiing van het filter).
(Aanzienlijke) kleurverschillen zijn dan heel goed mogelijk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar