(Veel) ruis op de 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
alfa147fun
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 15:26
WoonplaatsCOLON Oostburg
CONTACTCOLON

Mijn EOS 7D laat zelfs bij lage ISO veel ruis zien, zie deze voorbeeldfoto.
De foto is genomen met ISO 160.

De hoeveelheid ruis lijkt me niet normaal.
Hebben meer 7D-gebruikers hier last van, of is het een fabrieksfout?
EOS 6D, EOS7D, EOS 40D; EF70-200 [color=#FF0000]L[/color] F4 IS; EF24-105 [color=#FF0000]L[/color] F4; EF-S 17-55 F2.8; EF 50 1.8 II; 2x EX 580II; EX 430II
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Ik heb ook een 7D en dit ben ik met foto's overdag nog niet tegen gekomen. Ik mag aannemen dat je de nieuwste firmware op je 7D hebt?
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Zo te zien heb je de foto met 2 stops onderbelicht en daarna weer opgetrokken in de edit, het is logisch dat je dan ruis gaat introduceren.

Dit staat namelijk in je exif:
Exposure Bias: -2.00 EV
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Volgens de exif heb je inderdaad -2 belichtingscompensatie gebruikt.. Als je dat dus naderhand weer terug hebt proberen te halen is het niet zo vreemd nee...
Was die compensatie echter nodig omdat je lichtmeter door de omstandigheden in de war werd gestuurd, en heb je er verder niks aan gedaan, dan zou het niet horen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk naar het RGB-histogram achterop de camera: zorg dat er rechts heel weinig ruimte is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
alfa147fun
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 15:26
WoonplaatsCOLON Oostburg
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLONZo te zien heb je de foto met 2 stops onderbelicht en daarna weer opgetrokken in de edit, het is logisch dat je dan ruis gaat introduceren.

Dit staat namelijk in je exif:
Exposure Bias: -2.00 EV
Met mijn 40D deed ik dat ook wel eens, maar kreeg ik nooit zo veel ruis te zien als nu...
EOS 6D, EOS7D, EOS 40D; EF70-200 [color=#FF0000]L[/color] F4 IS; EF24-105 [color=#FF0000]L[/color] F4; EF-S 17-55 F2.8; EF 50 1.8 II; 2x EX 580II; EX 430II
Anoniem 4

Ja, onderbelichten deed ik ook wel eens met mijn 40D en ook met mijn 7D, maar wel altijd met een reden.
Alleen als ik naar de foto (en de daaruit afgeleide omstandigheden) kijk, zie ik hier geen reden om twee stops onder te belichten.
Als je dan daarna in Lightroom heel wat toeren gaat uithalen om dat ongedaan te maken, krijg je problemen.
Geen fout van de camera, maar een gebruikersfout.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Ik fotografeer regelmatig binnen met mijn 7D en ga tot 3200 ISO. Ik vind de ruis wel meevallen. Maar ja...wat de een veel ruis vindt, vindt de ander verwaarloosbaar....
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Om ruis te voorkomen is er maar 1 remedie: Correct belichten. Je sensor is niets anders als een lichtmeter. Hoe lager de gemeten hoeveelheid licht door de sensor hoe groter de invloed van de onnauwkeurigheid van deze meter wordt. Door correct te belichten en de te meten hoeveelheid licht zo groot mogelijk te houden kun je de vorming van ruis tegen gaan.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Zelf ook een 7d en geen problemen met ruis. De ruis die je hier ziet is volgens mij in de nabewerking nog goed op te lossen. Om te weten of je echt een probleem hebt zal je meer tests moeten doen met verschillende iso waarden onder gelijke omstandigheden.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Kan je wat voorbeeldfoto's zien waarbij correct belicht is? Correct volgens het hostogram op de camera.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
alfa147fun
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 15:26
WoonplaatsCOLON Oostburg
CONTACTCOLON

annoh schreefCOLONTS,
Kan je wat voorbeeldfoto's zien waarbij correct belicht is? Correct volgens het hostogram op de camera.
Volgens mij kwam de ruis inderdaad vanwege het "oplichten" via lightroom van te donkere foto's. Goed belichte foto's laten geen ruis zien.
Raar eigenlijk dat het met de 7D wel veel beter opvalt dan bij de 40D...
EOS 6D, EOS7D, EOS 40D; EF70-200 [color=#FF0000]L[/color] F4 IS; EF24-105 [color=#FF0000]L[/color] F4; EF-S 17-55 F2.8; EF 50 1.8 II; 2x EX 580II; EX 430II
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Een 7D...?

Ik ga gerust t/m 6400 ISO of nog een kustmatig stapje verder, mocht het nodig zijn. Ruis? Niet benoemenswaardig; zelfs zonder ruis weg te filteren. Softwarematig ruis weg filteren, doe ik praktisch nooit. Tever doorschieten en je verliest nog meer detail...

Belicht zo rechts mogelijk, zoals anderen ook al aangaven.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar