Tussen het geel.... lekker smikkelen...

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Deze zweefvlieg kwam ik vanmiddag tegen en was lekker aan het smikkelen op een paardenbloem.....





Afbeelding


Rob, 8)
Laatst gewijzigd door 1 op Natuurfreak, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Weer een zeer mooie plaat Rob! Wat een details!

Ik zou misschien dat gele puntje op zijn oog nog net weg halen. Dit trekt een beetje mijn aandacht ;)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

knrd schreefCOLONWeer een zeer mooie plaat Rob! Wat een details!
Ik zou misschien dat gele puntje op zijn oog nog net weg halen. Dit trekt een beetje mijn aandacht ;)
Thanks knrd...
Ik had er zelf niet zo'n last van, het stuifmeel hoort er een beetje bij...
maar goed, speciaal voor jou.... dat gele puntje weggehaald... 8)


Aangezien jij de enige bent die nog gereageerd heeft heb ik het origineel maar vervangen, zonder dat gele puntje...

Rob, 8)
Akumal

Waarschijnlijk zat het gele puntje links, dan valt hij wellicht wel op.
Scherpte en zachte licht zijn weer meesterlijk Robbie.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Prachtig weer! Altijd genieten, jouw macrofoto's! :D (Gele puntje nog net gezien, hij stoorde me niet, maar zo vind ik hem ook super.)
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Weer een heel strakke foto.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een fraaie foto Rob en wat een scherpte....... :shock:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

erg mooi scherp.
misschien een kleine tip, volgende keer meer proberen ook het achterlijf/vleugel geheel erop te krijgen ?
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ook deze staat er weer loepzuiver op Rob :) .
Echt helemaal top hoor.

Gr. Jan
Canon materiaal
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Top, staat er mooi scherp op.

Mark houdt liever van en wat grotere DOF, ik persoonlijk vind hem prima.

Als deze met 5x vergroting is geschoten heb je wss al de maximale DOF. Dan krijg je de rest alleen nog scherp door focus-stacking.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Heel mooi gemaakt en scherp.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Heel erg mooi en super scherp.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Thank luitjes voor de moeite om een reactie achter te laten... altijd fijn om te lezen..... 8)
mark.beniers schreefCOLONerg mooi scherp.
misschien een kleine tip, volgende keer meer proberen ook het achterlijf/vleugel geheel erop te krijgen ?
Ik lees je tip iets anders dan dat Jeffry hem leest.. Jeffry heeft het over DOF, ik lees het zo: 'dat je bedoelt dat je de zweefvlieg in zijn geheel erop wilt zien (dus zonder afgekapte delen).
Afgekapte delen, Tja..... Als ik een foto maak met een bepaalde vergroting, dan weet ik van te voren heel goed of ik het onderwerp er in zijn geheel op kan krijgen... Dus als er delen niet op staan is dat een bewuste keus van mij.... Vaak (dus niet altijd) wil ik de nadruk leggen op de kop, die wil ik er dan uit laten springen... Wat ik zelf in deze foto belangrijk vind is de details op het koppie, het kleurenspel, het zachte licht, de schuine lijn van de compo waarbij de zweefvlieg als het ware de foto inkomt en de gekozen dof, omdat alleen de kop hier scherp is krijg je een klein beetje het gevoel alsof het koppie de foto uitkomt (3D als het ware), meer DOF zou dat effect teniet doen. De delen die afgekapt worden vind ik (in dit geval) niet zo belangrijk. Als je bijv. als bioloog alle onderdelen van een insect wilt gaan beschrijven dan lijkt het me wel handig om hem in zijn geheel te portretteren/registreren... maar ik maak geen bewuste registratiefoto's waarbij alles er per se op moet staan.... Ondanks dat ik soms bewust delen afkap, probeer ik toch goed te kijken of het geheel (qua harmonie, qua compo en waar de delen worden afkapt) voor mij goed aanvoelt.
Wat ik (in zn algemeenheid, dus niet bij deze/bovenstaande foto) minder goed vind kijken is: Bijv. een insect die er voor 99% helemaal op staat, (dus duidelijk de bedoeling was van de fotograaf om hem er in zijn geheel op te zetten) maar waarbij er toch een heel klein stukje van het pootje wordt afgekapt. Dan maak ik liever een foto (zoals bovenstaand) waarbij je goed kunt zien/aanvoelen dat het niet de bedoeling is om hem in zijn geheel te portretteren.....

Maar goed, het is uiteraard altijd een kwestie van smaak, ik probeer je zeker niet te overtuigen alleen mijn achterliggende gedachte/werkwijze te geven zodat je weet wat mijn bedoeling was, dat is misschien ook weleens leuk om te vermelden want ik maak wel vaker dit soort foto's.....

PS Op de manier hoe Jeffry het leest heeft hij overigens ook gelijk. Qua dof krijgt je de vlieg van voren tot achteren niet scherp zonder focus stack, maar focus stack is niet echt mijn ding, ik weet hoe ik het moet doen, maar pas het zeer zelden toe....

Rob, 8)
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

weer 'n strakke plaat Rob..
echt jaloers hoe jij je belichting inorde hebt enz.

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

mooi om te lezen dat het bij jou een bewuste keuze is.
ik kreeg een iets anders gevoel bij deze foto, dat de nadruk inderdaad heel duidelijk ligt op de kop maar toch de insect er helemaal op willen zetten nu is het net een heel klein randje wat eraf valt.

Mijn persoonlijke voorkeur is inderdaad een grotere DOF en ja ik doe dat vaak met focus stacken.
zo moeilijk is dat eigenlijk niet
bv. 3 foto's op verschillende gebieden scherp gesteld en daarna PS het laten samen voegen.
zo moeilijk is dat niet en als je googled erop kom je een heel eind.

Het gaat er inderdaad over wat wil je als fotograaf laten zien. Vaak wordt alleen de foto gepost en moet je gaan bekijken of wat je ziet ook overeen komt met wat de fotograaf wilde laten zien.
en dat laatste is niet altijd het geval. Jij kiest en beargumenteerd duidelijk wat de bedoeling was bij deze foto. Dit is iets wat ik erg kan waarderen en eigenlijk af en toe mis op dit forum.
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat iemand eerst verteld:
Ik heb die foto zo en zo willen maken met dit in mijn gedachte en dit is wat er uit gekomen is.
en dat je daarna pas het resultaat ziet.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

wow, die is eng scherp zeg, erg mooi, ook qua DOF en kleuren.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

mark.beniers schreefCOLONHet gaat er inderdaad over wat wil je als fotograaf laten zien. Vaak wordt alleen de foto gepost en moet je gaan bekijken of wat je ziet ook overeen komt met wat de fotograaf wilde laten zien.
en dat laatste is niet altijd het geval. Jij kiest en beargumenteerd duidelijk wat de bedoeling was bij deze foto. Dit is iets wat ik erg kan waarderen en eigenlijk af en toe mis op dit forum.
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat iemand eerst verteld:
Ik heb die foto zo en zo willen maken met dit in mijn gedachte en dit is wat er uit gekomen is.
en dat je daarna pas het resultaat ziet.
Geen slecht idee Mark. Ik zal het iig proberen toe te passen bij het plaatsen van mijn foto's.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar