2e poging macro

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

Hallo Allemaal, hierbij mijn 2e poging macro fotografie te beoefenen. Heb nog steeds moeite met de scherptediepte op het juiste punt te krijgen (weet dat dit natuurlijk niet in een week of maand te leren is, maar alle tips zijn welkom natuurlijk ook betreffende instellingen van de camera. maak nu alle foto's in de AV stand. Hoor graag weer jullie feedback. Zitten enkele foto's tussen waarvan ik zelf niet weet wat nu de beste is (2X insect en 2X witte bloemetjes).

Foto 1

38006

foto 2

38007

Foto 3

38008

Foto 4

38009

Foto 5

38010

Foto 6

38011

Foto 7

38012

Foto 8

38013

Alvast bedankt weer voor de reacties, leer er veel van!!

Gr.

Remy
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Zo te zien goed aan het oefenen geweest.

nr 1 ligt het scherp stel punt te hoog in de bloem waardoor de puntjes alleen scherp zijn.
ik vind een grotere scherpte diepte hierbij mooier. probeer ook eens een keer je diafragma te knijpen naar f8 of f11 dan krijg je meer diepte.

het verschil tussen 2 en 3 zie ik zo even niet, zijn er verschillen ???
scherp stel punt ligt op het blad en ik denk dat de vlieg de bedoeling is.

nr 5 vindt ik mooier dan nr 4 vanwege de grotere scherpte diepte hier zie je het verschil van je diafragma gebruik.

nr 8 is iets te krap gekaderd waarbij de zijkanten van de bloem er afvallen of nog verder inzoomen of nog verder uitzoomen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

De scherptediepte kun je pas bepalen als je je scherptepunt goed hebt zitten.

Denk zo aan je tekst te lezen dat je het gedeelte scherptediepte nog niet snapt.

Nr 1,6,7,8 ligt het scherptepunt niet op het hart van de bloem en zijn onscherp.

Nr 2 en 3 zijn hetzelfde. Hier lijkt de scherpte goed te liggen, maar probeer het object iets meer te isoleren. Dus wat minder van de achtergrond en wat dichterbij.

Nr 4en 5, deze zijn onscherp. Bij deze zou ik en heel stuk van de rechterkant(tot aan de bloem met de stamper) eraf alen. Hierdoor wordt het geheel wat interessanter om naar te kijken. Ze mogen wel wt lichter en frisser.

Moeite om de scherptediepte te bepalen?

Neem eens de plant uit foto 6. Fotografeer deze op dezelfde manier, me het scherpstelpunt op het midden en verander steeds het diafragma. Zo zie je wat er gebeurd m de scherptediepte.

Ik hou meer van een kleine DOF om een dromerige sfeer te creëren, maar dat is ieders eigen keus wat je mooi vind en wilt bereiken met de foto.

Oefenen baart kunst :wink:

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

ik zal het eens gaan proberen allemaal binnenkort het resultaat!

THNX voor de feedback!!
remyvandemortel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2013 18:28
WoonplaatsCOLON Griendtsveen

had ik eigenlijk nog wel een vraagje.

als ik bij anderen in hun galerij kijk en dan bij de macro foto;s naar de exif gegevens kijk dan zie ik vaak bij de laatste regel bij meetmethode, punt staan. bij mijn foto;s staat daar patroon, ik weet niet precies of dit iets uitmaakt of dat dat er niets mee te maken heeft.

THNX

gr.

Remy
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nee, dat gaat over belichting meten, niet over scherpstellen. Ik raad je toch aan de handleiding van je camera nog eens door te lezen, best kans dat er dan weer wat duidelijker is :)
Misschien wil je wel te veel in een keer, ga eerst een aan de slag met wat simpeler dingen. En verdiep je ook eens in de compositie. Momenteel heb je alle onderwerpen strak in het midden, ik denk dat foto 4 veel interssanter was geweest als je de camera iets meer naar links had gedraaid, zodat je onderwerp rechts in beeld was gekomen en mooi links in de onscherpte weg loopt. Je hebt in deze foto wel mooi gepeeld met beperkte scherpte-diepte!
En: macrofotografie is weggooien, soms lukt maar 1 op de 36 foto's (tja, ik heb nog met filpjes van 36 opname's gewerkt :) )
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar