Portretfoto geoefend

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik heb mijn vrouw zover gekregen om even een klein beetje te poseren. Het resultaat was een rits foto's waarvan ik jullie deze wil voorleggen:

Ik heb gebruik gemaakt van de 50mm 1.4 met een 580EXII flitser op een statief links van mij (rechts van haar). Het natuurlijke licht kwam van haar linkerzijde en mijn idee was om een evenwichtige foto neer te zetten qua belichting. Ik was er op zich niet ontevreden over maar ik ben benieuwd wat jullie nog voor tips/opmerkingen hebben.

Dit is overigens mijn eerste portretfoto ooit (buiten de normale kiekjes om natuurlijk).

Brand maar los!

38652

Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ga mijn best doen nuttige tips te geven.

over het gezicht loopt een slagschaduw, bij de neus dit leid af.
ook is er door het gebruik van dag en flitslicht een verschil in kleurtemperatuur tussen links en rechts ontstaan, probeer dit te voorkomen.

daarnaast nog een mooie uitsnede, dit maakt ook een groot cerschil

ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dank je wel voor de tijd die je neemt om een reactie en tips te geven :)

De slagschaduw, is dat iets wat ik beter kan vermijden door flitssterkte en/of afstand tot model?

De kleurtemperatuur kan ik niet zo veel aan doen denk ik. De speedlite heeft een vaste temperatuur toch?

Hoe zou je de uitsnede anders willen zien?
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

De slagschaduw komt denk ik vooral door de positie en de gerichtheid van je flits.
Als ik het goed zie flits je gericht vanaf links en op dezelfde hoogte als het gezicht.
Dit heeft 2 nadelen.
1. De slagschaduw loopt recht vanaf de neus wat onnatuurlijk voelt (wij registreren dat lichtbronnen van boven komen als natuurlijker.
Om dit te voorkomen zou je de statief op 45 graden naar je model kunnen richten, dus schuin voor. En dan ook nog een je statief omhoog zodat het licht schuin van boven komt.
De flits lijkt scherp omdat je direct naar je model flitst zonder softbox. Je zou de flits indirect kunnen zetten, dus via het plafond of een omnibounce kunnen gebruiken.

Kleurtemp kan je bv in Lightroom bijtrekken.

Hoop dat je wat met mijn tips kan :D
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

1. Check :) Ik zal het model laten zitten de volgende keer (mijn statief kan niet zo hoog).
2. Ik had wel een diffuser gebruikt, maar dat doet niet zoveel vermoed ik (vanwege de grootte van de lichtbron)?

De kleurtemp kan ik wel bijtrekken maar omdat het licht van rechts natuurlijk licht is, heb ik eigenlijk twee temperaturen in 1 foto. Is dat te corrigeren in LR?
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

De slagschaduw komt doordat de 2 lichtbronnen op dat punt van het gezicht geen van beide goedkunnenbelichten. Het vetplaatsen van model en/of flitsers kan dit oplossen.

De kleur temperatuur is enkel op te lossen door 1 dezelfde lichtbron te gebruiken. Of het ook mogelijk is om 1 deel van de foto in kleur temperatuur aan te passen durf ik niet te zeggen.

Vwb de uitsnede. De grote ruimte links samen met de krapte boven kijkt niet lekker weg, hoe het wel moet durf ik niet te zeggen
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik begrijp dus dat ik beter even kan investeren in een reflectiescherm om het buitenlicht te gebruiken. Als ik toch wil flitsen moet het met softbox en een tweede lichtbron (van dezelfde kleurtemperatuur).

Ik heb de uitsnede aangepast, is dit beter?

38704

Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Hoi Martijn,

De tweede uitsnede vind ik beter dan de eerste.
Ik denk wel dat je nog een ietsiepietsie roodzweem zou kunnen weghalen.

Verder is dit een f/4 opname. Heb je ook nog foto's gemaakt met een grotere opening (je hebt immers een f/1.4 tot je beschikking) en derhalve kleinere scherptediepte?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Nu je het zegt zie ik die roodzweem ook. Ik zal eens een poging wagen dit te herstellen.

Ik ga zeker andere scherpte dieptes proberen.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Een reflectie scherm zou idd een optiezijn. Maar enkel de flitser of andere positie voor het raam bijvoorbeeld ook
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Loop ik dan sowieso niet tegen het probleem aan dat de foto twee kleuren witbalans kent?

Nu ook de roodzweem eruit:

38826

kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

De kleur oogt goed op mijn scherm, maar ik zou aan de linkerkant wel wat meer ruimte houden, vooral omdat zij nadrukkelijk die kant opkijkt.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Wat de verdere nabewerking betreft, via YouTube kun je de nodige filmpjes vinden waarin wordt uitgelegd hoe je portretfoto's met Lightroom kunt verfraaien.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Bedankt voor jullie tips allemaal!

@Kiran: Ik zal eens kijken of ik weer terug kan naar origineel (eerste post) met een wat lagere uitsnede.

@Pieterr: Thanks! Mooie link!
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Iets geprobeerd te verfraaien, maar ik krijg dat rode (zit er van nature :) ) in haar gezicht maar niet weg.

38844

BUTTON_POST_REPLY

Terug naar