Koninklijk bezoek Enkhuizen vrijdag 14 juni

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Afgelopen vrijdag brachten Alexander en Maxima in het kader van een provincie bezoek ook een bezoek aan Enkhuizen. Aangezien dit 12 km van mijn
woonplaats is ben ik daar natuurlijk geweest. 30 april was ik ook de hele dag in Amsterdam, daar heb ik ze ook goed op het balkon maar niet zo
dichtbij als dat ik ze nu hebben kunnen maken. Ben er heel blij mee. :D
Ze kunnen nog beter ,zijn niet goed scherp waar het had gemoeten bij een paar het ging zo snel en ook nog rekening houden met andere
mensen.
En de lucht was niet goed veel scherpe zon en moest eerst scherpstellen op een wit vlak en dan knopje # sterretje indrukken dan terug naar het
onderwerp. Maar heb de truc goed door,om een stabiele foto te krijgen zonder zwaar uitgebeten of overbelichte achtergrond.
Graag hoor ik hier tips over of ik het zo goed gedaan heb, had al gehoord van spotmeting dat het daar ook mee kan.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7 Tot ziens
Afbeelding
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Maurice-e schreefCOLONEn de lucht was niet goed veel scherpe zon en moest eerst scherpstellen op een wit vlak en dan knopje # sterretje indrukken dan terug naar het onderwerp.
Met het * zet je de belichting vast. Doe je dat op een wit vlak, dan krijg je onderbelichte foto's. Omdat de camera alles wil vertalen naar neutraal grijs wordt wit erg grauw. Beter kun je iets neutraal "grijs" nemen om de belichting op vast te stellen. Stoeptegels zijn ok en de binnenkant van een goede fototas heeft niet voor niets die saaie grijze kleur. Het hoeft niet perse grijs te zijn, ook gras is goed bruikbaar.
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Ha bedankt Eos4all hier word ik weer even wakker geschud door wat je zegt. Dat je met het # knopje de belichting vastzet daar was ik al bekend mee en dat de camera middengrijs ziet.
Was mij er nog niet goed bewust van hoe te gebruiken voor overbelichte situaties met hard licht.
Een paar waren wel onderbelicht dat klopt maar daar kan je wel weer wat mee in fotoshop. Zo leer ik weer wat bij of beter gezegd, bewust leren gebruiken. :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

spotmeting is ook niet altijd de methode: bij de eerste foto had hij dan de belichting gepakt op dat donkere muurtje en bij de laatste op het donkere pak: beide foto's waren dan veel te licht geworden. En spotmeting op een wit overhemd levert natuurlijk weer een veel te donkere foto op :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar