Nieuwsgierige knaap in Amsterdam

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ddekkers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 19:10

Deze foto heb ik gemaakt tijdens een wandeling in Amsterdam, we waren naar de WPP 2013 geweest. Erg indrukwekkend waren de foto's daar.
Eerst de foto gemaakt en toch nog even de vader om toestemming gevraagd. Het was geen probleem! Omdat hij in kleur wat te druk was, heb ik
gekozen voor z/w. Ik ben gek op vignetting, dus wat toegevoegd. Ik zal geen oudere foto's meer toevoegen, maar deze geeft volgens mij goed weer
dat daglicht met bewolking heerlijk is om portretten te schieten. De kracht van daglicht! :P

Afbeelding
Be cool! by Dennis Dekkers (70D here I come!), on Flickr

Camera Canon EOS 50D
Exposure 0.008 sec (1/125)
Aperture f/4.5
FL 135 mm
ISO Speed 400
If you put your mind to it, you can accomplish anything!
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Mooi mannetje, en mooie z/w omzetting
Mijn aandacht wordt eigenlijk steeds weggetrokken door de witte streep op de rugzak rechts van zijn hoofd. Misschien wegpoetsen?
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
ddekkers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 19:10

jans1960 schreefCOLONMooi mannetje, en mooie z/w omzetting
Mijn aandacht wordt eigenlijk steeds weggetrokken door de witte streep op de rugzak rechts van zijn hoofd. Misschien wegpoetsen?
Helemaal over het hoofd gezien. Toch gek, hoe langer je bezig bent met een foto, des te minder je ziet lijkt het! Wegpoetsen zal niet zo'n probleem zijn. Thanks!
If you put your mind to it, you can accomplish anything!
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

jans1960 schreefCOLONMooi mannetje, en mooie z/w omzetting
Mijn aandacht wordt eigenlijk steeds weggetrokken door de witte streep op de rugzak rechts van zijn hoofd. Misschien wegpoetsen?
Helemaal mee eens!!! :D :D :D
Ook zou ik persoonlijk een stuk van de linkerkant afcroppen om zo een mooiere kijklijn van het manneke te realiseren.
Voor mij voegt nu die linkerruimte niets toe.............
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
ddekkers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 19:10

j.jennekens schreefCOLON
jans1960 schreefCOLONMooi mannetje, en mooie z/w omzetting
Mijn aandacht wordt eigenlijk steeds weggetrokken door de witte streep op de rugzak rechts van zijn hoofd. Misschien wegpoetsen?
Helemaal mee eens!!! :D :D :D
Ook zou ik persoonlijk een stuk van de linkerkant afcroppen om zo een mooiere kijklijn van het manneke te realiseren.
Voor mij voegt nu die linkerruimte niets toe.............

Hmm... Die bokeeehhh :P en de lijn van de straat en de fiets die je erin ziet vind ik wel mooi, geeft een beetje een idee van een straatportret, maar ik kan wel begrijpen dat een crop meer focus geeft op het knaapje zelf. Ik zou zelfs een verticale crop kunnen maken, misschien dat ik wel iets teveel IQ kwijt raak. Dank je voor het inzicht. :D
If you put your mind to it, you can accomplish anything!
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Goed gezien! Mooi portretje.
Ik sluit me aan bij de anderen en zou links iets croppen, dat maakt de foto nog sterker, want het jochie staat nu wel heel erg in het midden.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
ddekkers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 19:10

karin115 schreefCOLONGoed gezien! Mooi portretje.
Ik sluit me aan bij de anderen en zou links iets croppen, dat maakt de foto nog sterker, want het jochie staat nu wel heel erg in het midden.
Vanavond aan de slag dan maar! 8)
If you put your mind to it, you can accomplish anything!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik vind m mooi zoals hij is. De ruimte links en rechts plaatst de jongen precies in de context, namelijk een straatportret.

Alleen die rugzakstreep weghalen, thats it wat mij betreft.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

En zo heeft ieder zijn mening. Ik zou gewoon een kopie croppen en vervolgens beoordelen bij welke foto je zelf het beste gevoel hebt.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
ddekkers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 19:10

Nou, ik ben even stom geweest zeg, m'n RAW Lightroom data van deze foto niet bewaard, en ondertussen enige tijd geleden filters en settings
aan het veranderen geweest. De exacte foto even snel terughalen was dus enkel mogelijk van m'n Flickr pagina. Die streep weghalen zonder
gekke veeg was een uitdaging en ben niet helemaal tevreden met het resultaat, maar goed. Even voor het idee. De crop. Zelf vind ik de volledige
versie prettiger, maar over smaak en meningen valt te twisten. :P

39358

If you put your mind to it, you can accomplish anything!
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik ben het met je eens (en met Marco :) ), de volledige versie is sprekender. Maar deze 2e versie komt ook minder scherp op mij over..... Jammer dat je die streep niet beter weg kon krijgen,
maar dat ziet er dan toch weer beter uit dan bij de 1e versie.

Leuk om zo te experimenteren, zo leer je wanneer iets wijsheid is wanneer niet, en hieruit blijkt maarr weer dat je niet altijd alles persé volgens de regels moet doen.
De eerste de beste foto die ik trots liet zien op mijn fotoclubje, was er 1 waarop een Griekse man op een stoel zat voor zijn huisje. Ik had de man gecentreerd in de foto, oh.... dat was toch echt bijna een doodzonde.

Ik heb geleerd te spelen met uitsnedes en zo kan ik voor mijzelf perfect bepalen wat ik wel of niet mooi vind. Daar gaat het uiteindelijk om, het is jouw foto en op deze manier ben je zelf nu ook
al in staat om te beoordelen wat jij mooier vindt.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
ddekkers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 19:10

karin115 schreefCOLONIk ben het met je eens (en met Marco :) ), de volledige versie is sprekender. Maar deze 2e versie komt ook minder scherp op mij over..... Jammer dat je die streep niet beter weg kon krijgen,
maar dat ziet er dan toch weer beter uit dan bij de 1e versie.

Leuk om zo te experimenteren, zo leer je wanneer iets wijsheid is wanneer niet, en hieruit blijkt maarr weer dat je niet altijd alles persé volgens de regels moet doen.
De eerste de beste foto die ik trots liet zien op mijn fotoclubje, was er 1 waarop een Griekse man op een stoel zat voor zijn huisje. Ik had de man gecentreerd in de foto, oh.... dat was toch echt bijna een doodzonde.

Ik heb geleerd te spelen met uitsnedes en zo kan ik voor mijzelf perfect bepalen wat ik wel of niet mooi vind. Daar gaat het uiteindelijk om, het is jouw foto en op deze manier ben je zelf nu ook
al in staat om te beoordelen wat jij mooier vindt.
Helemaal gelijk heb je! De feedback is ontzettend welkom inderdaad. Flickr is een mooi medium om je foto's te plaatsen, maar veel tips, trucks, opmerkingen, aanmerkingen komen er niet aan toe. De tweede foto is minder scherp inderdaad. Flickr gebruikt mijn originele upload (15mp) en maakt er kleinere versies van om te sharen, hierbij past het een sharpening toe. Als ik de foto uit Lightroom exporteer dan hou ik daar rekening mee. De tweede foto's is de volledige versie, maar zelf kleiner gemaakt (volgens de regels van het forum) zonder extra sharpening toe te voegen. Het is ook een crop, dus geen 15mp meer en dus iets minder detail. Tenminste dat is mijn theorie :)

Bedankt :D
If you put your mind to it, you can accomplish anything!
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ook ik vind de volledige versie mooier.
En ik ga mee met Karin dat je de foto vooral zelf mooi moet vinden.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ja hoor, ondanks de centralere plaatsing heeft het origineel meer body............... :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar