Goed startersmateriaal studio

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Beste mensen,

Ik heb nu mijn 1Ds MKII met 85mm 1.8 lens, en wil eens gaan kijken naar een studio-opstelling.
In principe denk ik hierbij aan achtergronddoek, twee flitsers en een softbox, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Ik wil me vooral richten op portretfotografie (buste).

Het budget ligt niet zo gek hoog, ik weet eerlijk gezegd niet wat te verwachten maar denk in de paar honderd euro.
Wellicht heeft iemand een website of kent iemand een website waar ik qua prijs/kwaliteit goed terecht kan?
Het moet uiteraard wel samenwerken met de 1Ds MKII.

Hoor het graag!
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Een triggerset is ook wel handig. Dan wordt er ook geflitst als je een foto maakt....

Met een startersset kun je prima beginnen, als je dan later verder wilt, kun je altijd nog bijkopen.
Let wel op dat de echt goedkope startsetjes nog wel eens wat aan de lage kant m.b.t vermogen ziijn.
Wil je een witte achtergrod, dan moet je er wel aan denken dat die ook verlicht moet worden, maar om te beginnen is 1 lamp voor je portet erg handig. Je kunt dan veel beter zien wat het licht doet en hoe de schaduwwerking is.

Succes...
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Bedankt voor je reactie Repel101,

Had uiteraard al wat gegoogled en gekeken, opstelling in mijn hoofd is nu als volgt:

Hoofdlicht, Achtergrondlicht, invullicht
Achtergronddoek (rol)
Triggers
Reflector
En het liefst nog een lichtmeter (maar dat past nu even niet in het budget)

Nu bezig met het uitzoeken van de beste prijs/kwaliteit verhouding. Beetje op sites kijken (wat zitten er een hoop onbetrouwbare sites tussen!)

Als ik het trouwens goed begrijp is een flitsset met een waarde KLEINER dan 1/1800 aan flitsduur goed? (dus bijv. 1/2000)?
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik zou voor de achtergrond geen doek maar papier gebruiken, dan heb je geen/minder last van kreukels!
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat is eigenlijk concreet je budget?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Ik heb geen concreet budget fotoJeroen, ik ben nogal impulsief en kan me laten meeslepen door het zoeken naar de juiste prijs/kwaliteitsverhouding waardoor ik iedere dag voor 'een paar tientjes meer' een betere optie tegenkom, en uiteindelijk op een flitsset van 500 euro uit kan komen ipv de (bijvoorbeeld) beoogde 200 euro.
Maar ik heb het geld niet op mijn rug groeien, dus laten we het in principe houden op 100-500, maar mocht er een supergoede set voor 600 te koop zijn die vele malen beter is dan overweeg ik dat wellicht dus ook.

Vandaar het onduidelijke budget...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou één van de twee laten varen vooralsnog. Voor 100 tot 500 euro haal je niet EN een fatsoenlijke flitsset EN alles eromheen.
Ga nu voor een fatsoenlijke flitsset en probeer de rest te improviseren.

Als het alleen om bustes gaat, dan kun je prima uit de voeten met een stuk stof wat je in de achtergrond ophangt. En hoe je dat ophangt maakt ook weer niet uit. Een stuk zwart stof koste mij ooit 3 tientjes. Klemmen haal je voor 5 euro per paar bij de gamma. Ben je voor 4 tientjes klaar. Moet je nog wel iets vinden om aan te klemmen.
Reflecties kun je maken van wit doek of piepschuim. Als het maar vlak is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Bedankt voor je reactie Jeroen, heb ik zeker wat aan!
sweebee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 07:34

Ik heb 2 jinbei spark 300's. En die bevallen mij heel goed.

http://www.foto-morgen.de/out/pictures/ ... 026_p1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

kosten zo'n 280 euro voor 2.

2 paraplu's (105cm) 35 euro.
2 reflectors (die bij deze flitsers horen). 43 euro
2 statieven (max 250cm). 50 euro.
transmitter van falcon eyes. 50 euro.

totaal: 458 euro.

Alleen moet je dan nog iets voor op de achtergrond hebben. Kan natuurlijk een muur zijn of een echt achtergrond systeem met rollen.

Het bovenstaande heb ik allemaal in mijn 'studiotje'.

voor een grijze achtergrond (papier 2,75mx11m) en een rol systeem (max 3 rollen) heb ik 137 euro betaald.

achtergronden zijn 58 euro en achtergrond systeem was 79 euro.

Ik noem verder geen webshops (ik weet niet of dat hier geplaatst mag worden? anders kan ik je wel een prive bericht sturen).

hier een foto van mijn spullen: http://f.cl.ly/items/2B220u0v0L0z1x2t3u3A/IMG_6452.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Oja nog vergeten, die flisters kun je ook zonder trigger laten flitsen! doormiddel van je ingebouwde camera flitser. Dit werkt opzich prima, een paar keer gedaan met mijn Canon Powershot S90.

Verder zou ik geen stoffen achtergrond nemen. Ik heb het ook een tijdje gehad maar het is een hell om mee te werken, lelijke naden en kreukels moeten allemaal in photoshop weg gehaald worden en dat wordt niet altijd even mooi. Met een papieren achtergrond heb je nergens last van.
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

sweebee schreefCOLON EDIT: Oja nog vergeten, die flisters kun je ook zonder trigger laten flitsen! doormiddel van je ingebouwde camera flitser. Dit werkt opzich prima, een paar keer gedaan met mijn Canon Powershot S90.
Ja en nee. Ja, technisch kan dit. Nee want normaliter geeft je flits een voorflits en dus gaan je koppen te vroeg af maar nog belangrijker, het haalt het effect van het werken met studioflitsers weg omdat je van de frontale flits van je camera gebruik maakt.
Het leuk van die flitskoppen is juist dat jij bepaalt waar het licht vandaan komt.
groetjes,
Rob
sweebee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 07:34

zolang je je interne flitser op handmatig en zachtjes zet werkt het prima hoor. de flitsers kunnen niet te vroeg afgaan omdat ze pas af gaan na de interne flitser (en dus in handmatig geen voorflits geven).

Tuurlijk, mooi is wat anders, maar het is wel te doen.
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ja, maar waarom zou je. Er zit een sync kabel bij elke set om te starten. De trigger geeft meer vrijheid, dat is alles.
groetjes,
Rob
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

Komt nog bij dat de 1Ds mark II geen ingebouwde flitser heeft.
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

Geen flitser op de body inderdaad!
Ik begrijp wat jullie bedoelen met die slave-functie op licht, maar ik denk dan meteen: als de flitser pas reageerd op het licht van de cameraflitser, dan is hij toch hoe dan ook altijd iets later dan de cameraflitser?

Bedankt voor je concrete antwoord Sweebee! En die webshops mag je me zeker PBen!
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Nee, die vertraging is niet merkbaar. Normaliter stuur je ook maar 1 flitskop aan met je camera, de anderen staan op slave. Jij hebt wat met die milliseconden he ;) ?
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Jace schreefCOLON...maar ik denk dan meteen: als de flitser pas reageerd op het licht van de cameraflitser, dan is hij toch hoe dan ook altijd iets later dan de cameraflitser...
Wellicht dat je dat inderdaad wel eens gehoord hebt, maar dat is alleen als je de ingebouwde fliters in TTL-modus gebruikt. Dan gaat er een voorflits af, waar de flitser op reageren. Tegen de tijd dat je de daadwerkelijk foto maakt, zijn je studioflitsers al afgegaan. Eigenlijk lopen die juist iets voor op het daadwerkelijk maken van de foto. Dat is waarom Sweebee ook aangeeft dat - mocht je een interne flitser gebruiken - je deze op handmatig moet zetten. Maar zoals je al aangeeft, dat probleem heb je helemaal niet, want je hebt geen flitser in de camera. Reden dat ik het dan toch weer noem, is omdat je zou kunnen denken dat je kunt triggeren met een reportageflitser, maar ook die moet je dan dus op handmatig zetten.
Jace
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2013 14:13

haha ben inderdaad nogal van de extreme getalletjes Rob :D
Ik vroeg het me gewoon af, maar bedankt voor de duidelijke antwoorden!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar