'Het leven tussen ei en pop' 2

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
mpke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 999
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2007 10:58
CONTACTCOLON

Hierbij het vervolg van mijn fotoverhaal 'Het leven tussen ei en pop'.
Het eerste deel vind je HIER!

Als de rups net geboren is, is ze erg rimpelig. Naarmate ze meer eet, wordt ze groter en verdwijnen de rimpels. Op een gegeven moment kan het vel van de rups niet verder rekken. Dit is het moment waarop ze zal vervellen. De manier waarop een rups vervelt is zeer fascinerend en gaat als volgt: De rups blijft stil zitten gedurende enkele dagen. Haar hoofd wordt transparant en je ziet dat er binnenin een nieuw hoofd gevormd wordt. Eigenlijk vormt er zich een gehele nieuwe rups onder de oude huid. Als deze nieuwe rups helemaal volmaakt is, scheurt de oude huid open en kruipt de nieuwe rimpelige rups er uit. Nu kan ze terug beginnen eten tot de volgende vervelling. Deze vervellingen gaan gepaard met drastische lengteveranderingen.
Op het einde van haar leven zal deze rups 18 keer groter zijn dan toen ze net uit het ei kroop.

Afbeelding

Bedankt om te kijken en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Maxim.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Jammer dat je deze rups gekozen hebt. Dit is een rups van een nacht vlinder en verpopt in de grond in een cocon. Ook had mischien iets minder ruimte aan de bovenkant de rupsen meer in beeld gekregen. Je hebt nu 1/3. Rups en 2/3 witte ruimte
Laatst gewijzigd door 1 op BossA, in totaal 7 keer gewijzigd.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
mpke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 999
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2007 10:58
CONTACTCOLON

Het ging me om het leven van de rups, en een rups leeft tussen ei en pop (of cocon). Elke rups doorloopt ongeveer dezelfde levensweg en het is net die levensweg die ik wil weergeven in deze reeks. Ik heb ook voor deze rupsen gekozen omwille van hun grootte en pracht.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Fascinerend zeg!
Mooi om te zien en leuk om te weten
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik vind dat de hoeveelheid wit in de foto wel aansluit bij deel 1 van de hele serie. Daarnaast benadrukt het ook het verschil in afmetingen van dit beestje gedurende de groei. Knap gedaan en ook nog eens duidelijk beschreven.
Moet ik er wel bijzeggen dat, nadat ik eerst het verhaal heb gelezen alvorens naar de foto te kijken, ik een beetje had gehoopt op een foto van de rups in vervellingsfase met transparante kop zoals je beschreef. Misschien krijgen we die nog als bonus?

Groet!
Dward
mpke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 999
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2007 10:58
CONTACTCOLON

Bedankt voor de comment Dward! Het had inderdaad een mooie foto opgeleverd, zo'n transparant hoofd. De bedoeling van deze reeks is echter om de cijfers (zoals bij deze, 18x groter), waar men zich weinig bij kan voorstellen, op een visuele manier weer te geven. Je zal dit ook wel merken aan de beelden die nog komen ;).
Als ik ze ooit nog eens houd, zal ik zeker een foto nemen van een vervellende rups! :D
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Een mooie opvolging van de 1e. Ook ik had na het lezen de hoop dat ik de vervellingsfase ook te zien zou krijgen, maar dat dus mss voor een andere keer.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Een rupsenparade! Wat een leuk vervolg op het eerste deel...

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar