Gestolen apparatuur

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Voor degene die het nog niet kent, Lenstag is een site waar je vrij eenvoudig je spullen kunt registreren. Als ze dan gestolen worden gaat er een online zoektocht van start.

Deze service is gratis en eenvoudig te gebruiken
ronhui

Dat zijn de handige initiatieven :)
Bedankt voor het delen!
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Graag gedaan en hoe meer mensen het gebruiken, hoe beter het werkt!
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Hoe betrouwbaar is die club eigenlijk. Je geeft toch wel op voorhand heel veel vertrouwelijke informatie.
NAW-gegevens plus een volledige opsomming van al je kostbare bezittingen met alle gegevens daarvan.
Het is toch veel efficiënter om als er iets gestolen wordt, dan pas die informatie van alleen de gestolen apparatuur te vermelden.
En hoe goed zijn die gegevens door het bedrijf beveiligd, want het is ook nog eens allemaal gratis. Ik zou toch wat voorzichtig zijn.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Bavarian schreefCOLONHoe betrouwbaar is die club eigenlijk. Je geeft toch wel op voorhand heel veel vertrouwelijke informatie.
NAW-gegevens plus een volledige opsomming van al je kostbare bezittingen met alle gegevens daarvan.
Het is toch veel efficiënter om als er iets gestolen wordt, dan pas die informatie van alleen de gestolen apparatuur te vermelden.
En hoe goed zijn die gegevens door het bedrijf beveiligd, want het is ook nog eens allemaal gratis. Ik zou toch wat voorzichtig zijn.
Valt wel mee, het enige dat je door moet geven aan persoonlijke info is je adres, waar je spullen liggen en wanneer je niet thuis bent.
What could possibly go wrong...

Onzin natuurlijk. Je geeft helemaal geen persoonlijke info, afgezien van een e-mailadres (maar je kunt zelfs een anoniem adres gebruiken).
Verder zie ik niet in waarom het efficiënter zou zijn om pas achteraf te rapporteren. Ik ben een keer een cameratas 'kwijtgeraakt'. Toen was het een hel om achteraf de serienummers te achterhalen (ook niet van alle spullen gelukt). Nu ben ik met een druk op de knop klaar, mocht het nog eens gebeuren.

Maar goed, het hoeft niet hè.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

't Scheelt al de helft als je zorgt dat je al je gegevens geregistreerd hebt. Ik heb simpelweg in excel al mijn apparatuur en accessoires, inclusief eventuele serienummers, aanschafdata, winkel, scan van de kassabon en dergelijke. Als ik dan iets te claimen heb, heb ik alles bij de hand.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ze doen best wel veel om je apparatuur te vinden, deze email kreeg ik toevallig vandaag:
Hey,

I'm the founder of Lenstag and we've just launched a new free feature called Lenstag Rescue that checks images on the web for camera serial numbers and other data that can help us recover stolen cameras.

This is a huge project and we could really use your help, so if you use Google Chrome, please download and install the Lenstag Rescue extension to help out:

https://chrome.google.com/webstore/deta ... klkbmlboog" onclick="window.open(this.href);return false;

If you currently have equipment flagged as stolen in your Lenstag account, Lenstag Rescue is already working for you. If you flag something as stolen in the future, it will automatically be enabled.

If you have gear that's been flagged as stolen and no longer want notifications from Lenstag Rescue when it finds your gear, you can turn them off by going to your Settings on lenstag.com and clicking Disable under Lenstag Rescue notifications.

Please feel free to write me back if you have any questions, feedback or just want to chat.

Thanks!
trevor

P.S. If you have an iOS or Android device, check out our apps at http://lens.tg/ios" onclick="window.open(this.href);return false; and http://lens.tg/android" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind de privacy policy ook niet zo spannend:

https://www.iubenda.com/privacy-policy/291201" onclick="window.open(this.href);return false;

En ook de terms of use zijn prima:

https://www.lenstag.com/terms-of-use" onclick="window.open(this.href);return false;

Niets mis mee dus. Het lijkt er wel op dat hij grote plannen heeft, en hij houd de optie open om ooit een vergoeding te vragen. Maar voorlopig is het gratis en wat mij betreft een heel goed initiatief.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als het op marktplaatsen niet verplicht wordt om serienummers en/of aankoopbewijzen van apparatuur te laten zien dan is zelfs dit initiatief vrijwel zinloos.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ach, het is beter dan niets - als de populariteit toeneemt, dan neemt wellicht de kans van het terughalen van je spullen toe.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik neem aan dat hun zoekproces middels exif gegevens in op het internet gepubliceerde foto's werkt?

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik neem aan van wel (als jouw email adres er nog in staat bijvoorbeeld, en overeenkomt met je lenstag account). Maar zeker weten doe ik het niet.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Ik wil veel aannemen, maar weet iemand echt hoe ze te werk gaan? Met alleen registratie kom je niet ver.
Hoeveel fietsen, scooters etc. worden er jaarlijks teruggevonden?
En auto's, behalve die welke gebruikt zijn voor joy-riding, (ram)kraken, liquidaties of andere crimininele activiteiten?
Anoniem 3

een txt-bestandje met de nummer van je spullen voldoet om snel de gegevens boven water te halen.
Kopietje op je phone/tablet en je hebt het altijd bij de hand.
In ieder geval nuttig voor de verzekering.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Bavarian schreefCOLONIk wil veel aannemen, maar weet iemand echt hoe ze te werk gaan? Met alleen registratie kom je niet ver.
Hoeveel fietsen, scooters etc. worden er jaarlijks teruggevonden?
En auto's, behalve die welke gebruikt zijn voor joy-riding, (ram)kraken, liquidaties of andere crimininele activiteiten?
En hoeveel zijn er terug gevonden die niet gemeld zijn?

Ik weet ook niet of deze site gaat helpen, maar ik weet wel wat niets doen oplevert.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Pfff, wat zijn sommige mensen toch negatief.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Zonder negatieve mensen ook geen positieve mensen...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

DavevdrH schreefCOLONZonder negatieve mensen ook geen positieve mensen...
Zo mag ik het horen ;-)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zie dat er in NL ook zoiets is:
http://www.fotoapparatuur.nl/Gestolen/Gestolen.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Als je mensen negatief noemt omdat ze kritisch naar zaken als deze kijken, dan is dat maar zo. Ik zeg altijd: beter kritisch dan naïef.
Ik veroordeel niet, maar stel wel vragen. Het principe van registratie bij die website is me duidelijk, alleen vraag ik me wel af waarom je van alles foto’s moet bijvoegen.
Belangrijker nog is de vraag wat er gebeurt als je een item als gestolen aanmerkt.
Zelf schrijven ze daarover:
“If an item gets stolen, immediately flag it as such and we'll create a public page to help you get it back.”
Eigenlijk doen ze niet meer dan een lange lijst maken van gestolen items met serienummers en die publiek maken.
Als je zo’n item bij naam en met serienummer als zoekopdracht in Google opneemt, kom je inderdaad op die site met die lijst terecht.
Dat is echter allemaal passief. Om je gestolen waar terug te krijgen, ben je afhankelijk van een potentiële koper die de moeite neemt om na te gaan of er sprake is van gestolen waar en dat ook wil rapporteren.
Als apparatuur voor een gangbare prijs wordt aangeboden, zullen er maar weinig kopers zijn die vooraf naar een serienummer vragen om dat te controleren. Serienummers worden maar zelden in advertenties genoemd. Zelf zou ik die ook niet publiek maken.
Bedenk verder dat deze service wereldwijd is, dan wordt dat een hele lange lijst en de vraag is hoe goed en hoe lang die actueel gehouden wordt, vooral ook door de gebruikers.

Naast de door Boels genoemde Nederlandse site, kun je een registratie van apparatuur ook hier bij Canon doen.
http://www.cig.canon-europe.com/login.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maak een account aan en dan kun je bij je profiel je apparatuur registreren met serienummers.
Canon CPS-leden kunnen hier terecht
https://cps.canon-europe.com/Public/Login" onclick="window.open(this.href);return false;
In beide gevallen moet je wel zelf actie ondernemen als je apparatuur wordt gestolen.

Het is daarom belangrijker om je apparatuur goed te verzekeren en zorg in ieder geval voor een goede registratie met serienummers van je apparatuur.

Een tip daarvoor. Ga op zoek naar een goede password manager. KeePass bijvoorbeeld.
http://keepass.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet alleen kun je daarmee al je passwords veilig vastleggen/bewaren, maar dit programma ook gebruiken voor allerlei andere registraties: apparatuur met serienummers, aankoopdatum, waar gekocht, zelfs bijlagen (aankoopbonnen) kun je toevoegen.
Ook verzekeringen en polisnummers kun je erin opslaan, evenals reisdocumenten met hun vervaldatum. Software met licentiecodes.
Het is een database die versleuteld wordt opgeslagen. Er is ook een portable versie.
Het is gratis en opensource, dus breed gecontroleerd op bugs die tot misbruik kunnen leiden.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik noem mensen niet negatief omdat ze kritisch naar zaken kijken, ik kijk er zelf ook kritisch naar.

Ik noem het negatief als je eerst onterecht 'kritisch' bent over het achterlaten van NAW gegevens, terwijl dit onjuist is en vervolgens gaat opsommen wat ze allemaal niet doen en daarna andere mogelijkheden opnoemen die ook iets vergelijkbaars doen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar