Hapering 60D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
miccie72
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2012 17:35
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

De laatste paar weken heb ik wat haperingen met mijn Canon 60D.

Als ik een foto wil maken, richt ergens op wil het toestel vaak niet een foto maken.
Er wordt wel scherp gesteld, de piepjes daarvoor klinken ook. Dan klik ik verder om
de foto te maken, en dan weigert het toestel.

Op dat moment - ik weet niet of het ermee te maken heeft - knippert er in de zoeker
rechtsonder een 7 met een rondje naast.

Als ik ergens anders op richt, foto maak, en weer terug ga naar het onderwerp waar ik
een foto van wil, gaat het nogal eens wel goed (niet altijd). Toestel uit- en weer aanzetten
heeft geen invloed. Lens op MF zetten, dan wordt er wel meteen een foto gemaakt.

Dit heb ik met verschillende lenzen gemerkt, zowel de standaard lens als de tele en de
groothoek.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Op zo'n manier mis ik steeds meer beelden die een foto waar zijn.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg. Canon 80D, Canon 60D, 15-85mm IS USM, 70-200mm f2.8 L USM, Sigma 10-20mm EX DC, Sigma 30mm f1.4 Art, Canon 50mm f1.8, Canon 85mm f1.8, Canon 24mm f2.8 STM, Canon 18-55mm f3.5-5.6, Extender 2x II, Samsung DV150F.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Is die knipperende 7 niet toevallig het flits symbool?
misschien in de p stand en vraagt hij om een flitser?
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Knippert het rondje ook welke naast de 7 staat? Zo ja dan is er niet correct gefocust. Dat rondje geeft namelijk een focus confirm en blijft continue branden als ie focus heeft.

Waar heb je de AF op staan? One shot? Ai Focus?
Waar heb je de camera zelf op staan? Av?
Laatst gewijzigd door 1 op Pasquald, in totaal 21 keer gewijzigd.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hier heb ik met mijn 40D ook wel eens last van. En ik ben er wel achter, dat het misschien met AF of live view te maken heeft. Aangezien het niet vaak voorkomt besteed ik er nog niet veel aandacht aan. Soms heb ik ook het idee, dat het door een verkeerd uitgevoerde objectief wisseling komt of per ongeluk ongemerkt op het live view knopje drukken. Het is zoals miccie72 zegt best wel irritant.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Als je per ongeluk op liveview drukt zie je niets meer door de viewfinder. Dus dat merk je wel.

Wat voor foto's probeer je te maken? Gewoon van ver of zit je misschien tegen de minimale focus distance van je lens aan?

Wat voor onderwerpen probeer je op de foto te zetten? Hebben deze wel genoeg contrast? Heb je een voorbeeld foto van het geen wat je probeert vast te leggen?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Download de NL handleiding en zoek daarin naar focusbevesting.
Zonder nadere info blijft het gokken op afstand :wink:
http://www.canon-europe.com/Support/Con ... S_60D.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 21 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

@ Pasquald, Boels069

Ik denk, dat met name de minimale focus afstand wel eens de oorzaak kan zijn. Wanneer gebeurt het meestal ?wanneer ik vanaf mijn bureau een controle foto wil maken van mijn beeldscherm. Ik zal er eens beter opgaan letten. Ga nu wel naar de handleiding. Momenteel heb ik één afbeelding en een het middelste focus punt geactiveerd. Geen AI servo meer maar wel gehad. Ik weet niet of e.e.a. overeenkomst geeft met de TS.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
Filip b
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2011 12:35

Kan het rondje naast de 7 ook een 'nul' zijn?

Err 70: Image malfunction
Something related to the data being captured and/or written to the memory card is detected as being problematic in some way… this may not be a simple memory card error, although of course that can’t be ruled out.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,

Filip
miccie72
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2012 17:35
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Het toestel staat over het algemeen op de P, bij sommige foto's op AV. Bij beide standen krijg ik de melding.

Qua omstandigheden is het altijd buiten, overdag en meestal is het onderwerp niet vlak voor de lens. Zie ook foto's als voorbeeld, eerder heb ik de melding van het toestel niet gehad bij dit soort foto's.

Liveview heb ik eigenlijk nooit aanstaan op het moment van afdrukken. Op het moment van de foto maken gebeurt dit n.a.v. wat er in de zoeker te zien is.

Dat ik gisteren de foutmelding kreeg, had ik 'm op ai focus staan. Vaak heb ik 'm ook wel op al servo staan.


'n Paar voorbeelden waarbij de foutmelding zich voordoet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De omstandigheden zijn niet zo dat ik de flitser gebruik (die gebruik ik sowieso vrijwel nooit). De iso staat bij de foto's op 125.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg. Canon 80D, Canon 60D, 15-85mm IS USM, 70-200mm f2.8 L USM, Sigma 10-20mm EX DC, Sigma 30mm f1.4 Art, Canon 50mm f1.8, Canon 85mm f1.8, Canon 24mm f2.8 STM, Canon 18-55mm f3.5-5.6, Extender 2x II, Samsung DV150F.
mdbphotography

Dat ik gisteren de foutmelding kreeg, had ik 'm op ai focus staan. Vaak heb ik 'm ook wel op al servo staan.
Waarom eigenlijk? Deze standen zijn voornamelijk voor bewegende onderwerpen en zijn lang niet zo accuraat voor stilstaande onderwerpen (zoals bij de foto's hier boven). Ik kan mij goed voorstellen dat dit soms voor problemen kan zorgen, zeker als je zegt dat als je de lens op MF zet dat de foto's dan wel direct gemaakt worden.

Gewoon op one-shot zetten :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met AI Focus en AI Servo geeft de "7" het aantal opnamen aan die je snel achter elkaar kunt nemen, het knipperen geeft aan dat AF-confirmatie niet mogelijk is (te weinig kontrast op het gekozen AF-punt).

Staat allemaal in de handleiding die we niet lezen. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Het bolletje naast de 7 gaat normaal knipperen als je geen focus krijgt. Normaal zou de 7 zelf niet moeten knipperen ook niet volgens de handleiding. Ik kan daar namelijk ook helemaal niets in terug vinden over het knipperen van de max. burst waarde, normaal zou die alleen maar af moeten lopen en dan weer terug moeten oplopen naar 7 of welke buffer waarde dan ook. Het focus confirm bolletje er naast gaat wel knipperen volgens de handleiding als je geen focus krijgt. In AI servo heb je nooit focus confirm kun je altijd de foto maken ook als onderwerp niet in focus is.

@ts is het echt de 7 die knippert? En knippert het bolletje ook of staat die gewoon aan na het piepje van de focus confirm?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar