Help kleurverschil mobiel en Mac

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gerrit550
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2011 08:18

Goedenavond.

Wie kan me uitleggen waarom er verschil is in kwaliteit van de foto tussen een mobiel en mijn imac?Foto is na uploading op Facebook kwalitatief minder dan op de Mac. De zwarte schaduwen worden fletser... De instellingen die ik gebruik is: Adobe rgb op de canon. In lightroom exporteren met 300 dpi naar srgb.

Kan een mobiel / Facebook deze waarden niet overnemen??
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

de schermen zijn verschillend en niet gecalibreerd. Dus krijg je altijd verschillen. Slechts bij gecalibreerde schermen zul je onderling geen verschillen meer hebben.
mdbphotography

Gerrit550 schreefCOLONGoedenavond.

Wie kan me uitleggen waarom er verschil is in kwaliteit van de foto tussen een mobiel en mijn imac?Foto is na uploading op Facebook kwalitatief minder dan op de Mac. De zwarte schaduwen worden fletser... De instellingen die ik gebruik is: Adobe rgb op de canon. In lightroom exporteren met 300 dpi naar srgb.

Kan een mobiel / Facebook deze waarden niet overnemen??
Facebook gaat vanwege de grootte van de afbeeldingen (en de hoeveelheid daarvan) niet alle foto's in volle kwaliteit opslaan maar zal er alles aan doen om deze zo veel mogelijk te comprimeren, want tsja opslag en bandbreedte kosten geld.

Daarnaast zal je verschil houden qua kleuren op je mobiel, mac, printer etc. Om die kleuren gelijk te krijgen moet je deze allemaal calibreren met een colorimeter, een apparaatje dat je via USB met je computer verbind en de kleuren die je beeldscherm weergeeft meet met behulp van speciale software (die meegeleverd wordt). Daarna maakt hij een ICC profiel aan waar de instructies instaan voor je grafische kaart om de kleuren goed weer te geven op het scherm waarop je hebt gemeten, dus voor de specifieke combinatie van driver, grafische kaart en monitor. Je kan dus niet zomaar dat profiel overzetten op een andere PC, dan moet je opnieuw calibreren.

Nou is het echter zo dat er voor mobieltjes en tablets niet echt ondersteuning is om deze te calibreren, dit zou je dan hooguit op het oog kunnen doen door deze naast je gecalibreerde beeldscherm te leggen en met speciale apps of instellingen de beeldinstellingen te wijzigen.

Het is een vrij complex onderwerp, zou aanraden er eens goed over in te lezen!
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Iphone is te calibreren met een spider pro en de bijbehorende spider app. De app maakt contact via de computer en die stuurt op zijn beurt de gegevens van de spider naar de telefoon.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik zou me niet al te druk maken over een klein verschil in weergave op een gsm.
Sterker nog, doe ik ook niet. Maar we zijn niet allemaal hetzelfde.

Wat je vraag betreft; je kunt op internet en via fb zelf bekijken wat de beste maten zijn voor upload van een foto naar facebook (en internet algemeen)
Naar de ideale oplossing voor kwaliteitsbehoud is al menigeen naar op zoek geweest maar blijft lastig.

300 dpi levert je toch al een te groot bestand op wat altijd gecomprimeerd zal worden.
Dat is ook printgeschikt, voor webweergave is 72 dpi voldoende.
Srgb heeft wel ondersteuning, maar is er een tekst of logo in de foto is een dng bestand beter kennelijk.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
mdbphotography

Frank64 schreefCOLONIk zou me niet al te druk maken over een klein verschil in weergave op een gsm.
Sterker nog, doe ik ook niet. Maar we zijn niet allemaal hetzelfde.

Wat je vraag betreft; je kunt op internet en via fb zelf bekijken wat de beste maten zijn voor upload van een foto naar facebook (en internet algemeen)
Naar de ideale oplossing voor kwaliteitsbehoud is al menigeen naar op zoek geweest maar blijft lastig.

300 dpi levert je toch al een te groot bestand op wat altijd gecomprimeerd zal worden.
Dat is ook printgeschikt, voor webweergave is 72 dpi voldoende.
Srgb heeft wel ondersteuning, maar is er een tekst of logo in de foto is een dng bestand beter kennelijk.
Een PNG ;) Anders worden het alsnog grote bestanden (DNG is een RAW formaat van Adobe).

Als je upload naar het web zou ik dit gewoon in JPG met sRGB kleurruimte doen. Veel browsers ondersteunen geen andere kleurruimtes en is ook compleet overbodig gezien de meeste consumenten monitoren nog niet eens 100% sRGB laten zien.

Facebook is gewoon een ramp, eerder werkte het truukje om je foto als PNG te uploaden maar dat werkt ook niet meer. Als je foto's wil laten zien van goede kwaliteit zou je een dienst als Flickr, 500px, Deviantart etc. moeten gebruiken :)
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Haha, die bedoelde ik idd.. Lol
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
mdbphotography

Frank64 schreefCOLONHaha, die bedoelde ik idd.. Lol
Was het maar zo'n feest, nouja misschien over 20 jaar :P
Johnalb

dukie schreefCOLONde schermen zijn verschillend en niet gecalibreerd. Dus krijg je altijd verschillen. Slechts bij gecalibreerde schermen zul je onderling geen verschillen meer hebben.

Je krijgt geen enkel device exact het zelfde qua kleur. Dat heeft te maken met de technische opbouw van de gebruikte schermen. Met calibratie kan je het hooguit het verschil minimaliseren, maar het zelfde wordt het nooit
mdbphotography

Johnalb schreefCOLON
dukie schreefCOLONde schermen zijn verschillend en niet gecalibreerd. Dus krijg je altijd verschillen. Slechts bij gecalibreerde schermen zul je onderling geen verschillen meer hebben.

Je krijgt geen enkel device exact het zelfde qua kleur. Dat heeft te maken met de technische opbouw van de gebruikte schermen. Met calibratie kan je het hooguit het verschil minimaliseren, maar het zelfde wordt het nooit
Een DeltaE van 0 zal je niet halen maar dat is ook ver voorbij wat je oog aan verschil kan zien. Dat is waar het in de meeste gevallen om gaat, als je iets op je monitor bekijkt en afdrukt dat het dan voor het oog exact het zelfde is ;)

Dan nog, als je die mooie print aan de muur hangt ziet het er toch weer anders uit dan op je beeldscherm ... tenzij je het onder een daglichtlamp bekijkt. Maar goed, je moet het zo veel mogelijk voorkomen want grote verschillen (DeltaE > 10 bijv.) ga je echt wel zien.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar