Adobe-RGB of S-RGB

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

Gaarne zou ik advies willen en uitleg over het RGB verhaal, welke instelling is het beste om mee te fotograferen, ik schiet alleen RAW en bewerk de foto's in Lightroom en Photoshop.

Fotografeer met een 5D III en L-lenzen, dus kwaliteit geen gebrek, daar hoef ik het niet voor te doen, maar geeft het aanvullende effecten als ik de camera op Adobe-RGB en de RAW conversie weer naar S-RGB gaat ivm omzetten naar Jpeg.
Komen de RAW bestanden in Lightroom ook dan standaard als Adobe-RGB binnen of moet dat worden aangevinkt. Wel bij exporteren moet dat worden ingesteld natuurlijk..
alvast dank voor zinnig reacties..

groet
kees
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
mdbphotography

Een RAW bestand heeft geen kleurenprofiel gezien het nog geen volledige afbeelding is maar alleen de ruwe data om een afbeelding mee op te bouwen (in wat voor kleurruimte dan ook). Het is dus alleen van toepassing op de JPG previews in de RAW (welke je alleen ziet op je camera) en als je puur in JPG schiet of bij het exporteren van RAW naar JPG.

De AdobeRGB kleurruimte is groter dan de sRGB kleurruimte met alle voordelen van dien, moet je alleen ook wel een fatsoenlijke monitor hebben die AdobeRGB ook goed weer kan geven natuurlijk :) Voor eigenlijk alles behalve afdrukken is het belangrijk dat je in sRGB schiet / exporteerd, veel browsers en programma's hebben geen kleurbeheer en zijn standaard ingesteld om sRGB weer te geven. Als je ze dan een AdobeRGB plaatje laat afbeelden kun je voor rare verassingen komen te staan (in negatieve zin). Ook kunnen maar weinig normale consumenten monitoren een voldoende deel van de AdobeRGB ruimte weergeven om nut te hebben.

Lang verhaal kort: Maakt niet uit zo lang je in RAW schiet. Bij het schieten/exporteren vanuit RAW naar bijv. JPG / TIFF etc. wel, voor bijna alles (ook het web): sRGB, anders (afdrukken): AdobeRGB tenzij anders aangegeven.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Deze vraag is recent bijna letterlijk zo gesteld.
De zoekfunctie werkt best goed, dus prima te gebruiken voor eerst een eventueel eerder antwoord zoeken.

Overigens het gegeven antwoord is wederom duidelijk lijkt me.
Maar volgens mij moet je onderschrift nog even aangepast worden als ik het goed begrijp..
Hihi
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar