Discussie over IS bij uitgeschakelde camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

boels069 schreefCOLON
seoman schreefCOLONDe kans dat er dus nog spanning op de lens staat is dan meer als reëel.
Nee hoor.
De scherpstelring van een STM-objectief werkt alleen als de camera op ON-staat (soort fly-by-wire); zonder spanning doet de scherpstelring niets.

Blijf je twijfelen: gewoon even meten aan de contactpunten van de camera (zonder objectief)
Dat ga ik zeker doen.

De pinnen van de objectief aansluiting bevatten een VBat (+6 volts to power internal lens focus motors)
en een VDD (+5.5 volts Digital logic power) aldus wiki.
Die VDD zal wel uitgaan als de camera standby/semi-off is.
De naam Vbat impliceert dat dit de batterij aansluiting is en dus niet perse uitgaat.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 4

Ja, het is inderdaad een schande dat Canon ingenieurs geen flauw idee hebben hoe ze hun eigen camera’s in elkaar gezet hebben. Wat een onzin kramen die uit.

Gelukkig zijn wij hier gepromoveerd aan de TU-Delft in Canon Camerakunde. Waar zou de wereld zijn zonder onze expertise.

Inderdaad een desktop PC gaat niet helemaal uit als je hem uitzet. Reden is WOL (als dat je niets zegt, laat het maar langs je heen gaan). Meestal zit er daarom aan de achterkant bij de voeding een echte aan/uit-knop. Zo niet dan moet je hem helemaal stroomloos maken door de voedingskabel er uit te halen. Die PC hangt direct aan de stroomnet en wordt niet gevoed door een minuscuul batterijtje.

Heb ik behoefte om mijn camera op afstand aan en uit te zetten. Nee, wel remote bediening maar dat is iets heel anders.
Juist omdat er in een camera maar zo’n klein batterijtje zit, doen camerafabrikanten er alles aan om zo zuinig mogelijk met de daarin opgeslagen energie om te gaan. Als je de camera na het gedane werk in de kast zet, is er geen stroom meer benodigd (behalve voor de klok en daarvoor zit er een knoopcel in).

Ja, als je de camera uitzet, doet ie nog een laatste kunstje, namelijk de sensorreiniging. Als de camera-elektronica signaleert dat de aan/uit-schakelaar in de Uit-stand wordt gezet, geeft die de opdracht om dat laatste kunstje te doen en daarna de stroomvoorziening van accu naar camera uit te zetten. Probeer wat je wilt, met alle mogelijke knopjes, schuifjes etc. Je krijgt geen enkele reactie meer van de camera.
Gelukkig maar want als alles actief zou blijven, is je accu al leeg voor je op de plaats van bestemming aan je fotosessie kan beginnen. Veel fotoplezier allemaal.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Loopt ook alle stroom daadwerkelijk via de camera, de electronica van de camera?
Wat als er 2 polen van de lenscontacten direct zijn doorverbonden aan de accu, via draadjes in de camera?
Dan staat er dus spanning op de polen van de camera, ook als deze uitstaat.
Dan staat er dus spanning op de lens, maar wellicht dat deze alleen geactiveerd kan worden via andere contacten, door de electronica in de camera?

Ik denk het niet, maar dat zou hypothetisch toch kunnen?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ja, het is inderdaad een schande dat Canon ingenieurs geen flauw idee hebben hoe ze hun eigen camera’s in elkaar gezet hebben. Wat een onzin kramen die uit.
Gelukkig zijn wij hier gepromoveerd aan de TU-Delft in Canon Camerakunde. Waar zou de wereld zijn zonder onze expertise.
Dus................ het is een discussie topic, je hoeft niet meteen zo sarcastisch te doen.

Hoeveel canon ingenieurs zouden er zijn die op de hoogte zijn van het voedingscircuit ? 10? 50?
Die mensen die wij aan de lijn/email krijgen in ieder geval niet of per ongeluk.

Ik weet het ook niet ik trek mijn conclusies uit feitelijke waarnemingen.
De camera is semi-off. dwz alle gebruikers van de voeding worden uitgeschakeld.
Dit wil niet zeggen dat de camera of lens spanningsloos is.
Dat hoeft ook niet! Zolang het stroom verbruik maar niet hoger is dan de zelfontlading van de accus.
Dat is met de huidige technologie geen bijzondere uitdaging meer.

Er zijn redenen denkbaar om de lens aan de accu te hangen ipv achter een (software gestuurde) schakelaar.
Die vermeende lock functie van IS bv maar ook een betere motor sturing.

Ik heb geen schema's mogen bewonderen dus ik kan er geen concrete uitspraken over doen.
Het gedrag van de camera spreekt boekdelen tav het niet loskoppelen van de de accu. Wat bv bij GPS ook absoluut niet zou mogen.

Als mijn camera terug is zal ik de lensconnector nameten. Dat zegt nog geen kont maar toch.
ALS de batterij spanning op de lens blijft staan dan zijn die IS mythen nog niet bekrachtigd doch wel aannemelijker geworden.

Offtopic
Je PC blijft altijd aan omdat ie anders niet meer werkt. Een powerbutton moet ook nog werken als hij 'uit' (kuch) staat.
De lijst van functies die actief zijn/kunnnen zijn is aanzienlijk.
-powerbutton
-USB laden
-USB/PS2 keyboard power button
-Suspend to ram
-WOL wake up on lan activiti
-windows update
ik vergeet er vast een paar
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Goed, ik zal nog eens een voorbeeld bedenken :D Laat die computer maar - dat was alleen een voorbeeld door een computerleek (dat blijkt). Waar het mij om gaat, was echter dit:
Illuminatus schreefCOLONJa, als je de camera uitzet, doet ie nog een laatste kunstje, namelijk de sensorreiniging. Als de camera-elektronica signaleert dat de aan/uit-schakelaar in de Uit-stand wordt gezet, geeft die de opdracht om dat laatste kunstje te doen en daarna de stroomvoorziening van accu naar camera uit te zetten. Probeer wat je wilt, met alle mogelijke knopjes, schuifjes etc. Je krijgt geen enkele reactie meer van de camera. Gelukkig maar want als alles actief zou blijven, is je accu al leeg voor je op de plaats van bestemming aan je fotosessie kan beginnen. Veel fotoplezier allemaal.
seoman schreefCOLONDus................ het is een discussie topic, je hoeft niet meteen zo sarcastisch te doen.
En dat geld voor iedereen! Inhoudelijke discussie is prima, maar wel graag netjes en respectvol.
seoman schreefCOLONIk weet het ook niet ik trek mijn conclusies uit feitelijke waarnemingen. De camera is semi-off. dwz alle gebruikers van de voeding worden uitgeschakeld. Dit wil niet zeggen dat de camera of lens spanningsloos is.
Wat is dan de feitelijke waarneming die bewijst dat de camera semi-off is?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Wat is dan de feitelijke waarneming die bewijst dat de camera semi-off is?
Het feit dat jij hem niet uitschakelt maar de camera.
De camera gaat duidelijk eerst nog dingen doen. Zeggen dat die de sensor reinigt, de sensor reinigen, fash write buffer leeg maken, Spiegel terug klappen.

Omdat de camera wacht met afsluiten moet de camera zelf een 'schakelaar' bedienen. Dat is overduidelijk niet de power schakelaar op de body want die staat al uit.
Of die power schakelaar wordt tijdelijk overbrugt of die powerschakelaar is voor het gevoel en software bediening.
Bij een tijdelijke overbrugging zou je imo nog mogen spreken van een off-stand. Als de besturing aan alle verbruikers vraagt om geen stroom meer te gebruiken en de besturing zelf ook uit gaat is alles passief maar staat er nog steeds spanning op.

Het is voor mij zonder schema niet uit te sluiten welke methode canon hanteert. maar het gross van de canon medewerkers weten dat ook niet.
Aangezien het heel gebruikelijk is om de batterij er even uit te halen bij storingen doet vermoeden dat de besturing toch in een standby achtige mode staat.
Het kan natuurlijk een totaal onzinnige handeling zijn. Toch iedereen raadt het iedereen aan.
Ik zelf heb nooit een storing opgelost met mijn 50D of 6D door de batterij er uit te halen. Maar misschien hebben anderen daar andere ervaring mee.
Als storingen alleen verholpen worden door het loskoppelen van de accu dan pleit dat voor een soft-off.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 4

Dit wordt een eindeloze discussie. Als je de documentatie en de informatie van Canon-medewerkers niet meer vertrouwd, dan houdt het op en dan heb ik het niet alleen over de mensen die een willekeurige beller aan de lijn krijgt. Het door mij gestelde heb ik ook niet zelf bedacht.

Het begon met de werking van IS en nu wordt de vraag al of de camera helemaal spanningsloos is als de aan/uit-knop op UIT/OFF staat.
De camera is pas helemaal spanningsloos als je de accu en de knoopcel verwijderd en wacht tot de condensators leeg gelopen zijn.

Als er geen stroomverbruik is hoger dan de zelfontlading van de accu, is er per definitie geen stroomverbruik buiten de accu.

De discussie wordt nog ingewikkelde als er gesteld wordt dat er wel spanning is, maar dat er geen stroom loopt.
Op een stopcontact staat spanning, maar als ik er geen verbruiker op aansluit, loopt er geen stroom.

Wie gaat hier nu wie overtuigen. Canon is geen optie. Mij gelooft niemand op mijn blauwe ogen en ik op mijn beurt niemand op haar/zijn ogen van welke kleur dan ook.
Uitsluitend een onafhankelijk testlaboratorium van klasse kan hier antwoord op geven.
Ik kan geen nano en pico Amps meten.
Ik hou het op mijn visie tot het tegendeel onomstotelijk wordt bewezen.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

seoman schreefCOLONHet is voor mij zonder schema niet uit te sluiten welke methode canon hanteert. maar het gross van de canon medewerkers weten dat ook niet.
OK, maar dan is jouw "feitelijke waarneming" niet méér dan jouw interpretatie van waarnemingen die je doet. Je conclusie dat "de camera helemaal niet uit kan" wordt hierdoor voor mij in ieder geval niet afdoende onderbouwd. Ik houdt het vooralsnog op een tijdelijke overbrugging zolang de camera zijn afsluitende werkzaamheden uitvoert, die daarna overgaat in een off-stand.

Sowieso is de IS lensgroep gelocked, dus zelfs als de melding van Canon onjuist zou zijn (waarvoor ik geen enkel bewijs heb gezien), dan nog is er geen probleem. En zo zijn we weer terug bij het issue waar het topic mee begon ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Voor het gelocked houden van de IS-groep is geen stroom nodig, dat is de basis stand. Om te unlocken is stroom nodig.
Andersom zou te veel capaciteit van de accu vragen en het zou niet verstandig zijn van Canon om het zo te ontwerpen..
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ja, dat klinkt logisch ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

De discussie wordt nog ingewikkelde als er gesteld wordt dat er wel spanning is, maar dat er geen stroom loopt.
Op een stopcontact staat spanning, maar als ik er geen verbruiker op aansluit, loopt er geen stroom.
Juist. Totdat een van de gebruikers besluit om toch maar stroom te gebruiken.
In het geval van een TV aan het net: De tv verbruikt (bijna) geen stroom tot een klootviool met een afstandsbediening naar binnen richt of een storing het standby circuit triggerd tot aan-gaan.
Je hoort nooit iemand klagen dat z'n camera ineens leeg is dus canon heeft de zaakjes netjes voor elkaar. Daarmee kan het voedingscircuit nog niet buiten gesloten worden omdat de camera 'uit staat'.
Uit is namelijk niet zo duidelijk gedefineerd als een echte schakelaar.

@marco
Sowieso is de IS lensgroep gelocked
Daar zou ik wel meer over willen weten. Mechanisch lijkt me nagenoeg onmogelijk, elektronisch een peuleschil. Sluit de spoelen kort en lens wordt gedempt. Dat kort sluiten is blijkbaar elektronisch want ik hoor niets klikken ; Dat vraagt om spanning

Mijn IS op de EF100 L lokt helemaal niet die rammelt altijd en behoorlijk.
Mijn 70-200 L F4 rammelt ook. Ongeacht de stand van de IS schakelaar.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

seoman schreefCOLONMijn IS op de EF100 L lokt helemaal niet die rammelt altijd en behoorlijk.
Mijn 70-200 L F4 rammelt ook. Ongeacht de stand van de IS schakelaar.
Dat betreft niet de IS-groep, maar de gyro's (bewegingsdetectoren) en die zijn niet gelocked.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Gyroscopen? Geen wonder dat die lenzen zo duur zijn.
Weet je zeker dat het geen chipjes zijn? Met Gyro en accelerometer functies?
Ik kan/wil het niet geloven.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Info over de gebruikte gyroscopen in een EF 75-300
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... index2.htm

Technische info over gyro vibration sensors:
http://www.invensense.com/mems/gyro/doc ... 051606.pdf

Voor wie van plaatjes houden:
http://www.chrysis.net/photo/canon/tech/technology.htm

Binnen 10 minuten gevonden met google.

Mijn EF 17-40mm L en EF 14mm Fisheye rammelen net zo als de EF 100mm L IS macro.

Hans
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@Hans
Bedankt! Ik was met andere dingen bezig.
chipjes dus.... Die ratelen niet
wie rammelt er nu wel in mijn glasbakken?
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Chipjes doen het rekenwerk, de gyros doen de vaststelling, een optisch element beweegt in de richtingen die het rekenwerk hebben berekend.

Wat je hoort bewegen is dus een lens in een houder (met de chips e.d. erop) in je objectief als je er mee rammelt.

Daarom is het ook OPTICAL image stabilisation en niet DIGITAL image stabilisation.

https://www.youtube.com/watch?v=C60ehMe3wQ8" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=Pb9XliAbXRg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

de man waar ik gister mee gesproken heb zei mij, dat er 100 procent geen spanning meer op de camera en lens ztaat als je de schakelaar naar OFF zet.
de spanning die nog aanwezig is in de camera komt van de knoopcel die ALLEEN voor de klok/instellingen is . (waar die ook voor bedoelt is,)
omdat ik het zeker wou weten heb ik deze man dezelfde vraag op andere manieren gesteld en wederom legde hij me uit dat er GEEN spanning meer in de camera was bij OFF .

als ik mijn shutter knop los laat dan duurt het 4-5 sec dan hoor ik een heel klein klikje en dat is het klikje dat de I.S lensgroep in een lock stand gaan en hetzelfde klikje hoor je ook als je de shutter knop weer aanraakt. dis heb ik bij al mijn objectieven (behalve de 10-22 ;-) )

en om een computer te vergelijken met een camera vind ik niet relevant, omdat beide dingen voor iets heel anders gemaakt zijn. als je een pc uitzet blijft er alleen spanning op de voeding staan en niet op het MOBO. anders zouder de leds op het MOBO moeten blijven branden en zou ik mijn iphone op moeten kunnen laden aan de USB als de pc uit is en dat is niet het geval. (bij mijn pc van nog geen half jaar jong) met I7 (4.8ghz) en z97 pro mobo dit laatste om aan te geven dat het een zeer recente systeem is.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

als ik mijn shutter knop los laat dan duurt het 4-5 sec dan hoor ik een heel klein klikje en dat is het klikje dat de I.S lensgroep in een lock stand gaan en hetzelfde klikje hoor je ook als je de shutter knop weer aanraakt. dis heb ik bij al mijn objectieven (behalve de 10-22 ;-) )
Dat is mij nooit opgevallen! Bedankt

off topic
Ik heb net even gekeken bij asus over de Z79-pro en die heeft zover ik heb kunnen vinden geen bios instellingen of jumpers TAV usb power.
wel dat hij verbinding houdt met internet zodat ie kan updaten & pagina's refreshen.
De moederborden die ik de afgelopen decennia heb gehad en heb ondersteunen USB power als de PC 'uit' staat. (Asus, MSI, AS-rock).
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik heb mijn eigenwijzigheid weer eens bekrachtigd en mijn meter aan de body gehangen.

Ik snap niets van de spanningen die ik meet maar hoe dan ook de lens is niet spanningsloos.
Ik ga er maar van uit dat de body test of er een lens gemonteerd is en ik weet (nog) niet hoe ik dat moet simuleren maar ik meet spanningen.
Niet daar waar je ze verwacht, ook niet als de camera aanstaat.
Vbat is niet Vbat, Vdd is niet Vdd en tussen de 2 GND pinnen staat zonder lens 4,5V
dus.................................................................
Vage [censored]
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

't Is vermoedelijk allemaal open collector, dus meten zonder belasting er aan gaat je niet veel opleveren. Daarnaast zit er een SPI interface op, als je daar statisch aan gaat meten krijg je ook geen duidelijk beeld. Pak eens een scope en een tussenring waar je makkelijk op kan meten en probeer het dan opnieuw.
The Artist Formerly Known As Jeveos
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar