Volle maan

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

volle maan dan is er niet zoveel contrast te bekennen, opname gemaakt met de CCCP MTO 500mm f8 mirror achter de 5D stack van 10 opnames.

47662

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Blijft een interessant voorwerp om op de foto te zetten ook al is het een "lastige".
Heb zelf ook flink geprobeerd met de maan in het verleden (zie eerdere posts), met 300mm.

Deze ziet er scherp uit, maar ik zou hem denk ik wat croppen :)
En de maan met enkel zwart eromheen verdient een 1:1 crop... maar dat is mijn smaak.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Klopt de maan is niet gemakkelijk vooral als die vol is.Maar er zijn toch al div kraters goed te zichtbaar bv de navel van de maan met krater Tycho 85km doorsnede, en op het midden de krater Copernicus met haar witte stralen krans ca 93km in doorsnede.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Destijds heb ik deze gemaakt, wellicht brengen de foto's je op ideeën:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6&t=115504" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

DavevdrH schreefCOLONDestijds heb ik deze gemaakt, wellicht brengen de foto's je op ideeën:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6&t=115504" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank je voor de link, dat heb leuk gedaan die maan opnames.

Maar ik zal eerst even wat verklappen ik doe al vanaf de 70e jaren aan astronomie waarbij de laatste 10 jaar ook fotograferen voornamelijk planeten geen Deepsky. Omdat onze atmosfeer daarvoor veelal te onrustig is. Bijgaand enkele maan en planeten opnames van afgelopen jaar gemaakt met een spiegel telescoop,met een doorsnede spiegel van 200mm dan zit je op f10 daar achter een astro camera die 60 beelden per sec kan maken soms met een 2,5 extender dan zit je op F25 als de seeing omstandigheden dat toelaten.

Dat zijn meestal 2000 -2800 frames deze gaan in een Astro stack programma, even kort gezegd maken er dan een afbeelding van.En soms worden er maar 100 frames van de 2000 gebruikt om een scherpe opname er uit te kunnen halen de rest kan de prullenbak in is te slecht i.v.m de onrustige atmosfeer hier.De laatste opnames zijn de planeten Jupiter en Saturnus bij jupiter kun je (GRS) = Great Red Spot al mooi zien onder op het midden, dit is de eeuwig durende wervelstorm die daar heerst zolang wij Jupiter al kennen.

Dit was tevens een van mijn andere fotografie hobby’s ..Bedankt voor het kijken. :wink: .

47668

47669

47671

47672

47673

47674

47675

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Wow... ben blij dat mijn probeerselfoto's je getriggert hebben om deze foto's van je te plaatsen :)
Duidelijk dat we een echte kenner in ons midden hebben :)

Mooi zeg!
Dank voor het delen!

Hier kijk ik met veel plezier naar.

Overigens wel apart dat de maan het zo enorm te verduren heeft gehad (als je naar het aantal kraters/inslagen kijkt) en de aarde niet... Is onze atmosfeer duidelijk een goede beschermer denk ik dan maar
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ook ik ben onder de indruk :)
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

eMKay schreefCOLONOok ik ben onder de indruk :)

Dank je voor het compliment. :wink:

Met astronomie fotografie is het bijna gelijk als met gewone Fotografie .Het ligt er maar aan hoeveel geld wilt en kan je er in steken. Heel veel heeft te maken met het scheidend vermogen van een lens spiegel en of de telescoop, die het licht opvangen bundelen en op de CCD werpen. Voor de meeste hobbyisten is dit een struikelblok, hoe groter of het scheidend vermogen van je lens of telescoop is, hoe meer geld er op tafel moet komen. Even simpel uitgedrukt hoe groter of die opening is bij astronomie, des te beter zal je scheidend vermogen zijn. Bij gewone Fotografie zie je natuurlijk ook gelijk duidelijke verschil in het scheidend vermogen tussen de goedkopere consumenten lenzen ,en of de peper dure pro lenzen.

Maar het wil nog niet altijd zeggen dat je met peper dure spullen ook gelijk briljantje opnames kunt maken .De man die
de knoppen bedient kan in dit digitale tijdperk een opname maken of geheel breken, vooral met Astronomie fotografie speelt dat een hele grote rol.Maar een peper dure objectief of een telescoop met een flinke opening en wat ervaring vereist natuurlijk. Dan is goed gereedschap toch nog steeds het halve werk en geeft veel meer plezier, als je het betalen kunt en je hebt tevens wat ervaring opgedaan dan is die laatste optie de beste keuze.

De bovenstaande opnames zijn allemaal gemaakt een Celestron C8 F10 nieuwprijs 1.250 maar ik had hem op MP gekocht voor 300 euro een wat ouder type deze set incl DMK astro camera heb ik al heel wat jaartjes plezier aan beleeft.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik blijf er naar kijken..... !!

Heb je er nog meer of stranden we dan in een "meer van hetzelfde"?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

DavevdrH schreefCOLONIk blijf er naar kijken..... !!

Heb je er nog meer of stranden we dan in een "meer van hetzelfde"?

Zoals ik al schreef doe ik alleen planeten en geen deepsky en idd de maan veranderd nooit en laat altijd hetzelfde beeld van
kraters en vlakten zien, terwijl Jupiter of Saturnus..etc nog wel eens wat anders laten zien. Maar door de
slechte seeing omstandigheden hier in ons land hou ik het vooralsnog nog bij de maan...ja en daar heb ik opnames genoeg van.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

heel mooie reeks Nirona.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Wauw!!! Prachtige platen!!!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Bijzondere foto's en fijn om naar te kijken. Knap gedaan.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Dank voor de comments, Astronomie fotografie is geheel wat anders dan normale fotografie.

Het grootse probleem waar je gelijk al mee te maken krijgt is de seeing in ons land d.w.z stabiele of de onrustige
luchtlagen waar je doorheen moet fotograferen, de zogenaamde atmosferische turbulentie in de hogere luchtlagen.
Zodra bv een ster staat te twinkelen dan zou je denken nu is het helder en kan ik mooi opnames maken.
Het tegendeel bewijs dat er dan juist sprake is van een onrustige atmosferische turbulente atmosfeer met slechte seeing.

Een vergelijk kan ik simpel geven, als men bv op een warme dag over het veld of heide naar de horizon kijkt dan zie je vaak de lucht trillen door de warmte en golven. Het zelfde beeld ziet men in het oculair als de atmosfeer in de hogere luchtlagen onrustig is. Alles staat dan te golven en te trillen scherpstellen is dan bijna onmogelijk geworden. En dan kun je beter wachten totdat de atmosferische turbulentie weer wat is afgenomen, dat kan per sec min sterk wijzigen elke vierkant meter lucht heeft immers weer een geheel andere samenstelling boven de 10km en is daar constant in beweging, dit probleem heb je met aardse fotografie gelukkig niet :)
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Zat er weer naar te kijken, blijft me boeien!

Zou best foto 47671 groot op mijn bureaublad (1680x1050) willen hebben op mijn PC thuis....
Zou dat kunnen?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

DavevdrH schreefCOLONZat er weer naar te kijken, blijft me boeien!

Zou best foto 47671 groot op mijn bureaublad (1680x1050) willen hebben op mijn PC thuis....
Zou dat kunnen?

Mij best hoor, maar ik heb geen grotere bestand dan deze.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ah jammer dat er geen grotere is, maar in ieder geval dank!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

prachtige foto's zeg!!
Wauw, geweldig!! :D
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar