Lightroom cc: Problemen met panorama: veel te klein.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik heb een vraag, waar iemand misschien wel het antwoord op weet.

Ik wil 23 foto's (staand) tot een panorama samenvoegen in lightroom CC. Dit zijn RAW bestanden uit een Canon 5D MKIII. Die bestanden zijn pér afbeelding 5760 x 3840 pixels. Het gekke is, is dat als de panorama samengevoegd is, is dat de resolutie qua pxels niet hoger is als 207 x 1023 pixels. Dit kan volgens mij nooit, zo'n klein bestand uit zoveel RAW bestanden met zo'n formaat...?!

Wie weet, wat hier het probleem is?

Overigens, gingen andere panorama's altijd goed.

Alvast bedankt!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

hoe staat de bestandafhandeling in lightroom bij export, staat die soms "bestandgrootte beperkt tot" aan gevinkt.
En staat de kwaliteit op 100 %, neem aan dat je wil saven op JPEG ?
Of is de afbeeldinggrootte aangepast? (bij export)

Panorama's zijn gelimiteerd tot 65.000 pixels of 512 MB file

___________________________________________________________________________________________________________

Tips for Creating Panoramas in Lightroom CC
Click here to watch how to create raw Panoramas in Lightroom CC.

Below are additional tips for creating raw Panoramas in Lightroom CC:

• If you have made adjustments to the individual images prior to choosing Photo > Photo Merge > Panorama, not all of them carry over to the merged file. For example, if you have made local adjustments – such as applying the radial or a graduated filter, or painting in selective areas with the adjustment brush on individual exposures, those adjustments will not be applied to the merged file! Because of this, I would suggest that you don’t spend a great deal of time making adjustments to each of the individual exposures but, instead, merge the images and then make adjustments to the resulting Panorama image.

• The settings that are NOT copied over from individual exposures to the merged panorama are:

– Lens Corrections/Upright (with the exception of Defringe settings), since the merge tool is changing geometric attributes, and does not copy over existing geometric settings.

– Local Corrections

– Red Eye

– Spot Healing

– Upright

– Crop

• If you make adjustments to an individual exposures that can be copied over to the merged file (such as conversion to B/W or Split Toning adjustments) , make sure that the exposure with the adjustments is the “most selected” image.

Command + Shift + M (Mac) | Control + Shift + m (Win) will run Photo Merge > Panorama based on the last used settings (without displaying the Merge preview window).

• By default Lightroom appends the file name with -Pano. Although you can not change the default file naming convention, you can always rename after the file is created.

Post-merge, lens profiles don’t make any sense to apply to panoramas, so the feature is disabled.

• There is a size limit of 65,000 pixels on the long side of a file or, 512 MP – whichever comes first.

Bron.
http://blogs.adobe.com/jkost/tag/panorama" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Dmoet inderdaad een instelling ergens zijn, mijn panorams krijgen gewoon 20000px of zo iets...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi evelakes,

Ik heb net de Lightroom update binnen gehaald, en dit mocht ook niet baten. Nu geeft hij zelfs aan dat de panorama niet samengevoegd kan worden. Ik heb niets aangevinkt, ofzo. Dus ook niet pér individuele afbeeldingen bewerkingen gedaan.

Bij export, is de bestandsgrote niet beperkt. Maar is dat van invloed? Immers, als je de panorama samenstelt, ben je nog niet aan 't exporteren. Dat doe je in een later stadium voor bijvoorbeeld webgebruik of dat je naar een vaklab wilt sturen voor drukwerk. Misschien zie ik wat over het hoofd. Als ik als JPEG exporteer, dan inderdaad op 100% kwaliteit.

Het zijn 23 RAW bestanden, elk van 5760 x 3840 pixels. Zou dat in z'n totaliteit de 65.000 pixels overgaan of 512 MB?

Vorige panorama's ginngen altijd goed, vanaf het begin dat je kon samenvoegen in Ligtroom.

Wibo,

Er zal vast en zekers iets niet kloppen, want normaal gaat het gewoon prima.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Heb je ook al eens de helft geprobeerd tot een pano te maken en wat is dan de uitkomst?

Lees wel meer dat lightroom problemen heeft met veel foto's/files tot een pano te maken .
bij sommige duurt tot het over 2 uur en maakt die er een brei van.
Denk dat het nog in de kinderschoenen staat.

bv.
https://forums.adobe.com/thread/1827866" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

evelakes,

Net, met minder geprobeerd. Uitkomst: Weer melding dat de foto's niet samengevoegd konden worden.

Wat ik raar vind, is dat het constant zonder problemen ging. Ik heb ook nooit ergens wat veranderd in de instellingen in Lightroom CC. Gewoon zoals altijd dus.

Anders, straks toch maar schakelen naar Photoshop CC. Echt ideaal vind ik dat niet, omdat het dan weer aparte TIFF bestanden worden. En ik liever gewoon in Lightroom blijf werken, waar de uiteindelijke panorama dan een DNG bestand wordt.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Wat je met het kleinere aantal pixels ziet, is waarschijnlijk de preview. Die is voor de lange zijde maximaal 1024 voor non-retina schermen en voor retina schermen 2048.
evelakes schreefCOLON... Panorama's zijn gelimiteerd tot 65.000 pixels of 512 MB file
Niet helemaal correct. Die 65000 pixels betreffen alleen de lange zijde en de bestandsgrootte (MB) heeft hier niets mee van doen, het is het maximum aantal van 512MP en dan praten we over megapixels. Welke waarde het eerst wordt behaald bepaalt de limiet. De 512MP is de vermenigvuldiging van het aantal pixels op de lange zijde en die op de korte zijde.
Als de limiet wordt bereikt, stopt de conversie van de pano's.
Die conversie kan heel lang (soms uren) bij veel grote bestanden. Belangrijk is dan de hoeveelheid beschikbaar RAM-geheugen. Ook een oudere, goedkope grafische kaart (GPU) kan de boel behoorlijk vertragen. Net als een (te) volle scratchdisk bij onvoldoende RAM. Allemaal oorzaken waardoor de conversie van pano's kan misgaan.

Voor het opslaan van PSD files in Photoshop is de limiet 2GB. In lightroom ben ik nog niet tegen een limiet aangelopen, waarschijnlijk omdat ik al snel over ga naar PS.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gerard,

Ook jij bedankt voor je antwoord! :wink:

Ram-geheugen, is hier het probleem niet. Maar ik ben er denk ik al achter wat het probleem was: er zat een foto tussen die niet geheel scherp was. Om eerlijk te zijn, controleer ik bij een panorama nooit de foto's stuk voor stuk. Dit, omdat ik normaal gesproken, de foto's gewoon rag scherp fotografeer. Het was wel een cruciale foto in de panorama die onscherp was, dus dat betekent dat het overnieuw moet. :) :wink: Dus maar even opnieuw kijken wanneer het overnieuw kan...

Ik zag het, toen ik maar even besloot om de foto's (RAW) toch maar eens stuk voor stuk te bekijken.

Eerst dacht ik nog aan onvoldoende overlap, maar ik wist haast direct alwel dat dat niet kon, want ik houd altijd ongeveer 50% overlap aan.

Nogmaals allen dank!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Hoeveel tijd had lightroom nodig om je pano te maken?
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

evelakes,

Niet lang. Ik weet het niet zo uit m'n hoofd, maar ik heb behoorlijk wat RAM-geheugen en het gaat hier altijd behoorlijk snel. Voor de rest heb ik geen verstand van pc en dergelijke, daar heb ik iemand voor.

Maar hij moet dus overnieuw. Iets wat me dus niet eerder overkomen is. Dus, ook maar even opdrachtgever ingelicht, maar die nam het gelukkig licht op. :) Maar nooit leuk, om eerlijk te zijn, vind ik.
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

In neem aan dat de focus wel goed was, maar dat er bewegingsonscherpte is opgetreden. Heb je ook geprobeerd om op die ene foto schokreductie toe te passen.
Werkt niet in alle gevallen, maar ik heb er soms behoorlijke resultaten mee behaald. Een ondergewaardeerde nieuwe functie in Photoshop.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi Gerard,

Jazeker, de focus was goed. Alleen die ene foto had wat bewegingsonscherpte. Hoe het komt geen idee, want de sluitertijd was snel genoeg om uit de hand te kunnen fotograferen, ten opzichte van het brandpunt. Niet dat je zoveel aan de instellingen zult hebben, maar deze waren: brandpunt 85mm, f11, sluitertijd 1/160 en ISO 1600. Op een fullframe. Normaal, staat de sluitertijd dan snel zat om nog uit de hand te kunnen schieten; ook was het rustig weer. Dus geen bewegingsonscherpte door beweging van overige.

Waar ik nú wel aan denk, is dat ik al een tijdje last van mijn arm heb en ik soms pijn scheuten hier doorheen krijg, wat soms mijn arm doet bewegen. Had ik die dag wel last van...

Wat je zegt over schokreductie, ken ik niet, om eerlijk te zijn. Waar vind ik dat in Photoshop CC?

Bedankt voor 't meedenken! :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Kan ons allemaal gebeuren, Benny. Zeker bij een reeks wordt de kans daarop groter.
De schokreductie vind je bij de Filters en wel bij Verscherpen.
Er zijn best veel mogelijkheden, dus het wordt even studeren.
Juist bij dit soort gevallen waarbij je niet even snel terug kunt voor het maken van een nieuwe, kan het een oplossing bieden.
Geef het een kans en wie weet. Ik ben benieuwd.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

23 foto's uit de hand tot een pano maken is al gewaagd, of was het een onmogelijke situatie voor een statief.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gerard,

Dat kan zekers iedereen wel een keer overkomen, maar leuk is anders. Niet dat ik er wakker van lig, maar ben nogal pietje precies. :)

De schokreductie werkte helaas niet. Dus, maar even opnieuw doen. Gelukkig geen echte deadline.

evelakes,

Oh, dat wil normaal prima uit de hand, hoor. Het statief verhaal, vind ik bij de huidige panorama technieken een beetje achterhaald. Uiteraard, uitzonderingen daargelaten. Ik fotografeer de meeste panorama's uit de hand, normaal nooit geen problemen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar