[19 FOTO'S]: verschil Kitlens 18-55 f3.5/5.6 & 17-40 L f

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Onlangs heb ik een 17-40 gekocht ter vervanging van mijn kitlens.
De kitlens betreft een exemplaar geleverd bij een Canon 300D en dus een MKI, bij de 350D komt volgens mij een nieuwere versie MKII

De foto's bevallen prima en van verschillende mensen begreep ik dat zij de lens of ook zien zitten of reeds in bezit hebben.

Voor degene die de lens nog niet hebben en er serieus over nadenken heb ik hier een vergelijk gemaakt.

Geld
Laat ik met de deur in huis vallen en beginnen over de prijs.
Buiten het feit dat je de kitlens meekrijgt bij een set van bijvoorbeeld een 300D is hij los op bijvoorbeeld marktplaats te koop voor € 50,-. De 17-40 is wat duurder; ongeveer € 700,-. Da's dus een behoorlijk verschil. :wink:

Wat getallen
- De kitlens is een EF-S object. Dit is ontworpen voor op digitale camera's met de bekende 1.6 cropfactor. Deze lenzen steken ook wat verder in de body en zijn daardoor niet te plaatsen op andere body's dan de 300D, 350D, 20D en 30D. De 17-40 is een objectief uit de EF-serie en past dus ook op alle EOS-camera's.

- Qua bereik heeft de kitlens een klein streepje voor 18-55 (~28.8-88mm Full Frame) tegenover de 17-40 (~27.2-64mm). Die ene milimeter in groothoek zul je niet zo snel merken, maar in het telebereik wel. Fotografeer je dus veel met de kitlens op 55mm, zorg dan dat je daar iets anders voor hebt.

- De 17-40 is een lens uit de L-range. Dit houdt in dat er een ander glaselement in zit. De L-serie van Canon is een serie die vooral door proffesionals gebruikt worden, maar ook voor de amateur kunnen deze lens interessant zijn. Het hangt grotendeels af van je budget want deze lenzen zijn nogal aan de prijs.
Hier zit wel een van de grootste verschillen tussen beide lenzen. De bouw van de 17-40 is oerdegelijik vergeleken met de kitlens. Waar bij de kitlens her en der wat speling zit is er bij de 17-40 sprake van een constructie zo solide als een tank.
De 17-40 is ook spatwaterdicht en stofdicht, mits er een filter voorzit omdat het front-element beweegt.

- De 17-40 heeft, naast USM voor stil scherpstellen, ook een grote ring om te focussen. In geval van autofocus is deze ring ook nog te bedienen. Daar waar je bij de kitlens niet handmatig kan focussen als de AF staat ingeschakeld. kan dit bij de 17-40 dus wel.

- De kitlens is een lens met een diameter van 58mm. De 17-40 heeft een diameter van 77mm. Bij de 17-40 is dit een meer algemene maat. Zo'n beetje alle L-lenzen van Canon zijn 77mm. Dit heeft als voordeel dat dure dingen als filters maar 1 keer hoeven worden gekocht. Dit maakt de 17-40 wel groot en een stuk zwaarder.

- De kitlens heeft geen afstandschaal en de 17-40 wel. Maar ja....


De foto's

Dit was de proefopstelling.

Afbeelding

De grijskaart moest er voor zorgen dat de witbalans overal gelijk was.
Ik heb op drie verschillende diafragma's (f4.0 / f8.0 / f16.0) en drie verschillende brandpuntsafstanden (17/18mm - 24 mm - 40mm) gewerkt.
Alle foto's zijn gemaakt met een ISO instelling van 100.
Voor de opstelling werd aan de linkerkant een 150 Watt bouwlampje gebruikt, en aan de rechterkant een getriggerde flitser.

Van alle foto's heb ik een 100% crop uit de foto genomen, en geprobeerd dit uit exact hetzelfde gebied te nemen. Dit geeft mijns inziens het beste vergelijk. Geen enkele foto is daarna nog bewerkt.

Ik heb op somigge foto's rekening gehouden met de andere lens dan die op dat moment op de camera zat. Ik bedoel dat het diafragma van f3.5 op de kitlens verder gedraaid is naar f4.0 omdat de 17-40 geen f3.5 heeft en in het maximum heb ik de 17-40 op f5.6 gezet omdat de kitlens daar geen f4.0 heeft

Kitlens: 40mm - f8
Afbeelding

17-40: 40mm - f8
Afbeelding

<<< 17 foto's verwijderd, ben inmiddels al 1,4 GB vbij mijn provider over de limit. T'is dat hij me zo'n lief jochie vindt >>>

Oordeel voor uwzelf.

Groeten,

Jeroen
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 20 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Nou, ik kan niet zeggen dat het er nou zoveel duidelijker van wordt....
De foto`s met de kitlens lijken allemaal iets donkerder te zijn dat die met de 17-40. Daardoor is bijvoorbeeld het zwarte V-Rally van de kitlens in mijn ogen mooier dan dat van de 17-40.

Verder vind ik het heel moeilijk om er iets van te zeggen. Ik zie niet echt de verschillen die ik verwacht te zien tussen een lens van 70 euro en eentje van 10x zoveel..... :oops:

Ligt dat nu echt aan mij dan, kijk ik niet goed?

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik moet je wel gelijk geven, het valt mij inderdaad ook een beetje tegen. Op de pc waar ik nu op kijk. Op de pc waar ik op werk. (die staat er naast) zie ik wel meer verschillen.

Ook toen ik er gisteren mee in het park geweest was, was thuis het eerste wat mij opviel dat de foto's heel wat contrastrijker, kleurrijker, en scherper waren dan met de kitlens. Ik vind het ook wel raar dat je dat op deze foto's niet zo sterk terug ziet. Misschien als de afstanden groter zijn dat het dan wel zichtbaar wordt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Ligt denk ik niet aan jou, want ik zie het ook niet.

Voor een L lens die 10 keer zo duur is, had ik ook verwacht dat ik duidelijke verschillen zie. Ik zie ze dus niet. Of ik denk dat de test niet helemaal betrouwbaar is, of ik (en jij dus ook) zijn echt blind. :P

Volgens mij is inderdaad de belichting ook niet overal gelijk. Lijkt me kleine moeite om die te vergrendelen of handmatig in te stellen. Als alle omstandigheden en instellingen gelijk zijn, kan je pas echt goed oordelen, ben ik van mening. Als dingen als belichting allemaal variabel zijn, is het een minder betrouwbare test, imo...
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik had in het andere topic al gezegd dat de 17-40 de volgende lens op de verlanglijst is. Ik heb daar ontzettend goede verhalen over gehoord. Maar als ik nu DIT vergelijk zie, dan weet ik het nog niet....

Ik denk echt dat er dan iets gewoon niet goed is aan de opstelling ofzo, want het verschil moet toch echt wel zichtbaar zijn! Het zit bij L-lenzen echt niet alleen maar in de betere bouw-kwaliteit.

De belichting is inderdaad (in ieder geval) niet gelijk. Bij 1 setje zit er behoorlijk wat verschil in (40 mm @ f5.6: kitlens 1/13", 17-40 1/8"). Bij de andere foto`s scheelt het minder. Dat zal dan de reden zijn dat de foto`s er kwa kleur ook niet hetzelfde uit zien.

Heb je ze bewust met verschillende sluitertijden gemaakt?

Ben benieuwd naar de reacties van anderen :roll:

Reinier
Laatst gewijzigd door 1 op RiniB, in totaal 11 keer gewijzigd.
Rugzak vol met apparatuur.....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb ook nog nooit een test gemaakt, en dit zou dus de eerste zijn. Het was wel de reden waarom ik het bouwlampje aan de linkerkant zette. Zodat de zijkant van de auto rechtstreeks werd aangelicht.

Ook met iedere keer dezelfde crops zou ik niet nauwkeuriger geweest kunnen zijn.

Misschien dat ik de flitser niet zou moeten gebruiken. Deze stond gewoon in E-TTL modus.

Sluitertijden waren over het algemeen wel gelijk, soms net een tikkeltje meer of minder en het focussen hebben we aan de camera over gelaten. Zou kunnen dat het scherpstelpunt niet iedere keer netjes stond, waardoor er soms wat misgefocussed is. Daar heb ik niet zo op gelet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

zo zo Jeroen, dat is niet zomaar een vergelijk.
Daar heb je een hele studie van gemaakt en nog vrij snel ook.
Mag ik je daarvoor bedanken :wink:

Wat RiniB schrijft ben ik het wel mee eens.
Ik zie ook niet zo heel veel verschillen en had meer verwacht van de 17-40, vooral qua scherpte.

Ik ga dus nog niet zo heel snel over tot aanschaf van deze lens tenzij andere foto's, bijv. buitenfoto's, mij wel kunnen overtuigen van betere kwaliteit.
Misschien heb je gelijk dat het wel zichtbaar is bij een grotere afstand ... zou kunnen ?

gr.
Bart

ps. gezien de datum zou ik dat rolletje King alleen maar voor foto's gebruiken :D
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kun je nagaan hoelang dat rolletje eral ligt.

Ik denk dat ik inderdaad te snel ben geweest met dit vergelijk. Ik zal eens rustig een mooie setup maken en dan meer tijd en aandacht besteden. Ook zal ik de flits dan niet gebruiken, maar twee bouwlampjes.

Ik zal ook wat meer test-atributen zoeken (lineaal etc.)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Fijn lensje....





...die kitlens :lol:


Wel mooi dat je de moeite hebt genomen om de twee lenzen zo uitgebreid te testen. In dit voorbeeld vind ik ook dat de kitlens het zeker niet slecht doet.

Om het toch nog wat voor de 17-40 op te nemen:
Dit zijn wel omstandigheden waarbij je deze lenzen waarschijnlijk niet te vaak gaat gebruiken.

Als je buiten gaat schieten (de 17-40 is wat mij betreft toch een landschapslens) zullen de kleuren van de 17-40 waarschijnlijk een stuk beter ogen, deze lens zal ook beter met contrast en tegenlicht om kunnen gaan (minder CA), etc.
Daarnaast heb je uitsnedes uit het midden gepakt terwijl in de hoeken wel meer verschil zal zijn :).
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zal er dinsdag eens buiten mee de hort op gaan en jullie hier op de hoogte houden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik blijf dit topic zeker volgen! Benieuwd hoe ze het buiten doen, of er dan meer verschil is....

Groeten,

Reinier

P.S.: Ik moet je natuurlijk wel even bedanken voor de moeite! Ik had er zelf ook min of meer om gevraagd, dus da`s wel het minste! :oops:
Rugzak vol met apparatuur.....
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ook ik ben er uiteraard benieuwd naar of de 17-40 buiten beter scoort dan de kitlens.
Zou eigenlijk wel moeten he !

gr.
Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
th0m
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Is inderdaad niet veel verschil. Maar je hebt hier alleen de scherpte in het midden getest. Hoe zit het met de scherpte in de hoeken? Hier onderscheiden 'betere' lenzen zich vaak van de 'slechtere'.

Verder kan een factor als het feit dat je de 17-40 net hebt, en je misschien moet wennen aan de lens (qua omgang, gewicht, etc.) er iets mee te maken hebben? Als je een nieuwe lens hebt komt het nog wel eens voor dat er teleurstellende resultaten mee te behalen zijn, maar dat het soms niet de lens is.

Maar dan nog, resultaat is inderdaad niet veel. Ik kan me herinneren dat mijn 17-40 toch echt wel scherpe resultaten (al op f4) gaf, en dat dit bij de kit pas goed scherp was rond f8 (waar ik dan ook vaak op zat).
Laatst gewijzigd door 1 op th0m, in totaal 11 keer gewijzigd.
[size=75]EOS 50E[color=#FF6600]_[/color] EOS 350D + grip [color=#FF6600]_[/color] (sh)(k)itlens [color=#FF6600]_[/color] 10-22 f3.5-4.5 [color=#FF6600]_[/color] 70-200 f4[color=#FF0000]L[/color] [color=#FF6600]_[/color] 28mm f1.8 [color=#FF6600]_[/color] 50mm f1.8 II [color=#FF6600]_[/color] Peleng 8mm f3.5


[color=#FF0000][url]http://www.pbase.com/th0m[/url][/color][/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik denk inderdaad dat je in andere omstandigheden met vergelijk moet komen want op dit moment ben ik er helaas alleen maar van overtuigd om lekker met een kitlens te blijven schieten. Aan de andere kant moet het prijsverschil zich ergens terug laten zien. Ben dus benieuwd naar de nieuwe serie :wink:
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Oei. In het midden is er toch verrassend weinig verschil!!!
Leuke verhelderende test!!!!
En of de belichting nou iets afwijkt of niet... als de 17-40L echt zoveel scherper is dan maakt dat niet het verschil, en moet ie het echt niet hebben van "ja maar...".

Maar wat hier niet bekeken is, is inderdaad (zoals opgemerkt):

1. Hoe zit het met de scherpte in de hoeken
2. Hoe gaat hij met contrastrijke beelden om
3. Hoe zit het met de vervorming van het beeld op 17mm. Op 18mm is de kitlens behoorlijk jammer hierin, en als de horizon beetje ver onderin zit, dan zit er echt een knik in.

Die eigenlijk zou je van een natuurlijke scene met constant licht (zoals vandaag) met vaste belichtingswaarde (M-stand) en een vaste witbalans (daylight of clouded) een vergelijk moeten maken.

Ben erg benieuwd.

ps. heb ook pas een vergelijk gemaakt tussen de EF-50, EF28-135, Kitlens EFS-18-55 en de Sigma 50-500, allen op 50mm. De verschillen tussen deze lenzen waren vrij klein! Alleen sommigen wat meer soft in de randen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
th0m
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

De 17-40 heeft een vrij aardige vervorming op 17mm (in vergelijking met een 10-22 @ 17, wat ook wel te verwachten is aangezien 17mm op de 10-22 daar de 'tele' kant is) maar over het algemeen zul je hier geen last van hebben denk ik. Ik merkte het pas toen ik de foto's van de 17-40 en 10-22 ging vergelijken met elkaar. Nog nooit echt opgemerkt in mijn foto's
[size=75]EOS 50E[color=#FF6600]_[/color] EOS 350D + grip [color=#FF6600]_[/color] (sh)(k)itlens [color=#FF6600]_[/color] 10-22 f3.5-4.5 [color=#FF6600]_[/color] 70-200 f4[color=#FF0000]L[/color] [color=#FF6600]_[/color] 28mm f1.8 [color=#FF6600]_[/color] 50mm f1.8 II [color=#FF6600]_[/color] Peleng 8mm f3.5


[color=#FF0000][url]http://www.pbase.com/th0m[/url][/color][/size]
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Inderdaad niet een schokkend verschil tussen beide lenzen, maar de 17-40 is wel duidelijk scherper. Maar of het de meerprijs waard is...

Wat me wel opvalt is dat de scherptediepte bij de 17-40L kleiner/anders is. Als je bijvoorbeeld de 40mm - F5.6 foto's bekijkt, dan zie je dat de tekst 'Clarion Car Audio & Beyond' een stuk scherper bij de 17-40L, maar het getal 99 op het pepermuntrolletje minder scherp is door de DOF. Dat de bokeh van de 17-40L misschien mooier is mag ik hier niet uit concluderen, maar is misschien wel zo.

Goed dat je deze test hebt gedaan.

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben van plan om morgen buiten foto's te maken.

Misschien dat het verschil dan groter is.
Ook zal ik dan meer aandacht besteden aan de hoeken en vervormingen in het groothoek bereik.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Zou je dan ook aandacht willen besteden aan kleine scherptedieptes, waarmee de bokeh beoordeeld kan worden?

mvg,
Frank
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

"don't underestimate the power of the kitlens... "

Met veel interesse je openhartige verhaal gelezen en bekeken... lijkt mij persoonlijk niet echt leuk om dergelijk klein verschil te ontdekken tussen twee lenzen met een prijsverschil van een factor 10. wat kleur en contrast beteft zie je wel verschil maar met de scherpte valt het mij wat tegen van de 17-40. Geeft mij duidelijk weer te kennen dat ik voorlopig mijn kitlens niet wegdoe...

ben erg geinteresseerd in de buiten shots, zal de kracht van de 17-40 wel veel beter naar voren komen. hoewel ik zelf waarschijnlijk niet een lens in deze range zal kopen..
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar