Stockphoto sites!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
HannibalVector
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 12:35
WoonplaatsCOLON Venlo

Mijn vraag is waarschijnlijk al beantwoordt op dit forum, maar ik heb de zoekfunctie gebruikt, en kan het niet vinden.
Ik kan het ook niet vinden bij de training tutorial op Istock.


Mag je één en dezelfde foto aan meer stockphoto sites aanbieden?


En nu we het toch over stockfoto's hebben;
Zijn er mensen die alleen van stockfoto's kunnen leven?
Ik bedoel in het algemeen, jullie inkomen is natuurlijk persoonlijk!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik kan zeker neit van stockfoto's leveren. De teller staat nog niet eens op 5 euro.

Ik lever wel 1 foto aan meerdere stocksites.

Voorbeelden van sites

Istock
Fonanza nederland
Nationale Beeldbank
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 18 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
TeeJay
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 07:30

dejong1racing schreefCOLONIk kan zeker neit van stockfoto's leveren. De teller staat nog niet eens op 5 euro.

Ik lever wel 1 foto aan meerdere stocksites.

Voorbeelden van sites

Istock
Fonanza nederland
Nationale Beeldbank
Jeroen, in de link van de Nationale Beeldbank ben je de ".nl" vergeten.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

dejong1racing schreefCOLONIk kan zeker neit van stockfoto's leveren. De teller staat nog niet eens op 5 euro.
Per dag? :D

Ik lever aan dezelfde sites en zolang je geen "exclusiviteits-rechten" hebt aanvaard, kun je dezelfde foto vaker aanbieden. Ervan leven zou mooi zijn, maar dan moet je wel heel veel verkopen. Met die gemiddeld 50c per dag die ik nu verdien schiet dat niet op. Ben ook nog niet zo lang bezig, dus ik hoop dat het meer gaat worden in de toekomst.

groeten
Sarpa
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

TeeJay schreefCOLON Jeroen, in de link van de Nationale Beeldbank ben je de ".nl" vergeten.
Verholpen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Stockfoto is leuk voor erbij te doen.. maar om er nu van te leven. :shock:

Daar levert het niet genoeg voor op.
Vriendelijke groet, Niels
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Voor sommige mensen wel hoor.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
HannibalVector
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 12:35
WoonplaatsCOLON Venlo

Bedankt voor de reactie's.
Ik kan dus één foto aan meerdere sites aanbieden.
Hebben jullie mischien ook ervaring met specifieke sites. Kan ik bijvoorbeeld één foto aan Istock, Shutterstock én Fotolia aanbieden?

Wat de verdiensten betreft;
Het is natuurlijk logisch dat het er van af hangt hoeveel foto's je als stockfoto verkoopt.
Als je 3 foto's hebt geupload moet je natuurlijk niet verwachten dat je volgende maand een nieuwe auto kunt kopen.
Maar ik zie sommige mensen op Istock met honderden of soms duizenden foto's in hun portfolio. Ik vraag me af wat dat ongeveer opbrengt. Ik wil gewoon weten of het lonend is om stockfoto's te maken, of dat ik me beter alleen kan concentreren op retoucheren en beeldmanipulatie voor fotostudio's en reclamebureau's.
Ik zit namenlijk in de WW en wil er zo snel mogenlijk uit!
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Ik ben nu zo'n 80 verkochte foto's op IStock verder en gemiddeld brachten die 50c per foto op. Maar ik ben natuurlijk nog aan het opbouwen, want ik heb er maar 90 opstaan oid.

Ik denk dat je het moet combineren, want voor IStock, Fonanza en Beeldbank (laatste zou ik ook als laatste tijd in investeren) moet je toch nog wel het nodige retoucheren etc.

succes,
groeten Sarpa
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Tja, En om je foto's netjes te organiseren en te keyworden kost ook heel veel tijd.

Ik heb juist heel bewust gekozen voor exclusiviteit bij Istockphoto. Dat zorgt ervor dat ik 30% in plaats van 20% krijg. Toch 50% meer. 30 cent voor een kleine foto 1,50 voor een grote en de panorama's leveren me in het groot nog meer op.
Exclusiviteit geeft naast die extra bonus ook meer verkopen dat is me wel duidelijk geworden.

Tja, ervan leven doe ik niet. Maar zelfs op Istock waar de foto's goedkoop zijn kunnen er een paar mensen van leven. Verwacht echter niet dat je ervan zult kunnen gaan leven tenzij je levensstandaard niet zo hoog is.

Mijn opbrengsten bij IStock liggen al bovengemiddeld daar al komen ze bij lange na niet in de buurt van de mensen met een diamantje in hun icoontje.

Ik heb er wel een EOS 30D en een leuke lens van kunnen betalen.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Klaas schreefCOLONTja, En om je foto's netjes te organiseren en te keyworden kost ook heel veel tijd.

Ik heb juist heel bewust gekozen voor exclusiviteit bij Istockphoto. Dat zorgt ervor dat ik 30% in plaats van 20% krijg. Toch 50% meer. 30 cent voor een kleine foto 1,50 voor een grote en de panorama's leveren me in het groot nog meer op.
Exclusiviteit geeft naast die extra bonus ook meer verkopen dat is me wel
duidelijk geworden.
Zolang je nog onder de 500 downloads kun je bij IStock niet in aanmerking komen voor exclusiviteit. Maar natuurlijk is het op een gegeven moment de moeite waard om te kijken waar je je tijd in gaat investeren.
Mijn hobby er een beetje mee terug verdienen vind ik al mooi genoeg, maar zover ben ik dus nog niet. Komt allemaal wel.

Keek net even en je hebt er dan ook 1100+ foto's op staan. Kom ik aan met 100-... :)
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
HannibalVector
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 12:35
WoonplaatsCOLON Venlo

Ik heb net ff op het forum van Istock rondgesnuffeld. Ik zie dat het er ook erg van af hangt hoe populair je foto's zijn.
Ik zag iemand met 400 foto's die meer downloads had dan anderen die duizenden foto's hebben.
Ik denk dat ik het binnenkort gewoon ga proberen en dan horen jullie het wel van me.
Bedankt voor de tips!
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Er zijn mensen de een gemiddelde hebben van meer dan 100 downloads per foto en er zijn mensen met nauwelijks downloads. Hele groe verschillen in populariteit. Ik hoop vandaag of morgen de 5000 verkochte foto's aan te tikken. Lang kan het niet meer duren...
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
HannibalVector
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 12:35
WoonplaatsCOLON Venlo

Zo, ik heb m'n eerste 3 foto's geupload naar Istock. Ik ben benieuwd of ze geacepteert worden. :D
En proficiat Klaas, ik zie dat je de 5000 gepasseert bent.
Nu ik nog! :lol:
Gebruikers-avatar
HannibalVector
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 12:35
WoonplaatsCOLON Venlo

Tjonge dat duurt wel lang voor ik eens een keer bericht krijg. Ze zullen het wel druk hebben daar.
Ik ben maar alvast opzoek gegaan naar andere stockphoto sites.

Zijn er hier nog mensen die goede ervaringen hebben met andere stockbureau's?
Iemand ervaring met GettyImages, Corbis, JupiterImages, ShutterStock, Dreamstime, Ablestock,Comstock, Bananastock, PictureArts,Foodpix,Fotolia, Photos.com enz enz enz?
Ik zie door de bomen het bos niet meer! :D
Gebruikers-avatar
HannibalVector
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 12:35
WoonplaatsCOLON Venlo

Hoera, ik ben binnen! :D
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Ik heb mijn foto's op een aantal stocksites, degene die het best verkoopt is shutterstock.
Het is niet iets om rijk van te worden, maar een bijverdienste van zo'n 25-30 dollar per week is toch wel lekker, anders staan ze toch maar op je harde schijf. Ik heb er niet veel foto's op staan, zo'n stuk of 20, vind het veel gedoe om steeds de foto's te "keyworden"

Let wel op wat voor foto's je er op zet, vooral foto's van geisoleerde onderwerpen zijn gewild, voorbeeldjes:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edit: ook interesse? meld je dan via deze link http://submit.shutterstock.com/?ref=71643 :wink:
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
Gebruikers-avatar
HannibalVector
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 12:35
WoonplaatsCOLON Venlo

25-30 dollar per week voor maar 20 foto's?????
Dan zijn je foto's dus nogal populair. Zou je meer foto's uploaden, dan zou je er dus makkelijk van kunnen leven.
Dat geïsoleerde objecten het goed doen was ik ook al achter, gelukkig ben ik goed met objecten isoleren.
Zijn die foto's van jou? Zien er goed uit.
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Het zijn mijn eigen foto's :wink:
Dank je voor je compliment :D
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Ik lees dat je voor een foto bij IStock ongeveer 50 cent krijgt.
Ik heb net vorige week voor mijn bedrijf een foto aangeschaft bij IStock. Daar moest ik omgerekend 8 euro voor betalen. Kan je nagaan hoeveel IStock zelf achterhoudt...
30D en spul...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar