vandaag een uitstapje gedaan naar het donkmeer en natuurlijk mijn nieuwe camera mee. na 2 weken in bezit te zijn van mijn 350d heb ik al ruim zo'n 300 foto's genomen om te testen maar telkens weer heb ik problemen met de scherpte. Vooral bij het fotograferen van mensen. vandaag zo'n 70 foto's genomen en dit zijn de enige die een beetje doenbaar zijn ( en zijn dan al door photoshop bewerkt !!). Een vaste hand heb ik nochtans. Omdat ik een beginner ben en nog niet veel afweet van sluitertijden enz zijn alle foto's gemaakt op de auto- standen (groen vierkantje en gezichtje).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=53838[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=53839[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=53840[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=53841[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=53842[/img]
graag jullie mening ( en raad hoe ik het best mensen fotografeer )
scherpe foto's willen maar niet lukken
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- deejayjames
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 170
- GeregistreerdCOLON 31 Aug 2006 20:11
- WoonplaatsCOLON Zwevegem - België
De beste raad krijg je als je bij de foto's de sluitertijd, diafragma, ISO, brandpuntsafstand en gebruikt objectief vermeldt
Met de ZoomBrowser van Canon (staat op de CD die bij de camera geleverd is) kun je de Exif van een opname zichtbaar maken.
Jan
P.S.: de laatste twee zijn toch best heel scherp te krijgen met wat softwareverscherping? Digitale opnamen hebben die verscherping nu eenmaal nodig.
Met de ZoomBrowser van Canon (staat op de CD die bij de camera geleverd is) kun je de Exif van een opname zichtbaar maken.
Jan
P.S.: de laatste twee zijn toch best heel scherp te krijgen met wat softwareverscherping? Digitale opnamen hebben die verscherping nu eenmaal nodig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
- deejayjames
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 170
- GeregistreerdCOLON 31 Aug 2006 20:11
- WoonplaatsCOLON Zwevegem - België
foto's werden genomen met sigma lens 28-200. sluitertijd enz word toch automatisch met standaardten genomen in de auto-stand van de camera ? Of heb ik het mis ??De beste raad krijg je als je bij de foto's de sluitertijd, diafragma, ISO, brandpuntsafstand en gebruikt objectief vermeldt
-
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2698
- GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
- WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
- CONTACTCOLON
Ik weet niet welke instellingen de cam neemt bij automatische opnamen
Als je photoshop hebt, open de originele foto's even en ga naar
file: info
en dan klik je op DATA 1 ( als ik me niet vergis)
Moet je wel de originele nemen, de bewerkte versies hebben geen exif meer.
Volgens mij heb je ze opgeslagen op volgende manier: opslaan voor web/ save for web
dan verdwijnt de exif.
Als je photoshop hebt, open de originele foto's even en ga naar
file: info
en dan klik je op DATA 1 ( als ik me niet vergis)
Moet je wel de originele nemen, de bewerkte versies hebben geen exif meer.
Volgens mij heb je ze opgeslagen op volgende manier: opslaan voor web/ save for web
dan verdwijnt de exif.
Klopt helemaal, maar die gegevens staan dan wel in het originele JPG-bestand.deejayjames schreefCOLONfoto's werden genomen met sigma lens 28-200. sluitertijd enz word toch automatisch met standaardten genomen in de auto-stand van de camera ? Of heb ik het mis ??De beste raad krijg je als je bij de foto's de sluitertijd, diafragma, ISO, brandpuntsafstand en gebruikt objectief vermeldt
Stel dat je 200mm hebt gebruikt, dan zou tenminste met een sluitertijd van 1/320s gebruikt moeten zijn (anders krijg je vaak al last van bewegingsonscherpte).
Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 52
- GeregistreerdCOLON 17 Mei 2006 09:58
- WoonplaatsCOLON Oudewater (UTR)
- CONTACTCOLON
De exif data zit gewoon in de foto's, behalve bij de eerste.
Ik heb even je sluitertijden met de brandpuntsafstanden vergeleken, en overal is je sluitertijd meer dan genoeg.
Ik heb even je sluitertijden met de brandpuntsafstanden vergeleken, en overal is je sluitertijd meer dan genoeg.
[size=75]Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding..[/size]
- deejayjames
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 170
- GeregistreerdCOLON 31 Aug 2006 20:11
- WoonplaatsCOLON Zwevegem - België
foto's werden opgeslaan als JPEG.Volgens mij heb je ze opgeslagen op volgende manier: opslaan voor web/ save for web
dit is de info die ik vond in PS voor de foto waar mijn vrouw en kindjes op staan:
sluitertijd 1/640sec,
F-stop f/3.5,
lensopening f/3.5,
ISO 100,
belichtingprogramma: voor close-upfoto's
zoals ik al zei, ik gebruik momenteel nog maar de auto-standen om te leren (ben een absolute beginner) maar het lijkt me onvoorstelbaar dat je met zo'n camera geen zuivere foto's kan maken in de auto-stand. Ik moet volgend weekend voor een vriend een optreden gaan fotograferen, ben benieuwd naar het resultaat (als het buiten met veel licht nog niet lukt ). Op het podium wordt nogal veel bewogen dus ik zie het al voor mij... allemaal mislukte foto's
Hoe zo mislukt?
De laatste twee zijn toch prima scherp?
Nog even verscherpen met Photoshop of Canon's DPP en dat is alles.
Ik denk dat je gewoon moet wennen an de camera; ook bij snelle sluitertijden is het mogelijk om onscherpte te krijgen als je de camera bij het afdrukken een schokje mee geeft.
Jan
De laatste twee zijn toch prima scherp?
Nog even verscherpen met Photoshop of Canon's DPP en dat is alles.
Ik denk dat je gewoon moet wennen an de camera; ook bij snelle sluitertijden is het mogelijk om onscherpte te krijgen als je de camera bij het afdrukken een schokje mee geeft.
Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
- DarkDaan
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 75
- GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 14:58
- WoonplaatsCOLON dordrecht
- CONTACTCOLON
bij concerten (en dan ligt het ook een beetje aan de verlichting die er door de spots is) voldoet wss de Sigma lens. Heb je ook een flitser? vaak niet mooi, omdat de foto's dan te hard worden, maar daardoor worden ze wel minder bewogen.deejayjames schreefCOLONfoto's werden opgeslaan als JPEG.Volgens mij heb je ze opgeslagen op volgende manier: opslaan voor web/ save for web
dit is de info die ik vond in PS voor de foto waar mijn vrouw en kindjes op staan:
sluitertijd 1/640sec,
F-stop f/3.5,
lensopening f/3.5,
ISO 100,
belichtingprogramma: voor close-upfoto's
zoals ik al zei, ik gebruik momenteel nog maar de auto-standen om te leren (ben een absolute beginner) maar het lijkt me onvoorstelbaar dat je met zo'n camera geen zuivere foto's kan maken in de auto-stand. Ik moet volgend weekend voor een vriend een optreden gaan fotograferen, ben benieuwd naar het resultaat (als het buiten met veel licht nog niet lukt ). Op het podium wordt nogal veel bewogen dus ik zie het al voor mij... allemaal mislukte foto's
Zelf schiet ik ze op de "P" stand, direct naast het groene blokje. Dat is zg maar (verbeter me als ik het fout heb) semi-automatisch. Je kan dan wel veranderingen aanbrengen maar ook weer niet te drastisch...
[url=http://www.danieldubbeldam.nl]website[/url]
- deejayjames
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 170
- GeregistreerdCOLON 31 Aug 2006 20:11
- WoonplaatsCOLON Zwevegem - België
ik heb geen apparte fllitser, alleen de ingebouwde. Dus volgens u kan ik het best gebruik maken van de semi-auto stand en mijn sigma lens om podiums te fotograferen ?Heb je ook een flitser?
Alvast bedankt iedereen voor de info.
nog één vraagje, zou het eventueel beter zijn met een batterygrip op mijn toestel te plaatsen of heeft dit geen zin? Weet er ook iemand hoeveel zo'n ding ongeveer kost ?
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 833
- GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
- WoonplaatsCOLON Hoogvliet
- CONTACTCOLON
Het beste is om de creatieve modi te gebruiken, dus de Tv, Av en M standen. Dit vergt alleen wat ervaring wat je vanzelf wel krijgt. Vooral goed opletten welke waarden de automatische "piloot" voor je pakt onder welke omstandigheden. Schrijf het bijvoorbeeld op, zoals:
- Foto: IMG_0010
-Omstandigheden: buiten, onbewolkt
- Iso: 100
-Sluitertijd: 1/1000ste
-Diafragma: F/2.8
Zulke dingen kunnen je erg helpen om de waarden te leren die je in bepaalde omstandigheden nodig hebt en daarmee krijg je de meeste controle over het uiteindelijke resultaat.
Over de batterygrip, waarom wil je die gebruiken? Je krijgt er geen betere foto's door. Wat je wel krijgt is een grotere body, dus meer houvast en langere tijd zonder tussendoor opladen van je accu's (omdat je er nu 2 gebruikt).
De prijs van de batterygrip voor de 350D is rond de 100 euro.
- Foto: IMG_0010
-Omstandigheden: buiten, onbewolkt
- Iso: 100
-Sluitertijd: 1/1000ste
-Diafragma: F/2.8
Zulke dingen kunnen je erg helpen om de waarden te leren die je in bepaalde omstandigheden nodig hebt en daarmee krijg je de meeste controle over het uiteindelijke resultaat.
Over de batterygrip, waarom wil je die gebruiken? Je krijgt er geen betere foto's door. Wat je wel krijgt is een grotere body, dus meer houvast en langere tijd zonder tussendoor opladen van je accu's (omdat je er nu 2 gebruikt).
De prijs van de batterygrip voor de 350D is rond de 100 euro.
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
- ArMi Photography
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 241
- GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 22:17
- CONTACTCOLON
Wat mij betreft zijn je foto's ook niet mislukt, hoor! Er is in ieder geval niets mis met je camera zo te zien.... Maar even een paar basis-dingen om je op weg te helpen:
Je sluitertijd: is belangrijk om bewegingsonscherpte te voorkomen. Vuitregel is dat je sluitertijd in ieder geval niet lager moet worden dan 1/x van je brandpuntsafstand. Voorbeeld: je brandpuntsafstand is 60 mm. Je sluitertijd moet dan 1/60 of sneller zijn. Als je dit globaal aanhoudt en wat marge houdt, kom je over het algemeen goed uit.
Je diafragma: hoe groter je diafragma (hoe lager het getal) hoe meer licht er door je lens valt en hoe korter je sluitertijd kan zijn. Let echter wel op: hoe groter je diafragma, hoe kleiner je scherptediepte wordt. (scherptediepte is de mate van het scherptebereik in je hele foto, van voorgrond naar achtergrond) Een kleine scherptediepte kan heel mooi zijn, zeker bij portretten... je onderwerp (de geportretteerde) is dan scherp en de achtergrond wordt al heel snel wazig en onscherp. Dit zie je ook bij jouw laatste foto terug.
Een te kleine scherptediepte zorgt er al snel voor dat je foto te weinig scherpe delen bevat. Er is dan bijvoorbeeld alleen een oog scherp en in de rest van het gezicht verlies je al scherpte. (kan soms natuurlijk ook mooi zijn)
In de automatische stand wordt alles op zich wel door je camera geregeld, maar je camera bepaalt zelf wat hij instelt. Wat hij vooral doet is de sluitertijd op het diafragma aftstellen en andersom. Je camera meet het aanwezige licht, kiest een sluitertijd (bijv. 1/1000) en berekent aan de hand van de iso-waarde welk diafragma daarbij hoort (bijv. 4.0)
Als jij dan een foto verw8 met een scherpe achtergrond, sta je raar te kijken, want die krijg je dus niet. Waarom niet? Omdat er een veel te groot diafragma is gebruikt!
Kies daarom de Av of de Tv stand. Rescpectievelijk diafragma en sluitertijdvoorkeuze.
Stel in de Av stand bijvoorbeeld een diafragma in van 8.0. Je camera meet vervolgens zelf het aanwezige licht en berekend aan de hand van de iso-stand de sluitertijd. (bijv. 1/250) Als je met een bepaald diafragma wilt fotograferen en de sluitertijd dreigt te langzaam te worden. (bijvoorbeeld als je binnen een foto wilt maken zonder te flitsen) dan kun je nog wat compenseren met je iso-waarde. Hoe hoger je iso, hoe lichtgevoeliger je sensor wordt. Hoe hoger je iso echter wordt, hoe meer ruis je echter kunt krijgen. Dit is elke keer weer een afweging, maar bij D-SLR's kan het nog heel lang aan!
Tot zover mijn verhaal. Ik zou zeggen: Probeer het eens uit allemaal! Als je ziet wat de verschillende instellingen daadwerkelijk veroorzaken, leer je het allemaal veel sneller. Pak eens een onderwerp om op te oefenen, bijvoorbeeld een beeldje in de vensterbank. Stel je diafragma zo groot mogelijk in, bijvoorbeeld 4.0 Maak op die manier een foto en zorg dat je ook genoeg achtergrond in je foto hebt. Bijvoorbeeld een rij planten die ook in de vensterbank staan.
Stel daarna een zo klein mogelijk diafragma in, bijv. 22 (let wel op dat je geen te langzame sluitertijd krijgt, compenseer desnoods met je iso) Maak nu exact dezelfde foto en vergelijk deze eens met de vorige. Zie je nu het veschil? Als het goed is is op je 2de foto alles van voor tot achtergrond ragscherp!
Over iso, diafragma, sluitertijd, scherptediepte e.d. is verder meer dan genoeg te vinden op het internet, dus verdiep je er eens in! Hoe meer je te weten komt en toe kunt gaan passen, hoe meer plezier je eraan zult gaan beleven!
Nog 1 tip: probeer ook eens in te flitsen... Op je laatste 2 foto's maak je een foto met tegenlicht. Je vrouw en kinderen staan in de schaduw, hun gezichten zijn op de foto wat donker. Door in zo'n geval licht te flitsen lichten hun gezichten op en krijgt de foto een veel vrolijkere, frissere uitstraling!
Ik hoop dat je er wat mee kunt,
groeten Arnout
Je sluitertijd: is belangrijk om bewegingsonscherpte te voorkomen. Vuitregel is dat je sluitertijd in ieder geval niet lager moet worden dan 1/x van je brandpuntsafstand. Voorbeeld: je brandpuntsafstand is 60 mm. Je sluitertijd moet dan 1/60 of sneller zijn. Als je dit globaal aanhoudt en wat marge houdt, kom je over het algemeen goed uit.
Je diafragma: hoe groter je diafragma (hoe lager het getal) hoe meer licht er door je lens valt en hoe korter je sluitertijd kan zijn. Let echter wel op: hoe groter je diafragma, hoe kleiner je scherptediepte wordt. (scherptediepte is de mate van het scherptebereik in je hele foto, van voorgrond naar achtergrond) Een kleine scherptediepte kan heel mooi zijn, zeker bij portretten... je onderwerp (de geportretteerde) is dan scherp en de achtergrond wordt al heel snel wazig en onscherp. Dit zie je ook bij jouw laatste foto terug.
Een te kleine scherptediepte zorgt er al snel voor dat je foto te weinig scherpe delen bevat. Er is dan bijvoorbeeld alleen een oog scherp en in de rest van het gezicht verlies je al scherpte. (kan soms natuurlijk ook mooi zijn)
In de automatische stand wordt alles op zich wel door je camera geregeld, maar je camera bepaalt zelf wat hij instelt. Wat hij vooral doet is de sluitertijd op het diafragma aftstellen en andersom. Je camera meet het aanwezige licht, kiest een sluitertijd (bijv. 1/1000) en berekent aan de hand van de iso-waarde welk diafragma daarbij hoort (bijv. 4.0)
Als jij dan een foto verw8 met een scherpe achtergrond, sta je raar te kijken, want die krijg je dus niet. Waarom niet? Omdat er een veel te groot diafragma is gebruikt!
Kies daarom de Av of de Tv stand. Rescpectievelijk diafragma en sluitertijdvoorkeuze.
Stel in de Av stand bijvoorbeeld een diafragma in van 8.0. Je camera meet vervolgens zelf het aanwezige licht en berekend aan de hand van de iso-stand de sluitertijd. (bijv. 1/250) Als je met een bepaald diafragma wilt fotograferen en de sluitertijd dreigt te langzaam te worden. (bijvoorbeeld als je binnen een foto wilt maken zonder te flitsen) dan kun je nog wat compenseren met je iso-waarde. Hoe hoger je iso, hoe lichtgevoeliger je sensor wordt. Hoe hoger je iso echter wordt, hoe meer ruis je echter kunt krijgen. Dit is elke keer weer een afweging, maar bij D-SLR's kan het nog heel lang aan!
Tot zover mijn verhaal. Ik zou zeggen: Probeer het eens uit allemaal! Als je ziet wat de verschillende instellingen daadwerkelijk veroorzaken, leer je het allemaal veel sneller. Pak eens een onderwerp om op te oefenen, bijvoorbeeld een beeldje in de vensterbank. Stel je diafragma zo groot mogelijk in, bijvoorbeeld 4.0 Maak op die manier een foto en zorg dat je ook genoeg achtergrond in je foto hebt. Bijvoorbeeld een rij planten die ook in de vensterbank staan.
Stel daarna een zo klein mogelijk diafragma in, bijv. 22 (let wel op dat je geen te langzame sluitertijd krijgt, compenseer desnoods met je iso) Maak nu exact dezelfde foto en vergelijk deze eens met de vorige. Zie je nu het veschil? Als het goed is is op je 2de foto alles van voor tot achtergrond ragscherp!
Over iso, diafragma, sluitertijd, scherptediepte e.d. is verder meer dan genoeg te vinden op het internet, dus verdiep je er eens in! Hoe meer je te weten komt en toe kunt gaan passen, hoe meer plezier je eraan zult gaan beleven!
Nog 1 tip: probeer ook eens in te flitsen... Op je laatste 2 foto's maak je een foto met tegenlicht. Je vrouw en kinderen staan in de schaduw, hun gezichten zijn op de foto wat donker. Door in zo'n geval licht te flitsen lichten hun gezichten op en krijgt de foto een veel vrolijkere, frissere uitstraling!
Ik hoop dat je er wat mee kunt,
groeten Arnout
Pfffff..... tja, wat zet je nou in zo'n onderschrift?!
- Tjitske
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 228
- GeregistreerdCOLON 18 Apr 2005 19:52
- WoonplaatsCOLON Friesland
- CONTACTCOLON
ja en een stomme vraag maar heb je de lens wel op af staan? auto focus?
Maarja ... dat is heel persoonlijk natuurlijk!
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 28-200/3.5-5.6 USM ø 72mm | Flashtrax XT 40GB |
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 28-200/3.5-5.6 USM ø 72mm | Flashtrax XT 40GB |
- JostI
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 654
- GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
- WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
- CONTACTCOLON
Dat lijkt mij zeker het aanraden waardt. Laat je de camera bepalen wat het focus punt is, dan kan het gemakkelijk gebeuren dat het verkeerde focus punt gebruikt wordt en jou onderwerp, zeker bij een gringe dof, niet scherp is. Ik zou als ik jou was het middelste focus punt gebruiken. Let er bij portretten op dat je focussed op de ogen.rvb schreefCOLONMisschien moet je af van het meerpunts af-systeem. Ik ben erzelf ook nog niet uit wat het beste is. Iemand hier tips over?
Wen er verder maar aan dat foto's uit een digitale camera altijd wat verscherping nodig hebben. Zoombrowser, geleverd bij je cam, heeft deze tools wel aan boord.
Suc6, Jos
[color=blue][size=75]Een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd. [/size][/color]
Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
- deejayjames
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 170
- GeregistreerdCOLON 31 Aug 2006 20:11
- WoonplaatsCOLON Zwevegem - België
stomme vragen bestaan niet...alleen domme antwoorden en inderdaad de auto focus ligt wel degelijk aan.ja en een stomme vraag maar heb je de lens wel op af staan?
@Arnout (ArMi Photography): bedankt voor de duidelijke uitleg, ik zal er zeker veel aan hebben en zal uiteraard met plezier alles eens uittesten.
als ik nieuwe resultaten heb post ik ze wel.
zal ik ook eens proberenMisschien moet je af van het meerpunts af-systeem
het zal weer lekker veel fotograferen worden de komende dagen +
; eventueel om nog meer stabiliteit te hebben.Over de batterygrip, waarom wil je die gebruiken?
bedankt aan iedereen voor deze nuttige tips !!![/quote]
- ArMi Photography
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 241
- GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 22:17
- CONTACTCOLON
Ik zelf werk meestal op AF, alleen dan inderdaad niet met het meerpuntssysteem. Zeker bij portret-/modelfotografie moeten de ogen scherp zijn. Door een focuspunt te kiezen vklak bij het oog, en dit op het oog te richten tijdens het scherpstellen, kun je de scherpte exact op de goede plaats krijgen.rvb schreefCOLONMisschien moet je af van het meerpunts af-systeem. Ik ben erzelf ook nog niet uit wat het beste is. Iemand hier tips over?
MF kan natuurlijk ook, alleen in de regel kost dat een stuk meer tijd. Als je eenmaal goed met MF hebt scherpgesteld, kun je natuurlijk wel meerdere foto's maken... Als de afstand tussen jou en het model maar gelijk blijft.
AF met één focuspunt vind ik echter het prettigst werken. Camera wel even op single shot zetten om te voorkomen dat hij opnieuw gaat focussen als je je camera beweegt..
EDIT: zat tegelijk te tikken met JostI, deel van mijn antwoord is hetzelfde...
Pfffff..... tja, wat zet je nou in zo'n onderschrift?!
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
deejayjames schreefCOLONfoto's werden genomen met sigma lens 28-200.
De Sigma 28-200 is een makkelijk objectief vanwege zijn grote bereik, maar juist door het grote bereik (>3x zoom) verlies je optische kwaliteit.deejayjames schreefCOLONsluitertijd 1/640sec,
F-stop f/3.5
ISO 100
En dan gebruik je ook nog eens het grootste diafragma (f/3.5) dus dat is vragen om onscherpte.
De meeste budget objectieven moeten toch zeker wel een stopje of 3 afgeknepen worden voordat ze hun scherpte-potentieel bereiken. Ik denk dat je vanaf f/5.6 of zelfs f/6.3 moet gaan werken met dit objectief om scherpte te winnen.
De sluitertijd ligt het niet aan, die is prima.
Mijn conclusie luidt dan ook: Je bent tegen de limitaties van je objectief aangelopen.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1795
- GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
- WoonplaatsCOLON Duiven
- CONTACTCOLON
Ik selecteer altijd zelf het AF-punt. Meestal de middelste, maar wil soms ook wel eens een andere gebruiken om een bepaalde compositie direct te bepalen.rvb schreefCOLONMisschien moet je af van het meerpunts af-systeem. Ik ben erzelf ook nog niet uit wat het beste is. Iemand hier tips over?
Onscherpe foto's op 200mm en hoger kunnen ook minder bewegingsonscherpte krijgen door gebruik te maken van een monopod of tripod.
De meeste lenzen zijn op hun maximale brandpuntafstand minder scherp dan daar net onder. Probeer bij een 200mm lens ook eens foto's te maken op 150-180mm. Wellicht is dat scherper.
Het lijkt me niet dat een batterygrip helpt bij stabiliteit. Wel bedieningsgemak bij portret foto's maken.
Succes!
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]