Canon IS uitzetbaar???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
luc193
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 11:15

Hallo,

Als ik mijn canon eos 20d op een statief plaats, wordt dan de IS functie uitgeschakeld? (Ef 17-85 1:4-5.6 IS USM) En met de EF70-300mm 1:4-5.6 IS USM?

Dit m.b.t. snel bewegende beelden. Of moet je hiervoor echt met een lichtsterkere lens werken?? ( f\2.8 )
canon eos 20d 17-85 IS usm Tamron 2.8 300mm
Gebruikers-avatar
PhotoBart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2006 22:42
CONTACTCOLON

Hi,

de IS wordt niet uitgeschakeld. Dat moet je zelf doen. aan de zijkant van de lens zit een schakelaartje waar IS bij staat. Daar kan je het uitzetten.
Voor wat betreft lichtsterkte: IS compenseert alleen je eigen bewegingen, niet die van je onderwerp. Als je het onderwerp niet kunt " bevriezen" moet je dus zorgen dat je een kortere sluitertijd krijgt. Dit kan inderdaad door een groter diafragma te nemen(en dan dus eventueel een lichtsterkere lens gebruiken), of door de ISO-waarde te verhogen.
[url=http://www.bzwemmer.com]Bart Zwemmer Photography[/url]
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

ahum

Waarom 2x deze vraag
Foutje misschien???
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Volgens mij schakeld de IS bij gebruik met een statief wel uit. Heb dit een keer ergens gelezen op een forum (weet alleen niet meer waar)
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

bluecupra schreefCOLONVolgens mij schakeld de IS bij gebruik met een statief wel uit. Heb dit een keer ergens gelezen op een forum (weet alleen niet meer waar)
In de beschrijving van de lens staat duidelijk dat je bij gebruik van de lens de IS moet uitschakelen.
Logisch, want je gaat alles stabiliseren door het statief. En de IS laat dan de boel juist weer bewegen.

Je moet dus zelf de IS uitschakelen. Dat gaat niet automatisch

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Voor zover ik weet wordt de IS uitgeschakeld als er ook 'tripoddetection' in de lens gebouwd zit. Voor de 17-85 is dat niet het geval en voor de 70-300 wel. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ddetection
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Inderdaad, dit is afhankelijk van de lens. De nieuwste types IS hebben de mogelijkheid om te detecteren of een statief gebruikt wordt. Je zult dus per lens even moeten kijken in hoeverre dat voor jouw lens van toepassing is.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
luc193
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 11:15

Bedankt voor de reacties.

Had misschien zelf ook in de beschrijving kunnen kijken, mijn excuus dat ik dat niet gedaan heb. Meestal zit ik op het werk en kijk ik wat door de forums heen. Als er dan een vraag bij me op komt wil ik hem wel eens posten. :wink:
canon eos 20d 17-85 IS usm Tamron 2.8 300mm
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

BUTTON_POST_REPLY

Terug naar