filters versus photoshop

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
HarryZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 09:19
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Ik ben tot op heden een leek op het gebied van werken met filters op de camera (pola, grijsfilters) e.d.
Ik vraag me af of in photoshop sommige effecten kunnen worden nagebootst en of deze kwalitatief goed zijn.
Immers aanschaf van externe filters van b.v. B&W of Cokin zijn dan wellicht overbodig.
Voorbeelden zijn ook welkom :lol:

Groet,
Harry.
[size=75]Canon 40D + Grip BG-E2 | EF 17-40[color=red]L[/color] | EF70-200 2.8[color=red]L[/color] IS USM | EF 24-105[color=red]L[/color] | EF 50 1.8 | EF100-400 4.5/5.6[color=red]L[/color] IS USM | Tamron 1.4 teleconverter | 580EX + Omnibouce [/size]
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Als je bedreven genoeg bent dan is er heel veel mogelijk in Photoshop. Of je echter zo lang bezig wilt zijn met je foto's.....
En of je jezelf tijd genoeg gunt om zo bedreven te worden....

En vergeet niet, veel filters (denk aan de grijsfilters) gebruik je om te lichte delen te voorkomen. Softwarematig donkerder maken is niet meer mogelijk als er delen van de opname overbelicht zijn.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Is het niet zo dat het effect van een polarisatie filter niet softwarematig na te bootsen is? Dus dat je daar juist wel een filter voor moet kopen?
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Polarisatiefilters en (ND Gradual) Grijsfilters, zijn inderdaad de filters, die niet met Photoshop na te bootsen zijn.

Groeten,

René
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

En vergeet de infraroodfilters niet!! Hoewel het effect wel aardig is na te maken is een "echte" IR foto toch nog altijd het mooist. :)

Ik zeg: Doe zoveel mogelijk gelijk al goed bij het schieten. Denk er over na hoe je je foto wilt laten worden. Het is ook makkelijker en in veel gevallen ook beter om gewoon een filter te gebruiken ipv uren zitten photoshoppen (hoewel dat ook erg leuk kan zijn).
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Filters die hier genoemd zijn: Polarisatie filters, grijsfilters, ND-gradientfilters, infrarood ed zou ik zeker gebruiken tijdens het maken van de foto.

Kleur filters om een hele foto een andere kleurtoon te geven zou ik niet gebruiken. In PS is dat een paar muisklikken en je hebt meer controle.

Creative filters, bijvoorbeeld Cokin Optical Effect filters zijn moeilijker na te bootsen. Hier zou ik eerder geneigd zijn om te zeggen om een filter te gebruiken, hoewel al die effecten ook in PS nagebootst kunnen worden. Dit kost alleen meer tijd, of je moet betalen voor extra plug ins. De filters met Dioptrie waarden zijn natuurlijk niet na te bootsen.
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

met alle respect voor de PS'ers onder ons maar ik vind dat de efecten makelijker en sneler te doen zijn op de locatie met bijvoorbeeld cokin filter je kunt gelijk zien wat het resultaat en de mogelijkheden zijn... buiten dat is het gewoon old-scool 8)
groet niels
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gradueel filters zijn in PS ook na te bootsen, maar soms (lees meestal) is het toch makkelijker om ze bij het maken van de foto te gebruiken.
Een uitgebeten lucht komt namelijk met PS ook niet goed, als je met een gradueel filter de lucht dan kan verdonkeren, dan kun je met PS alweer meer.
Een gradueel filter gebruiken om een kant langzaam in zwart over te laten lopen, is iets wat in PS weer makkelijker kan.

Polarisatiefilter om de blauwe luchten echt donker te maken, dat kan in PS ook. Maar reflecties weghalen dmv een pola-filter is weer andere koek.
Bij het weghalen van de reflecties van bv glas of water ga je zoveel aan je inkomend licht veranderen dat je een hele andere foto qua bestandsinformatie krijgt als zonder filter. Dit zul je in PS dan ook nooit zo mooi krijgen als in het echt.

Verder ga ik mee met Soron; hoe beter het origineel hoe minder nabewerking. Maar ook, hoe leuker het maken van de foto.
Ik vind het altijd wel erg leuk om lekker te klooien met die filters en allerlei andere dingen om het plaatje in mijn zoeker al goed te maken.
Foto's maken met in je achterhoofd dat alles thuis achter de pc wel goed komt is niet mijn ding. Tuurlijk kan ik soms wel een hoop verbouwen, maar dat zijn dan dingen die ik over het hoofd zag of niet in de hand had. Denk dan aan een stofdeeltje op een modelauto of een hinderlijke vlaggemast in de achtergrond.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

dejong1racing schreefCOLONGradueel filters zijn in PS ook na te bootsen, maar soms (lees meestal) is het toch makkelijker om ze bij het maken van de foto te gebruiken.
Een uitgebeten lucht komt namelijk met PS ook niet goed, als je met een gradueel filter de lucht dan kan verdonkeren, dan kun je met PS alweer meer.
Een gradueel filter gebruiken om een kant langzaam in zwart over te laten lopen, is iets wat in PS weer makkelijker kan.
Volgens mij is dat Photoshop voor gevorderden...

Dus/maar gezien het feit dat er in mijn "pre Cokin dagen" archief, er ongetwijfeld foto's tussen zitten die via PS nog te corrigeren zijn, houdt ik me van harte aanbevolen voor tips of verwijzingen naar...

Alvast bedankt,

Groeten,

Rene
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Rene,

Post eens een foto in WIP, en we kunnen je laten zien wat er uit te halen is, en zullen vertellen hoe we het gedaan hebben....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar