De vraag van bmvduin wat kan er in "off Topic"

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Wat kan er in de rubriek off topic.

Ik begrijp dat er (te) veel vragen over het bouwen van een website gesteld worden.
Ik heb me er zelf ook schuldig aangemaakt. Maar ja het uiteindelijke doel was dat mijn site met mijn foto's on line kon. Dus ik ben de helpers zeer dankbaar geweest, zodat het uiteindelijk gelukt is.
Nu wordt de vraag van bmvduin gesloten omdat ie niet fotografie gerelateerd is. Mogelijk zijn al zijn andere opm ed wel mbt tot de fotografie geweest, dus ik vind dit wel wat jammer.
Ik dacht nl dat. "Off topic -- spreekt voor zich --" alles kon bevatten wat je kwijt wil. niet dus.

PP
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Helemaal bovenaan in het Off-topic gedeelte staat dit:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=32228
en dat maakt al een hoop duidelijk :D
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Zat nog met oude off topic regels in het hoofdje denk ik, maar toch ben ik blij dat forumleden mij destijds op weg geholpen hebben.

pp
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Maar waar leg je de grens....?

Topics die wel fotogerealiteerd zijn of over beelddenken (wat we doen met fotografie) dreigen ook dicht te gaan. Ik vind dat "geneuzel" over fotogerealiteerdheid soms wel te ver gaan.

Ik kom hier later even op terug.. (moet weer aan het werk)..
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Denk dat Martin een goede aangehaald heeft qua regels...

Soms gaan we als crew wat flexibel om met de regels omdat de grens soms moeilijk te zoeken is...

Maar overall moet het gewoon fotogerelateerd zijn, want we zijn gewoon een foto-forum en niks meer of minder... :)

Alle off-topic dingen die nergens een plaatjes hebben, hebben we een kroeg voor geopend!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
@ssie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2246
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2004 18:15

Offtopic blijft een moeilijk gedeelte van het forum en vooral: Waar leg je de grens!?

Gooi je offtopic weer helemaal open, zijn we weer terug bij af.
Voorheen moesten we dagelijks leven met posts als "ik ben vandaag jarig", "Whoehoehoe...ik heb 100 posts", "whoehoehoe...ik heb 101 posts", "whoehoe ...ik heb 102 posts", "Wie stemt er op mij bij....", ETC!
We hebben in die periode dan ook een tijd gehad dat meer dat grootste deel van de dagelijkse posts werd gedaan in offtopic. De rest van het forum was de underdog! Terwijl de rest van het forum juist EOSDIGITAAL IS.

Toen er besloten werd dat offtopic alleen fotogerelateerd moest zijn, werd er veel geklaagd: het zou niet meer leuk zijn. (Ben je dan alleen lid van Eosdigitaal.nl om het geneuzel in offtopic??) Toen is de kroeg in het leven geroepen. Daar mag (beperkt) niet-fotogerelateerd gebabbeld worden.

Ik vind dan persoonlijk ook dat we het daar bij moeten laten: lol maken kan in de kroeg en via PB en MSN en natuurlijk persoonlijk via de (on)georganiseerde meetings! (genoeg mogelijkheden dus). Misschien is het dan ook verstandig om offtopic om te dopen tot iets ala "overige" -> niet in te delen in één van de overige categoriën!

En dan hou je natuurlijk: Wat is wel fotogerelateerd en wat niet?
Een vraag over een website is een moeilijke: de website wordt opgericht om je foto's aan de rest van de wereld te laten zien.
Maar aan de andere kant: Wij zijn geen forum waar allerlei webdesigners bij elkaar komen....
Blijft een grijs gebied dus, waar duidelijkheid over zal moeten komen en eenduidig op gehandeld zal moeten worden (niet de één wel accepteren en de ander niet..zo krijg je scheve ogen!)
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Maar waarom zou een vraag over beeldbewerking dan wel mogen? We zijn toch geen grafisch ontwerpers?
Beeldbewerking is een essentieel onderdeel van de gehele workflow, dus dat is duidelijk. Maar wat doe je daarna met je foto? De één laat het afdrukken. En je mag op dit forum vragen stellen over bij wie je het beste je foto's laat afdrukken en hoe je het moet aanleveren. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die hun foto's openbaren via een webpage ipv via een print. Dus waarom mag je wel een technische vraag stellen over een printmethode en niet een technische vraag stellen over een digitale verspreidingsmethode (website)?
30D en spul...
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Off topic is dus helemaal niet off topic?
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Off-topic van Wikipedia:

Off-topic is een term die vaak op nieuwsgroep en forums gebruikt wordt. Het is een Engelse term die, vrij vertaald, buiten het onderwerp betekent.

Wanneer er op het internet in een bepaald (discussie)onderwerp (thread) over andere zaken dan de kern van dat onderwerp wordt gesproken is dat off-topic. Off-topic-berichten worden vaak als irritant gezien omdat de daadwerkelijke discussie moeilijk te volgen is en het topic daardoor onoverzichtelijk wordt.

Er wordt vaak off-topic gegaan vanwege een discussie die voortvloeit uit de discussie die met het onderwerp te maken heeft. Ook zijn mensen snel geneigd om over koetjes en kalfjes te praten.
De tegenhanger van off-topic is on-topic. Dit zijn posts die wel passen binnen het onderwerp.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

kwanon schreefCOLONMaar waarom zou een vraag over beeldbewerking dan wel mogen? We zijn toch geen grafisch ontwerpers?
Beeldbewerking is een essentieel onderdeel van de gehele workflow, dus dat is duidelijk. Maar wat doe je daarna met je foto? De één laat het afdrukken. En je mag op dit forum vragen stellen over bij wie je het beste je foto's laat afdrukken en hoe je het moet aanleveren. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die hun foto's openbaren via een webpage ipv via een print. Dus waarom mag je wel een technische vraag stellen over een printmethode en niet een technische vraag stellen over een digitale verspreidingsmethode (website)?
Graag zie ik een reactie van de Moderatoren op deze post omdat dit precies het geval is bij mij.
Mijn website heeft maar 1 doel voor mij en dat is mijn familie en vrienden laten meegenieten van de foto's die ik maak en de verhalen die wij meemaken in IJsland. Als ik ze laat afdrukken kan de familie die niet bekijken vanuit nederland.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Waarom niet een appart kroegentopic-hok
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@bmvduin: De vraag ging over Dreamweaver.
Daar bestaan toch 'tig andere en betere forums voor?
(Zoals http://www.dreamweaverhulp.nl/)
Het hoeft toch geen principekwestie te worden?

@Iedereen:
Als er sprake is van verschil van mening over wat nu wel of niet fotogerelateerd is, dan is het laatste woord aan de mods.
Zo werkt dat nu eenmaal op een forum :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Mathijs schreefCOLONWaarom niet een appart kroegentopic-hok
Sorry hoor, maar dat zoek je maar elders (MSN, fok, flabber, etc etc etc)! Ik ben geen mod meer, maar 1 kroeg lijkt me ruim voldoende voor een fotografie-forum.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Omdat ik het topic heb gesloten wil ik graag reageren. :)

Een paar dingen die me opvallen in de discussies tav. webdesign:
1. Webdesign valt in een grijs gebied tussen wel- en niet direct fotogerelateerd. Gezien de argumenten kan ik me daar wel in vinden.
2. Webdesign in het algemeen kan een enorme hoeveelheid vragen oproepen. (Niet in de laatste plaats bij mijzelf. :wink: ) Daarmee kan het aantal vragen hierover in 'Off-topic' flink toenemen en we zijn een fotoforum en geen webprogrammeursforum.. Daar zijn andere sites voor te vinden.
3. Gezien de terugkerende discussies over dit onderwerp blijkt er wel behoefte te blijven bestaan aan een mogelijkheid om vragen over webdesign te stellen.

Mijn voorstel is om aan die wensen tegemoet te komen door een [verzameltopic] 'Hulp bij webdesign' te maken. Vergelijkbaar met het verzameltopic [Sitechecks]. Het topic van bmvduin kan wat mij betreft het eerste topic worden. Vragen om een fotowebsite te bouwen kunnen dan in dat topic gesteld worden en direct, of nog liever per PB, worden beantwoord.

Het streven is en blijft om het Off-topic-hok zo veel mogelijk fotogerelateerd te houden!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@oneshot:Prachtige oplossing, mr. Salomon :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON@bmvduin: De vraag ging over Dreamweaver.
Daar bestaan toch 'tig andere en betere forums voor?
(Zoals http://www.dreamweaverhulp.nl/)
Het hoeft toch geen principekwestie te worden?

Jan
Andere forums zat, maar ik voel me hier erg goed thuis en ben ook altijd erg goed geholpen hier dus ik heb nooit verder gekeken.

Principequestie...nee zeker niet. De questie was ook al af voor mij en heb via PM goede antwoorden gekregen van Oneshot maar vond de stelling van Kwanon wel een interessante!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON@bmvduin: (Zoals http://www.dreamweaverhulp.nl/)

Jan
Oh en bedankt voor de superlink!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Mijn voorstel is om aan die wensen tegemoet te komen door een [verzameltopic] 'Hulp bij webdesign' te maken. Vergelijkbaar met het verzameltopic [Sitechecks]. Het topic van bmvduin kan wat mij betreft het eerste topic worden. Vragen om een fotowebsite te bouwen kunnen dan in dat topic gesteld worden en direct, of nog liever per PB, worden beantwoord
Goed idee. Op een gegeven moment zijn alle vraagjes qua website wel geweest en kan ieder ze terugvinden in dat verzameltopic. Mijn opening van dit topic was nogmaals niet om de knuppel in het hoenderhok te gooien. En idd velen (en ook ik) hebben voor hun fotohobby geen zin om tig sites door te snuffelen en zijn trouw aan enkele.
Ben erg blij met de sfeer en uitgebreide info van dit forum en kijk elke dag effe of er nog iets nieuws is.

pp
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

als er nog een websitehulptopic-baas nodig is..... ik meld me hierbij aan:p... klinkt als een topic waar ik veel te vinden zal zijn :lol: :lol:

gr Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

oegemeister schreefCOLONals er nog een websitehulptopic-baas nodig is..... ik meld me hierbij aan:p... klinkt als een topic waar ik veel te vinden zal zijn :lol: :lol:

gr Sjoerd
He Oegemeister, tijdje niet gezien hier, klopt dat?

Mijn stem heb je hoor!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar