Mark en Colin

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Guido
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2005 12:19
WoonplaatsCOLON Sappemeer (Grunn)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87239[/img]

Hoi mensen ,ik heb in de vakantie een foto geschoten van mijn zoontje's.

Maar nu valt mij op ,dat hij toch iets overbelicht is.

Ik had de iso waarde iets omhoog geschroefd ,omdat er relatief veel schaduw in het bos was.

Ik hield dan een redlijke sluitertijd van 80 ,en een diafragma van 6,3 over.

Had ik hier juist moeten onderbelichten ,of mijn iso waarde toch naar de 200 of 100 moeten brengen?
Eos 450d ,canon speedlite 380ex ,Kitlens met stabilizer ,tamron 70-300 macro.




http://www.veenstra-glazenborg.nl
Gebruikers-avatar
Paul79
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 254
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2005 16:17
WoonplaatsCOLON Goes
CONTACTCOLON

De foto doet mij niet zo veel leuk voor in het familie album zullen we maar zeggen. De foto is verder netjes belicht. Alleen in de achtergrond (net onder de boom waar je zonen op liggen) is het overbelicht. Overbelicht houdt in dat er helemaal geen informatie meer zichtbaar is en dat het er niet in meer in zit of helemaal nooit heeft ingezeten. En dat is hier niet het geval. Maar het stoort helemaal niet. Niks aan de hand dus.
FotoGraaf Van Bueren
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Guido,

De ISO waarde heeft totaal geen invloed op overbelichting of onderbelichting van een foto. Dit is een veel gemaakte denkfout.

De ISO waarde zorgt ervoor dat je onder dezelfde lichtomstandigheden snellere sluitertijden behaalt zodat de foto's minder snel mislukken vanwege bewegingsonscherpte.

De camera berekent de belichting. De uitkomst van deze rekensom kun je slechts beïnvloeden d.m.v. de belichtingscompensatie. M.a.w. jij moet zelf bepalen of de camera moet onderbelichten of overbelichten (ten opzichtte van de gemeten lichtwaarde)

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar