Apple brengt Aperture2 uit

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Is dit een programma als lightroom?

De foto ziet er wel geweldig uit op de apple site!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zo te zien wel, maar ik ken geen van beide uit eigen ondervinding :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Het lijkt op Lightroom maar uiteraard veel beter, echter ben ik niet geheel objectief , maar kijk voor de gein eens wat tutorials en geniet :-)

http://www.apple.com/aperture/tutorials/
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik heb een tijd geleden wel eens met Aperture gewerkt, op mijn vorige Mac. Het doet inderdaad ongeveer hetzelfde als Lightroom, maar het vraagt wel véél meer van je computer. Op mijn oude was het daardoor erg traag, terwijl Lightroom nog een behoorlijk tempo hield. Ik heb toen de keuze gemaakt voor LR, en eigenlijk bevalt me dat ook prima. Maar ik hoor wel van anderen, dat Aperture ook heel erg goed werkt, als je computer snel genoeg is (al zal Lightroom dan nog steeds sneller werken).
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Na een voetbalwedstrijd zet ik via een batch (in Bridge) de fileinfo erin.
Dan verwijder ik via Bridge de mislukte foto's. Door te klikken worden bruikbare foto's in Photoshop geopend en bewerkt. Dan zet ik nog de betreffende spelers bij de fileinfo.
Nu ziet dat Aperture er mooi uit maar ook veel overeenkomsten.
Zijn er mensen die zelfde manier als ik gebruiken en die ervaring hebben met Aperture?
Kortom zou het prettiger/sneller werken en het geld wellicht waard zijn om het aan te schaffen? (natuurlijk probeer ik de trial binnenkort)
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

hoi daar,

heb het een tijd in gebruik gehad, werkt op zich best hoor.
Het heeft alleen integenstelling tot Lightroom een groot nadeel.
De snelheid namelijk en na een tijdje ging me dat toch op breken.

groeten,
Ger.
Mijn websites: http://www.roepieroepie.nl
Gebruikers-avatar
Webarcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2004 20:07
WoonplaatsCOLON Tiel

De snelheid is flink verbeterd! Draait nu echt heel soepel op m'n iMac. Ook het importeren gaat super snel.
Canon EOS 6D mark ii | EF 17-40 F/4.0 L USM | EF 24-70 F/2.8 L USM | EF 50 F/1.4 USM | EF 70-200 F/2.8 L IS III |EF 100 F/2.8 Macro USM | 580 EX
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik heb ook de trial gedownload, wil toch zelf ervaren hoe ie het doet op mijn MacPro. Tenslotte kun je 30 dagen testen, moet voldoende zijn!
Ook aantrekkelijk is, dat de prijs aardig gedaald is (van ca € 300 naar € 200) :)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Aestiva schreefCOLONIs dit een programma als lightroom?

De foto ziet er wel geweldig uit op de apple site!
Nee, andersom, Aperture was beduidend eerder. En toen kon Adobe niet achterblijven, kocht Rawshooter, bouwde er een GUI omheen en noemde 't Lightroom public beta.

Aperture is een heerlijk programma, dat een stuk beter is geworden. Zeker de 100,= voor de upgrade waard. (overigens, als je studeert of een schoolgaand kind hebt en 't niet commercieel gebruikt, kan je maar zo in aanmerking komen voor de du korting van 2 tientjes voor verder dezelfde volledige versie).
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Iemand enig id hoe je foto vanuit Aperture in photoshop kan bewerken?
Overigens is de voorvertoning perfect in Aperture vind ik.
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
Année
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2005 10:14
WoonplaatsCOLON Voorne-Putten
CONTACTCOLON

NieuwZuid schreefCOLONIemand enig id hoe je foto vanuit Aperture in photoshop kan bewerken?
Onder preferences photoshop als external image editor aanwijzen. Vervolgens onder menu images "open with external editor" aanklikken.
groetjes,
Anja
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Année schreefCOLON
NieuwZuid schreefCOLONIemand enig id hoe je foto vanuit Aperture in photoshop kan bewerken?
Onder preferences photoshop als external image editor aanwijzen. Vervolgens onder menu images "open with external editor" aanklikken.
Helemaal super, bedankt!
Moest nu afbeelding slepen naar PhotoShop...
Ga voortaan in Bridge in batch wedstrijd gegevens(meta-files) toevoegen, uitzoeken in Aperture en bewerken in PhotoShop.
Al doende leert men.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

oh puhlease... Bridge? ;)

Aperture is daar veeeeeel beter in (Lightroom trouwens ook). Bij het importeren kan je alle metadata toevoegen die je maar zou willen, incl. eindeloos variërende trefwoorden. En ze sorteren in projecten en mappen. En als je ze geïmporteerd hebt kan je in batches alles wijzigen. Erg goede selectie mogelijkheden ook trouwens. Kijk er eens naar!

Belichting, kleur, levels, e.d. kan allemaal ook erg goed in Aperture. Alleen als je iets ingewikkelders wilt retoucheren, iets met maskers of lagen, dan moet je naar Photoshop.
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

fistkikker schreefCOLONoh puhlease... Bridge? ;)

Aperture is daar veeeeeel beter in (Lightroom trouwens ook). Bij het importeren kan je alle metadata toevoegen die je maar zou willen, incl. eindeloos variërende trefwoorden. En ze sorteren in projecten en mappen. En als je ze geïmporteerd hebt kan je in batches alles wijzigen. Erg goede selectie mogelijkheden ook trouwens. Kijk er eens naar!

Belichting, kleur, levels, e.d. kan allemaal ook erg goed in Aperture. Alleen als je iets ingewikkelders wilt retoucheren, iets met maskers of lagen, dan moet je naar Photoshop.
Tja gaat erom dat de database van foto bureau de gevraagde gegevens kan lezen. Dus voorlopig even zo. En wie weet....
Heb er net pas paar uurtjes aan besteedt.
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

- Apple posts lists of digital SLRs compatible with Aperture 2 tethering feature
- Tethering in Aperture 2 has been widely discussed in Apple's support forums.
- In addition, Apple's knowledgebase includes other articles on tethering

http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -9258-9291
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar