Uw mening telt! Mijn eerste landschap foto's ooit......

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik ben nu zo'n 2 maanden bezig met fotograferen. Van de week heel vroeg opgestaan om een keer een zonsopgang te fotograferen op een plekje die ik met google maps heb uitgezocht. Ik heb er 3 uitgezocht waarop ik best een klein beetje trots ben. Zouden jullie ze willen bekijken en je mening willen geven? Verbeterpunten en tips zijn zeer welkom, ik wil graag leren.

In ieder geval alvast bedankt.

1. Morning mist.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103104[/img]

2. Morning has broken.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103102[/img]

3. Morning fire.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103106[/img]


Ik zie wel nadat ik ze dus net in mijn album heb geplaatst dat de kleuren van foto 2 en foto 3 minder "vol" en "warm" zijn als ik ze bekijk via mijn browser. Heeft iemand daar een verklaring voor??

mvg,

Hatseflats
Laatst gewijzigd door 1 op Hatseflats, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Tip 1, ze mogen groter om te laten beoordelen [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id= ipv [img] gebruiken.
(Deze tips is een must voor ons)
Tip 2, de kleuren. Check op je ze als sRGB hebt opgeslagen. Ik vermoed dat ze nu als adobeRGB zijn opgeslagen.

Hoe, f zoeken op het forum. Het is vaak verteld omdat dit een veel voorkomende "fout" is.

Succes met aanpassen!
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Chris Tettero schreefCOLONTip 1, ze mogen groter om te laten beoordelen [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id= ipv [img] gebruiken.
(Deze tips is een must voor ons)
Ik heb thumbid gebruikt, zodat deze pagina sneller zou laden en als je ze groter wilt zien dat je er dan op kan klikken om max grote te zien(900 op langste zijde toch???). Heb ze nu aangepast naar photoid.
Chris Tettero schreefCOLON Tip 2, de kleuren. Check op je ze als sRGB hebt opgeslagen. Ik vermoed dat ze nu als adobeRGB zijn opgeslagen.
Ik heb ze opgeslagen als srgb, heb het net bekeken in PS CS3.

In ieder geval bedankt voor je reactie en de tips!
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Drie erg mooie foto's! Mijn favoriet is nummer 3, vanwege de sfeer en de kleuren. Het ziet ernaar uit dat je wekker niet voor niets zo vroeg is gegaan.

Met welke camera en lens heb je dit geschoten?
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Dank je voor je reactie! :D

Ik heb een 40D met de 24-105 lens gebruikt. De rest van de exif gegevens van die foto:

Exif IFD0

* Camera Make = Canon
* Camera Model = Canon EOS 40D
* Picture Orientation = normal (1)
Exif Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/125 second = 0.008 second
* Lens F-Number/F-Stop = 8/1 = F8
* ISO Speed Ratings = 100
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ben net een weekje in Weert geweest en dan is het aan jou foto's ook weer te zien. Koud, batterijen constant dood, enz. Maar goed. Mooi vooral de eerste 2. Lekker wijdts. Mist vastleggen is best moeilijk, maar goed gelukt.

Advies. Ga voor landschappen op f/16 zitten. Stel je lens scherp op ongeveer 1/3 van de diepte die je wilt vast leggen handmatig. Dus op MF en gebruik een statief. Koop een setje ND en ND Grad filters en je gaat vaker met je mooie lens en camera op pad en ze zullen nog mooier worden.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONBen net een weekje in Weert geweest en dan is het aan jou foto's ook weer te zien. Koud, batterijen constant dood, enz. Maar goed. Mooi vooral de eerste 2. Lekker wijdts. Mist vastleggen is best moeilijk, maar goed gelukt.

Advies. Ga voor landschappen op f/16 zitten. Stel je lens scherp op ongeveer 1/3 van de diepte die je wilt vast leggen handmatig. Dus op MF en gebruik een statief. Koop een setje ND en ND Grad filters en je gaat vaker met je mooie lens en camera op pad en ze zullen nog mooier worden.

Jeroen
Dank voor je reactie :D

Voor wat betreft je advies, heb nu een 30 jaar oud statief welke mijn vader langs kwam brengen omdat hij dacht dat ik er wel wat mee zou kunnen. Gedachte was super maar het houd mijn camera en lens niet echt, lens daalt langzaam voor over :lol:

Toch nog wel er leuk mee kunnen experimenteren, wat vind je ervan???

Maar heeft mij wel overtuigd dat ik een goed statief wil. ben ook al een beetje aan het orienteren, zo gauw ik de tijd heb snel eens in de winkels kijken en advies vragen.

Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Mooi die van Utrecht, en kijk eens bij de accessoires zijn net een paar topics voorbij gekomen over manfrotto's :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Drie mooie sfeervolle foto's, waarvan ik 3 de minste vind. De grote voorgrond ontneemt te veel aandacht aan het eigenlijk sfeerplaatje.
Dus deze zou ik(maar dat is persoonlijk) anders gekaderd hebben.
Over de rest heeft Jeroen al genoeg gezegd.

Groetjes en een mooie zondag,

Jo
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hatseflats schreefCOLONIk heb ze opgeslagen als srgb, heb het net bekeken in PS CS3.
Dan is er toch iets misgegaan :wink:
De Opanda-exifviewerbrowserplugin (www.opanda.com) geeft "Uncalibrated" voor de kleurruimte.
Check de save en/of export instellingen :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Hier hou ik ook erg van 3 nette platen waarvan ik 1 en 2 het mooist vind


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De eerste 2 vind ik een heerlijke sfeer hebben en kijken lekker weg. De rust die je zo vroeg in de morgen tegen komt straalt hier goed van af. De derde vind ik een stuk minder, teveel voorgrond, waardoor hij te druk word naar mijn smaak.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een prima serie waarvan ik foto 1 het mooist vind, deze heeft een mooi koel en mistig ochtendsfeertje en straalt daardoor rust uit, de vogels maken de foto compleet.
Ook foto 2 heeft een mooi sfeertje, foto 3 vind ik minder spannend om naar te kijken.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONMooi die van Utrecht, en kijk eens bij de accessoires zijn net een paar topics voorbij gekomen over manfrotto's :)

Jeroen
Hi Jeroen,

Dank je voor je reactie, en ik heb de topics gevonden!
j.jennekens schreefCOLONDrie mooie sfeervolle foto's, waarvan ik 3 de minste vind. De grote voorgrond ontneemt te veel aandacht aan het eigenlijk sfeerplaatje.
Dus deze zou ik(maar dat is persoonlijk) anders gekaderd hebben.
Over de rest heeft Jeroen al genoeg gezegd.

Groetjes en een mooie zondag,

Jo
Hi Jo,

Met zulke reacties is mijn zondag zeker goed :oops: , over het kaderen heb je denk ik wel gelijk. Ga straks kijken of ik hem anders kan croppen.
boels069 schreefCOLON
Hatseflats schreefCOLONIk heb ze opgeslagen als srgb, heb het net bekeken in PS CS3.
Dan is er toch iets misgegaan :wink:
De Opanda-exifviewerbrowserplugin (www.opanda.com) geeft "Uncalibrated" voor de kleurruimte.
Check de save en/of export instellingen :wink:
Hi Boels069,

Ga ik wel even doen, en ook maar eens die exif viewer installeren ;) De
mijne (exif viewer 1.4) geeft mij die info niet :evil:


EDIT: Inmiddels en de viewer geinstalleerd en save instellingen veranderd. Thanx alot! :D



In ieder geval bedankt voor je reactie en tip!
bacovuikie schreefCOLONHier hou ik ook erg van 3 nette platen waarvan ik 1 en 2 het mooist vind


Gr Ruud
Hi Ruud,

Dank je :D
geert h schreefCOLONDe eerste 2 vind ik een heerlijke sfeer hebben en kijken lekker weg. De rust die je zo vroeg in de morgen tegen komt straalt hier goed van af. De derde vind ik een stuk minder, teveel voorgrond, waardoor hij te druk word naar mijn smaak.
Hi Geert,

Jo gaf mij die tip ook al, ga er zeker ook rekening mee houden met kaderen voor de volgende keer.
BartjeD schreefCOLONEen prima serie waarvan ik foto 1 het mooist vind, deze heeft een mooi koel en mistig ochtendsfeertje en straalt daardoor rust uit, de vogels maken de foto compleet.
Ook foto 2 heeft een mooi sfeertje, foto 3 vind ik minder spannend om naar te kijken.

gr. Bart
Hi Bart,

Dank je voor je reactie :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar