Goede keuze van lenzen of overdreven voor beginner?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
nanigui
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:47

Ik heb vorige weeg de EO 400D gekcoht met de kitlens 18-55. Daarvoor had ik een 'gewoon' compactje.
Tot vorige week had ik nog nooit van UM, IS, extender ... gehoord.
Uren en uren heb ik al gesurft en vele meningen gelezen ook.
Voor de ervaren hobbyist is de kitlens waardeloos terwijl dat voor mij al stukken beter is dan wat ik gewoon was. Maar ik voel nu al aankomen dat dit een echte kriebel wordt! Daarom wil ik ook wel vermijden dat ik een 'instaplens' koop om dan binnen 6 maanden tot de conclusie te komen dat het toch 'dat niet is'.

Ik wil vooral close ups trekken, ga eerder gezicht trekken van iemand dan hele lijf. Details leg ik ook graag vast, bijvb het raam van de kerk. Ik wil mijn lenzen voor vele verschillende dingen gebruiken.
Ik heb 2 kids en een hond. Onze hond is vaak mijn proefkonijn. Ik wil insectjes kunnen vastleggen zonder dat ik 10 cm er van moet staan.
Maar ik wil ook landschappen kunnen trekken (vb bergen, natuur, waterval ...) maar ook gebouwen van een mooie stad. Ik zou ook graag 's avonds mooie foto's kunnen maken zonder dat de lichtjes schemeren.

Een hele waslijst zo te zien

Ik dénk dat ik eruit ben. :o

Voor macro: Canon 100 F 2.8 USM
Voor telelens: Canon 70-200 F 4 USM zonder IS

Die 2de lens kan ik 2dehands kopen met B+W UV filter (nodig? en wat is voordeel?)

Denken jullie dat ik overdrijf als starter met deze lenzen of is het eerder een goeie beslissing waar ik jaren mee verder zal kunnen. De IS vind ik nu echt te duur en de F 2.8 is er voorlopig voor mij helemaal over. Ik ben nog maar een beginner, maar zal in sept wel starten met curus. Dus geen idee waar ik binnen pakweg 2 jaar zal staan.

Alvast bedankt voor de hulp,
Patsy
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Trekken ?, laat me raden een Belg :wink:
overdreven bestaat niet, het is maar wat iemand er voor overheeft om zijn hobby uit te kunnen oefenen.
Maar de twwe die jij "geslecteerd" hebt is een uitstekende keuze om jaren meer vooruit te kunnen zonder ook maar achterom te kijken.
Vroeg of laat komen de meeste toch bij dit soort lenzen terecht dus je kunt net zo goed vroeg nemen.

Het nut van een UV filter is al vele malen tot sprake gekomen, de een vind het nodig de ander niet.
UV gedeelte is in ieder geval nutteloos omdat dat al min of meer "in de camera" zit.
Ik zelf heb op geen enkele lens een UV of ander filter zitten of het moet een duidelijke functie hebben, zoals een polarisatie filter, de zonnekap biedt voor mij al voldoende bescherming.
Bij de 70-200 zit er als het goed is eentje standaard bij, de macrolens daarentegen wordt kaal verkocht zonder kap, hier zou ik er wel eentje op kopen, deels voor bescherming en deels voor invallend licht tegen te gaan.

Wel blijf je vooral voor de "normale" fotografie met een gat zitten tot 70 mm, hier zul je dus wel de kitlens voor moeten gebruiken.
Een waarschuwing dus voor je aan L lenzen begint, er is geen weg terug !!
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kan me volledig vinden in de opmerkingen van Closeshooter.
Gewoon doen als je het er voor over hebt; jaren van extra fotoplezier liggen in het verschiet. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONEen waarschuwing dus voor je aan L lenzen begint, er is geen weg terug !!
Precies! Dus komt de 17-40 of 17-55 en een 24-105 of 24-70 ook nog :) En dan moet je een andere hobby gaan zoeken want dan valt er bijna geen goed investerings verhaal meer op te houden om naast een wide angle, walk around zoom en tele zoom. :twisted:

Of je moet van heeel goede huizen komen of alleenstaand zijn :twisted: :roll: 8)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
nanigui
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:47

Goh, bij het lezen van jullie reactie word ik alleen nog maar enthousiaster!

Jaja, je hebt het bij het rechte eind, een Belgische :lol:
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

De 70-200 F4 USM kan ik je van harte aanbevelen, ik heb 'm net op de kop getikt. Verder is mijn situatie ook vergelijkbaar met de jouwe, eerst 'n compact, toen 'n dSLR met kitlens en nu dus L-glas. Ik heb er ook een B&W filter op, de duurste die er was. Deze is namelijk van messing, dat gelijktijdig krimpt en uitzet met de lens. Zo komt 'ie dus nooit muurvast te zitten. Ik zou er zeker een filter bij doen, als is het maar vanwege de bescherming. Als je met je frontlens tegen 'n tafel stoot is 'ie kaduuk en ben je veel geld kwijt. Dan kan je beter een filter slopen, waar je zo weer 'n nieuwe voor hebt. Ik zou ook 'ns proberen met 'n statiefgondel, dit houdt veel stabieler vast (ook vanuit de hand).

Suc6 met je keuze,
Bram
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

Heb je al naar de 70-300 IS USM gekeken.

Deze lens is iets goedkoper dan de 70-200 USM, heeft 100 mm meer. Wel IS (wat bij telelenzen erg handig is). De AF is wel iets trager. Qua scherpte is deze lens iets minder, maar veel maakt dat niet uit. De bouwkwaliteit is wel veel slechter. Maar het feit dat deze lens IS heef maakt het een redelijk moeilijke keuze.

Ik kan me herinneren dat er een paar maanden geleden een topic over was.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ight=70300
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

er zijn meerdere topics over geweest dacht ik, en er zijn uitgebreide testen over verschenen. Die hebben mij doen besluiten de 70-300 (IS en USM) te kopen. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

hoop dat ik je niet teveel aan het twijfelen breng

groeten
Peter
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

TS kan de 70-200 tweedehands krijgen, dus die zal voordeliger zijn dan 70-300.
Je pakt het gelijk goed aan, waar je over 2 jaar ook staat, ik denk dat je deze lenzen dan nog steeds in je bezit hebt (samen met een paar anderen, zoals de genoemde 17-40 en/of 24-105, dat wordt sparen...)

Succes en geniet ervan! Het materieel is goed, maar jij zal het moeten doen!

Groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Dat ligt er aan, wil je zoveel geld uitgeven?
Je kan wel eerst goedkopere lenzen aanschaffen, maar als je uiteindelijk voor dit soort lenzen wil gaan gebruiken kun je beter meteen daar mee beginnen!
Maar verwacht niet dat zodra je deze lens op je camera zet je gelijk je alleen maar super profi foto's maakt! Daarvoor moet je weten wat je aan het doen bent!
In het begin had ik ook altijd filters op mijn lenzen, tegenwoordig baal ik van de onscherpte die daardoor toch komt. B-w is volgens mij wel de beste, maar ik gebruik hem alleen maar als ik in de buurt van het strand of zo kom!
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nog even een prijsindicatie van 'n 70-200 F4: ik heb de mijne voor 425 gekocht, en deze verkeerde in nieuwstaat, inclusief filter en statiefgondel. De 70-300 staat momenteel voor 'n zelfde bedrag bij het Marktplaats-gedeelte hier. Zoveel hoeft extra kwaliteit dus niet te kosten ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Wat een geweldig startsetje!!!
Daar ga je beslist veel plezier van hebben.
Enkel de 24-105 ontbreekt nog in het lijstje, maar ik vermoed dat die er wel snel bij gaat komen... :P

Waar ergens in Belgie woon je dan?
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

De lenzen zijn niet verkeerd.
Bedenk je wel dat een goede lens je nog geen goede fotograaf maakt. Daar is veel oefening en een beetje aanleg.

Ook denk ik dat je kitlens je snel in de weg gaat zitten. Vergeleken met de andere lenzen is dit ondergeschikt op alle aspecten.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
nanigui
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:47

Ik woon in Brugge, alvast zeker eens de moeite om daar eens wat te gaan experimenteren hé :wink:

Ik heb nog 1 vraagje

Ik ga morgen die 70-200 bekijken. Volgende de verkoper in perfecte staat en ik wil dat best geloven. Hij zou de lens weg doen omdat hij ipv de F4 eenF 2.8 wil. Kan volgens mij wel kloppen. De lens met filter wordt aangeboden voor € 420. Bij konijn kost hij 566 + verzendingskost of erom rijden maar helemaal de andere kant van België voor ons.
Hij kocht hem zelf 2de hands dus kan me niet zeggen hoe oud hij is. Hoe lang bestaat deze lens? Dus maw hoe oud kàn hij zijn?

Maar . . .

Waar dien ik op te letten zodat ik geen kat in een zak koop als onervaren 'fotograaf'.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

op zich is dit geen verkeerde prijs, veel lager zal ongeacht de leeftijd van deze lens deze lens niet zakken.
Waar je op moet letten is de sopelheid van de zoomring, er moet geen weerstand in zitten, even zachtjes schudden met de lens, geen rammelende onderdelen, krasjes ed op de frontlens (niet echt een probeel mits heel fijn), krasjes op de achterlens zijn wel problematischer, verder even door de lens kiken of er niet al teveel stof inwendig zit.

Maar beste is om te vragen om een foto te maken met je eigen toestel en even op een laptop chequen op scherpte ed.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Hoog diafragma instellen en kijken of het diafragma goed sluit door de scherptedieptetestknop in te drukken.
De lens kan maximaal van september 1999 zijn.
MUSEUM
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Kijk er ook naar wat voor soort persoon de verkoper in kwestie is. Je hebt namelijk van die mensen... (al verwacht ik niet dat die L-glas verkopen). Maar neem zeker je body mee, en maak wat foto's (m.n. op F4, verschillende brandpuntsafstanden), test of alles nog werkt (AF/MF/zoomen), en check inderdaad op krassen.

Suc6!
Bram
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
nanigui
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:47

Oei 99 daar verschiet ik wel van hoor.
Kan zo'n lens dan 'levenslang' meegaan?
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

nanigui schreefCOLONOei 99 daar verschiet ik wel van hoor.
Kan zo'n lens dan 'levenslang' meegaan?
Ja hoor, als je m een beetje netjes behandeld gaat ie tot in lengte van dagen mee en wordt ie alleen op een gegeven moment ingehaald door de huidige stand van de techniek. Dit doet echter niets af aan de individuele kwailiteit van zo'n lens.
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

En het feit dat 'ie nog altijd nieuw wordt verkocht is genoeg bevestiging dat het nog altijd een toplens is. Het schijnt een van de allerscherpste Canon lenzen ooit te zijn, en voor zover ik weet de scherpste zoomlens in het huidige arsenaal (op de IS versie na, misschien).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar