Druppel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Webarcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2004 20:07
WoonplaatsCOLON Tiel

Hoe krijg je snel en afdoende een druppel regen van je lens?
Vandaag even een paar foto's wezen maken, en regelmatig een bui regen gehad. Nu is op de KIT lens 1 druppel water gekomen. Gelijk weggehaald, maar er blijft toch een spoor zichtbaar. Een soort van blauwe waas. Is de regen zo zuur dat het de coating gelijk aantast.

Jeroen
Canon EOS 6D mark ii | EF 17-40 F/4.0 L USM | EF 24-70 F/2.8 L USM | EF 50 F/1.4 USM | EF 70-200 F/2.8 L IS III |EF 100 F/2.8 Macro USM | 580 EX
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Of dit de coating aantast weet ik niet maar dit soort fratsen is voor mij, en velen met mij, een van de reden om een UV-filter voor je lens te schroeven. Filter beschadigd? Nieuwe filter ervoor en de lens gelukkig nog gaaf!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Denk niet dat de regen zo zuur is dat gelijk je hele coating is weg-gevaagd.
Denk eerder dat het gewoon nog soort van vocht is die je met een brillendoekje of zo weghaald.
Je hebt volgens mij minder last van "strepen" van regen als je een UV-fliter ervoor opschroeft.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
EOSPhotography
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2005 09:11
WoonplaatsCOLON Tiburg, Netherlands

lijkt me sterk dat zure regen zo snel werkt dat je coating gelijk aangetast is, net wat Basz zegt, brillendoekje moet lukken
Canon 350d - Canon 18-55mm - Speedlite 430EX
Early
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 966
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 08:14
WoonplaatsCOLON Deventer

Ook ik gebruik altijd brillendoekjes. Ik heb er altijd genoeg in de tas bij me. Ze zijn per stuk verpakt dus ze drogen ook niet uit. Ik ga voor de zekerheid wel een paar filters kopen. Voorkomen is beter dan genezen.
Canon Powershot G1 X Mark II:: viewfinder EVF-DC1 :: Manfrotto 50DB+141RC, Monop+325[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Het kan toch niet dat je met een paar regendruppels je hele coating oplost?
Zo er is het nou toch ook weer niet gesteld met ons milieu...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
M3 eXtreme
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 625
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 11:49
WoonplaatsCOLON Bodegraven

Zo erg is het nou toch ook weer niet gesteld met ons milieu...
Misschien wel met de coating ;) :P
[size=75]Canon EOS D60 [color=red]|[/color] Canon EOS 20D [color=red]|[/color] Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM [color=red]|[/color] Talens 820 statief[/size]
Gebruikers-avatar
Webarcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2004 20:07
WoonplaatsCOLON Tiel

Heb gelijk een UV filter besteld voor de lens. Je weet maar nooit. En het is gelijk een bescherming tegen krassen en vuil.
Volgens mij is de regen toch zuur! Toch een keer gelezen. Is ook niet zo verwonderlijk met de luchtvervuiling. Misschien dat het toch invloed kan hebben op de coating.
Is er trouwens een aparte reinigingsvloeistof voor lenzen?

Jeroen
Canon EOS 6D mark ii | EF 17-40 F/4.0 L USM | EF 24-70 F/2.8 L USM | EF 50 F/1.4 USM | EF 70-200 F/2.8 L IS III |EF 100 F/2.8 Macro USM | 580 EX
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Early schreefCOLONOok ik gebruik altijd brillendoekjes. Ik heb er altijd genoeg in de tas bij me. Ze zijn per stuk verpakt dus ze drogen ook niet uit. Ik ga voor de zekerheid wel een paar filters kopen. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik hoop niet dat je van die vochtige brillendoekjes bedoelt want die tasten namelijk wel je coating aan!

Gewoon zo'n droog lenzen doekje gebruiken, beetje ademen op de lens en dan in een rondgaande beweging van binnen naar buiten vegenmet niet te veel druk.

De zogenaamde lenspen is een mooi alternatief.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Nee, ik bedoelde ook zelf van die DROGE brillendoekjes...
Niet met dat alcohol-achtig vloeistof erin...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
hoogiewood
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 12:42

BasZ schreefCOLONNee, ik bedoelde ook zelf van die DROGE brillendoekjes...
Niet met dat alcohol-achtig vloeistof erin...
Oeps, ik heb nu 1 keer die vochtige brillendoekjes van de Kruidvat gebruikt.
Staat op dat ze uistekend geschikt zijn voor het schoonmaken van optische instrumenten.

Hoe groot is nu de kans dat mijn lens beschadigd is?
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Voor de mensne die toch al ECLYPSE in huis hebben is er nog een hele mooie manier namelijk met een PEC-PAD met een paar druppels ecypse erop. Bijna alle vlekken zijn direct weg en dat zonder strepen.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Webarcher schreefCOLONHoe krijg je snel en afdoende een druppel regen van je lens?
Vandaag even een paar foto's wezen maken, en regelmatig een bui regen gehad. Nu is op de KIT lens 1 druppel water gekomen. Gelijk weggehaald, maar er blijft toch een spoor zichtbaar. Een soort van blauwe waas. Is de regen zo zuur dat het de coating gelijk aantast.

Jeroen
Gewoon iets langer wrijven. Mijn lens heeft al heel wat regenbuitjes gezien en heeft ze allemaal prima overleeft :)
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Het beste spul om je lenzen schoon te maken is speeksel. Doe dat met een tissue of papieren zakdoekje van een A merk en je bent altijd veilig. Laat ook geen strepen na. (als je niet net een broodje shoarma gegeten hebt tenminste)
t2a
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2005 20:34
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Zo maak ik ook altijd mijn duikbril schoon, beetje spuug erin, kan geen ajax tegen aan 8)
Groetjes,
Raymond.

[size=75]EOS-350D, Tamron SP AF Aspherical XR Di 28-75mm f2:8 Macro Ø 67, Canon EF 50mm f1.8 II, 2GB Ultra II, Wacom Intuos3 A6[/size]
Michael2005
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2005 23:01
WoonplaatsCOLON Scheveningen
CONTACTCOLON

uhhh, dus een beetje Jif met een schuursponsje kan ik maar beter niet meer gebruiken op mijn lenzen?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Michael2005 schreefCOLONuhhh, dus een beetje Jif met een schuursponsje kan ik maar beter niet meer gebruiken op mijn lenzen?
Beter van niet idd... Hoop dat je filters gebruikt ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar