RAW voor 5D Mark II niet ondersteund door Photoshop CS3?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Van een vriend die net een 5D Mark II heeft aangeschaft hoorde ik dat de RAW bestanden alleen in Photoshop CS4 geopend kunnen worden :cry: . Voor CS3 schijnt er geen RAW update te komen... is dit waar? Dat zou dus betekenen dat je verplicht bent een nieuwe versie Photoshop CS4 aan te schaffen bij deze body. Zouden Canon en Adobe een leuke deal met elkaar hebben gemaakt. :evil: ... of hebben wij dit verkeerd begrepen?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Adobe geeft inderdaad geen updates voor oudere versies.
Het is overigens niet ongebruikelijk in softwareland.

En het is geen onderonsje tussen Canon en Adobe :wink:

Tussenstap: gebruik DPP van Canon (gratis en altijd op-to-date :wink: ), opslaan als TIFF en dan verder met PS.

Omzetten naar DNG zou ik niet aanraden i.v.m. de bestandsgrootte.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Had ik idd ook al bedacht, al is het wat omslachtig,het werkt uiteindelijk ook. Maar wel jammer. Het kan geen onderonsje zijn, ik vind het toch een beetje 'sneaky' overkomen. Zo van: je bent toch al geld aan het uitgeven, daar pikken wij bij Adobe dan graag een graantje van mee. Terwijl het voor hen gewoon een kleine moeite zou zijn.
Bedankt voor je reactie!!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als Canon eerder was geweest en/of Adobe later, dan ging het nog met CS3. :wink:

Heel vervelend.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Om heel eerlijk te zijn zou ik het ook zo doen. Consequent geen upgrades van lagere versies, tenzij het is om grove fouten op te lossen.

Koop je een nieuwe camera dan kan de cam eea inderdaad niet aan!

Zo werkte ik prima met DPP en konden de 40D plaatjes niet meer verwerkt worden... (nou is dat gratis software, maar toch)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dit is een van de consequenties van vernieuwing, je zal altijd moeten upgraden helaas geld dat ook vaak voor je workflow. Er zijn zat mensen die een andere computer moeten kopen omdat de enorme bestanden niet meer te verwerken zijn bijv.

De technieken veranderen en het kost adobe een hoop centen als ze "oudere pakketten" steeds up to date moeten houden, die centen steken ze liever in het ontwerpen en aanpassen van nieuwe sortware.

Maar ik kan me je gedachten wel voorstellen en in de kern denk ik er ook wel een beetje zo over echter is er een andere uitleg mogelijk :wink:

Misschien een stuk goedkoper, maar wat about lightroom?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

VFRood schreefCOLONZo werkte ik prima met DPP en konden de 40D plaatjes niet meer verwerkt worden...
Bij de 40D zat ongetwijfeld (?) een CD met een werkende versie van DPP.
Anders de update bij Canon ophalen?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heb ik al... en er is ook al een nog nieuwere versie door mij gedownload van de site van canon :)

Overigens kan ik ook in de nieuwste versie van DPP geen lenscorrecties uitvoeren met de 350D en de 10-22.... Blijkbaar doen ze daarin ook bij canon geen downgrading.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
zyprexa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 14:47

boels069 schreefCOLON Omzetten naar DNG zou ik niet aanraden i.v.m. de bestandsgrootte.
Hoezo dat? Ik doe dit altijd. Bestanden zijn kleiner en alle aanpassingen worden in de DNG opgeslagen.
[size=75]Canon 5D Mk II, Canon BG-E6 Canon EF 17-40 f4 L mm, Canon 24-105 f4 L USM IS, Canon 100-400 f4.5-5.6 L USM IS[/size]
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Toevallig heb ik net een korte lightroom demo van een kennis gehad. Ziet er top uit, is eigenlijk een Raw converter met nog een heleboel extra's. Ook wel weer 300 euro... Ik ga maandag naar de Professional Imaging beurs, misschien hebben ze nog wel een leuke aanbieding. En by the way heb ik die camera nog niet eens... Wel had ik eind vorig jaar mede met oog op de grotere bestanden een nieuwe computer aangeschaft, waar ik nu nog spijt van heb (Vista)... maar dat is weer een ander verhaal. :evil:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

zyprexa schreefCOLONHoezo dat?
Ik bedoelde het omzetten van CR2 naar DNG met de DNG-converter met behoud van de oorsprokelijke CR2 :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jandb schreefCOLON De technieken veranderen en het kost adobe een hoop centen als ze "oudere pakketten" steeds up to date moeten houden, die centen steken ze liever in het ontwerpen en aanpassen van nieuwe sortware.
Ik betwijffel het.
Ik denk dat Adobe gewoon iedereen als een baksteen laat vallen zodra ze een nieuwe versie op de markt brengen.
Ik zeg niet dat ze nu nog CS2 zouden moeten supporten, maar het siert een bedrijf als ze de support van een versie niet meteen stopzetten bij de introductie van een nieuwe versie.

Volgens mij is het niet zoveel moeite om een update te maken voor je al ver ge-evolueerde versie van ACR naar nieuwe modellen.
Maar Adobe wil gewoon nieuwe versies verkopen.
Is natuurlijk ook niets mis mee, maar als ik veel geld uitgeef aan een nieuwe camera, zit ik er niet op te wachten om ook nog eens een keer veel geld uit te geven aan een update van mijn software, en als die veel zwaarder is, ook nog eens keer heel veel geld voor een nieuwe computer.
Toch leuk als de noodzakelijke upgrade van je computer duurder is dan een nieuwe camera simpelweg omdat Adobe je nieuwe camera niet support in je huidige versie.

Als ik een nieuwe camera koop, dan schakel ik over naar een ander merk software qua RAW-bewerking. Dan doe ik de RAW-conversie niet meer met Adobe
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Carolina165 schreefCOLON... Ook wel weer 300 euro... Ik ga maandag naar de Professional Imaging beurs, misschien hebben ze nog wel een leuke aanbieding....
Niet verder vertellen, ook niet dat je het van mij hebt :lol:

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=25391
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONIk denk dat Adobe gewoon iedereen als een baksteen laat vallen zodra ze een nieuwe versie op de markt brengen.
Ik zeg niet dat ze nu nog CS2 zouden moeten supporten, maar het siert een bedrijf als ze de support van een versie niet meteen stopzetten bij de introductie van een nieuwe versie.
Ik denk dat je je flink vergist in de kosten en moeite om verschillende versies naast elkaar te moeten ondersteunen. De vraag is vervolgens wat het je oplevert als bedrijf; in de praktijk is de prikkel voor je klanten om een nieuwe versie te kopen weg als je de oude versie blijft ondersteunen. En aan het einde van de dag moet je als bedrijf wel je personeel kunnen blijven betalen.
Is natuurlijk ook niets mis mee, maar als ik veel geld uitgeef aan een nieuwe camera, zit ik er niet op te wachten om ook nog eens een keer veel geld uit te geven aan een update van mijn software,
De denkfout is dat je niet naar de totale cost-of-ownership kijkt, maar slechts naar een stukje. Als je een nieuwe auto koopt, dan loop je ook het risico dat je winterbanden niet meer passen op het nieuwe model. Waarom zou dat bij software opeens anders zijn?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Mooi voorbeeld jevos. Maar bij de auot kan ik nog op zoek naar een ander merk/type waar ze wel onderpassen.
Maar kan ik nog steeds een nieuwe 40D kopen. Ik meen gelezen te hebben dat die inmiddels uitverkocht zijn.
En om dan weer over te stappen naar Nikon of Pentax heb ik meer winterbanden in de vorm van glaswerk die niet gaan passen.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb winterbanden op mijn auto. Als ik een nieuwe koop is de kans dat deze passen zeer klein. Op dat gebied geef je een goed voorbeeld.

Maar mijn eventuele nieuwe auto zal niet goedkoper zijn dan de extra set met wielen en winterbanden.

Dat bij Adobe de schoorsteen moet roken, dat snap ik. Maar dat hij minder hard gaat branden omdat ik geen honderden euro's voor software neertel omdat ik een nieuwe camera koop, mag Adobe dan ook wel begrijpen.
Ik werk nu met CS3 en dat draait goed op mijn PC.
Koop ik ooit een camera als bijvoorbeeld de 5D MK II, dan geef ik wl geld uit aan software die niet van Adobe komt en blijf ik nog steeds met CS3 werken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Chris Tettero schreefCOLONMooi voorbeeld jevos. Maar bij de auot kan ik nog op zoek naar een ander merk/type waar ze wel onderpassen.
Misschien, misschien ook niet. Niemand houd je tegen om bij Nikon, Pentax, Sony, Sigma, Fuji of welk ander merk dan ook te gaan shoppen. En zo lang je bij Canon blijft kun je natuurlijk ook naar een 1000D of een 450D overstappen :wink: .

Om op die auto-vergelijking terug te komen: als je nu wielen van een bepaalde wagen hebt is de kans groot dat die toch niet passen op een vernieuwde uitvoering van hetzelfde model.

Maar uiteindelijk is de vergelijking met een auto natuurlijk slechts een analogie die ongetwijfeld ergens mank zal gaan. Waar het om gaat is dat de software industrie niet voor noppes draait. Ik weet uit eigen ervaring hoe veel effort het kost om verschillende versies naast elkaar in onderhoud te moeten houden en hoe foutgevoelig dat is. Onderaan de streep levert het je als softwareleverancier geen jota op - dus waarom zou je?

Ik hoor ook niemand klagen over het feit dat de stap van APS-C naar APS-H of full-frame ook geld kost aan het niet-compatible zijn van EF-S objectieven. Blijkbaar worden de kosten om glas van EF-S naar EF te upgraden niet vreemd gevonden. De totale kosten om van een 40D naar een 50D of van een 1DII naar een 1DIII om te schakelen omvatten nu eenmaal ook software- en mogelijkerwijs computer hardware upgrades. Total cost of ownership of beter "total initial investment" gaat verder dan alleen de prijs van een nieuwe body. Such is life...
dejong1racing schreefCOLONdat hij minder hard gaat branden omdat ik geen honderden euro's voor software neertel omdat ik een nieuwe camera koop
Waarom zou dat zo zijn? Als jij die zelfde versie zou kunnen blijven gebruiken als je een nieuwe camera koopt verkoopt Adobe ook geen nieuwe versie aan jou! Ergo: geen voordeel voor Adobe...
Koop ik ooit een camera als bijvoorbeeld de 5D MK II, dan geef ik wl geld uit aan software die niet van Adobe komt en blijf ik nog steeds met CS3 werken
Ik vraag me serieus af of je daar iets mee opschiet Jeroen. Bij de concurrerentie zul je ook nog steeds nieuwe software moeten kopen als jouw nieuwe camera niet ondersteund wordt in de huidige versie...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Carolina165 schreefCOLONIk ga maandag naar de Professional Imaging beurs, misschien hebben ze nog wel een leuke aanbieding.
Ik was daar gisteren. Ze hadden inderdaad een leuke aanbieding: €200,- excl BTW.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Klopt... ik zit het nu te installeren.. idd 199 euro ex btw, de nederlandse versie. :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar