[Studiofotografie] modelauto's

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De eerste van een rij artikelen over studiofotografie.

Wat wil ik vandaag? Ik wil vandaag een modelauto op de foto gaan zetten. Wauw, moeilijk.
Nee hoor, heel simpel eigenlijk.
Met vrij eenvoudige middelen is het al mogelijk om best een leuk plaatje te maken. Maar het kost wat tijd en wat geduld.

Ik heb een poster van een oude Ferrari F1 op mijn slaapkamer hangen en die vind ik mooi. Dus ik wilde dat eigenlijk ook zelf wel eens doen.
Nu past mijn eigen auto niet in de studio (dat lieg ik, het gaat wel, maar hij is gruwelijk vuil) dus heb ik een modelauto genomen. Dit heeft ook nog twee andere voordelen: het is 1) veel handzamer en 2) makkelijker uit te lichten.

Wat wil ik?
Ik wil een foto met een verlopende achtergrond. Om dus controle te hebben over de auto en achtergrond plaats ik deze uit elkaar. Ik gebruik een grijze achtergrond en die wil ik onderaf licht hebben, puur voor het invullen van het contrast. Ik plaats dus een lamp lager dan de auto.

Afbeelding

De softbox zal de achtergrond uitlichten. Maar omdat de softbox op de onderkant staat gericht zal het licht daar het felste zijn. Omdat de softbox wat verder weg ligt, is er behoorlijk wat lichtverlies. Dit veroorzaakt het verloop. Op de foto staat het instellicht van de flitser aan en je ziet dan dit verloop vrij aardig.

De auto staat op een tafel zodat ik zelf niet zover door mijn knieën hoef.
Ik wil de auto van bovenaf uitlichten zodat het allemaal mooi egaal is. iervoor heb ik een portable achtergrondsysteem in elkaar geschroefd en daar met een klem een flitser aangehangen. Aan de flitser een softbox die groter is dan de auto zodat het licht er mooi omheen krult. Simpel toch?

Afbeelding
De opstelling zoals ik hem had toen ik de foto maakte.
Goed zichtbaar is het gebruik van reflectieschermen. Het verschil laat ik straks zien. Maar zie je dus ook hoe dicht alles gebouwd is?
Ook zie je op de achtergrond de softbox de achtergrond aanlichten. Zie je hoever dit uit elkaar licht, we fotograferen immers maar een auto in de schaal 1:18

Door de afstand tussen tafel en achtergrond groot genoeg te houden maak ik de situatie zo dat het licht uit de softbox boven mijn auto niet op de achtergrond komt. Anders zou dat mijn verloopje verklooien en daar zat ik niet op de te wachten. Plus het heeft het voordeel dat het licht, wat eventueel via de achtergrond reflecteert, niet op de auto terechtkomt. Het licht komt dus daar waar ik het wil. Dat is dus net het stukje controle wat de studio je wel bied en de buitenwereld niet.

Door de auto op een verhoging te plaatsen die voor de softbox uitsteekt creeër ik een donkere rand die de ondergrond van de auto vormt. Om dit te benadrukken heb ik dit van zwart papier.
Vervolgens maak ik met deze opstelling dus deze foto

Afbeelding
Hier zie je dus mijn daadwerkelijk opstelling nog een keer, maar dan vanuit de hoek van de camera. Dankzij live-view kon ik heel precies scherpstellen.
Ook zie je weer de eenvoudige attributen. De reflectieschermen zijn niet meer dan piepschuimpaneeltjes die door dingen die voorhanden waren op hun plaats worden gehouden. Blikjes, klemmen en zelfs een stud.
Het papier is om een doos heen gevouwen

Hier een foto vanaf de andere kant gemaakt

Afbeelding
De klemmen laten de hoeken van het papier wat naar beneden krullen, ze stonden op de foto omhoog en dat was niet wat ik wilde.

Maar goed, die reflectieschermen, helpen die nou? JA!
Dit is een foto van de auto zonder reflectieschermen:

Afbeelding

Je ziet dat het licht van de softbox alleen op het dak en de uitstekende delen van de auto valt. De vlakken die rechtop staan worden nagenoeg niet belicht. Met de reflectieschermen laat ik licht uit de softbox weerkaatsen tegen de zijkant. Dat levert dan al dit op, recht uit de camera

Afbeelding

Ga ik daar vervolgens nog eens even lekker op los in Photoshop, dan kom ik uit op dit

Afbeelding

Deze foto is dus gemaakt met twee lampen en wat kennis van zaken, maar als je het zo leest dan is het toch allemaal erg logisch. Niet dan?

Je hebt nu wat inzicht in het gebruik van reflectoren en het gebruik van 1 lamp en een achtergrondlamp.
Hoofdzakelijk komt het er op neer dat je bij het neerzetten van je lampen goed moet weten wat er gaat gebeuren als die lamp flitst. Let op dat hij geen andere lampen in de weg zit (en als dat wel zo is, dat het dan buiten beeld is).
Hoe je je lampen in moet stellen is ook lastig om uit te leggen omdat ik niet weet wat voor foto jij wilt. Een glamour-portret vereist een hele andere aanpak dan een duister full-body shot.
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 21 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
EOS jeroen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 19:31

En wederom een goed verhaal!
EOS 400D met kitlens 18-55 mm , Tamron 55-200, Canon EF50mm f1,8 II, Tamron SP AF90mm F2.8 Di Macro en een Velbon VEB-3 statief
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Bedankt voor het duidelijke verhaal Jeroen :).

Hier ga ik es tijd voor maken!...misschien toch eens kijken voor een instap setje lampen.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Ooze
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 21:29

Goed verhaal.
Alleen vind ik de bewerking die je gedaan hebt aan het eind niet helemaal een verbetering: je laat een deel van het perspectief aan de achterkant van de auto verdwijnen, en ik vind de schaduw op de grond op de voorlaatste foto mooier.

Ik ben altijd onder de indruk hoeveel gear je nodig hebt voor een foto als deze. En dan heb je nog maar een klein product op de foto...
EOS 7D, 350D, wat glas, wat plastic, wat lithium, wat siliconen, wat staal, wat budget tekort
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Goed geschreven hoor, en zeer duidelijk.

Maar wat bied dit nou voor meerwaarde ten opzichte van een lichttentje?
Zelf heb ik ook foto's van modelauto's gemaakt, en ben daarover tevreden, zouden deze dan nog verbeterd kunnen worden door deze manier van werken. (de foto's staan trouwens ook op het board, wil je ze bekijken)

Groeten
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Jeroen, ik ga dit nog wel een keer lezen en bestuderen; 't is me nu te laat, dan 'dwarrelen' m'n ogen nogal snel :wink: :lol:
Geweldig hoeveel tijd je erin hebt gestoken: HULDE :!:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

Yep, bedankt Jeroen.
Zoiets bedoelde ik dus.
Maar is inderdaad een beetje laat nu om het allemaal uit te proberen.
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Dank u! 8)
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Knap stukje werk.

gr. Wimmes
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Zeer zeker een mooi stukje waar denk ik velen wat aan hebben!

Dank voor je tijd en energie om dit stukje te maken!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
EppeRRR
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2010 18:25

Prachtig verhaal :D

Is een mooi idee om uit te voeren mocht het met de vakantie slecht weer zijn :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En inmiddels ook weer met foto's.
Nu staat er een stukje in dat een echte auto wel in de studio zou passen, maar dat is inmiddels ook niet meer het geval.
Ben inmiddels verhuisd van studio. Een auto past nog wel, maar de houten vloer gaat dat niet houden en ik zou niet weten hoe ik hem boven moet krijgen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

De foto zonder reflectieschermen vind ik anders ook wel errug strak ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer je het iets extremer maakt, dus nog minder licht op de zijkanten laat vallen door de softbox met stukken papier kleiner te maken, dan krijg je nog meer silhouet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
EppeRRR
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2010 18:25

Om een echte auto te kunnen fotograveren zou het een optie kunnen zijn om bijv. een grote partytent te huren/kopen, zag laatst nog een partytent bij 1 of andere bouwmarkt van 8x3m voor (dacht ik) nog geen €200,-. Het huren van zo'n tent kost zo'n 4 tientjes per dag als ik me niet vergis.
Wanneer je hier 1 wand uit haalt om zo nog wat afstand te kunnen bewaren, nadeel is wel dat je veel meer last hebt van strooilicht .
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als ik een echte auto wil fotograferen, dan zou ik denk ik eerder een fatsoenlijke studioruimte huren waar je echt voldoende lichten en softboxen hebt. Kun je een accentje op bijvoorbeeld een spiegeltje al veel completer leggen dan met een partytent.
Nadeel van zo'n tent is vaak ook dat er stokken bij zitten, zeker bij 8 meter lang
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Ik wil een witte wagen fotograferen en de achtergrond moet ook egaal wit zijn. Wat nu gebeurt is dat de wagen overloopt in de achtergrond. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Iets minder licht op de achtergrond.
In ieder geval de achtergrond apart uitlichten, niet met dezelfde lampen die ook op de auto komen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Interessant en leerzaam om te lezen.
Bedankt voor de info!
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
meetlat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2015 21:42

@Jeroen

Hoe bepaal je de lichtsterke per flitser die op het product moet komen ?

Bij u tutorial "Witte Achtergond" met model is het heel duidelijk maar bij "product fotografie" is het voor mij
een raadsel welke lichtsterkte moet ingesteld worden zowel achteraan, bovenaan met softbox en onderaan,
kan je de sterkte ook inlezen met een externe lichtmeter ?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar