Grote groene sabelsprinkhaan [W.I.P.]

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Peter-digitaal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Deil
CONTACTCOLON

Deze Grote groene sabelsprinkhaan gefotografeerd, maar de rug van het beestje zat in de zon en is iets overbelicht.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144175[/img]

Ben aan het stoeien geweest in lightroom en photoshop cs4. (Ben nieuw gebruiker van beide programma's.) Maar krijg geen mooi resultaat.
Had ik bij het fotograferen trouwens nog iets kunnen doen zodat deze overbelichting minder zou zijn. Graag jullie advies en tips.

Gr. Peter
Laatst gewijzigd door 1 op Peter-digitaal, in totaal 7 keer gewijzigd.
Eos 50D | Canon EF-s 15-85 f/3.5-5.6 IS USM | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM | Spyder 3 pro
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Jammer dat je de sprinkhaan niet kon isoleren van de achtergrond en jammer van het harde licht!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Hoi Peter, ik ben ook een newbie en oefening baart kunst!

Je kan vaak beter een te donkere foto schieten dan een die overbelicht is. Je kan hier immers achteraf geen beeld (pixels) meer in terug toveren. Met een donkere foto heb je veel meer controle om het gewenste resultaat te krijgen.

Schiet je overigens in JPEG of in RAW. Ik zie behoorlijk wat ruis en dat had ik in het begin ook totdat ik overstapte naar RAW. Het is niet erg ingewikkeld hoor dat RAW dus daar hoef je niet van te schrikken. Het is een ander formaat en met een RAW plugin kan je de beelden ook gewoon bekijken op je PC of Mac met een image viewer. Zodra je de RAW beelden opent (.CR2) dan opent hij ze vast in Lightroom en krijg je alle controle over alle instellingen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

henk156 schreefCOLONJe kan vaak beter een te donkere foto schieten dan een die overbelicht is........
.....Ik zie behoorlijk wat ruis
Wanneer je nu al ruis ziet, raad ik je aan om zeker niet donkerder te gaan schieten en dan de schaduwpartijen op te halen naderhand. Dat is namelijk vragen om nog meer ruis.

Beter is het om dergelijk hard licht te voorkomen. In de vroege ochtend heb je er geen last van, maar ook niet wanneer het lekker bewolkt is. Ik noem dat lekker ja, want dan heb je niet van dat harde licht. Anders zou je de schaduwen met een refletiescherm kunnen oplichten, maar dat vraagt wel de nodige oefening.
Gebruikers-avatar
Peter-digitaal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Deil
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLON
henk156 schreefCOLONJe kan vaak beter een te donkere foto schieten dan een die overbelicht is........
.....Ik zie behoorlijk wat ruis
Wanneer je nu al ruis ziet, raad ik je aan om zeker niet donkerder te gaan schieten en dan de schaduwpartijen op te halen naderhand. Dat is namelijk vragen om nog meer ruis.

Beter is het om dergelijk hard licht te voorkomen. In de vroege ochtend heb je er geen last van, maar ook niet wanneer het lekker bewolkt is. Ik noem dat lekker ja, want dan heb je niet van dat harde licht. Anders zou je de schaduwen met een refletiescherm kunnen oplichten, maar dat vraagt wel de nodige oefening.
Dus met andere woorden deze plaatselijke overbelichtingen is alleen te voorkomen met hulpmiddelen?
Eos 50D | Canon EF-s 15-85 f/3.5-5.6 IS USM | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM | Spyder 3 pro
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

In tijden van hard licht wel, persoonlijk verkies ik momenten met zacht licht. Dan hoef je geen hulpmiddelen te gebruiken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar