Flitsen op het tweede gordijn

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EricJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2007 12:48

Wie kan me uitleggen wat het begrip "flitsen op het tweede gordijn" betekent en hoe ik dit met mijn 40d eens kan proberen?

Ik heb een fantastische foto gezien in de krant (Gelderlander, 10-10-09) gemaakt op een kermis. De bewegende atracties trekken lichtsporen terwijl er ook mensen scherp en "stil" op staan. In het artikel bij de foto staat dat er gebruik is gemaakt van de techniek "flitsen op het tweede gordijn".

Let wel: ik bezit géén externe flitser.

EricJ
[ 40D | EF 50 1.8 II EF-S | 105 2.8 Macro| 18-55 EF-S IS | EF 70-300 IS USM | CF ULTRA II 4.0 | CF ULTRA II 2.0 | VELBON ]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Eric,

Er is op dit forum al veel geschreven door goede bronnen.
Dus ik ga geen verhaal schrijven maar je adviseren om
even de knop zoeken gebruiken en dan op "flitsen and tweede and gordijn" te zoeken.
Dan gaat een wereld voor je open..
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

je kunt op het 1e gordijn flitsen
je kunt op het 2e gordijn flitsen

het effect waar jij het over hebt komt door een lange sluitertijd.
je flits 'bevriest' het beeld en de rest wordt een wirwar van kleurtjes/licht.
als je op het eerste gordijn flitst zul je de wirwar voorop de foto zien
als je op het tweede gordijn flitst zul je de wirwar op de achtergrond zien

als je op het tweede gordijn flitst ga je eerst 'bevriezen' en aan't einde van je sluitertijd komt een flits. het is dus even opletten/timen.

je kunt het instellen in het menu van je camera. ik geloof... het 4e tabje en dan bij persoonlijke instellingen nummertje Cfn 9. echter kun je het ook instellen in je (reportage)flitser. en ik geloof dat deze instelling prio heeft op de body instelling.

veel plezier en succes

nog wat linkjes:
http://pics.idemdito.org/gordijn.htm
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp
Gebruikers-avatar
EricJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2007 12:48

Bedankt allen voor de vele goede reacties. Ik heb weer genoeg leesvoer.
We gaan maar eens experimenteren.

EricJ
[ 40D | EF 50 1.8 II EF-S | 105 2.8 Macro| 18-55 EF-S IS | EF 70-300 IS USM | CF ULTRA II 4.0 | CF ULTRA II 2.0 | VELBON ]
Gebruikers-avatar
jhintzbe
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2005 15:07
WoonplaatsCOLON Kop van Overijssel
CONTACTCOLON

MarieCanon schreefCOLONals je op het tweede gordijn flitst ga je eerst 'bevriezen' en aan't einde van je sluitertijd komt een flits. het is dus even opletten/timen.
Ik vind bevriezen wat ongelukkig als uitdrukking in deze zin, eerst bevriezen doe je niet met het gordijn maar met de flits. Je bevriest dus niks met je 2e gordijn. Ik gebruik het bij avond fotografie waarbij de sluiter zo lang open moet blijven staan dat het aanwezige licht zorgt voor belichting. Voor het sluiten van de sluiter komt dan nog even een invulflits en je krijgt een beter uitgebalanceerde foto. met een feller belicht onderwerp. De sluitertijd kan erg lang worden, gebruik dan een statief en draad ontspanner.
_________________
[size=75]Beauty in things exists merely in the mind which contemplates them.[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar