Wel of geen zin monitor calibratie?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Volgende stap in de foto-hobby leek me een goed gecalibreerde monitor. Ik dus zoeken naar een Spyder 2/3 echter las ik op diverse fora dat calibratie bij een TN panel zinloos is en dat deze goedkope panels nooit goed te krijgen zijn :cry: Ik heb zelf een Samsung Syncmaster T220 en deze heeft (nu blijkt) een TN panel. Kan zo wie zo niet even snel een monitor vinden die een PVA/MVA of IPS panel heeft en ook nog betaalbaar is.

Kortom: heeft het wel zin voor mij om een Spyder o.i.d. te kopen? Is toch weer een uitgave van gemiddeld 100 euro.
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
MartijnBravenboer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2007 09:46
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik heb sinds gisteren een Eizo Flexscan 2231 W, nu moet ik hem alleen nog kalibreren.

Maar het is wel een super fijn beeldscherm, ten opzichte van me oude acer.
Nu al, :)

Gekocht bij Eizoshop.nl
Mijn [color=#0000FF]Flick[/color][color=#FF00BF]r[/color] : [url=http://www.flickr.com/photos/martijn1/][color=#000000]Martijn's Foto's[/color][/url]
Gebruikers-avatar
EosAddict
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008 15:28

Ik heb zelf de T220 en heb hem wel gecalibreed met de Spyder 2.
Het heeft wel degelijk zin.
Het is een heel verschil met de standaard instellingen En als ik ze laat afdrukken bij mijn "fotoboer" zien ze perfect "kleurgetrouw"uit.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

lassie_sr schreefCOLON heeft het wel zin voor mij om een Spyder o.i.d. te kopen? Is toch weer een uitgave van gemiddeld 100 euro.
Een Spyder kopen om een monitor van 160 euro te calibreren. Persoonlijk zou ik dan liever eerst m'n geld in een betere monitor stoppen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

@Pieterr dat ben ik niet helemaal of gedeeltelijk met je eens.

Het hangt ook af van de videokaart, maar een slecht of in dit geval een misschien minder goed scherm ivm schermen van 1000 euro welke gecalibreerd is levert betere resultaten op en kleur echtheid dan een duur scherm welke niet gecalibreerd is.......

Dat schermen steeds goedkoper worden zegt niets over de kwaliteit.

Ik zelf heb tot vorig jaar gewacht op en een FullHD tv en een TFT scherm die snel genoeg en betaalbaar waren. IVm ghosting op tv en spelletjes en bluray. Echter mijn 22inch Samsung van toen koste ook 239 euro en ik vermoed dat als hem nu zuo kopen dat hij waarschijnlijk ook om en nabij de 170 euo zou kosten. Maar hij si nog steeds erg goed.

En ja ik calibreer met een Pantone Huey mijn scherm en mijn beide latops van een paar honder euro calibreer ik met een spyder express. Dus in jouw ogen te goedkoop spul met te dure calibratie, maar ik heb geen kleur diepte problemen.

En oja ik heb ook printer calibratie profielen laten aanmaken voor mijn Cnaon 4600. Dat is natuurlijk ook een inferieure printer met een duur profiel.

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jvanarkel schreefCOLON@Pieterr dat ben ik niet helemaal of gedeeltelijk met je eens.
@Jeroen: Bovenstaande was mijn persoonlijke mening en die is (per definitie) subjectief. Geen probleem als jij het er niet mee eens bent. Een beetje discussie maakt het forum levendig. :-)
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Het forum is om te leren, houdt dan je subjectievitiet voor je :twisted:

Een gecalibreerde omgeving is beter dan dure spullen verkeerd gebruikt. Geen mening maar een feit :twisted:

En mindere schermen moeten juist gecalibreerd worden en vaker. Daarnaast is een heel goed scherm op een onboard videokaart net zoiets als een HDMI kabel met vergulde aansluitingen van Monster Cable in een volledig digitaal signaal pad.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is niet of-of maar en-en :wink:

Elke monitor behoeft kalibratie (als je er emee aan fotobewerking doet).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jvanarkel schreefCOLONHet forum is om te leren, houdt dan je subjectievitiet voor je :twisted:
:? :?

Ik hou het er maar even op dat je een grap maakt.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik ben het met Jeroen eens, het forum is er om te leren en aan foutieve informatie heeft niemand iets aan. Jij noemt het subjectief, ik noem het gewoon fout. Het zijn technische feiten en dat behoeft helemaal geen subjectieve antwoorden te bevatten. Dat leid enkel af van de werkelijkheid en draagt niets bij aan de discussie.

Verder ga ik met Jeroen dus mee, liever een iets goedkopere monitor en dan nog budget voor een kalibratie-set als een duur scherm dat niet gekalibreerd is.
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Ik heb ook een budget monitor (syncmaster 2443bw), maar wel gekalibreerd. Neem maar van mij aan dat het verschil wel te zien is.

En een spyder2 koop je voor rond de 70 euro.

Dan nog wel even reageren op de eerste reacties op de vraag van TS: Heeft het zin om een goedkope monitor te kalibreren? De eerste twee reacties zijn links of adviezen naar een nieuwe monitor, sorry maar dat is wel erg kort door de bocht en beantwoordt de vraag niet. Zeg dan, kalibreren heeft misschien wel zin, maar het is beter om om te zien naar een betere monitor, zo help je hem (of haar) op weg.

Wouter
Laatst gewijzigd door 1 op OllieB, in totaal 3 keer gewijzigd.
Doet het met een 400d, Tokina 12-24, 17-85 IS, 50 1.8, Metz 58 AF-1, Lowepro Fastpack 200.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

geert h schreefCOLONIk ben het met Jeroen eens, het forum is er om te leren en aan foutieve informatie heeft niemand iets aan. Jij noemt het subjectief, ik noem het gewoon fout. Het zijn technische feiten en dat behoeft helemaal geen subjectieve antwoorden te bevatten. Dat leid enkel af van de werkelijkheid en draagt niets bij aan de discussie.
Pieterr schreefCOLONEen Spyder kopen om een monitor van 160 euro te calibreren. Persoonlijk zou ik dan liever eerst m'n geld in een betere monitor stoppen.
Ik zie niet in wat er fout was aan mijn antwoord. Maar een discussie met een mod win ik toch nooit, dus ik hou er maar over op. Ben alleen wel benieuwd of iedereen er zo over denkt, dat dit een "fout" antwoord is.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Wat zijn we allemaal weer heerlijk op onze p*k getrapt, de een koop liever een andere monitor en de ander vind dat ze hetgeen wat ze hebben moeten optimaliseren wat is het probleem.

Hoevaak zie je topics geopend waarin men vraagt of ze beter een andere body dan een ander objectief kunnen aanschaffen.. komen ook 100 verschillende meningen op af.. laat gaan toch!

Geert reageert vaak genoeg gewoon als Geert en dus niet als Mod, vind het dan ook onnodig om erbij te vermelden dat je het van een Mod nooit wint.

Maar goed ik heb een simpele tft, en heb er ook Spyder overheen gezet en je ziet wel degelijk het verschil, misschien wel omdat het een minder kwaliteits tft is.
Het geld wat je uitgeeft aan de spyder is het wel waard, omdat je deze ook weer nodig zal hebben wanneer je een andere monitor aanschaft.
Hier hebben we hem op alle monitoren en laptops gezet.
Het is zowieso nooit weg gegooit geld.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Leuke discussie :lol:
Ik stond van het weekend op het punt om een spyder2 te kopen op de beurs verteld de man bij kamera-express dat het een goed ding is maar dat de ondersteuning van de fabrikant opgehouden is.
Dus als je er één wilt kopen en je stapt binnen 1 of 2 jaar over op een nieuwe pc met windows 7 bedenk dan dat de spyder2 daar niet op werkt omdat er geen drivers meer voorhanden zijn voor windows7 ( wat vista betreft weet ik het niet ).
Het heeft er mij wel van weerhouden om er één te kopen en binnenkort misschien een spyder3 te halen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Oef, dat een in mijn ogen een simpele vraag nog zo'n discussie oplevert. Helaas niet geheel relevant aan de vraag en dat is wat jammer. Dit valt me toch wel op in veel discussies op het forum voor je drie berichten verder bent gaat het al lang niet meer over de daadwerkelijke vraag of onderwerp. Hoop niet dat dit commentaar daar weer aanleiding toe geeft :D

Toch nog goed advies gekregen zeker over de Vista --> W7 overstap die ik van plan ben begin volgend jaar. Het heeft dus zin om te calibreren en ga dan voor de Spyder 3

Bedankt
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Woody111 schreefCOLON.... ( wat vista betreft weet ik het niet ) .....
Voor Vista werkt de gewone 32 bits driver die bijgeleverd is op de cdrom, de 64bits driver is te downloaden op de website van Colorvision (die draai ik nu). Dikke kans dat deze ook gewoon onder W7 werkt.

Het verschil tussen Spyder 2 en 3 is oa dat 3 omgevingslicht meet, maar hiervoor moet je dan wel altijd onder dezelfde lichtomstandigheden aan je beeldscherm zitten.

Wouter
Doet het met een 400d, Tokina 12-24, 17-85 IS, 50 1.8, Metz 58 AF-1, Lowepro Fastpack 200.
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Ook ik heb een goedkoop beeldscherm maar heb hem wel gekalibreerd, wereld van verschil. Tuurlijk kom je dichter bij de echte kleur met een duur scherm die gekalibreerd is, maar mijn afdrukken kloppen nu veel beter dan eerst, voor nu heb ik nog geen beter scherm nodig en red ik het prima!

Ik heb pas net een spyder, maar kan het je nu al aanraden!
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Nou hier dan gewoon een ervaring uit de praktijk.

Mijn goedkope TFT 19" monitor gekalibreerd heeft een flink grote afwijking qua kleur ten opzichte van mijn Eizo. Zo groot dat het verschil tussen voor/na kalibratie van mijn Eizo in het niet valt...

Dus tja...
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat verwondert mij niet :wink:

Ik denk dat iedereen voor een topmonitor (met bijbehorende topprijs) en een kalibrator zou kiezen als er geen budgettaire beperkingen zouden zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar