Tips vogels fotograveren

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Paterman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 16:52

Ik ben voor een beetje inspiratie aan het kijken naar de showcase natuurfotografie. Wat is nu de truc om een goede foto te maken van vogels. Ik heb een 70 - 300 IS USM objectief. Gaat dat met deze lens. Is het een kwestie van geduld.........


Patrick.
Canon 50D, Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM, Canon EF 28-105 f/4-5.6 USM + Battery Grip
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ik lees mee, ga dit weekend een 100-400 huren en ben duidelijk een newbie op dit gebied. Hoop dat de 400 wel genoeg is om de vogels wat beeldvullend te kunnen krijgen. Dus ja graag tips
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Paterman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 16:52

lassie_sr,

Waar ga je deze huren?
Canon 50D, Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM, Canon EF 28-105 f/4-5.6 USM + Battery Grip
Gebruikers-avatar
gert-jan
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 665
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2007 03:19
WoonplaatsCOLON nunspeet
CONTACTCOLON

Er zijn twee trucs:
Heel veel geduld hebben
Heel veel foto´s maken en op Eos-digitaal posten.

Natuurlijk moet je goede spullen hebben, maar met zo´n telezoom kom je een mooi eind. 70-300 IS is een goede lens, 100-400 IS ook. Natuurlijk is er nog veel mooier spul te krijgen (duur te kopen), maar hier is veel mee mogelijk.

Tip: begin eenvoudig. In een hertenpark zitten nu veel eenden en meeuwen binnen handbereik. Of fotografeer de vogels op je voerplank. De eerste 1000 foto´s zijn misschien helemaal niks, maar dat komt wel.

Veel succes, veel geduld en wellicht veel post van jou hier!
Gert-Jan Cromwijk.
canon eos 7d en 40d, 17-55mm 2.8 IS usm, 100-400 en 500 f/4 [color=#FF0000]L[/color] is, Sigma macro 50mm 2.8, Soligor tussenringen, extender ef 1.4x II, feisol statief ct3371 met manfrotto 393 schommelkop
http://www.natuurplaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

1 keer dan off-topic

@Paterman
Bij Kamera-Express
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Voor mooie gedetailleerde vogel-foto's kom je denk ik over het algemeen tekort met 300mm.
Vooral zangvogels, die klein zijn heb je toch wel meer tele nodig.
Ik schiet vaak, heel vaak op 700mm (500mm + 1.4 ext.) en dan nog is het het mooiste dat zangvogeltjes binnen de 10 meter zitten.
Je zult dus goed gecamoufleerd moeten zitten om de vogeltjes dichtbij te kunnen fotograferen. Oftewel, ze moeten je niet in de gaten hebben om ze op 300mm een beetje beeldvullend vast te kunnen leggen.
Want dat is toch wel het mooiste. Moet je veel croppen om het beeld te gaan vullen, mis je toch vaak de details.
Dit kun je doen door een schuiltentje te gebruiken en zoals Gert-Jan als zei geduld, heel veel geduld te hebben.
Veel vogelaars hebben ook een vaste schuilhut gemaakt in het bos, maar hebben dan meestal wel toestemming van boswachter, anders heb je een groot probleem als je gesnapt wordt. Tevens leggen zij daarbij wat voederplaatsen aan, om de vogels binnen gewenste afstand te krijgen.
Dit geldt eigenlijk ook als je in je eigen tentje zit buiten de bospaden, want dat mag dus niet.

Verder denk ik dat je tips van Gert-Jan ter harte moet nemen, en laat je vooral niet ontmoedigen door misschien teleurstellende eerste resultaten.

Groet,
Aldert
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

gert-jan schreefCOLONEr zijn twee trucs:
Heel veel geduld hebben
Heel veel foto´s maken en op Eos-digitaal posten.
Dit bovenstaande is heel duidelijk.
Ga er zeker niet vanuit dat je in één weekend goed vogels fotografeert.

Zoek inderdaad plekken op waar veel vogels zitten, zoals nu bij vijvers, waar wakken in zitten.
Een Hertenkamp kan inderdaad vaak ook een goede locatie zijn.
Denk goed aan je sluiter tijden.
Vogels zijn vaak nogal beweeglijk.

Ik ben benieuwd naar de eerste resultaten :wink:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
E.Dirks
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 18:01
WoonplaatsCOLON BrouwHuis.
CONTACTCOLON

Inderdaad... Geduld, strakke sluitertijden en ze opzoeken.

Mooi goed licht helpt veel natuurlijk.
Maar geduld is denk ik toch de hoofdzaak.
[b]Konnichiwa, Eric[/b]
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

en fotograveren vinden ze nooit zo leuk...fotograferen weer wel :wink:
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

martinus schreefCOLON..knip..

Ik begrijp wel wat je er mee zeggen wilt, maar ik zou dit dus nooit doen.
Kan toch, ondanks het feit dat je er niets verkeerds mee bedoelt, pijnlijk overkomen!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bekijk anders ook eens het artikel "tuinvogels fotograferen" (pdf), dat je op de volgende pagina kunt vinden: http://www.natuurbeeld.be/Website/?page_id=70
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

j.jennekens schreefCOLONIk begrijp wel wat je er mee zeggen wilt, maar ik zou dit dus nooit doen.
Kan toch, ondanks het feit dat je er niets verkeerds mee bedoelt, pijnlijk overkomen!

Jo :wink:
Nou je pakt het wel zwaar op hoor...!


Je fotografeert met een crop of niet? Is alleen maar gunstig in de mm's...
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

MarieCanon schreefCOLON
j.jennekens schreefCOLON
martinus schreefCOLON..knip..
..knip..
..knip..
Vind ik niet.
Want jij, Martijn en ik weten alle drie niet wanneer we wel of niet bij iemand kwetsend overkomen.
Dus zou ik dit ook nooit willen uitproberen!
Dat is wat ik probeerde te zeggen!
Een overduidelijke grap is een andere zaak, maar dat is hier minder aan de orde......

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

j.jennekens schreefCOLON
MarieCanon schreefCOLON
j.jennekens schreefCOLON..knip..
..knip..
..knip..
we hebben beide ons punt gemaakt, mening verschilt, nu weer on topic :-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

En stoppen met het quoten van de quotes van je voor gangers. Zie ook de quote 500
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
ronk_1976
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hoensbroek
CONTACTCOLON

Heb je een tuin?

Als je wil beginnen met vogels fotograferen zou je namelijk eens kunnen beginnen met een voederplankje in de tuin. Dan ben je in ieder geval zeker van waar de actie gaat plaatsvinden.

Alvast vantevoren de focus instellen op een mooi punt in de aanvliegroute van de vogels (meestal is dit een vaste route vanuit een naastgelegen boompje / struikje naar het voederplankje)

Houd de sluitertijd kort genoeg om de vogel te bevriezen in zijn vlucht. Denk dan aan minimaal 1/500s. Bij deze sluitertijd kan je wel verwachten dat de wingtips nog enigszins bewogen op de foto komen, maar de vogel zelf aardig scherp is.

Mooiste is als je een beetje ruimte hebt in je tuin. Dan kan je de voederplank een beetje vrij zetten van de achtergrond. Voordeel is dat je een wat kleiner diafragma kan kiezen, dus iets meer vrijheid hebt met je pre-focus en toch een mooie out of focus backdrop hebt.

En dan is het een kwestie van veel schieten. Niet gewoon wildeweg een burst maken als je plots wat ziet vliegen, want meestal ben je te laat. Je moet het gedrag van de beestjes leren lezen als ze nog in de boom zitten.

Tip: Als je besluit foto's te maken vanuit een lekkere warme ruimte waar je een ruitje of periodiek een deurtje kan open zetten: sorry, maar werkt niet. de warme lucht uit de ruimte waar je zit mengt zich met de koude buitenlucht met andere dichtheid en brekingsindex. Dan krijg je dat effect wat je op een hete zomerdag boven de weg ziet en schiet je geen foto kraakhelder.

Oefenen kan je ook heel goed in een dierentuin met roofvogelshow. Vogels vliegen een vaste route en afstand. storende elementen op de achtergrond kan je wegkrijgen door met een klein diafragma (groot getal) te schieten en een trage sluitertijd (1/100 of zo) en dan mee te trekken met de vogel in de vlucht.

Als je dit onder de knie hebt ben je als je het mij vraagt helemaal klaar voor het buitenwerk en moet je allen een berg geduld hebben en megaveel geluk dat die buizerd net voor je ogen die muis vangt o.i.d...

cheers!!
1DMarkIV, 5DMarkII, 70-200F2.8LII, 300F2.8LIS, 500F4LIS, 100F2.8LIS, 17-40F4L, 24-70F2.8, 15F2.8 Fish, 430EXII, 580EXII, CP-E4, ST-E2, MT-24EX, TC1.4x, TC2.0x, 3xJinbei500Ws
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar