BOB (mijn vis)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Vandaag mijn vis proberen te fotograferen. Dat beest kan alleen niet stil'zitten'. Heb een lamp direct boven de kom gezet. Opbouwende kritiek welkom. Ben ook maar een beginner ;-)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=157795[/img]

Alvast bedankt

edit: als ik de foto verklein wordt de kwaliteit echt belabbert??? Wat kan ik hier nog aan doen?
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

tja het is zoiezo sneu een goudvis in veel te weinig water ? of is die kom 100 liter?

ik mis een beetje scherpte in de foto het lijkt of je hebt scherp gesteld op de steentjes onder de vis.


groet kees
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

keesvdh schreefCOLONtja het is zoiezo sneu een goudvis in veel te weinig water ?
Tja Hij doet het zichzelf aan. Toen ze nog met z'n 2en waren was hij (veel) kleiner. Goudvissen schijnen te groeien naar de ruimte die ze hebben.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

lennart_ros schreefCOLON
keesvdh schreefCOLONtja het is zoiezo sneu een goudvis in veel te weinig water ?
Tja Hij doet het zichzelf aan. Toen ze nog met z'n 2en waren was hij (veel) kleiner. Goudvissen schijnen te groeien naar de ruimte die ze hebben.

dat is het allergrootste vissen fabeltje wat er bestaat.

maar goed succes met foto's maken
Anoniem 3

Pas maar op dan.
Ben je een dag weg, kom je terug en ligt de kom aan barrels omdat de vis een groeistuip had....
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Wat goed lukt bij een aquarium, de zonnekap strak tegen het glas houden dan heb je geen weerspiegeling van het glas en je wordt foto ook wat scherper, alleen weet ik niet of je dat gaat lukken met een viskom. Helaas staat ie er niet helemaal op en als het mogelijk is een groter diafragma getal nemen dan is er meer scherpte van de gehele Bob :wink:
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

OnTopic:

Een vissenkom is bijna onmogelijk goede foto's maken.
Omdat het glas rond loopt, vertekent dit het beeld. Hierdoor krijg je eigenlijk nooit een helemaal scherpe vis (of je moet een hele grote scherptediepte / klein diafragma nemen).
Daarnaast zie je de vertekening ook vaak terug in de vorm van bijv barrel distortion in het onderwerp.

Bij een aquarium gaat het inderdaad al een stuk beter, mede door de vlakke ruit en de (vaak) felle belichting.

OffTopic:

Vissen groeien sneller in een groot aquarium en langzamer in een klein aquarium. Dat is inderdaad waar... MAAR niet alle vissen passen zich aan aan de ruimte en de aanpassing is maar beperkt!
Voorbeeld: Mijn Pauwoogcichlides worden ca 40cm in mijn 150cm aquarium. (Zelfs dit is al te weinig ruimte voor deze vissen). Als ik de jongen van deze vissen in een aquarium van 60cm zou doen, groeien ze bij wijze van spreke door het glas heen. Ze worden nog steeds veel te groot! Ze worden misschien geen 40cm, maar wel 30 - 35cm!!!!
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

on topic:
vertekening is inderdaad enorm bij een ronde kom. In dit geval dus ook. gelukkig zat hij hier in het midden zodat de vertekening evenredig was.

off topic:
De vis lijkt dus groter dan hij is. Feit blijft dat hij sinds zijn maatje belly-up gegaan is anderhalf keer zo groot geworden is (en hij zwom toen al bijna 2 jaar rond zonder te groeien)
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Andre Berends schreefCOLON
keesvdh schreefCOLON
dat is het allergrootste vissen fabeltje wat er bestaat.
Is geen fabel, maar feit...

Vissen kunnen groeien naarmate ze (meer) ruimte hebben.

No over de foto: is alles al over geschreven. Door glas en water is daarboven op ook een hele lastige toestand.
Even offtopic:
Vissen passen zich inderdaad aan aan hun omgeving en ruimt, alleen niet op een positieve manier. Vissen blijven gewoon groeien, ook bij weinig ruimte, alleen soms groeit de buitenkant niet mee waardoor ze misvormt raken van binnen of buiten.
Je kan het vergelijken met de chinese 'lotusvoetjes', die groeien ook door zonder ruimte waardoor ze misvormt raken.

Ontopic: Alles is al gezegd, maar zo'n rubberen zonnekap (of iets anders flexibels wat je tegen je lens en kom kan doen) om weerspiegeling weg te nemen is aan te raden.
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

peter b schreefCOLONWat goed lukt bij een aquarium, de zonnekap strak tegen het glas houden
En dan roep je BOB om daarvoor te poseren. :idea:

@Peter het is wel een Ronde Viskom.
Laatst gewijzigd door 1 op Jan Vos, in totaal 12 keer gewijzigd.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

@ jan wat staat er bij het dikke gedeelte :shock: een een (vis)kom is bij mij weten altijd rond hoor :wink:
peter b schreefCOLONWat goed lukt bij een aquarium, de zonnekap strak tegen het glas houden dan heb je geen weerspiegeling van het glas en je wordt foto ook wat scherper, alleen weet ik niet of je dat gaat lukken met een viskom. Helaas staat ie er niet helemaal op en als het mogelijk is een groter diafragma getal nemen dan is er meer scherpte van de gehele Bob :wink:
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

@Peter ik heb niet zo'n moderne monitor die zo maar vette letters aan geeft.

En heb Goudvissen in diverse Viskommen zien zwemmen Rond, Ovaal, Vierkant, Rechthoek.
Maar volgens de partij voor de dieren raken ze gefrustreerd die Goudvissen ze zal er wel mee kunnen spreken.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar