[HONKBAL] Diverse wedstrijden met foto tips

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Tegenwoordig sta ik elke week wel langs het veld bij Corendon Kinheim. Zal jullie de wedstrijd reportages besparen maar hieronder toch een aantal foto's van de laatste periode om wat inspiratie op te doen.

Hier en daar staan wat TIPs die men misschien kan gebruiken langs de lijn. Vandaar ook iets meer foto's van gebruikelijk.

Veel van de foto's zijn gewoon door het hek/net heen gemaakt en dat zie je eigenlijk alleen hier en daar terug in de bokah waar je dan de knoop van het net ziet. Zal pogen dit in een foto aan te wijzen. Verder zie je het boven de 150mm eigenlijk niet. Onder de 150mm is de kans dat je hek/net ziet er wel.

1. Hoofdklasse, Corendon Kinheim 7 - 6 L&D Amsterdam Pirates
Afbeelding

2. Eerste klasse, BC Herons 5 - 4 Kinheim Dreamteam
Afbeelding
Deze pitcher speelt al heel lang mee. Ik zat 20 jaar terug bij hem in het pupillen team van de Herons.

3. Eerste klasse, BC Herons 5 - 4 Kinheim Dreamteam
Afbeelding
Jammer van de stand van de zon.

4. Eerste klasse, BC Herons 5 - 4 Kinheim Dreamteam
Afbeelding

TIP: Zet je AF eventueel op ONESHOT zodat op de pitcher gefocust blijft en niet opeens de scheids scherp is. Met 1 focuspuntje geselecteerd en die op pitcher houden kan ook maar is gezien de beweging wat lastiger (Heb hier zelf gewoon AI-SERVO 1 focuspunt aan staan). Zie ook onderstaand nog wat van dit soort doorkijk shots.

5. Hoofdklasse, Mr.Cocker HCAW 4 - 5 Corendon Kinheim
Afbeelding

TIP: Leer te timen om de bal op de knuppel te kijken. "Blind" met 10 fps foto's maken werkt niet. Tussen gereedstaan met knuppel omhoog en swing voorbij strike-zone is minder dan 1/10sec dus zul je alleen als je massel hebt de bal op de knuppel krijgen. Door zelf te pitch te timen als de slagman verhoog je de kans op dit soort foto's.

6. Hoofdklasse, Mr.Cocker HCAW 4 - 5 Corendon Kinheim
Afbeelding
Nick Stuifbergen in de bullpen met een splitfinger fastball.

7. Hoofdklasse, Corendon Kinheim 2 - 0 Mr.Cocker HCAW
Afbeelding

TIP: Deze is dus gemaakt met ONESHOT setting om focus op pitcher te houden.

8. Hoofdklasse, Corendon Kinheim 2 - 0 Mr.Cocker HCAW
Afbeelding

9. Hoofdklasse, Corendon Kinheim 6 - 2 Konica Minolta Pioniers
Afbeelding

TIP: Dit is niet optimaal maar het idee van de foto is te zien. Dit moet je maken als zon goed staat of een flitser met remote laag bij de grond over het gravel heen laten flitsen.

10. Hoofdklasse, Corendon Kinheim 6 - 2 Konica Minolta Pioniers
Afbeelding

Hier zie je het hek in de bokah op de helm.

TIP: Think out of the box. Camera een beetje schuin kan leuke effecten geven maar doe dit dan wel goed en niet maar 1 graad verschil want dan is het gewoon scheef ipv artestiek scheef. Door met honkbal de camera scheef naar beneden te houden bij de slag man komt de foto wat positiefer over omdat hij dan omhoog zal kijken ipv naar beneden. Ook kun je dan de knuppel met de hit wat mooier framen dan rechts in de foto een slagman, ergens een tandenstoker en de rest achtergrond. Zie bijv. mijn BWC en WPT series honkbal (Zoek op [HONKBAL])

11. Hoofdklasse, Konica Minolta Pioniers 1 - 3 Corendon Kinheim
Afbeelding

TIP: Met een man op 1 kun je natuurlijk een standaard pick-off poging foto maken, of bijv. zoals hier boven de dive maar als je in zo'n situatie nou op het 2e honk leg dan heb je kans op een dubbelspel actie foto waarbij bijv. de veldspeler over de loper heen duikt, je kent ze wel van Sports Illustrated of ESPN.

12. Hoofdklasse, Konica Minolta Pioniers 1 - 3 Corendon Kinheim
Afbeelding

13. Hoofdklasse, Corendon Kinheim 9 - 2 Almere Magpies
Afbeelding

TIP: In lijn drie naar thuis kun je ook leuke foto's maken zoals bijv. een speler die binnenkomt na een socre of zoals hier met een homerun.

Ik zag dat ik niet alles online had staan van de laatste tijd dus de volgorde van laatste wedstrijd (bovenaan) en seizoens opener (foto 13) klopt niet helemaal meer. Hieronder nog een aantal foto's van tussendoor.

14. Hoofdklasse, DOOR Neptunes 9 - 8 Corendon Kinheim
Afbeelding

Again, thinking outside the box.

15. Hoofdklasse, DOOR Neptunes 9 - 8 Corendon Kinheim
Afbeelding

Vanaf het derde honk is zo'n pick-off op een ook best leuk.

16. Hoofdklasse, DOOR Neptunes 9 - 8 Corendon Kinheim
Afbeelding

Deze misschien ondersom schuin moeten nemen dan kijkt Nick de foto in. Maar zo iig weer anders dan de standaard rechte foto. Again thinking outside the box.

17a. Hoofdklasse, DOOR Neptunes 9 - 8 Corendon Kinheim
Afbeelding

17b. Hoofdklasse, DOOR Neptunes 9 - 8 Corendon Kinheim
Afbeelding

Foto van de wedstrijd. Deze slechte call van de scheids bezorgt Neptunes de overwinning. Zoals je op de (grote) foto kan zien is deze speler duidelijk uitgetikt bij stelen. Alleen is vind de scheids van niet. Kinheim stond goed voor maar na dit moment had iedereen het mentaal even niet zitten. Zelfs innings later werd de scheids nog aangepakt. Meteen na dit moment moesten alle coaches de foto zien. Zelfs van Neptunes die ook al zei dat de scheids het verkeerd had. Maar goed, dat ga je natuurlijk niet melden als het in je voordeel is, begrijpelijk.

TIP: Door hier recht op de graslijn te staan kun je goed zien of hij safe is of niet. Vanuit een andere hoek is dat weer wat lastiger. Fotograaf 5m naast me kon de tag al niet zien op de foto.

18. Hoofdklasse, DOOR Neptunes 9 - 8 Corendon Kinheim
Afbeelding
Hier ook weer pick-off poging vanaf 3 genomen,

19. Hoofdklasse, DOOR Neptunes 9 - 8 Corendon Kinheim
Afbeelding

Ook mooi moment. Jozefa safe bij poging tot stelen en ingesloten te worden. Ook weer goed te schieten vanaf 3-thuis lijn. Nu rechts van dug-out bij thuisplaat.

20. Hoofdklasse, DOOR Neptunes 9 - 8 Corendon Kinheim
Afbeelding

Aangooi is mooi maar toch beter vanaf derde honk kunnen nemen.

21. Hoofdklasse, Corendon Kinheim 3 - 8 DOOR Neptunes
Afbeelding

TIP: Denk bij je thuis clubbie ook aan het hoofd/shirt sponser. Keertje afdrukken en meegeven aan sponsor doet het altijd goed.
Laatst gewijzigd door 2 op xiphias, in totaal 1 keer gewijzigd.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Top. Mijn favoriete sport op school en veel gespeeld tegen Beverweerd, de toenmalige Highschool van de Amerikaanse kinderen van Soesterberg. Ik vind de schuine foto's er leuk gekozen en foto 7 erg gaaf door de slagman heen en de scheidsrechter er nog bij.

Mooi werk!!!!!!! De overige foto's trouwens ook :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Over het algemeen erg nette platen waarbij ik zie en weet dat je aardig thuis bent in de sport. De variatie tussen scheef en recht en spelen met scherpte diepte maken het interessante serie om naar te kijken.
Leerzaam zijn je coments, ik krijg zowat zin om het weer eens vast te leggen. :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
robvdb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 19:51

Bedankt voor het laten zien en vooral de tips.
Niveau in Almere is dan wel een stukje lager, maar met de aanwijzingen die je geeft moet er qua foto's toch wel wat van te maken zijn!
Beter een vlek op je huid dan één op je sensor ...
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Mooie actie foto's!
Heerlijk om naar te kijken.
Ik heb heel wat jaren gescoord, ik vind het dan ook een super sport.
De hele familie heeft aan honk- en/of softbal gedaan.
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Thanks voor de reacties. Bij deze nog even een voorbeeld van waar het hek zichtbaar is in de bokah net als op foto 10.

Zie de highlight op de helm, en dan zie je duidelijk de knoop van het net.
Afbeelding
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Interessant stukje. Ben de laatste tijd ook vaker te vinden bij ons op 't honkbalveld in Sittard, dus kan altijd wel eens van pas komen ;-)

Maar nog even een vraagje; waar schiet jij mee? de 70-200, of ook een 3/400?
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Xiphias heeft het nu vast druk op de Haarlemse Honkbalweek... Hij schiet vooral met een 70-200mm (ik ook trouwens). De acties met honkbal zijn vooral in het binnenveld en dat kan je makkelijk bereiken met een 70-200mm (je zit haast op het veld, of je fotografeert door een hek).
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Mooi om te zien...
Heb zelf vroeger ( 8) ) nog honkbal gespeeld; was de vaste catcher.
Kreeg een gulden voor elke homerun die ik maakte, en opeens was de club failliet.
Ik ben er niet rijk van geworden, zeg maar ... :lol:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

ArieScanner schreefCOLONXiphias heeft het nu vast druk op de Haarlemse Honkbalweek... Hij schiet vooral met een 70-200mm (ik ook trouwens). De acties met honkbal zijn vooral in het binnenveld en dat kan je makkelijk bereiken met een 70-200mm (je zit haast op het veld, of je fotografeert door een hek).
Yep, bedje naast het veld ongeveer. Meer in Pim Mulierstadion of spelers hotel dan thuis :D
Foto's staan op m'n site, zal eens kijken of ik een topic hier kan maken. Alleen veeeeeeel te veeeeeeeel foto's dus even kijken hoe ik het ga doen, per dag of 20 pics van hele week.

EDIT: foto's HHW toegevoegd verdeeld in 2 topics.
Wedstrijd 1-10: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=84964
Wedstrijd 11-20: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=84965
Laatst gewijzigd door 1 op xiphias, in totaal 26 keer gewijzigd.
RedenCOLON Link naar HHW foto's toegevoegd.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar