compactcamera, maar welke?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Ik zoek een nieuwe compactcamera die makkelijk mee te nemen is, niet te groot, maar ook zeker niet te klein.
graag aan de achterzijde een opklapschermpje en ook gewoon een viewfinder, en moet geheel handmatig te bedienen zijn.
nu heb ik gezien dat bij canon de meeste kleine compacts geen van beide hebben, daar moet je dus vanaf het scherm foto's maken, maar ik gebruik ook vaak de viewfinder.

canon heeft wel een aantal compacts die evt zouden kunnen al lijken sommige mij wel erg groot en niet echt compact.

canon powershot SX20 IS heeft schermpje en viewfinder maar is volgens mij niet echt compact, steek je niet zo makkelijk bij je.

canon powershot SX1 IS ook met schermpje en viewfinder en daarnaast een enorm zoom bereik wat misschien juist bij een compact ook wel erg handig is (20×) zeker wanneer je geen srl bij je hebt.

canon powershot G11 heeft ook schermpje en viewfinder en lijkt me toch wat kleiner dan bovenstaande en wellicht wat beter hanteerbaar.

anderzijds wie weet er andere camera's met klapschermpje en viewfinder?

Ga ik een compact zonder klapschermpje missen? wat zijn jullie ervaringen, ik was een powershot A80 gewend, maar deze is helaas aan het eind van zijn latijn, dus moet ik opzoek naar een nieuwe.

heb ook de canon SX200 IS gezien, maar heeft geen viewfinder en geen kantelscherm, maar wel heel compact en past in je binnenzak evenals zijn broertje de SX210 IS maar zijn deze camera's goed mee te werken of kan dan toch beter de SX1, G11 of SX20 IS nemen, denk dat ze eigenlijk niet met elkaar te vergelijken zijn.

waar het mij omgaat dat de door mij gekozen compact altijd mee gaat als ik weg ga, deze zal dus standaard in mijn tas zitten (ook als ik boodschappen etc ga doen, gewoon omdat ik het fijn vindt om altijd een camera bij me te hebben en voorheen ging de A80 dus altijd mee) hij moet dus beslist een heel stuk kleiner zijn dan mijn 40d met grip die ik niet makkelijk in mijn handtas stop :lol: , maar wel veel mogelijkheden hebben, als het kan ook RAW kunnen schieten.

wie heeft er tips of kent de genoemde camera's en kan er wat over vertellen, hoe bevallen ze, valt het formaat mee, zijn ze makkelijk mee te nemen of zou je toch achteraf een kleinere hebben gekozen?

ik hoor het graag.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

De SX20 heb ik sinds deze week. Mooi ding, maar zeker niet compact of licht, als het je daarom gaat zou ik deze niet aanschaffen, de g11 is volgens mij wat handzamer. Ik heb de SX20 aangeschaft voor de uitgebreide zoom en filmmogelijkheden - voor vakanties bijvoorbeeld, dan heb je in een apparaat veel mogelijkheden bij elkaar, en toch veel handzamer dan een tas vol zware lenzen.

edit: de SX20 heeft ook geen RAW, de G11 wel en ook alle uitgebreide instellingen - zo op het eerste gezicht zou ik je aanraden G11
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
rwitkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2010 06:46
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Ik schreef het al eerder aan iemand op dit forum. Kijk eens naar een Olympus Tough, niet alleen een goede kwaliteit foto's maar ook nog eens tegen een schokje of spatje water bestand. Ik heb zelf onlangs de Tough 8010 gekocht, tot 10 meter waterdicht en je kan hem van 2 meter hoogte laten vallen, of er met je hele gewicht (max. 100 kilo) op gaan staan.
Ron Witkamp
Non-EOS, 2.8/14-54mm, 2.8/50-200mm, 3.5/35mm Macro, 250mm spiegel, diverse lensbabies
http://www.fotogroepsoest.nl
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

@Jeroen, de SX20is i.d.d niet licht, maar heeft wel een uitgebreide zoom, net als de SX1 en op zich is dat best handig zeker ook als je hem gewoon altijd bij je hebt, je hebt er dan toch meer mogelijkheden mee dan met een kleinere compact, maar hoe groot is ie nu echt, past hij een beetje redelijk in een kleine handtas?
ik hen niet altijd mijn fototas bij en hij moet dan makkelijk in een handtas kunnen of evt in een kleine tas aan mijn broeksriem kunnen.


@rwitkamp, die olympus tough ziet er o zich mooi uit en kan tegen een stootje, maar minder zoom en geen kantelscherm en viewfinder, maar vraag me dus af of ik dat ga missen, enerzijds wel denk ik, maar anderzijds kan ik er misschien mee leren leven ;-)
Hij is natuurlijk wel een stuk compacter dan de SX 20 of G11 en waterdicht, kan wel eens handig zijn.
hoe is verder de kwaliteit van de foto's die eruit komen en is hij volledig handmatig in te stellen, voor mij is dat welbelangrijk.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

Hij is bijna net zo groot als mijn 450D, en zwaarder als de combi 450D+18-55IS.

Hier http://www.letsgodigital.org/en/camera/ ... -2410.html staat een snelle vergelijking tussen 450D, SX20, G11 en een Tough, misschien heb je daar wat aan.
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

G11
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

De canon G11 Lijkt me toch echt de beste keus voor jouw, dat is echt een superding met vele opties.
Daar krijg je echt geen moment spijt van hoor!!!
http://www.digicamshop.nl/product/75686 ... t-g11.html

greetz.
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
superjohn
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 250
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON beesd

netwerken is net werken
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

dank voor de reacties,

ga de voors en tegens van de camera's tegen elkaar afwegen, wat is voor mij belangrijk etc, kan ik wel wennen aan een camera zonder viewfinder en klapschermpje etc, welke functies zijn voor mij belangrijk, kan ik zonder RAW of wil ik dat er perce op, etc etc.
hoe compact wil ik het hebben, denk dat de sx 1 en 20 af gaan vallen deze zijn toch te groot en ik wil hem makkelijk bij me kunnen steken, dus moet hij toch compacter zijn.

het is dus nu afwegen tegen elkaar en daaruit moet dan een camera rollen, ik laat nog wel weten wat het geworden is :lol: er zitten wel een paar kans hebbers tussen :wink:
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

inmiddels heb ik alles tegen elkaar afgewogen en ook de fotograaf benaderd waar ik regelmatig meeloop met bruidreportages etc, die heeft ook e.e.a voor mij op een rijtje gezet en zo ben ik er uit gekomen :)

want wat ik toch eigenlijk zocht was een compacte camera die ik makkelijk mee kan nemen, die niet te groot moet zijn, want tenslotte heb ik voor het andere werk mijn 40D met objectieven.

RAW is niet echt grote noodzaak voor de compact het is maar voor erbij

compact wel noodzakelijk de canons vielen dus uiteindelijk af vanwege hun grote.

klapschermpje ga je volgens mijn fotograaf wel missen in het begin, maar de schermpjes zijn tegenwoordig zo goed dat je zult merken dat het heel snel zal wennen.

via scherm fotograferen daar wen je heel snel aan.

camera is echt alleen voor erbij en zal geen dienst doen als hoofdcamera, dus heeft hij ook geen heel uitgebreide zoom nodig in mijn geval, op verjaardagen etc zoom je meestal niet tot 560 in :lol: dus volstaat een kleiner bereik. :roll:

al met al ben ik vanmorgen wezen kijken en kwam ik uit tussen de olympus tough 6020 of de 8010, beide goed vergeleken, en komen heel erg met elkaar overeen, enige verschil is dat de 6020 tot 5 meter diepte in water kan en de 8010 tot 10meter (voor mij is het belangrijk dat de camera tegen water kan, maar ik ga er niet mee zwemmen dus 5 meter is dan prima)
verder kan de 8010 een druk van 100kg aan op de behuizing en de 6020 heeft dat niet, (ik was niet van plan om op de camera te gaan staan :lol: of er overheen te rijden o.i.d (ben zuinig op mijn spullen, ze slingeren niet overal rond)
enerzijds wel een voordeel dat ie 100kg druk kan hebben, maar dat ene voordeel komt dan op 80 euro meerprijs terwijl ze voor de rest precies eender zijn.

heb dus gekozen voor de olympus tough 6020 in een hip kleurtje :) wat ook weer een voordeel was ten opzichte van de 8010 die enkel in zwart en alukleur te krijgen is. :P

al met al denk ik dat ik erg blij ga zijn met deze compacte camera, ben hem nu aan het instaleren en de batterij aan het opladen en dan kan hij over een paar uurtjes uitgetest worden 8)

gelijk een 8gb kaartje erbij gekocht en een kleine hardcase 8) :lol: :wink:
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar