kritiek en reactie

ModeratorCOLON Global Moderators

carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Beste forumlezers,

Naar aanleiding van een discussie hier op het forum, die min of meer is ontstaan door mijn reactie op een fotoserie, open ik hier dan maar
een nieuw topic, vooral om deze discussie niet ten koste te laten gaan, van de desbetreffende fotoserie.
Waar gaat het nu eigenlijk over?
Welnu, ik, als onervaren fotograaf heb nu al enige tijd reacties gegeven op foto's hier op het forum.
Schijnbaar zijn mijn reacties bij sommige overgekomen als zijnde afkomstig van een ervaren fotograaf.
Nu staan mijn reacties in een ander daglicht, aangezienik zelf nog niet zo ver ben om goede foto's te maken om hier te tonen.
Verweten wordt mij dat dit betweterig overkomt en als onervaren fotograaf bescheiden dien over te komen.
Nu heb ik mijn reactie eens terug gelezen en gezien de reacties op mijn reacties was er tot gisteren niets aan de hand, en weken
deze ook niet af van de andere reacties.
En eerlijk gezegd was ik daar ook wel een beetje trots op, want dan was ik voor mijn idee op de goede weg naar de voor mij "goede foto's", en
ging ik zien wat andere ook zagen aan een foto.
Toen ik voor het eerst hier op het forum kwam, dacht ik vaak alleen maar leuk of niet leuk aan een foto.
Gaandeweg heb ik juist door het lezen van de reacties van anderen anders leren kijken naar de foto's.
Toen ik uiteindelijk zelf ook een reactie (durfe) te geven, bleek dat dat moeilijker was als gedacht.
Je wil namelijk niet iemand beledigen of afkraken, maar wel je mening geven, en daarbij komt het geschrevene vaak anders over als dat je het zegt.
Ik zal ook niet iemand willen vertellen hoe het wel moet, maar wel willen vertellen wat er opvalt aan de foto, zonder daaraan afbreuk te doen.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk, vooral als de TS het negatieve van je reactie wil zien en niet het positieve.
Kritiek of een reactie is een wereld van verschil.....
De technische kant van een foto wil ik nog graag leren en zal daar over ook geen reactie geven. Dit laat ik over aan de ervaren fotograaf....
Wel denk ik dat hoe langer je hier meeloopt, hoe beter je gaat kijken naar een foto, en mede door de reacties van anderen je meer gaat zien.
Voorts denk ik ook dat het merendeel van de reactie goed bedoeld zijn, zoook mijn reacties.
Ook wordt je als nieuweling verwelkomt met de mededeling vooral iets te plaatsen en reacties te geven.
Deze discussie is hierop een echte dooddoender voor vele.
Nu denk je wel twee keer na voor je iets zegt of plaatst.
Ik heb het uiteindelijk wel gedaan, en daarbij zowat ieder woord op de weegschaal gelegd, om een ander niet te kwetsen.
Althans dat heb ik geprobeerd....
Ik kreeg er ook steeds meer schik in om mee te doen op het forum.
Nu heb ik er alleen maar een verdrietig gevoel aan over gehouden omdat ondanks alle goede bedoelingen het schijnbaar toch niet zo
goed is overgekomen.
En als er alleen maar bescheiden reacties van de onervaren fotografen op prijs gesteld worden is voor mij de lol er af.
Want wat dat is of moet weet ik ook niet.
Wellicht dat de ervaren fotograaf mij dat kan uitleggen......
Carla
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

carla333 schreefCOLON En als er alleen maar bescheiden reacties van de onervaren fotografen op prijs gesteld worden is voor mij de lol er af.
In mijn ogen juist niet. Meer dan bescheiden is juist wel belangrijk. Je kunt als wat ervaner fotograaf misschien ook vastgeroest zitten en met het kliekje ervaren fotografen om je heen ook vastgeroest blijven.
Een verfrissende blik van totaal iemand anders of een wat minder ervaren fotograaf kan dan weer verhelderend werken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als eerste: Elke fotograaf ervaren of niet mag zijn mening geven over de foto's die hier getoond worden.
Als jij je op een of andere manier aangevallen voelt door een reaktie op jou reaktie kun je daar het beste
een van de moderators inschakelen via PB of het (!)-teken. Wij kunnen mensen aanspreken op hun gedrag.

Ten tweede: Ik denk dat de Kritiekkring wel wat voor je is. Er zijn nu nog plaatsten vrij. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 3&start=60
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik kan ook niet anders zeggen als lekker doorgaan met wat je deed. Hoe vervelend de reacties in dat specifieke topic misschien ook zijn voor je, ik denk dat het een opzichzelfstaand iets is en dat alle partijen de beste bedoelingen hebben.
Zoals je zelf al aangeeft is het plaatsen van reacties voor een "beginner" de grootste uitdaging die er is en ook meteen één waar je het meest van leert.
Ik kan je fustratie zeker voorstellen maar laat je daardoor niet het veld uit slaan!
Ik bedoel, als je 50 posts verder bent en je krijgt 50 keer commentaar op je opmerkingen dan moet je misschien eens bij jezef gaan kijken maar in één topic hoef je je echt niet druk te maken hoor.
Ik vind dat je, beginner gevorderde of prof, ALTIJD je mening mag geven ongeacht je niveau. Iedereen kan een mening hebben over wat voor een foto dan ook en die moet je kunnen uitten.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Feedback ontvangen en geven is nu eenmaal een vak apart.
Zolang jij de feedback netjes kan onderbouwen en niet direct op de man/vrouw speelt is er niets aan de hand.
Dus voordat je op bevestigen klikt nog even je bericht doorlezen en afvragen hoe jij zou reageren als iemand een dergelijke reactie op een foto geeft ;)
En zoals Barrie Stevens bij de Soundmixshow altijd zei: "vooral doorgaan!".
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Anoniem 3

@Carla,
Ik ben het helemaal met je eens.

Niemand speelt hier rechtstreeks op de man/vrouw.
Sommigen van ons zijn wat directer, anderen wat indirecter in haar/zijn opmerkingen. Maar ik ben ervan overtuigd dat alle opmerkingen eerlijk gemeend zijn of ze nu komen van een 'professional' of van een welwillende 'amateur', dus liefhebber.

We moeten ervan uitgaan dat alle tips, opmerkingen, aanmerkingen dienen om de 'poster' te helpen. Veren in de k..t mag, maar welgemeende kritiek moet ook mogen en kunnen zonder dat er vervelende PB-tjes op volgen.
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Carla, ik heb je kritieken gelezen en ik vind er echt niets mis mee.
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
FSevers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2010 09:48

Een met Carla.
Als je zelf kritiek geeft moet je het ook kunnen krijgen.
De een zal hier makkelijker en beter mee om kunnen gaan, zeker als de kritiek niet is zoals gehoopt.
En ja dat kan weleens zeer doen, maar ik ga er dan van uit dat men die kritiek geeft om iemand naar een hoger niveau te helpen.
Frank
450D -met groothoek, standaardzoom, telelens, flitser en filters
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

Ik wil nog één offtopic reactie geven: :oops:

Kritieken geven is niet erg, maar onderbouw ze dan ook en zeer duidelijk. F.Brouwers bijvoorbeeld ook: geef dan ook aan waarom je dat vindt.

Zelf plaats ik hier zelden foto's, omdat ik van mening ben dat ik zelf achter mijn foto's moet staan en als de opdrachtgever tevreden is, dat het dan oké is. Daarbij komt ook nog, dat fotografie vaak een kwestie van smaak is. Zo heeft een compleet onscherpe foto van een agent of soldaat al eens een grote wedstrijd gewonnen... Deze had ik al lang in de prullemand gegooid. Ik bedoel maar: hoe subjectief is iets?!

Commentaar geven doe ik ook zeer weinig, en doe ik het, dan doe ik het opbouwend. Vind ik een foto helemaal niets, dan zal ik nooit reageren; dat heeft geen zin. Het heeft geen zin, omdat met "afkraken" toch helemaal niemand er iets mee opschiet.

En zelf, ook al verdien ik nu zelf volledig mijn geld met fotografie, ben ik ook niet perfect en denk ik na de tijd weleens: "Benny, oei hoe heb je die foto invredesnaam naar de media kunnen sturen!" of iets dergelijks. Niemand is perfect en ik ook niet. Zo heb ik ooit eens voor de media voetbal moeten fotograferen, omdat ze daar niemand voor hadden. Maar dit bleek compleet mijn ding niet te zijn! Hier werd ik op gewezen door een paar mensen op EOS Digitaal, waar ik ze nu nog dankbaar voor ben. Ik heb de redactie bekend gemaakt dat ik geen voetbal meer zou doen; dat ze daar maar een ander voor moesten zoeken. De redactie begreep dat, en er ging een last van mij schouders af. Dus ik ben geen voetbalfotograaf! :lol: Ik doe nu alleen nog maar waar ik zelf van vindt dat ik daar wel goed in ben... :wink:

Nogmaals het was offtopic, daarvoor mijn excuus, maar ik vond dat ik dit oprecht moest vermelden.

Benny

[Mod. break JvdH] Afgesplitst uit een ander topic. Is hier beter op zijn plaats
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Goed idee dit topic.

Ik denk wel dat een beginner (niet speciaal in fotograferen, maar in alles wat je moet leren) zich moet realiseren dat hij/zij niet weet wat ie niet weet. ( :shock: ja, dat staat er goed)
Afturven van aandachtpunten kan een goede manier zijn om te leren kijken, maar daarmee heb je nog niet geleerd om te zien wat dat met het geheel doet en creatief te werken met die zaken in het achterhoofd.
Iets wat je als "fout" aanmerkt kan een bewuste keuze zijn die het geheel juist sterker maakt, wat niet wil zeggen dat bewuste keuzes ook best fout kunnen zijn :wink:
Ik denk dan ook dat iedereen (niet alleen een beginner) er voor moet waken dat ie onder het mom van "een kritische blik" gaat zitten zoeken naar de "foutjes" van die checklist en bijna blij wordt als ie er eentje vindt.
Ik denk dat dat ook het creatieve proces in de weg kan staan en je blik er juist door afgestompt kan raken.

Opbouwende kritiek zou toch echt verbeterpunten moeten bevatten van datgene wat je al goed vindt, als je het niet goed vindt wordt je kritiek nieuwbouw i.p.v. opbouw :wink: (en dat kan niet zonder eerst af te breken)

Verder lijkt het mij een gezonde gedachte dat iedereen hier zich realiseert dat iedereen op bepaalde vlakken beginner is en op andere vlakken niet. Die superfotograaf kan van de kynologisch gedragstherapeut leren hoe die hond nog natuurlijker op de foto kan en van de grafisch vormgever hoe z'n bladverdeling nog beter kan. Tegelijkertijd leren zij van hem dat er iets te regelen valt met iets wat een diafragma heet en dat sluitertijden niks te maken hebben met hoe laat de winkels dicht gaan.

Zolang de maker van de foto's als degene die reageert zich realiseert dat iedereen beginner en meester tegelijkertijd is en daarmee altijd de moeite om serieus te nemen kunnen we optimaal leren van elkaar. Daar bestaat zelfs een woord voor: Respect.
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
iQuse
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 21:32
WoonplaatsCOLON Oirschot

Ik ga altijd uit van het beste in de mens, werk zelf echter in het ICT wereldje waar digitale communicatie aan de orde van de dag is. Laten we met zijn allen 1 ding niet vergeten: mimiek is niet af te lezen van de afzender in dit soort berichten, de een is beter dan de ander met het "schriftelijk" toelichten van zijn of haar bevindingen.

Als we het allemaal direct met elkaar eens zijn ontstaan er ook geen verbeteringen. Kritiek is een hulpmiddel om jezelf en anderen te verbeteren.

Was geschreven door een onervaren eosdigitaler ;)
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik vind het eigenlijk heel vervelend om te lezend at je je zo voelt!
We zijn allemaal begonnen als ene beginneling en juist het kijken naar andermans foto's en daar jou visie op geven is voor jezelf heel leerzaam.
Dat je dit doet als beginneling vind ik alleen maar knap juist omdat het al zo moeilijk is tussen de "kenners" .
Blijf alsjeblieft jou mening en visie geven op foto's van anderen, en wanneer men niet met dat kritiek om kan gaan is dit een probleem van hun en niet dat van jou!
Mocht je je echt aangevallen voelen, roep er dan een mod bij, want juist dit soort dingen kunnen de sfeer en je plezier in dit forum goed verpesten, terwijl merendeel juist hartstikke blij is met iemand zoals jij.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Kan Mart Smeets schaatsen?
Kan Mart Smeets wielrennen?
Kan Leo Blokhuijs zingen?
Kan Jacques J d'Ancona toneelspelen?
Kan een kunsthistoricus schilderen?

Nog meer voorbeelden?

Oftewel: Je hoeft iets niet zelf goed te kunnen om er wel een goede opinie over te kunnen geven.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Carla ze mogen blij zijn dat je nog een reactie geeft ik denk dat 80% hier nooit een reactie op een foto geeft.en je hebt leuke mensen hier maar ook azijnzeikers.laat je daar door niet uit het veld slaan.en je foto`s gewoon posten je begint gewoon in testcase :wink:


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

bacovuikie schreefCOLONje hebt leuke mensen hier maar ook azijnzeikers
Het is net een weerspiegeling van de maatschappij :lol:
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Renate~B schreefCOLON
bacovuikie schreefCOLONje hebt leuke mensen hier maar ook azijnzeikers
Het is net een weerspiegeling van de maatschappij :lol:
Inderdaad :D
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Carla, ik hoop dat je mijn tweede corigerende reactie in het topic van Sugarman goed gelezen heb...... en, til er verder alsjeblieft niet zo vreselijk zwaar aan zeg :roll:
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

Heel simpel: Vooral blijven doorgaan met spuien van kritiek, helemaal als het ook nog een beetje opbouwend is.

Ik vind (MIJN MENING!) dat het aan de kritiek ontvanger is om wel of niets te doen met de mening (hier staat niet kritiek) van iemand anders.

Als dat op dit forum niet meer kan is voor mij de lol eraf en ga ik waarschijnlijk op zoek naar een ander forum.
Ik heb namelijk geen trek in iets soortgelijks als "popstars", "Idols", "the Voice of Holland" en meer van die aanverwante [censored].
Al zing je daar knetter vals, nog krijg je daar een jury oordeel dat boterzacht is.

Nee, doe mij maar keiharde ongezouten kritiek. Als je een beetje kritisch voor jezelf bent weet je er wel mee om te gaan.

Kortom, het is aan de kritiek ontvanger om zich gevleid of beledigd te voelen. Laten we dat zo houden.

Groet,

Alexander!
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

martinus schreefCOLONCarla, ik hoop dat je mijn tweede corigerende reactie in het topic van Sugarman goed gelezen heb...... en, til er verder alsjeblieft niet zo vreselijk zwaar aan zeg :roll:
Juist deze reactie was voor mij de aanleiding voor dit topic.....

En gezien de reacties die hier nu komen, leeft het best wel.
Verder hoop ik dat er nu wat meer reacties gegeven durven te worden zonder zich bij voorbaat al te verontschuldigen voor hun reactie.
In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties die mij een hart onder de riem steken..........
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Wees niet bang om reactie te geven Carla. Je mag vind ik best aangeven aan een foto of serie, Wat je wel of niet mooi vind.
Sommige fotografen Hebben best wel moeite met negatieve reactie op hun foto's. Maar het kan ook hun helpen, Om eens met andere ogen naar hun foto te kijken.
Als ze geen reactie willen moeten ze ook geen foto's laten zien.
Succes, En ga zo door.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar