Mijn eerste foto ...

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Deze foto heb ik gemaakt met een van de 40 rozen die ik op mijn verjaardag heb gekregen.
Heb hem wel uitgesneden maar verder niet bewerkt.

Afbeelding

F5,6
Iso 200
135 mm
1/8 sec
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Gefeliciteerd nog met je verjaardag Janneke, De compositie vind ik goed gelukt, er meest nog wel wat scherpte.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Brell

Mooie kleuren en nog gefeliciteerd. Inderdaad is de foto niet scherp.

Gr.
Arnold L.
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dank jullie wel ;0)

Kunnen jullie ook vertellen wat er dan anders moet ... Waar ik de volgende keer op moet letten.
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
paulheijmink
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 433
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Wat zou kunnen is, dat er bij een sluitertijd van 1/8 seconde, er bewegingsonscherpte is ontstaan, daar helpt ook de IS niet voldoende.
Bij deze sluitertijd moet je een statief gebruiken.
Als je dat wel hebt gedaan, weet ik geen antwoord ;)

Paul
Laatst gewijzigd door 1 op paulheijmink, in totaal 3 keer gewijzigd.
Look closely, the beautiful maybe small

Mijn website is vernieuwd ! : www.macrofoto.nl

Mijn macrofoto's maak ik (bijna) allemaal met de Canon MP65 lens en een Twinlite macroflitser van Canon.
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Janneke nog van harte gefeliciteerd.... 8)

De foto is inderdaad niet scherp, dat kan bewegingsonscherpte zijn of de camera heeft op iets anders gefocust.
Wat je misschien nog anders kunt doen is: Alleen het middelste focuspunt gebruiken om scherp te stellen (zo bepaal je zelf waar je op scherpstelt). Minder inzoomen en niet tot het einde van het bereik van je lens, dus gewoon dichterbij kruipen :wink: (geeft minder snel kans op bewegingsonscherpte, en het einde van je zoombereik geeft meestal niet de beste fotokwaliteit)
Zorgen dat je goed en stevig staat of zit. Ik zou deze roos gewoon op de tafel zetten, en dan met beide ellebogen steunen en rustig wat foto,s maken met verschillende instellingen. (iets hogere iso geeft b.v. al een wat kortere sluitertijd en dus ook weer minder kans op bewegingsonscherpte)
Verder kun je je foto,s in de nabewerking nog iets verscherpen. Dat gaat prima in DPP of elk ander fotobewerkingsprogramma. (lukt met deze helaas niet,heb het net even geprobeerd maar hij is teveel onscherp :wink: )
De kleuren en de belichting vind ik trouwens prima in orde.

groet,

Richard.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ontzettend bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee :D
Morgen ga ik het proberen ik hoop dat het licht dan net zo mooi is als toe ik deze foto maakte ....
Ik heb helaas nog geen statief, ben nog op zoek naar een ...
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Je kunt ook een rijstzak ipv een statief gebruiken voor dit soort werk. Ik gebruik wel eens zo'n pittenzak die je in de magnetron kunt doen.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik heb vandaag wat geoefend, maar vind ze zelf nog steeds niet scherp ..
Heb wel de camera anders ingesteld en het ziet er al een stuk beter uit vind ik zelf ...

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Kun je vertellen hoe je te werk bent gegaan? Ik zie geen exifgegevens. Inderdaad is de scherpte niet optimaal.
Let erop dat als je een statief gebruikt, dat je de spiegel opklapt. Anders kunnen trillingen van de spiegel onscherpte veroorzaken. Gebruik ook een afstandbediening (bedraad of onbedraad) of de self-timer.

Ook kan het zijn dat je hier de camera automatisch hebt laten bepalen welk focuspunt er wordt gebruikt. Tip is om zelf je focuspunt te kiezen, zodat je weet waar er op scherpgesteld wordt.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

De camera heb ik op AV gezet en het middelste punt gebruikt om scherp te stellen.
De camera stond op de tafel en ik heb de roos op zwart papier gelegd. Ik heb verschillende instellingen gebruikt
en de ISO en F nummer steeds veranderd ;)
Heb de foto's verder niet bewerkt ...

De exif gegevens zijn:

De eerste foto F5,6 Iso 100, 1/8 sec en 106 mm
De tweede foto F9,1 Iso 200, 1/10 sec 106 mm
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
yghost
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2010 12:30

Ben benieuwd naar de oplossing, intersante topic dit!
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Hmmm er is een post van mij verloren gegaan :S Mij lijkt het dus toch op de een of andere manier bewegingsonscherpte te zijn. Zeker ook als ik je sluitertijden bekijk. De oplossing is zoals ik eerder beschreef: spiegel opklappen en self-timer gebruiken. Met een statief zul je nog betere resultaten krijgen. Maar op een andere manier zorgen dat de camera stabiel blijft is natuurlijk ook afdoende. Ik heb dus het idee dat het aan de stabiliteit heeft gelegen van je camera, in combinatie met trillingsonscherpte van de spiegel.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Ik ben zo vrij geweest ze even iets te verscherpen 8)

11888

11887

Het valt dacht ik wel mee met de onscherpte toch? Ze zijn niet ragscherp maar als je de genoemde tips wat uitprobeert komt dat vanzelf. Ik denk als je er een extra lampje bij had gezet, je wat kortere sluitertijden had gekregen, en ook iets minder ruis. Verder is bij grotere diafragmaopeningen (klein F getal) en een kleine onderwerpafstand, de scherptediepte beperkt. Ook dat zie je terug in deze foto,s. Daar zou wat extra licht ook kunnen helpen denk ik.
Ik vind ze ook al beter dan de eerste hoor. :wink:


groet,

Richard.
Laatst gewijzigd door 1 op Vlaanderen, in totaal 4 keer gewijzigd.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dank jullie wel ;o) En als je de foto verscherpt dan valt het idd wel mee ..
Moet me dus eens beter verdiepen in photoshop kan nog niet echt ondekken waar ik de scherpte kan veranderen ;)

Ik heb de camera op de tafel gezet, en hoefde alleen maar het knopje in te drukken, dan zou je toch zeggen dat er
geen bewegingsonscherpte zou moeten zijn.

Enne spiegel opklappen ? Dat ga ik eens opzoeken ...
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

knopje gebruikt met of zonder timer? zonder zal bijna altijd iets beweging teweeg brengen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

De camera op tafel is niet de stabielste positie m.i. en bij het drukken op het knopje kan bewegingsonscherpte ontstaan, tenminste als je dan ook meteen afdrukt. Met het opklappen van de spiegel en afstandbediening (of self-timer) voorkom je dat. Verscherping in PS ziet er beter uit, maar met verscherpen krijg je ook een onscherpe foto niet echt scherp ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Er schoot me nog iets te binnen. Heb het er even bijgezet in m,n vorige post. Ennuh voor bewegingsonscherpte is maar heel weinig nodig hoor 8) De zelfontspanner gebruiken lost al veel narigheid op. Veel plezier met uitproberen..... :)

groet,

Richard.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

Daarnaast als voordat je foto's op het net zet, eerst verkleinen naar het benodigde formaat (maar dat had je al gedaan) en daarna USM (unsharpmask ) toepassen dat scheelt ook al in de scherpte.
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dank jullie wel, ik blijf oefenen hoor ...
Volgende week ga ik een cursus volgen, ik hoop daar heeel veel te leren ;)

Ik heb nog een foto ... Niet bijgesneden alleen kleiner gemaakt en verscherpt

Afbeelding

Edit: Exif gegevens F6,3 ISO 200, 106 mm, 1/15 sec
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar