Aanschaffen fotocamera (xxxD of xxD?)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Guardabosque
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 18:52

Hallo fotografen van het Canon forum,

Een paar maanden geleden ben ik begonnen met fotograferen met een geleende camera van familie. Dit gaat om een Canon EOS 350D met een standaard lens van 18-55 millimeter. Nu heb ik hiermee de beginnende stappen van fotografie (wat doet de sluitertijd, diafragma, en hoe maak ik de meest mislukte foto's) kunnen doorlopen maar wil ik nu toch een eigen camera gaan aanschaffen. Tegenwoordig hebben de nieuwe camera's ook een film functie dus koop ik nu "twee vliegen in één klap, bij wijze van spreken".

Nu heb ik vorige week gekeken op internet wat de meest recente modellen van Canon zijn en kwam ik uit op de Canon EOS 500D en Canon EOS 550D. Nu keek ik gisteren weer op de website om prijzen te gaan vergelijken, en kwam ik de Canon EOS 600D tegen. Ook is de Canon EOS 60D toegevoegd. Nu ben ik ondertussen bekend met de meeste functies, maar voor het aanschaffen van een nieuwe camera heb ik nog weinig verstand en nu ben ik ook bang dat ik mij een camera laat aanpraten in de winkel waar ik misschien later spijt van ga krijgen. Het is toch een flinke aankoop en wil ik niet te overhaast een camera aankopen.

Nu heb ik keuze tussen de 500D, 550D en 600D, maar ook de 50D en 60D vallen nog in het budget. Alleen weet ik niet zeker of een "semi- professionele"- klasse geschikt is voor een "beginnende" fotograaf zoals mijzelf. Bij de aankoop van de body hoort ook een beginnend objectief. Ik wil mijn camera aanschaffen bij Cameraland in Alkmaar (http://www.cameraland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).

Mijn interesses liggen bij de natuur (landschappen, flora en fauna), sport en stilstaand. En daarnaast natuurlijk ook de huis, tuin en keuken- foto's. Nu lijkt mij de Canon 17-85 IS een goede allround lens, ik wil niet met een arsenaal aan objectieven rondwandelen, en het liefst ook niet te veel geld spenderen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het maken van deze (lastige?) keuze.
Canon 550D | 18-55 IS
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Guardabosque schreefCOLONik wil niet met een arsenaal aan objectieven rondwandelen, en het liefst ook niet te veel geld spenderen.
Een wedervraag: waarom wil je, bovenstaand in acht nemende, aan de spiegelreflex?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Guardabosque
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 18:52

Om gebuik te maken van zowel foto als film mogelijkheden bij een fotocamera die over meer opties beschikt dan een compactcamera, en omdat ik binnenkort de fotocamera weer terug moet brengen dus ik geen camera meer heb. Als fotograaf zijne hoeft dat toch niet te betekenen dat je wilt doorgroeien naar de ultieme set van €15.000 met een rugtas vol aan accessoires? Gewoon een fotocamera met een allround objectief is voor mij (voorlopig) meer dan genoeg.
Canon 550D | 18-55 IS
Brell

Kijk maar eens op deze site, misschien dat daardoor je keuze wat gemakkelijker wordt.
http://www.the-digital-picture.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Arnold L
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

De 60D, de 600D en de 7D hebben allemaal dezelfde beeldsensor.
De verschillen ken je inmiddels. Op internet vind je zelf wel de lijstjes. Kan je aangeven welke criteria voor jou het belangrijkste zijn? (bijvoorbeeld klapscherm of hoog aantal fps)

Een belangrijk ander criterium is hoe een bepaalde camera in jouw handen liggen. Dat zul je zelf moeten uitproberen. En daar heb je een fotowinkel voor. En sommige mensen willen een lichte camera hebben vanwege rondtrekken met rugzak e.d.

Ik zou eerder voor de 15-85 mm kiezen vanwege de hogere optische kwaliteit. De foto wordt sterk door de lens bepaald.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Als je hem echt voor zowel foto's als filmen wilt gebruiken;
Als je budget het toe laat zou ik kiezen voor de 60D kit met 18-135 IS lens
De lens is optischkwalitatief redelijk vergelijkbaar met de 17-85. Met wat nieuwere IS.
De stabilisatie is zeker met filmen meegenomen. En die 50 mm extra tele kun je altijd goed gebruiken.
Bovendien heeft de 60D heeft het verstelbaar display, wat zeker met filmen (met en zonder statief) erg handig kan zijn.
Maar ook met maken van foto's vanuit hoog of laag standpunt.

Hou er wel rekening mee dat je voor een beetje prettig geluid zonder bijgeluiden van je camera eventueel nog een goede externe microfoon moet aanschaffen. Maar dat is bij een videocamera eigenlijk niet anders.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Frank 64: + 1
Of nog beter: 550D met 24-105 L F4 iS USM (mis je wel wat groothoek)
Voor de 500D zou ik in jouw geval niet gaan. Kijk naar de 18mp reeks. 550D - 60D (-7D)
De 60D is maar 5 tientjes duurder dan de 600D. Naar de 600D zou ik dus niet kijken.
Kijk eens naar mijn onderschrift, ik ben er erg gelukkig mee...
Ps de 60D bestaat al ff hoor. De 600D is nieuw.

Succes met je keuze,

Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De veelgestelde wedervraag is dan vaak: wat is je budget?

Als je antwoord bijvoorbeeld is €1400, is de volgende combi een optie: Canon EOS 60D met de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM.

Kortom, hoeveel je wilt uitgeven is mede bepalend voor de opties die we kunnen aandragen.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Naast het budget zal ook de kwaliteit van de uiteindelijke foto benoemd moeten worden, dit in termen van scherpte-indruk. Immers, dat bepaalt de kwaliteit van het objectief.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik wil niet met een arsenaal aan objectieven rondwandelen, en het liefst ook niet te veel geld spenderen.
bij al je wensen sluiten de betere Compactcamera's ook best prima aan hoor? een canon G12 bijvoorbeeld? HD filmen en ook nog zoom hebben en compact zijn. een nadeel van de spiegelreflex is de stijle leercurve (ook al ken je de basis, hij is nog stijler wanneer je zou beginnen met bijvoorbeeld een 50D of 7d (60D ben ik niet mee bekend)), de prijs van de spullen, en het hebben van een zwaar toestel + objectieven collectie.

het grote voordeel is dan wel weer dat je met gebruik van verschillende objectieven veel betere resultaten kunt behalen. ik denk dat je op dit moment veel wilt, maar met zo min mogelijk gewicht. een groot zoombereik met 1 objectief. ik zou de markt van de betere compacts zeker niet negeren en ook die eens vergelijken met de spiegelreflexen!

Succes met het maken van een keuze
Canon
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Los van de video functie zou ik liever een 350D met 17-55 2.8 of 15-85 hebben dan een 600D met 17-85, naar mijn idee hou je dan toch mooiere foto's over.

Van de film functie mag je veel verwachten, maar het verwacht ook veel van de gebruiker. De autofocus is in de praktijk onbruikbaar dus je moet wel handmatig focussen. Wie makkelijk wat aardige filmpjes wil maken kan misschien beter een video camera kopen.


Mijn idee zou dus zijn om eerst te bepalen wat voor lens je wilt en bekijk dan welke bodies daarbij nog binnen je budget vallen.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Eos400dRookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2007 14:22
WoonplaatsCOLON Emmen

Hallo ???,

Heb jij de verschillende camera's al eens in handen gehad? Er is, vind ik, een groot verschil tussen een xxxd en een xxd. Neem het fomaat, het gewicht, de duurzaamheid (levensduur van de sluiter) van de body. Ik ben zelf al 4 jaar in bezit van een EOS 400d met een EF-S 17-85 IS USM. De set is voor mij inmiddels voor 80% van de situaties toereikend. Een echte telelens (+/-200mm) staat al enige tijd op het verlanglijstje en zal binnenkort worden aangeschaft. De EF-S 17-85 is een leuk allround objectief, al vertekend deze wel op de groothoekzijde en is deze niet echt lichtsterk. De nieuwe vervanger van dit objectief, de EF-S 15-85 schijnt behoorlijk verbeterd te zijn.
Mijn advies ga voor de nieuwste, een EOS 600D (voor de videokwaliteiten) met een EF-S 15-85mm IS USM of een EF-S 18-135mm IS.

Succes met de waarschijlijk uiteenlopende adviezen.

Groet Sascha
Canon EOS 70D met grip & Canon EOS 400D met grip, EF 24-70mm F4L IS USM, EF-S 17-85mm IS USM ❌, EF 70-200 L F/4 IS USM, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430ex II transported in een Lowepro Slingshot ;)
Gebruikers-avatar
Fred550D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 20:21
WoonplaatsCOLON Waarder

Dan ook nog een berichtje van een beginner.
Zelf heb ik jaren met plezier gewerkt met een Powershot G7. Toen was mijn wens om zo veel mogelijk functionaliteit in een compact camera te hebben verder de grootte van de camera en omdat ik nooit een spiegelreflex had gehad.
Nu heb ik sinds kort (v.a. oktober) een 550D met een 15 - 85 IS USM lens en een 50 mm 1,8 lens.

Een van de dingen die ik, naast de functionaliteit, als beginnend spiegelreflex hobbyist, belangrijk vond is het gewicht van de camera. Ik heb een tijdje met een 50D gelopen maar die vond ik al erg zwaar worden (het is maar waar je aan gewoon bent).

Probeer gewoon eens een paar modellen, hoe liggen ze in de hand en kun je er lekker mee uit de voeten. Je moet er toch een aantal jaar mee doen.
Guardabosque
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 18:52

Iedereen alvast heel erg bedankt voor het behulpzaam en snel reageren. Aan elk bericht hier heb ik heel veel en dat ga ik ook allemaal meenemen wanneer ik naar de winkel ga om wat modellen te proberen. Ik heb nog wel een aantal vragen. Deze zal ik allemaal even aan elkaar plakken zodat ik niet 10 berichten na elkaar moet posten.
annoh schreefCOLONDe 60D, de 600D en de 7D hebben allemaal dezelfde beeldsensor.
De verschillen ken je inmiddels. Op internet vind je zelf wel de lijstjes. Kan je aangeven welke criteria voor jou het belangrijkste zijn? (bijvoorbeeld klapscherm of hoog aantal fps)

Een belangrijk ander criterium is hoe een bepaalde camera in jouw handen liggen. Dat zul je zelf moeten uitproberen. En daar heb je een fotowinkel voor. En sommige mensen willen een lichte camera hebben vanwege rondtrekken met rugzak e.d.

Ik zou eerder voor de 15-85 mm kiezen vanwege de hogere optische kwaliteit. De foto wordt sterk door de lens bepaald.
Zoals jij aangeeft vind ik de nieuwe serie met klapscherm erg makkelijk in verband met mijn werk (Guardabosque, boswachter dus) zodat ik deze kan dichtklappen om het te beschermen. Daarbij komt dus ook kijken dat ik een "sterk" model wil. Ik weet ondertussen uit ervaring dat een xxxD klasse body lichter is, maar ook "goedkoper" aanvoelt. Een xxD serie is dan gelijk een stuk zwaader en groter maar dan wel meer beschermd. Deze twee factoren wegen bij mij zwaar tegen elkaar af omdat ik niet met te zware spullen op stap wil, maar niet bang moet zijn voor een verdwaalde zandkorrel/ regendruppel die de camera funest kan worden.

Ik heb een Canon EOS 40D in mijn handen gehad, en daar ook een aantal foto's mee gemaakt. Dat is alweer een klasse hoger dan de Canon EOS 350D waar ik tot de dag van vandaag mee fotografeer. De 40D was groter en zwaarder maar lag mij niet verkeerd in de hand. Echter, na een paar uur had ik wel in de gaten dat het een model is wat je niet de hele dag om je nek heb moeten hangen, laat staan in je hand.

De keuze voor het objectief neem ik zeker mee, die is mij nog niet bekend.
Frank64 schreefCOLONAls je hem echt voor zowel foto's als filmen wilt gebruiken;
Als je budget het toe laat zou ik kiezen voor de 60D kit met 18-135 IS lens
De lens is optischkwalitatief redelijk vergelijkbaar met de 17-85. Met wat nieuwere IS.
De stabilisatie is zeker met filmen meegenomen. En die 50 mm extra tele kun je altijd goed gebruiken.
Bovendien heeft de 60D heeft het verstelbaar display, wat zeker met filmen (met en zonder statief) erg handig kan zijn.
Maar ook met maken van foto's vanuit hoog of laag standpunt.

Hou er wel rekening mee dat je voor een beetje prettig geluid zonder bijgeluiden van je camera eventueel nog een goede externe microfoon moet aanschaffen. Maar dat is bij een videocamera eigenlijk niet anders.
De Canon EOS 60D en 18-135 IS objectief is €1.100 bij de winkel waar ik mijn camera wil halen. Dat valt net iets hoger uit dan was ik ongeveer wil gaan uitgeven. Maar wanneer deze extra kosten een verschil uitmaken zal dat geen probleem zijn. Met deze lens ben ik nog niet bekend. Wel is mij aangepraat dat een objectief met een grote zoomfactor (van groothoek tot zoom) op de grootst aantal mm slecht zal presteren.

Wat houd de nieuwe(re) IS/ beeldstabilisatie in?

Het filmen met een fotocamera is natuurlijk een leuke bijkomstigheid, maar niet de nummer 1 redenen waarom ik een fotocamera wil aanschaffen. Dit is toch echt de fotografie. Maar het is wel een reden waarom ik een camera uit de nieuwe reeks wil zodat ik deze twee factoren (film en foto) meepak.
Beasar schreefCOLONFrank 64: + 1
Of nog beter: 550D met 24-105 L F4 iS USM (mis je wel wat groothoek)
Voor de 500D zou ik in jouw geval niet gaan. Kijk naar de 18mp reeks. 550D - 60D (-7D)
De 60D is maar 5 tientjes duurder dan de 600D. Naar de 600D zou ik dus niet kijken.
Kijk eens naar mijn onderschrift, ik ben er erg gelukkig mee...
Ps de 60D bestaat al ff hoor. De 600D is nieuw.

Succes met je keuze,

Bas
Groothoek wil ik wel graag hebben. De 18 millimeter wat ik nu heb wil ik minimaal graag behouden.

Ik heb de Canon EOS 500D meegenomen in de reeks camera's die in mijn interessevlak zitten omdat deze rond de €500 ligt, €300 goedkoper dan de Canon EOS 600D. Wanneer het objectief deels belangrijker is dan de camera zelf ben ik bereid om meer geld te besteden aan een goed objectief dan aan een goede body.
Pieterr schreefCOLONDe veelgestelde wedervraag is dan vaak: wat is je budget?

Als je antwoord bijvoorbeeld is €1400, is de volgende combi een optie: Canon EOS 60D met de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM.

Kortom, hoeveel je wilt uitgeven is mede bepalend voor de opties die we kunnen aandragen.
Zoals hierboven staat ligt mijn budget rond de €1.000, maar wanneer ik hier iets boven zit en dat in kwaliteit veel verschilt dan is het 't overwegen waard.
sven2912 schreefCOLON
ik wil niet met een arsenaal aan objectieven rondwandelen, en het liefst ook niet te veel geld spenderen.
bij al je wensen sluiten de betere Compactcamera's ook best prima aan hoor? een canon G12 bijvoorbeeld? HD filmen en ook nog zoom hebben en compact zijn. een nadeel van de spiegelreflex is de stijle leercurve (ook al ken je de basis, hij is nog stijler wanneer je zou beginnen met bijvoorbeeld een 50D of 7d (60D ben ik niet mee bekend)), de prijs van de spullen, en het hebben van een zwaar toestel + objectieven collectie.

het grote voordeel is dan wel weer dat je met gebruik van verschillende objectieven veel betere resultaten kunt behalen. ik denk dat je op dit moment veel wilt, maar met zo min mogelijk gewicht. een groot zoombereik met 1 objectief. ik zou de markt van de betere compacts zeker niet negeren en ook die eens vergelijken met de spiegelreflexen!

Succes met het maken van een keuze
Ik wil niet terugstappen naar een compactcamera. Ik ben van een compactcamera tijdelijk overgestapt naar een spiegelreflexcamera maar ik wil die stap niet meer terugmaken. Vooral de autofocus en het wisselen van lenzen speelt hierbij mee. Maar zeker bedankt voor het meedenken, omdat ik (voor mijn doen) een flink smak geld wil uitgeven aan een fototoestel wil ik zeker weten dat ik voorlopig niet hoef te denken aan een uitbreiding.
Afotos schreefCOLONLos van de video functie zou ik liever een 350D met 17-55 2.8 of 15-85 hebben dan een 600D met 17-85, naar mijn idee hou je dan toch mooiere foto's over.

Van de film functie mag je veel verwachten, maar het verwacht ook veel van de gebruiker. De autofocus is in de praktijk onbruikbaar dus je moet wel handmatig focussen. Wie makkelijk wat aardige filmpjes wil maken kan misschien beter een video camera kopen.


Mijn idee zou dus zijn om eerst te bepalen wat voor lens je wilt en bekijk dan welke bodies daarbij nog binnen je budget vallen.
Een Canon EOS 350D is niet een camera waar ik naar wil kijken omdat deze "in techniek achterhaald is". De filmfunctie wil ik graag meenemen bij mijn aankoop zonder een extra filmcamera in mijn tas te hebben.

Jouw laatste zin is inderdaad waarheid, graag hoor ik welke objectieven zijn aan te raden (combinatie van body en objectief met samen een som van ongeveer €1.000).
Eos400dRookie schreefCOLONHallo ???,

Heb jij de verschillende camera's al eens in handen gehad? Er is, vind ik, een groot verschil tussen een xxxd en een xxd. Neem het fomaat, het gewicht, de duurzaamheid (levensduur van de sluiter) van de body. Ik ben zelf al 4 jaar in bezit van een EOS 400d met een EF-S 17-85 IS USM. De set is voor mij inmiddels voor 80% van de situaties toereikend. Een echte telelens (+/-200mm) staat al enige tijd op het verlanglijstje en zal binnenkort worden aangeschaft. De EF-S 17-85 is een leuk allround objectief, al vertekend deze wel op de groothoekzijde en is deze niet echt lichtsterk. De nieuwe vervanger van dit objectief, de EF-S 15-85 schijnt behoorlijk verbeterd te zijn.
Mijn advies ga voor de nieuwste, een EOS 600D (voor de videokwaliteiten) met een EF-S 15-85mm IS USM of een EF-S 18-135mm IS.

Succes met de waarschijlijk uiteenlopende adviezen.

Groet Sascha
Hallo!

Ja ik heb enkele modellen in mijn handen gehad (Canon EOS 350D, Canon EOS 40D en een Nikon D3000). Er zit zoals ik hierboven ook heb verteld inderdaad een verschil in. Daarbij weeg ik ook mee aan mijn eisen.

De Canon 15-85 is een objectief dat aan mijn wensen voldoet. Hier zal ik ook zeker naar informeren. Een set van de Canon EOS 600D en 15-85 is voor mij vooralsnog de meest interessante. Bedankt.
Fred550D schreefCOLONDan ook nog een berichtje van een beginner.
Zelf heb ik jaren met plezier gewerkt met een Powershot G7. Toen was mijn wens om zo veel mogelijk functionaliteit in een compact camera te hebben verder de grootte van de camera en omdat ik nooit een spiegelreflex had gehad.
Nu heb ik sinds kort (v.a. oktober) een 550D met een 15 - 85 IS USM lens en een 50 mm 1,8 lens.

Een van de dingen die ik, naast de functionaliteit, als beginnend spiegelreflex hobbyist, belangrijk vond is het gewicht van de camera. Ik heb een tijdje met een 50D gelopen maar die vond ik al erg zwaar worden (het is maar waar je aan gewoon bent).

Probeer gewoon eens een paar modellen, hoe liggen ze in de hand en kun je er lekker mee uit de voeten. Je moet er toch een aantal jaar mee doen.
Bedankt voor je eerlijkheid. De 40D heb ik ook als zwaar ervaren, volgens websites zit er in gewicht weinig verschil tussen de 40D en 50D, maar wel met een andere camera uit de xxxD klasse. Het ziet er misschien imposant uit, maar wanneer je na een paar foto's al last heb van het gewicht, is het voor mij niet echt een optie.
Canon 550D | 18-55 IS
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Voor het gewicht moet je het niet laten... Je kan het gewicht van zo een camera heel makkelijk opvangen door bijvoorbeeld een neopreen neckstrap te nemen (optech heeft goede) of nog beter als je de godgandsedag ermee gaat rondlopen een blackrapid strap. Die bevestig je onderaan je camera en hang je schuinsgewijs over je schouder. Dat is dus een schouderstrap. Ik draag zo de hele dag zonder hinder een 7D met grip en een 100-400 eraan... Geloof me, dan is de 40D (die ik ook heb) met een 50mm 1.8 een lichtgewicht.

Verder is het allemaal wel al gezegd. Als jij er graag mee in de bossen rondloopt en het allemaal wat robuuster en meer beschermd moet zijn zou ik al niet opteren voor een xxxD versie. Ga dan voor een 50D of een 60D (de laatste heeft een inklapbaarscherm als je dat veiliger vindt) met een mooie allround lens. De 15-85 kwam voor in je wensenpakket, by all means... is een mooie lens die het goed doet ook...

Een xxD is robuuster gemaakt en kan tegen een (ietsje) harder stootje dan de xxxD reeks. Vooral je weather sealing is beter. Hij is niet helemaal weather sealed, maar toch beter dan de xxxD versie....
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Guardabosque schreefCOLONDe Canon EOS 60D en 18-135 IS objectief is €1.100 bij de winkel waar ik mijn camera wil halen. Dat valt net iets hoger uit dan was ik ongeveer wil gaan uitgeven. Maar wanneer deze extra kosten een verschil uitmaken zal dat geen probleem zijn.

Zoals hierboven staat ligt mijn budget rond de €1.000, maar wanneer ik hier iets boven zit en dat in kwaliteit veel verschilt dan is het 't overwegen waard.
Dan zou ik in jouw geval liever relatief iets meer in het objectief investeren dan in de body.
Bijvoorbeeld: Canon EOS 550D en een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (€585 + €519).
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Tsja, dan blijven de 550D en 60D/600D over als die anderen een probleem vormen qua gewicht.
En dan valt inderdaad de 550D met 15-85mm binnen je budget. Niks mis mee hoor. De keuze van het objectief zou ik ook zwaarder laten wegen in dit geval. Die body's zijn kwalitatief nagenoeg gelijk. De nieuwe modellen hebben weer wat extra mogelijkheden. Je moet voor jezelf afwegen of die voor jouw van groot belang zijn.

Maar dat gewicht van die 40D hoeft absoluut geen belemmering te zijn hoor. Zoals hierboven als vermeld, zoek een goede strap (neopreen of één die schuin draagt) en het probleem is opgelost. Ik zelf heb er geen enkel probleem mee. Ik sjouw er de hele dag mee rond. Ik heb de combi 50D + 15-85mm. Perfect! Een van de voordelen van de 50D is het (extra) instelwiel aan de achterzijde.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Volgens mij wil ts ook graag filmen, de 40D en 50D zijn dan toch geen optie ?
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

SanderL schreefCOLONVolgens mij wil ts ook graag filmen, de 40D en 50D zijn dan toch geen optie ?
maar de 60D wel.. gewicht body:755gram (40D body= 740gram) zijn dus nagenoeg even zwaar.
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
Guardabosque
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 18:52

Ik wil iedereen die mij heeft geholpen met mijn vraag nogmaals bedanken.

Ik ben vanmiddag op pad geweest voor het proberen van een aantal camera's bij de Media Markt. Daar stonden ze allemaal naast elkaar dus heb ik ze ook allemaal in de hand gehad. Ik had al snel in de gaten dat ik de xxD serie erg zwaar vond, zeker als er nog een objectief met glas in plaats van plastic opkomt.

Ik heb de Canon EOS 500D en 550D in mijn handen gehad, maar ook een aantal anderen van andere merken. Ik vond de Canon verreweg het lekkerste in de hand liggen. Ook het gebruikersgemak m.b.t. de plaatsen van de knoppen vond ik "logischer". Daarom heb ik mijn keuze gegooid op een Canon EOS 550D. De Canon EOS 600D vond ik toch wel erg prijzig.

Ik ga vanavond even goed de handleiding doorspitten en dan mag het mooie weer voor mij weer tevoorschijn komen!
Canon 550D | 18-55 IS
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar