Canon 58mm 500D close-up lens

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Sil
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 12:39

Hallo, heb via Google gezocht en hier meteen in de zoekfunktie, maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag, namelijk:

Ik gebruik het meeste de Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM lens en ben daar zeer tevreden over, maar het had nog mooier geweest als ie bijv. bij 50mm zou beginnen ipv 70mm.
Als ik deze close-up lens zou gebruiken kom ik dan in de richting van wat ik bedoel?

Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar stel hem liever hier dan in de fotozaak.

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
fotonisch
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2009 20:57
WoonplaatsCOLON Geldersche bossen
CONTACTCOLON

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar ik denk dat je een closeup voorzetlensjes wil gaan gebruiken om een brandpunt van 50 mm te verkrijgen.
Advies: Niet doen, gaat niet lukken, tenzij je aan macrofotografie wil gaan beginnen. Maar ook daar kun je beter een goed objectief voor kopen.
Een nadeel van closeup lensjes is ook dat je de focus stand op oneindig toch erg eindig wordt. Dit is wel afhankelijk van het aantal lensjes dat je voor je objectief schroeft.
www.bernardusweb.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nee, de prachtige voorzetlens 500D is voor macro. Je kunt veel dichterbij komen, maar je verliest je scherpstelling op verder weggelegen onderwerpen.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je kan als alternatief om de MFD te verkleinen ook een setje tussenringen kopen.
Deze heb ik toendertijd zelf gebruikt: http://www.kamera-express.nl/Objectieve ... grafie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het leuke van een DSLR is dat je de objectieven kunt verwisselen.
Als je een 50mm brandpunt zoekt, de plastic fantastic kost ongeveer €100.
Gebruikers-avatar
Eos400dRookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2007 14:22
WoonplaatsCOLON Emmen

Pieterr schreefCOLONHet leuke van een DSLR is dat je de objectieven kunt verwisselen.
Als je een 50mm brandpunt zoekt, de plastic fantastic kost ongeveer €100.
+1

groet'n
Canon EOS 70D met grip & Canon EOS 400D met grip, EF 24-70mm F4L IS USM, EF-S 17-85mm IS USM ❌, EF 70-200 L F/4 IS USM, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430ex II transported in een Lowepro Slingshot ;)
Gebruikers-avatar
Sil
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 12:39

Pieterr schreefCOLONHet leuke van een DSLR is dat je de objectieven kunt verwisselen.
Als je een 50mm brandpunt zoekt, de plastic fantastic kost ongeveer €100.
Ik heb een aantal andere lenzen en ben ook niet te beroerd om te verwisselen, heb altijd een paar lenzen in mn tas zitten.
Maar het ging mij meer om de kwaliteit van de L lens, die toch een stuk beter is dan de andere Canon lenzen die ik heb, en had dus gehoopt dat ik door middel van die close-up lens ook met deze lens wat foto's van dichterbij kon schieten.
Maar vrees dat dit niet het geval is, en ben dan ook blij met de antwoorden anders had ik vandaag dit filter gaan halen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of jij nou op zoek bent naar een kortere brandpuntsafstand (50mm) of naar een grotere maximale vergroting (dan de 0.21x van de 70-200 f4). Dat zijn namelijk twee verschillende wensen.
Gebruikers-avatar
Sil
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 12:39

Ik zal kijken of ik wat duidelijker kan zijn, ik fotograveer voornamelijk honden, als ik dan op een strand loop moet ik bijv 10 meter afstand nemen om op 70mm een leuke foto te maken, maar ik zou liever op 5 meter afstand al die foto maken, niet omdat ik te lui ben om die extra meters te lopen, maar risico is altijd dat de honden dan juist naar je toe komen rennen als je verder van ze verwijderd.

Hoop dat ik het nu niet nog verwarrender maak 8)
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik weet niet precies wat je budget is?
maar 24-105? (ong. 800-900 euro)
of vast brandpunt: -50mm f1.8 (rond 100euro)

het is maar net wat je uit wil geven.. :O
ik zal nog wel effe bedenken zoeken of ik andere oplossingen vind?
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Sil
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 12:39

Billie-90 schreefCOLONik weet niet precies wat je budget is?
maar 24-105? (ong. 800-900 euro)
of vast brandpunt: -50mm f1.8 (rond 100euro)

het is maar net wat je uit wil geven.. :O
ik zal nog wel effe bedenken zoeken of ik andere oplossingen vind?

Ik heb een 17-85 en een 50 mm Lens, maar toch bedankt!
Gebruikers-avatar
Sil
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 12:39

WireWess schreefCOLONJe kan als alternatief om de MFD te verkleinen ook een setje tussenringen kopen.
Deze heb ik toendertijd zelf gebruikt: http://www.kamera-express.nl/Objectieve ... grafie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Een nadeel van closeup lensjes is ook dat je de focus stand op oneindig toch erg eindig wordt. Dit is wel afhankelijk van het aantal lensjes dat je voor je objectief schroeft."

Geld bovenstaand bericht dan niet voor tussenringen?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Sil schreefCOLONIk zal kijken of ik wat duidelijker kan zijn, ik fotograveer voornamelijk honden, als ik dan op een strand loop moet ik bijv 10 meter afstand nemen om op 70mm een leuke foto te maken, maar ik zou liever op 5 meter afstand al die foto maken, niet omdat ik te lui ben om die extra meters te lopen, maar risico is altijd dat de honden dan juist naar je toe komen rennen als je verder van ze verwijderd.
Ok duidelijk!

Dan heb jij dus niets aan een 500D close-up lens. De maximale werkafstand van je objectief wordt daarmee 500mm, oftewel een halve meter. Dat is leuk als je de neus van je hond beeldvullend wilt fotograferen maar dat is misschien toch niet helemaal datgene waarnaar jij op zoek bent. :D


In plaats van op 10 meter afstand met 70mm ben jij op zoek naar 5 meter afstand met 35mm (voor dezelfde vergroting).

Heb je al eens met je 17-85 geprobeerd?
Als je die niet goed genoeg vindt dan is de 24-105 die Billie-90 al noemde een optie.
Gebruikers-avatar
Sil
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 12:39

Ik heb de 24-105 en de 17-40 inderdaad nog op mn verlanglijstje staan, maar dan neig ik toch weer meer naar de 17-40 voor dat extra stukje groothoek.
De 17-85 die ik heb vind ik op veel vlakken tegenvallen, dus waarschijnlijk dat die dan MP op zal gaan.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Misschien een wat minder voor de hand liggende, maar je zou ook een fullframe camera kunnen aanschaffen ;-)

De genoemde 24-105 is natuurlijk ook een prima alternatief.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Sil
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 12:39

Na lang zoeken en vergelijken ben ik deze lens ook tegengekomen "Canon EF-S 17-55mm F/2.8 iS USM" deze lens lijkt me ook zeer interessant als vervanging voor mijn 17-85 mm lens.
Is er alleen ook nog een nadeel aan het constante diafragma van F/2.8 ?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Sil schreefCOLONIs er alleen ook nog een nadeel aan het constante diafragma van F/2.8 ?
Ja, dat ie niet groter is, f/2 bijvoorbeeld. :wink:

Zonder gekheid: de 17-55 is uitstekend objectief. Als je het geld ervoor hebt, meteen kopen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar