500D+zout water=...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Zoals ik in mijn eerste topic al heb beschreven, ben ik een reddingbootfan. Zo'n idioot die met z'n vader het hele land door rijdt voor wat foto's van een bootje :lol: Afgelopen maandag mocht ik meevaren met een grote RIB van de KNRM op Terschelling. Zoals overal in Nederland was het toen prachtig weer maar ook een harde wind. M'n camera en 70-200 waren tijdens het fotograferen op het achterdek nogal nat geworden. Op de terugrreis werd ik iets te enthoisiast en liep naar het voordek van de reddingboot om wat foto's van een veerboot te maken. Om een lang verhaal kort te maken, 2 bakken water over mij heen en ik was nat, maar m'n camera ook. Hij deed het gelukkig nog en ik kon lekker doorklikken. Een kwartiertje later deed hij het niet meer...

Ik heb hem nu maandagavond en dinsdag de hele dag laten drogen en gelukkig doet hij het weer. Alleen doet m'n LCD scherm het niet meer.. Af en toe doet hij het met veel donkere vlekken. Ik ben nu op vakantie op Terschelling en vandaag heb ik hem gewoon weer gebruikt. Omdat m'n scherm het niet doet moet ik noodgedwongen in de automatische standen fotograferen.

Maar nu... Als ik m'n camera opstuur naar zo'n Canon dingetje, hoelang ben ik hem dan kwijt en wat is het prijskaartje daarvan?...

Ik hoop dat jullie mij wat meer informatie hierover kunnen verschaffen.

Groet,
Nils.
Laatst gewijzigd door 1 op JaVaZee, in totaal 9 keer gewijzigd.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hmmmm... Niet zo slim hè ;)

Heb je nog garantie?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Garantie op zeewaterschade... mmmmh ik ben benieuwd.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Nee idd niet zo slim, goede leer voor de volgende keer: niet zo impulsief zijn :lol:
Garantie heb ik nog wel ja, dus dat wordt ff bij BCC aankloppen... Niet dat ik er veel vertrouwen in heb maar nooit geschoten is altijd mis :wink:
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
ReneC
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2007 15:42
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Ikzelf kan je twee dingen adviseren.
Ga zelf met je camera naar een reparatiepunt van Canon. Dit scheelt in ieder geval de behandeltijd van zo'n tussenpersoon.
Ikzelf ga altijd naar DSP in Nederweert of ROFA in Den Haag. Canon geeft normaal een reparatietijd van ongeveer 6 weken af. Bij zowel DSP als ROFA ben ik mijn camera nog ooit langer dan een week kwijt geweest. Heb helaas al verschillende keren dit soort geintjes meegemaakt. Vallen en nat worden zijn nu eenmaal het risico bij sommige vormen van fotografie
Je kan garantie proberen te claimen, maar ik denk niet dat je die krijgt. Overigens is zeewater zo ongeveer het ergste wat over je camera kan komen, omdat het zout op alles in gaat werken nadat het is opgedroogd.
Heb je je spullen niet verzekerd, of heb je toevallig een reisverzekering?
Je bent nu op vakantie zeg je, dan valt het onder je reisverzekering.
Technisch gezien zou ik mijn klanten adviseren (ik werk als technicus in de ict, en zie nog wel eens laptops met dergelijke schade), geen garantie, beter een nieuwe kopen. Ik ben niet van de wegwerp, maar de gevolgschade van zout water op langere termijn is niet te voorspellen.

Suc6
René
Kijk ook op www.familie-claassen.nl
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Sprokeq, ik weet dat je nog jong bent, daarom is het niet zo erg als je zo een vergissing maakt, maar garantie is iets wat bestaat voor fouten die de fabriek heeft gemaakt tijdens de bouw van je camera, niet voor fouten die je zelf maakt. Als jij je camera laat vallen en hij is stuk, is het geen garantie, als jij een emmer of wat aan zout water over je camera krijgt, is dat niet de schuld van Canon.....
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Optech Rainsleeve of een Kata regenhoes voor de volgende keer. EN garantie, nee. En reis verzekeringen dekken alleen als er echt een vakantie is met minimaal 1 overnachting die geregistreerd is, dus hotel, camping ed. Anders kunnen ze iedere keer uitkeren bij een gewone ik blijf ff slapen actie als zijnde reis verzekering.

Ik dacht ook een keer iets te doen met klanten van mij, maar toen zeiden ze, ookal is het voor jou een reisje, geen overnachting en u zei zakelijk varen? Jammer dan dan moet u maar proberen het te declareren bij uw werkgever.

Ergo dikke vette pech, en ik zou ook niet 123 een reparatie willen. Idd kan er nu iets zijn wat vervangen wordt en iets dat nu niet vervangen wordt omdat het nu niet kapot of aangevreten lijkt, kan over 2 weken wel stuk zijn. En het is een EOS 500D dan is de dagwaarde inmiddels dermate laag mede omdat Canon zo achtgerlijk veel modellen lanceert (behalve de modellen waar menigeen wel op zit te wachten :) ) En dus kijken ze als ze al uitkeren naar dagwaarde gebruikte 500D, en die is niet veel tov een 550D of 600D.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Inderdaad geen gevalletje garantie, en ook geen gevalletje reisverzekering. Wanneer je een kostbaarhedenverzekering hebt met buitenshuisdekking (dat is een aanvullende verzekering op je inboedelverzekering) dan kun je het daar proberen.

En de 550D zou ook ik niet willen laten repareren, de kans dat het zout blijft invreten in je printplaten is aanzienlijk. De 70-20- zou ik wel laten reinigen door Canon op korte termijn, want ook daar zit elektronica in waar het zout op kan inwerken en je op langere termijn last van zou kunnen krijgen.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Wanneer je camera nat wordt vooral doorgaan met schieten, de garantie op onherstelbare schade! De camera zit vol met SMD's, ragfijne printspoortjes, minuscule connectoren, etc. als je daar een geleidende vloeistof overheen kiept gaan er stroompjes lopen die er niet horen te lopen en zullen er onderdelen stuk gaan.
Beste is om direct de accu en knoopcel te verwijderen, lens eraf, alle klepjes die open kunnen open laten staan en met een ventilator of buiten in de wind laten drogen, vooral niet op de kachel want dat verergerd de reactie van het zout. En al zeker niet na droging kijken of hij het nog wil doen!
Dan heb je een kleine kans dat de elektronica het heeft overleefd, enige mogelijkheid om het zout vervolgens te verwijderen is door, nadat de camera uit elkaar is gehaald, te spoelen met gedestilleerd water.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Het beeldscherm van m'n camera kwam steeds vaker terug. Maar dan was het nog maar de vraag of 'ie aan bleef.. Ook kreeg ik altijd 'BUSY' in beeld, dus de eerste 5 minuten kon ik geen foto's maken. Gelukkig heeft m'n vader afgelopen week met onze reisverzekering gebeld, en de reparatie wordt 100% vergoed :D Nu hopen dat ik hem zo snel mogelijk terug heb, en uiteraard.. Eind goed al goed :lol:

GRoet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dit keer mazzel gehad dus, de vraag is of dit altijd zo is. Ik zou de volgende keer zo'n rainsleeve kopen, of je 500D misschien inwisselen voor een tweedehands 1D'tje ofzo ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar