Hallo Allemaal,
Een paar jaar geleden (toen de 40D net uit was) heb ik hier al eens advies gevraagd voor de aanschaf van een nieuwe set.
Helaas is er toen niets van gekomen (o.a. door het starten van een eigen bedrijf en de aankoop van een woning)
Momenteel maak ik veel gebruik van een 40D van een goede vriend van me en schiet is weleen met de Nikon D40 van een collega.
Omdat ik toch graag een eigen set wil (zodat ik die altijd tot mijn beschikking heb, en beter kan worden) wil ik een set aan gaan schaffen. Ik heb natuurlijk veel gelezen op dit forum en wel e.e.a. in mijn hoofd maar ik twijfel toch nog wel.
Daarom wil ik jullie graag om advies vragen.
De onderwerpen en situaties waarin ik vaak fotografeer of wil gaan fotograferen:
Natuur (divers, dit wil ik gaan proberen)
Industrieel / Urban (ervaring in havens (vaak bij nacht/avond)
Concert / Events (hierin ben ik werkzaam en heb ik vaak toegang tot bijzondere locaties of zichtlijnen) (donker / kunst licht)
En natuurlijk de vakantie kiekjes...
Mijn budget : € 1500,- (wanneer echt noodzakelijk voor een goede / beste combi te rekken tot € 2000,-)
Wat ik hiervoor wil hebben : Tas (rugzak / slingbag) body, indien nodig een batterygrip, flitser ?, minimaal 1 goede lens liefst 2, geheugen, extra batterijen en eventueel een compact statiefje (echter kan ik dit ook doorschuiven)
Ik heb zelf wel iets in mijn hoofd, echter budgetair geeft dat wat problemen
Lenzen:
- Canon EF 70-200L USM 2.8 € 1139,00
- Canon EF 24-70L USM 2.8 € 1099,00 (ik denk dat deze mooi is om mee te beginnen ... ?)
- Canon EF 50 II 1.8 € 111,00
Body:
- 60D € 899,00
- 550D € 599,00
- 5D (2e hands) € 600 ?
- 5D MKII (2e hands) € 800 ?
- 1Ds (MKII) (2e hands) c.a. 600 - 1000
- 40D (2e hands incl grip, € 400)
dus zoals jullie zien, veel leuk spul, alleen dat maakt het kiezen ook wel lastig.
Misschien dat jullie mij nog van een overtuigend advies kunnen voorzien ?
Camera set, Advies gevraagd
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
-
- Shooter
- BerichtenCOLON 9
- GeregistreerdCOLON 22 Jul 2006 15:38
- WoonplaatsCOLON Vlaardingen
- geert h
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 9477
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
- WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
- CONTACTCOLON
Qua prijs voor een tweedehands 40D zit je reëel, de 5D II en de 1Ds II ga je niet voor die bedragen tegenkomen maar zullen beide ruim over de 1000 euro schieten. In dat daglicht gezien zijn ze niet interessant voor jou budget.
Ik zou gaan voor een 60D in combinatie met een (tweedehands) 17-55 f2.8 IS USM. Dan heb je een erg goede combinatie waar je mee vooruit kunt. Persoonlijk zou ik een 24-70 niet genoeg groothoek vinden in de natuur of architectuur wanneer je er geen losse groothoek bij hebt.
Daarbij zou ik kijken naar een tweedehands 430EX flitser, met het eerste type kun je nog goed mee vooruit en moet te vinden zijn onder de 200 euro.
Ik zou gaan voor een 60D in combinatie met een (tweedehands) 17-55 f2.8 IS USM. Dan heb je een erg goede combinatie waar je mee vooruit kunt. Persoonlijk zou ik een 24-70 niet genoeg groothoek vinden in de natuur of architectuur wanneer je er geen losse groothoek bij hebt.
Daarbij zou ik kijken naar een tweedehands 430EX flitser, met het eerste type kun je nog goed mee vooruit en moet te vinden zijn onder de 200 euro.
-
- Shooter+
- BerichtenCOLON 43
- GeregistreerdCOLON 24 Mei 2009 21:03
- WoonplaatsCOLON Putten
- CONTACTCOLON
Ik ga je geen advies geven qua body etc.. Maar ik wil je wel als tip meegeven dat je voor accesoires zoals een grip, accu's, beschermfilters, tas (!) en andere meuk vaak al veel geld kan besparen via bijv. ebay.
Geert H zijn begintekst was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van jouw verlanglijst.
Voor natuur (landschap) en ook wel urban ben je veelal gebaat bij een flinke scherptediepte. Een cropkamera zoals de 40D en opvolgers hebben een ruimere scherptediepte dan een Full-Frame. Voor concert moet je er op letten dat je met 800 ISO nog schone opnamen kunt maken.
Je hebt een heel rijtje kamera's genoemd, de 40D of eventueel de 50D zou ik bovenaan zetten, omdat deze niet te veel van het budget afsnoepen.
Dan de objectieven, je bent vrij specifiek. Bij deze wensen zou ik de objectieven een belangrijk deel van het budget toestaan.
Om te beginnen de 24-70, een objectief van groot kaliber. Geef er nu geen 1100 Euro meer aan uit, verwacht wordt dat 'ie dit jaar afgewisseld zal worden. De prijs zal dan snel zakken. Daarnaast heeft 'ie op een kropkam een beperkt groothoekbereik.
Ik mis de 17-55 in jouw lijst, voor mij nummer één, met die kanttekening dat je bij concert vanuit de zaal op rij 1 of 2 moet staan, anders is 'ie te kort. Maar ja, de 70-200 f/2.8 staat ook al op jouw lijst ....
Voor natuur (landschap) en ook wel urban ben je veelal gebaat bij een flinke scherptediepte. Een cropkamera zoals de 40D en opvolgers hebben een ruimere scherptediepte dan een Full-Frame. Voor concert moet je er op letten dat je met 800 ISO nog schone opnamen kunt maken.
Je hebt een heel rijtje kamera's genoemd, de 40D of eventueel de 50D zou ik bovenaan zetten, omdat deze niet te veel van het budget afsnoepen.
Dan de objectieven, je bent vrij specifiek. Bij deze wensen zou ik de objectieven een belangrijk deel van het budget toestaan.
Om te beginnen de 24-70, een objectief van groot kaliber. Geef er nu geen 1100 Euro meer aan uit, verwacht wordt dat 'ie dit jaar afgewisseld zal worden. De prijs zal dan snel zakken. Daarnaast heeft 'ie op een kropkam een beperkt groothoekbereik.
Ik mis de 17-55 in jouw lijst, voor mij nummer één, met die kanttekening dat je bij concert vanuit de zaal op rij 1 of 2 moet staan, anders is 'ie te kort. Maar ja, de 70-200 f/2.8 staat ook al op jouw lijst ....
Persoonlijk zou ik dan gaan voor een 5D Mark 1+24-70 beide 2e hands, nog zeer goed op 1600 ISO te gebruiken.
24 mm is m.i. voldoende voor natuur, 70mm wellicht wat kort voor concerten, idd afhankelijk van hoe dichtbij je kan komen.
Kom je tekort, koop er een 85mm 1.8 of 100mm 2.0 bij
Alles 2e hands:
5D ±€700
24-70 ±€775
85 1.8 ±€250, 't zelfde geldt voor de 100 2.0
24 mm is m.i. voldoende voor natuur, 70mm wellicht wat kort voor concerten, idd afhankelijk van hoe dichtbij je kan komen.
Kom je tekort, koop er een 85mm 1.8 of 100mm 2.0 bij
Alles 2e hands:
5D ±€700
24-70 ±€775
85 1.8 ±€250, 't zelfde geldt voor de 100 2.0
Mijn eisen en wensen komen praktisch overeen met die van TS.
Ik heb een 60D met de 17-55 lens gekocht en deze set later uitgebreid met een 50 mm 1.8 prime en de 70-200 2,8 IS usm.
Dit is een fantastische set voor concerten en evenementen doordat de 60D goed presteert op hoge ISO en de lenzen die lekker lichtsterk zijn.
Enig minpunt vind ik dat de 70-200 voor mij vaak op 70 mm nog teveel ingezoomd is vandaar dat ik wacht op de 5D MK3 full frame.
Ik heb een 60D met de 17-55 lens gekocht en deze set later uitgebreid met een 50 mm 1.8 prime en de 70-200 2,8 IS usm.
Dit is een fantastische set voor concerten en evenementen doordat de 60D goed presteert op hoge ISO en de lenzen die lekker lichtsterk zijn.
Enig minpunt vind ik dat de 70-200 voor mij vaak op 70 mm nog teveel ingezoomd is vandaar dat ik wacht op de 5D MK3 full frame.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Dan heb je dus geen lichtsterke lens waardoor concertfotografie niet meer mogelijk is....phd schreefCOLONLastig om een keus te maken voor een ander, maar ik zou voor een 24-105mm gaan samen met een 60D.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
2.8 of 4.0 maakt tegenwoordig ook al niet zo heel veel meer uit, de 24-105 heeft tov een 24-70 ook nog eens IS waardoor je ook weer een slagje kunt winnen, daarbij de camera's van tegenwoordig, zeker diegene die de TSer voorstelt hebben een dusdanig goed ISO gebruik dat dit geen enkel probleem hoeft te zijn.
Ik persoonlijk vind de voordelen van 2.8 tov 4.0 niet zozeer de lichtsterkte maar de mooiere bokuh die ik kan krijgen, ik kies daarom ook mijn lenzen om die redenen, dus een portretlens (bv een 70-200) heb ik de 2.8 versie, maar als het om gemak en een zn standaard lens gaat kies ik meer voor bereik en gebruiksgemak (tov de 24-70 is de 24-105 beduidend lichter en handzamer).
Ik persoonlijk vind de voordelen van 2.8 tov 4.0 niet zozeer de lichtsterkte maar de mooiere bokuh die ik kan krijgen, ik kies daarom ook mijn lenzen om die redenen, dus een portretlens (bv een 70-200) heb ik de 2.8 versie, maar als het om gemak en een zn standaard lens gaat kies ik meer voor bereik en gebruiksgemak (tov de 24-70 is de 24-105 beduidend lichter en handzamer).
Fotograferen is kijken niet klikken.
Dat gaat alleen niet op wanneer je onderwerp beweeglijk is...Closeshooter schreefCOLON2.8 of 4.0 maakt tegenwoordig ook al niet zo heel veel meer uit, de 24-105 heeft tov een 24-70 ook nog eens IS waardoor je ook weer een slagje kunt winnen,
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
daar heb je ook weer gelijk in, alleen spreek uit eigen ervaring en dat is met een 1 serie, daar heb ik nl nog nooit problemen gehad met 4.0 lenzen met de AF in donkere omgevingen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
- Judith
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 6247
- GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
- CONTACTCOLON
Ik heb de 60D icm de 70-200 4.0 IS USM en kan je deze combinatie echt aanraden! Hiervoor heb ik de 70-200 2.8 IS USM gehad, zeker een mooie lens maar ik vond hem te zwaar...het is voor mij geen lens waar je even mee "rondloopt" en zoals gezegt vind ik ook het verschil tussen de 2.8 en de 4.0 te verwaarlozen..de 4.0 heeft een prachtige bokeh en daarbij lekker handzaam!
Binnenkort ga ik de 24-105 IS USM er bij aanschaffen, zelf heb ik de ervaring dat de IS toch wel een meerwaarde is en prettiger werkt.
Binnenkort ga ik de 24-105 IS USM er bij aanschaffen, zelf heb ik de ervaring dat de IS toch wel een meerwaarde is en prettiger werkt.
Achja, licht is soms lastig, ik heb ook weleens een concert gehad waarbij het licht bar slecht was en zelfs op f/2.0 en ISO 6400 nog maar net op 1/125e uitkwam.
Ik zou voor concerten(binnen) toch minimaal een 2.8 objectief prefereren
Ik zou voor concerten(binnen) toch minimaal een 2.8 objectief prefereren
- mmk
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2937
- GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
Het gaat ook niet alleen om de AF he, het gaat ook om het isoleren van je onder werp van de achtergrond en dan is een kleine dof wel fijn.Closeshooter schreefCOLONdaar heb je ook weer gelijk in, alleen spreek uit eigen ervaring en dat is met een 1 serie, daar heb ik nl nog nooit problemen gehad met 4.0 lenzen met de AF in donkere omgevingen.
Verder vind ik de meest geschreven tip 60D 17-55 niet zo gek. Wel iets kort voor concerten, maar om mee te beginnen, zeker niet slecht. Als je dan toch spaart voor een 50 mm, neem dan de 50mm 1.4 die is vol open heel veel scherper dan de F1.8 en nog steeds heel betaalbaar (helemaal als je hem kunt overnemen voor een habbekrats).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Prima combinatie! Ik heb deze combi zelf ook. Ik ben meer dan tevreden met deze set.phd schreefCOLONLastig om een keus te maken voor een ander, maar ik zou voor een 24-105mm gaan samen met een 60D.
Canon EOS 60D • EF 24-105mm f/4L IS USM • Manfrotto 055XPROB & 498RC2 • Aputure Remote AP-TR1C
-
- Shooter
- BerichtenCOLON 9
- GeregistreerdCOLON 22 Jul 2006 15:38
- WoonplaatsCOLON Vlaardingen
Zo dat zijn nog eens een hoop adviezen. Super!
Ik ben inderdaad redelijk gefocust op de objectieven. Dit omdat ik door de sets van bekenden erachter ben gekomen
dat 2.8 echt een must is. Ik noem het concert fotografie maar dit heeft wel een beetje 2 kanten.
Mijn bedrijfje voorziet de technische materialen op evenementen. o.a. dus het licht en geluid. Hiervan zou ik graag professionele fotos maken voor op mijn website. Dus niet van de artiest maar meer van het spektakel er omheen.
Tevens is het natuurlijk mooi meegenomen dat ik als leverancier makkelijk backstage (en dus ook recht voor het podium op rij 0) kan komen. Dit geeft vaak toch leuke foto momenten van de bands/artiesten.
Zoals denk ik wel blijkt ligt hier dus ook voornamelijk de reden voor de aanschaf van de camera.
De 17-55 F2.8IS USM is inderdaad een potentiële kanshebber, alleen mis ik dan wel de aansluiting op de 70-200 of zal ik die niet missen?
Verder 60D / 50-40D zal ik hier veel verschil in missen. Een 40-50D 2e hands geeft meer ruimte in het budget en dus ook meer zicht om misschien 2 lensen in korte tijd te kunnen aanschaffen...
Weten jullie of canon nog aan cashback acties doet, of is dat helemaal over?
Bedankt Alvast, en ik ga weer eens even het internet afstruinen of er nog iets moois te vinden is.
Ik ben inderdaad redelijk gefocust op de objectieven. Dit omdat ik door de sets van bekenden erachter ben gekomen
dat 2.8 echt een must is. Ik noem het concert fotografie maar dit heeft wel een beetje 2 kanten.
Mijn bedrijfje voorziet de technische materialen op evenementen. o.a. dus het licht en geluid. Hiervan zou ik graag professionele fotos maken voor op mijn website. Dus niet van de artiest maar meer van het spektakel er omheen.
Tevens is het natuurlijk mooi meegenomen dat ik als leverancier makkelijk backstage (en dus ook recht voor het podium op rij 0) kan komen. Dit geeft vaak toch leuke foto momenten van de bands/artiesten.
Zoals denk ik wel blijkt ligt hier dus ook voornamelijk de reden voor de aanschaf van de camera.
De 17-55 F2.8IS USM is inderdaad een potentiële kanshebber, alleen mis ik dan wel de aansluiting op de 70-200 of zal ik die niet missen?
Verder 60D / 50-40D zal ik hier veel verschil in missen. Een 40-50D 2e hands geeft meer ruimte in het budget en dus ook meer zicht om misschien 2 lensen in korte tijd te kunnen aanschaffen...
Weten jullie of canon nog aan cashback acties doet, of is dat helemaal over?
Bedankt Alvast, en ik ga weer eens even het internet afstruinen of er nog iets moois te vinden is.
Dat is goed bij te zoomen met je voeten.Robin.vd.Have schreefCOLON De 17-55 F2.8IS USM is inderdaad een potentiële kanshebber, alleen mis ik dan wel de aansluiting op de 70-200 of zal ik die niet missen?
Grappig trouwens, ik zit ook in het professionele geluid (MusicXtra en Vision Acoustics) dus best een grote kans dat wij elkaar kennen.
Overigens overweeg ik de 60D en de 17-55 eruit te doen en een 5D MK2 met de 24-70 te kopen dus mocht je interesse hebben in deze combi...
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
-
- Shooter
- BerichtenCOLON 9
- GeregistreerdCOLON 22 Jul 2006 15:38
- WoonplaatsCOLON Vlaardingen
Kennen op persoonlijk vlak niet....
Echter op het j&h forum lees ik nog steeds mee en heb je topic van o.a. het zelfouw line array op de voet gevolgt. Ik heb daar in het verleden ook wel gepost (dj_robin en later ook robin.vd.have) maar dat is door drukte e.d een beetje verwaterd.
Maar wanneer je met array in de buurt van rotterdam bent wil ik het graag eens beluisteren. Het kwam voor mij net te laat, ik heb in de maand voor vision accoustics bekend werd geinvesteerd in d&b T10.
Terug naar foto's maar weer (anders blijf ik als workaholic maar typen over boxen en lampen )
Die 60D incl 17-55 lijkt een mooie combi, dus ik ben zeker geinteresseerd.
Echter waarom doe jij hem weg? Gezien we wel redelijk hetzelfde onderwerp fotograferen denk ik....
Echter op het j&h forum lees ik nog steeds mee en heb je topic van o.a. het zelfouw line array op de voet gevolgt. Ik heb daar in het verleden ook wel gepost (dj_robin en later ook robin.vd.have) maar dat is door drukte e.d een beetje verwaterd.
Maar wanneer je met array in de buurt van rotterdam bent wil ik het graag eens beluisteren. Het kwam voor mij net te laat, ik heb in de maand voor vision accoustics bekend werd geinvesteerd in d&b T10.
Terug naar foto's maar weer (anders blijf ik als workaholic maar typen over boxen en lampen )
Die 60D incl 17-55 lijkt een mooie combi, dus ik ben zeker geinteresseerd.
Echter waarom doe jij hem weg? Gezien we wel redelijk hetzelfde onderwerp fotograferen denk ik....