onscherpe fletse foto's met canon 550D / 18-135mm IS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort in het bezit van de Canon 550D met de canon 18-135mm IS lens.
tot nu toe ben ik zwaar teleurgesteld in het resultaat van de foto's. Over het algemeen als ik ze op het scherm van het toestel zelf bekijk lijkt het vaak goed, maar zodra ik ze op mijn pc bekijk valt het heel erg tegen (mijn compact camera maakt betere foto's). Heb van alles geprobeerd, op ''groene'' stand, AV, P stand, maar zonder oplossing. De foto's die er wel enigszins goed uitzien zijn vaak van heel dichtbij gemaakt. Wat doe ik fout !???? Help

alvast bedankt voor jullie reacties
Gebruikers-avatar
BartvA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 13 Okt 2010 20:05
WoonplaatsCOLON Vinkeveen

heb je een paar voorbeeld foto's met exif gegevens? zo kan iedereen je beter helpen.
Why Nikon When you can Canon.

Genoeg spulletjes volgens veel mensen... Al ben ik het daar lekker niet mee eens :D.
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

ben helemaal nieuw hier op dit forum (uberhaupt nieuw met forums) dus ben er nog niet achter hoe ik foto;s hier moet uploaden
Anoniem 3

Ik kan me er wel iets bij indenken.
Op je schermpje verschijnen JPG's, die al een verscherping en andere eventuele instellingen achter de kiezen hebben.
Op je computer werk je waarschijnlijk met RAW-bestanden die nog een hele bewerkingsgang moeten doorlopen.
Hoe staan je instellingen voor de kwaliteit van de foto's in je menu?
Dat kun je ook zien op je scherm, zodra je de camera aanzet.
RAW, RAW+L etc.
Hieronder een voorbeeld.
Het zonnetje rechts wil zeggen dat de JPG-foto's een 'zonnige daglicht'bewerking meekrijgen.
RAW+L wil zeggen dat ik mijn foto's én op RAW-formaat opsla én in JPG-formaat. Dus op mijn geheugenkaartje komen elke keer twee quasi dezelfde foto's te staan. Eén onbewerkte RAW en één bewerkte JPG.

18609

Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 17 keer gewijzigd.
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

de instelling voor opname kwaliteit staat NIET op Raw maar op Jpg hoogste kwaliteit dat wel (18MP).
focus staat op handmatig, lichtmeting op meervlaks.
heb al het nodige gelezen en zelfs een boek gekocht en denk de theorie te snappen maar toch valt het resultaat steeds zwaar tegen

ben er wel van overtuigd dat ik lang niet alles onder de knie heb, maar kan niet geloven dat ik daardoor (zelf op de groene stand) tegenvallende resultaten krijg (onscherp, flets, geen detail, tegenvallende kleuren)
Laatst gewijzigd door 1 op JohnBlack, in totaal 17 keer gewijzigd.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Hier valt weinig over te zeggen, plaats eens een voorbeeld die volgens jou wel enigsinds goed is en een "slechte" foto uiteraard wel beide met exif info.
Na analyse van deze foto's kunnen veelal direct conclusies worden getrokken.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Bekijk je ze op 100%, dat wil nog weleens tegenvallen met 18MP tov je compact.
De IS staat aan? Of heb je van statief gefotografeerd?
Je picture Styles naar wens aangepast?
Wat heb je precies gefotografeerd met handmatig focus? Stilstaande of bewegende objecten?
't Kan van alles zijn, maar het makkelijkste kunnen we je inderdaad helpen als je wat voorbeeldfoto's hebt :)
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

ben in tussentijd aan het uitvogelen hoe ik foto's moet uploaden, blijkbaar iets fout gedaan kreeg eerst het woordje ''uploaden'' te zien maar nu niet meer, wel album bewerken, alsof ik er al eentje aangemaakt zou hebben dus!? vreemd, krijg het niet voor elkaar.
overigens alvast bedankt voor degene die al gereageerd hebben, thanks
hoop dat ik snel foto's kan laten zien.
IS staat overigens aan, en heb zeer vaste hand dus ook daar ligt het probleem niet.
en het zijn tot nu toe 9 van de 10 keer stilstaande onderwerpen.
jacq62
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2009 19:45
WoonplaatsCOLON Leiden

Heb je het al geprobeerd met de focus op autofocus ipv handmatig (knopje op de lens)? Je schrijft nl. dat je 'handmatig' hebt geselecteerd.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Uploaden kan eventueel ook via tinypic.com, en dan hier linken met [img]link[/img]
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Precies, dat van die manuele focus had ik ook opgemerkt. Ik denk dat dit de sleutel naar de oplossing van jou probleem is. Zet de focus eens op auto........ :wink:
Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

excuses, met handmatige focus bedoel ik niet het knopje op de lens vor handmatig scherpstellen maar de keuze bij AF voor handmatige selectie of automatische selectie en die heb ik dus op handmatig staan, ofwel het middelste punt waarop scherp moet worden gesteld (ook meerdere keren gelezen dat die stand het beste is)
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

autofocus lost voor 50% zeker je problemen voor het grootste gedeelte op. Jij kunt nooit zo goed scherpstellen als je fototoestel (gebruik wel het middelste scherpstelpunt en richt DAT op het punt dat je scherp wilt hebben). Vroeger was het zo, dat handmatig scherpstellen een beter resultaat opleverde, maar die tijd zijn we al lang voorbij.

Het enige waarbij we eigenlijk nog handmatig scherpstellen zijn avond- en nachtfoto's vanaf statief en macrofoto's.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
jacq62
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2009 19:45
WoonplaatsCOLON Leiden

Je kunt in de gemaakte opnames controleren op welk punt de camera dan scherp gesteld heeft. Is dat het punt dat jij ook wenst? Je moet bij het fotograferen nl wel goed weten wat je doet als je deze stand kiest. Zelf heb ik al heel wat foto's gemaakt met een nieuwe lens en te beperkte scherpstelpunten.
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

ik heb de camera dus niet op handmatig scherpstellen staan maar op handmatige focus selectie, stel dus scherp op het middelste rode puntje, daar kan het echt niet aan liggen!
ik zal morgen op een of andere manier (hier foto's uploaden lukt me gek genoeg niet) via een link naar een site of zo wat voorbeelden uploaden en de exif gegevens vermelden.

Ga over 2 weken naar Corfu, ben heel erg bang dat ik met zwaar teleurstellende foto's terugkom, raak een beetje moedeloos van het steeds tegenvallende resultaat. Als ik foto's online zie of hier van de leden dan snap ik niet hoe het kan dat mijn foto's met soortgelijke camera/lens (oke altijd baas boven baas) zo belabberd zijn (het verschil is echt megagroot, verschil van ''dag en nacht''). Dat kan nooit ALLEEN aan de ''fotograaf'' liggen lijkt mij. Ik geef niet op maar word er wel al beetje depressief van (al helemaal gezien het bedrag dat ik heb neer moeten tellen en het feit dat mijn compact camera Powershot Canon G5 betere kwaliteit foto's laat zien).
Anoniem 3

Maak je foto's desnoods in de 'green mode'. Anders in de P-stand, RAW+hoogste kwaliteit JPG. Kan er weinig misgaan, omdat je de foto's achteraf altijd nog kunt (moet) bewerken.
En met de G5 in je binnenzak...... :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

JohnBlack schreefCOLONhier foto's uploaden lukt me gek genoeg niet
Uploaden gaat alleen via Gebruikerspaneel (rechtsboven) -> Galerij -> Beheer persoonlijke albums -> Upload Afbeelding (evt. eerst een subalbum creëren)
Uploaden via Galerij (iets-minder-rechts boven) kan niet.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Maak morgen eens wat foto's mbv een statief. Op de volautomatische stand. (Het groene vierkantje), bij voorkeur onder goede lichtomstandigheden.
Kies als kwaliteit raw + Jpeg L.

Gebruik EOS utility om de foto's op je pc te zetten. Via het meegeleverde programma Zoombrowser kun je de punten waarop is scherpgesteld bekijken.
Bekijk vervolgens de resultaten zowel in RAW als in Jpeg en zet ze hier op het forum. Inc. de Exif gegevens.
Wellicht dat we je dan wat beter kunnen helpen.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

he Karin,

heb net verwezen naar een site, maar zoals opgemerkt kan je daarop de foto's niet op ware grootte bekijken, dus probeer het ook nog wel op een andere manier
heb de exif gegevens voor gemak in de bestandsnaam verwerkt, alleen bij het laatste gegeven staat in de meeste gevallen ''normaal'' waarbij ik zelf niet meer goed weet of dat de groene stand was of de P-stand daarmee bedoelt wordt, maar volgens mij maakt dat geen (groot) verschil omdat ik in P verder niets aanpas (flitser is in geen enkel geval bij deze voorbeelden gebruikt).
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je kan evt. http://imageshack.us/" onclick="window.open(this.href);return false; gebruiken, na uploaden krijg je direct de code die je hier op het forum kan plakken.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar