Belichting

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik ben thuis bezig met wat experimenten maar het wil niet echt lukken.
Ik heb een bouwlamp met een paraplu (ja ja ik kijk uit voor brand)
Ik lees op verschillende site`s dat je voor portet fotografie met iso 100 en 1/125 de mooiste resultaten boekt.
Wat ik ook probeer, dat gaat dus niet lukken.
De volgende foto heb ik op deze manier gedaan en ik kwam uit op
f/4
1/13
iso 100

18610

Let niet op het resultaat want hoewel ik op zich best tevreden ben kan het zeker beter maar de vraag is....
Is er met de bouwlamp een beter resultaat te krijgen? (en dan vooral hoe?)
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en langzaam gaat het al wat beter maar ik ben bang dat ik voor het goede resultaat een flitsinstalatie moet kopen.
Niet dat dat een probleem is maar ik vind het juist een uitdaging om dit zo goed koop mogelijk op te lossen...(eigenlijk ben ik gewoon een krent)
ik kan nog wat meer experimenteren met een tweede bouwlamp maar ik zit even krap in de tijd.
Heeft iemand de goude tip?
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Op het forum van zoom staat hier een mooi topic over :)
Die man gebruikt 3 bouwlampen, een van rechts, een van linksboven en een van linksonder, alle drie op een andere manier opgesteld.
De link heb ik zo niet op mijn laptop maar google eens met "cheap studio zoom" en je komt vast een heel end.
Verder misschien een zwakkere bouwlamp links neerzetten om de schaduw we te werken, maakt de foto`s een stuk beter volgens mij.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

De reden waarom je in een studio met ISO100, 1/125ste en F8 vooruit kunt is dat je voldoende licht hebt.
Dus jouw probleem, en is ook logisch, is dat je met continue licht wat minder makkelijk aan voldoende licht kunt komen dan met flitslicht.
Het voordeel van flitsen is ook dat je je onderwerp bevriest. met continue licht moet je dus een snellere sluitertijd hebben om geen bewegingsonscherpte van je onderwerp te krijgen.

Extra lampen zullen dit zeker op kunnen lossen, maar als je een 2e hands flitsertje koopt en een remote trigger setje uit china over laat komen dan kun je voor weinig geld ook al een heel eind komen.
Bouwlampen kosten tenslotte ook geld en niet alleen in aanschaf, maar uiteindelijk ook in stroomverbruik ;)
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Sprerading en frozen times dank jullie voor jullie reactie.
Hoewel ik al veel op internet gevonden heb, dat topic heb ik nog niet gelezen en ik ga er zeker naar zoeken.
Hert grote nadeel van bouwlampen vind ik de temp.
het word na een tijdje wel erg warm hier in huis.
Wat de schaduw betreft...ik had nog een provisorisch reflexischermpje gemaakt.
Dit was helaas geen succes maar de volgende keer beter.
Dat ik te weinig licht had dat had ik wel begrepen maar ik had verwacht dat ik met een bouwlamp wel genoeg licht zou hebben maar helaas.
Ik had een mooi aanbod gekregen van een mooi flitsset maar dit moet ik nog even bekijken.Voorlopig nog even gewoon met bouwlampen.
Dus alle tips kan ik gebruiken.
Vanmiddag ga ik met twee lampen experimenteren en met natuurlijk licht van de serre..
Word leuk en de resultaten komen misschien ook wel online.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Blubber,

Natuurlijk is het een uitdaging om zo goedkoop mogelijk met bouwlampen een leuk resultaat te boeken. Maar als je alles bij elkaar op gaat tellen wat je nodig hebt en moet maken en improviseren is het best nog een investering en heel veel werk. Je moet al snel 3 lampen hebben, zelfgemaakte softboxen, reflectie schermen,paraplu's bij de blokker, snoeren etc. Dan wordt het bloedheet, gevaar van brand of verbranding van jezelf of model en een gevoel van erg amateuristisch bezig zijn verhoogt dan de pret niet. Helemaal als dan de resultaten matig zijn. Voor rond de honderd a honderdvijftig euro heb je een leuk compleet flitssetje van 110 W/s compleet met softboxjes of plu's en statieven. En dan ontdek je opeen het gemak en nog veel belangrijker de resultaten. Echt, er gaat een wereld voor je open en voor je het weet is je setje weer te simpel en ga je uitbreiden. :wink:

denk er maar een goed over na.

groet Martijn
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

@ Martinez: Je hebt hele maal gelijk hoor en dat weet ik ook wel.
maar alles op z`n tijd en mijn tijd komt wel.
Tot nu toe heb ik er een hoop plezier van ook al is het erg amateuristisch.
Ik kan wel een flitsset kopen maar zonder een andere camera heb ik daar ook niets aan.
Maar maak je geen zorgen alles komt goed...ook al kan het nog lang duren ha ha.
Dank je voor je reactie
Gebruikers-avatar
Ectholian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2008 15:35
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Camera heb je wel een punt mee, want volgens mij kan er bij jou geen opzetflitser op :) en dus ook geen remote trigger. Probleem met bouwlampen is dat je voor dezelfde lichtintensiteit zo verschrikkelijk veel bouwlampen neer moet zetten... en de sluitertijd wordt erg belangrijk bij continuelicht zoals eerder gezegd (flitslicht is echt 1/10000 van een seconde ofzo). Maar dan omet je dus al naar een andere camera, en wordt het allemaal een stukje duurder (alhoewel een canon 400d is voor een aardige prijs op marktplaats te vinden).
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

De camera staat al op het verlang lijstje en kan hopelijk niet lang meer duren.
dank je voor de reactie
Gebruikers-avatar
Ectholian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2008 15:35
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Heb je al een specifieke op het oog? Ik ga ergens na mijn vakantie een nieuwe halen, waarschijnlijk de 7D. Kan deze mooi de deur uit, is voor mij te beperkt geworden :)
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

mmm...ik heb de 550D op het oog met de standaard 18-55 lens en de 55-250.
Ik wil wel nog even kijken of er misschien een betere (met meer zoom) lens te krijgen is maar daar heb ik me i.v.m. tijd nog te weinig in verdiept.
Maar dat ga ik deze week doen.
Meer zoom wil niet zeggen beter natuurlijk maar dat ga ik deze week even uit zoeken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar