Mono of tripod??

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Henni
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 17:52
WoonplaatsCOLON Medemblik

Ik ben nog steeds zoekende in de fotowereld :roll: maar er is zoveel. Wij gaan op vakantie naar IJsland en ik wil graag een lichtgewicht en makkelijk statief mee. Ik denk zelf dat een monopod het makkelijkste is, maar ik heb met zowel de monopod als een driepoot geen ervaring. Wie kan mij adviseren?
Canon 1000D + Canon EF 70-300mm 1:4 6.6 IS USM
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Wat wil je doen met je statief? Wil je lange sluitertijden gebruiken dan vergeet de monopod maar.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Waarom neem je niet, zoals ik, een gorillapod? Er is altijd wel een ondergrond.
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONWat wil je doen met je statief? Wil je lange sluitertijden gebruiken dan vergeet de monopod maar.
Ik onderschrijf je reactie zeker, heb ook altijd beide bij me en kies van te voren op de dag zelf welke ik mee gaat nemen omdat me al voorbreid heb wat er die dag op het programma staat.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

sprokeq schreefCOLONWaarom neem je niet, zoals ik, een gorillapod? Er is altijd wel een ondergrond.
Dat dacht ik vorig jaar in Parijs ook, maar dan ben je wel erg afhankelijk van het muurtje of hekje of... Ik kon er net de foto's niet mee maken die ik graag zou willen maken. Dit jaar gaat het statief daarom mee en blijft de gorillapod thuis.

Vergeet inderdaad maar foto's met lange sluitertijden bij een monopod. Je wint er ongeveer 3 tot 4 stops mee. Evenveel dus ongeveer als IS objectieven. Het hangt helemaal van het doel af waarvoor je dit wilt gaan gebruiken of dat voldoende is of niet.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Statief voor wide en medium angle lenzen voor landschappen en een monopod voor wandeltochten met een telezoom of teleprime, en zo gebruik ik ze ook op vakantie. Mijn afgelopen vakantie in Denemarken had ik mijn Giotto's statief bij me en mijn Gitzo monopod. Thuis gelaten heb ik dit keer mijn oersterke en zware Manfrotto statief maar een statief EN een Monopod. Ik heb dus wel een statief in de vorm van een kleiner model die makkelijk in een koffer past.
Laatst gewijzigd door 2 op jvanarkel, in totaal 2 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Henni
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 17:52
WoonplaatsCOLON Medemblik

Eigenlijk is het dus makkelijk om ze beide hebben.... naja weet ik dat ook weer!

Wat wil ik er mee doen, ik wil wat stevigheid tijdens het fotograferen van bijv paardensport en als ik bijv een landschap wil fotograferen op IJsland.
Hij moet ook vooral niet te zwaar zijn, makkelijk mee te nemen en makkelijk op te stellen zijn. Welke driepoot zou dan geschik zijn voor mij?
Canon 1000D + Canon EF 70-300mm 1:4 6.6 IS USM
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Neem je een tripod, dan kan je altijd nog 2 poten inschuiven. En heb je het beste van 2 werelden.
Toegegeven,.. niet de ideale oplossing, maar wel een werkbare.
Alleen wel even zeker weten dat je vergrendeling van de poten stevig is.. Het zou erg jammer zijn als je camera+lens combi ongewild tegen de rotsen tot 'rust' komt.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb bij mijn Manfrotto-tripod een aparte statieftas gekocht. Toen heb ik mijn monopod-Manfrotto daar ook direct maar in opgeborgen. Heb ze dus altijd beiden bij me, en afhankelijk van wat ik ga doen neem ik één van de twee daadwerkelijk mee op stap.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Grappig om te lezen dat veel mensen dezelfde tactiek hanteren; keuzes maken wat je gaat doen en dan meenemen.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
Dexter202

Bij mij dienen ze ook totaal verschillende doelen. Monopod gebruik ik alleen om zware telelenzen mee te ondersteunen, voor landschapwerk schiet ik uit de hand of vanaf een tripod.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vonderstealth schreefCOLONGrappig om te lezen dat veel mensen dezelfde tactiek hanteren; keuzes maken wat je gaat doen en dan meenemen.
moet wel, als ik alles mee ga zeulen dan val ik achterover en heb een rugtas met wiletjes nodig (als een driewieler)
Daarom heb ik ook een 5 tal tassen (weet ik ook ietwat overdreven, maar is zo gegroeid in de jaren), elk met een bepaald doel/capaciteit.
Fotograferen is kijken niet klikken.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Dat geloof ik graag, gezien je onderschrift :D
Aurelius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2011 19:55

Ik zou een monopod nemen kan je ook nog gebruiken als wandelstok, en is een stuk makkelijker mee te nemen dan een statief. Zou kijken bij Gitzo, wel prijzig.
En om Gewicht te besparen kijk eens naar de Carbon serie, andere merken hebben deze uitvoering ook maar noemen die anders.
Heb even gekeken bij cameranu.nl heeft leuke monopods van Benro goed betaalbaar.
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Monopods zijn ideaal als je weinig ruimte hebt of in een omgeving met veel mensen bent. Gebruik 'm zelf nogal eens bij festivals / optredens. Ook met sluitertijden tot 1/20 redelijk trefzeker. Scheelt gewoon veel massa als je tussen publiek door moet. Tripod is het summum van stabiliteit (als je genoeg gewicht kan hebben, let daar op!). Persoonlijk zou ik niet gaan leunen op m'n monopod als ik aan t wandelen ben... Ik heb met tieraps een clip aan zowel m'n statief als monopod gemaakt waardoor ik ze zo aan een karabijnhaak die aan m'n lowepro vastzit kan klikken, Werkt perfect!
Gr,KP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar