Lenzen reinigen hoe?UV Filter ja of nee???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY

UV Filter ja of Neen?

Ja
16
36%
Nee
26
59%
Geen mening
2
5%
 
Aantal stemmenCOLON 44
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Hallo allemaal,

Eerst en vooral is men vraag :

Hoe reinig je best een lens?Ik heb allemaal L lensjes in mijn bezig en het zou nogal gek zij er 1 of ander product voor te gebruiken dat er niet geschikt voor is!
Sommige zeggen mij dat je er met geen enkel product mag aankomen andere zeggen me weer van wel en nog andere zeggen me om ff op de lens vochtige ademlucht aan te brengen en zo de lens te kuisen met een microvezel doekje.

Enfin,ze maken mij dus veel wijs maar wat is de juiste manier?

De tweede vraag is :

Een UV filter aan te raden of niet ter bescherming van het glas van de lens?
In België zijn ze er hevig voor en in Nederland merk ik dat ze er hevig tegen zijn.

Maar wat is jullie advies?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een filter zou ik alleen gebruiken tegen stof, water, zand en zo (en voor bepaalde L-objectieven maakt een filter het spatwaterdicht).
Optisch gezien maakt een filter het er niet beter op qua reflectie en scherpte (of je het ziet is wat anders).
De sensor van een EOS-camera is niet gevoelig voor UV; als je al een filter gebruikt dan een neutrale.

Ik beadem de frontlens en veeg dan voorzichtig met een niet-pluizend doekje schoon (doe het zelden).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Ik heb zo een gedacht dat er op mijn glas allemaal kleine puntjes zitten (zoals bij steenglas op een autoruit) die ik er niet afkrijg :'(.

Alles staat tekoop en heb het graag allemaal in nieuwsstaat bij verkoop ;).
Ik tracht namelijk voor alles goed zorg te dragen.Het kost allemaal meer dan genoeg.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wel of geen filter is geloof ik vooral een persoonlijke keuze. Een filter heeft m.i. vooral nut bij veel stof, waaiend zand of regen, in alle andere gevallen is een zonnekap een betere bescherming. Gelet op die putjes had je misschien wel een filter moeten gebruiken op de plekken waar jij je lenzen hebt gebruikt...

Over schoonmaken, ik doe ook de "even op ademen en dan schoonvegen". Oude lenzen willen nog weleens kleine schoonmaakkrasjes hebben, dat is oook niet de bedoeling. Kortom, met een zachte doek schoonmaken en niet te hard boenen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik gebruik altijd mijn zonnekap op de lens. Dit voorkomt al een hoop vuil en onbedoeld beschadigen van je front lens. Als ik bijvoorbeeld echt op "fotosafari" ga in het bos dan gebruik ik wel eens een UV filter ter bescherming.

Meestal krijg ik mijn lenzen wel schoon met zo'n microvezel doekje dat je bijna in iedere fotozaak of bij de opticien kan kopen. Bij een reinigingssetje wat ik ooit gekocht (http://www.giottos.com/) heb zat ook speciaele vloeistof maar die gebruik ik maar heel weinig.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Dit is wat Canon er van denkt.
Gr. Henk
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

addy101 schreefCOLONGelet op die putjes had je misschien wel een filter moeten gebruiken op de plekken waar jij je lenzen hebt gebruikt...
De bewuste lens wordt enkel gebruikt voor indoor (1x een outdoor) concert.
Dus vindt het raar en de zonnekap staat er altijd op!
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Uit de poll kan ik alvast afleiden dat een UV filter zoals hier vaak wel is gezegd wordt,niet als onderzetter wordt gebruikt om een glas op te zetten ;)!
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

geen uv filters hier
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Een praktijktip:
HOW TO CLEAN YOUR LENSES!

Groeten en succes,
Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Hahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Toch raar dan van die putjes...
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Als ik kijk waar hij gebruikt is, lijkt het op fijne bierdruppeltjes oid.
Te verwijderen met (gedeminiraliseerd) water.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

cornelus079 schreefCOLONEen praktijktip:
HOW TO CLEAN YOUR LENSES!

Groeten en succes,
Gerard.
Oh ja, die mokken :)

Ik dacht al, díe is gek :shock:
Anoniem 3

Bij openluchtconcerten worden ook nogal eens vuurwerkeffecten gebruikt....
Ik hoop dat je lens daar niet mee in aanraking is gekomen, anders kun je het schoonmaken van die 'putjes' wel schudden!
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

gvasseldonk schreefCOLONBij openluchtconcerten worden ook nogal eens vuurwerkeffecten gebruikt....
Ik hoop dat je lens daar niet mee in aanraking is gekomen, anders kun je het schoonmaken van die 'putjes' wel schudden!
Nee das zeker niet gebeurd daar ben ik 1000% zeker van!
Bier is er ook niet aan geweest.Dan zou die kerel wel geweten hebben hoe laat het was...
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Optisch gezien maakt een filter het er niet beter op qua reflectie en scherpte (of je het ziet is wat anders).
De sensor van een EOS-camera is niet gevoelig voor UV; als je al een filter gebruikt dan een neutrale.
Mee eens.

Zelfs in het analoge tijdperk, toen UV-filters zogenaamd op grootte hoogten in de bergen uitkomst zouden bieden, was het al een grootte fabel. Film is/was niet zo UV-gevoelig als ze ons deden geloven; als het al UV gevoelig was. Ik heb daar heel sterk mijn twijfels over.

Het is/was meer verkoop praat! :wink:

Zelf gebruik ik praktisch nooit een UV-filter, omdat ook de duurste filters nog voor wat softere beelden kunnen zorgen. En voor het beschermen heb ik altijd mijn zonnekap erop. Bovendien, houdt een zonnekap negatief strooilicht grotendeels tegen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Wat heb je al geprobeerd? Heb je ook een foto? Of wat heb je wel gemerkt?

@ Benny: Dit lijkt mij nou typisch een voorbeeld van iemand die geen probleem had gehad als er wél een UV-filter voor had gezeten in deze situatie. Jouw commentaar is hier dan ook behoorlijk misplaatst imho.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Drikusniet,

Je hoeft me niet te geloven, je mag me geloven. :wink: 8)

Dus jouw opmerking slaat kant noch wal. Een UV-filter is de grootste onzin wat er bestaat, met betrekking tot UV-straling.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Een UV-filter is de grootste onzin wat er bestaat, met betrekking tot UV-straling
Qua UV straling zal ik je niet omstrijden :)

Maar met betrekking tot bescherming tegen zand o.i.d. tegen het glas had dat UV-filter zeker wel geholpen. Dat is wat ik hier bedoelde. Had natuurlijk ook een 'gewoon' glas kunnen zijn, maar de UV-uitvoeringen zijn nou eenmaal wat makkelijker te verkrijgen.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar