Welke lens.......?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Basbone
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2004 21:32
WoonplaatsCOLON baarn
CONTACTCOLON

Hoop dat iemand mijn twijfel kan wegnemen. Fotografeer veel bij binnenconcerten van mijn muziekvereniging en bigband. Heb hiervoor al een 70-200 2.8L aangeschaft (geweldig!), maar wil nu nog een ietsje meer groothoeklens, maar kan niet kiezen tussen de 18-55 f2.8 en de 24-70 2.8L. De lens wil ik uiteindelijk gaan gebruiken met een 5D Mark II (aan te schaffen nadat ik mijn 450D body heb verkocht). Ben benieuwd naar de reacties. Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de 17-55 (EFS) die je bedoelt past niet op een FF camera, dus de keuze blijft dan bij de 24-70L , geweldige lens overigens op een 5D, onderschat ook de 24-105L niet, de concerten die je beschrijft hebben vaak toch voldoende lichtom met 4.0 te werken, de 5D kun je lekker opschroeven in de ISO zonder al teveel ruis, dus neem deze lens ook even mee in je beslissing, tevens is de 24-105L veel breder inzetbaar dan de 24-70.

Dus even voor de zekerheid, alle EFS lenzen passen niet op een 5D, je kunt ze wel erop bouten, maar de beeldcirkel is te kleine voor de grote sensor, dus je zal altijd een EF lens moeten nemen, of indien Sigma DG, ipv DC.
Fotograferen is kijken niet klikken.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

18-55 f2.8
bestaat die dan? :?
Gebruikers-avatar
Basbone
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2004 21:32
WoonplaatsCOLON baarn
CONTACTCOLON

Bedoel natuurlijk de 17-55.....
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Beetje een herhaling van wat Closeshooter zei; maar de 17-55 is een mooi objectief maar past inderdaad niet op de 5D.
Die 24-70 is geweldig en kan je zeker niet mis mee gaan.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Ik heb sinds kort ook de 5D MKII met de 24-70L F2.8 en de 70-200L F2.8 IS USM en kan niet anders zeggen dat dit een geweldige combinatie is.
De lenzen zijn haarscherp, sluiten perfect op elkaar aan en de 5D is tot ISO3200 nog goed te gebruiken.Daarbij geeft de 24-70 nog een fractie meer groothoek op de 5D dan de 17-55 op een crop-cam.
Op mijn vorige camera, de 60D vond ik de 70-200 veel minder bruikbaar vanwege de crop-factor maar nu zit deze lens 80% van de tijd op mijn camera.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Basbone
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2004 21:32
WoonplaatsCOLON baarn
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie razendsnelle reacties! Ga eens kijken of ik de 24-70 lens ergens voor een scherpe prijs op de kop kan tikken (moet wel lukken met wat internetshoppen). Mijn 450D (body) staat inmiddels ook op op dit forum te koop en zodra ik hier een gegadigde voor heb gevonden gaat de 5D Mark II er komen.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

kijk nou ook eens even naar de 24-105L, doet qua scherpte en beeldweergave niet veel (op het blote oog helemaal niets) onder en is veel veelzijdiger als de 24-70, de 24-70 is goed, maar zwaar en lomp, tevens is de 24-105 voorzien van IS wat soms ook nog een voordeeltje op kan leveren tijdens fotograferen in wat donkere omstandigheden.
Ik zou deze ook even meenemen in mijn keuze, ideaal op vakantie en stedentrips en 4.0 is op een 5D mark2 geen enkel probleem, sterker nog je hebt net even iets meer scherpte op 4.0 dan op 2.8, dan zijn alleen de voorste toeteraars scherp en de rest niet.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONkijk nou ook eens even naar de 24-105L
Heb laatst ook moeten 'kiezen' tussen de 24-70 F2.8 en de 24-105 F4.0. Ben voor de eerste gegaan. Aan de IS heb je niet zo heel veel bij concerten. Die gasten staan niet stil (ook niet bij big bands heb ik zo'n vermoeden). Ik ben erg tevreden over mijn 24-70, zeker icm de 70-200 ;-)
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik zou ook de 24-105 zeker overwegen. Ik had een 24-70 en een 24-105 (op een 5DII), en heb de eerste de deur uit gedaan. Ik gebruikte 24-105 erg veel omdat hij op f4 al ragscherp was en omdat de IS toch wel erg prettig was om mee te werken. Op http://www.the-digital-picture.com" onclick="window.open(this.href);return false; kun je van beiden een goede review lezen.

Het zijn beiden toplenzen, beiden ragscherp en 'weathersealed'. De 24-105 is volgens mij net iets goedkoper te krijgen
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik had persoonlijk liever de 24-105 gehad en deze aangevuld met primes dan een 24-70 en hier alles mee te moeten doen. Ik kan zelf beamen dat de 24-105 inderdaad gewoon scherp is vanaf f/4. Daarnaast is het bereik natuurlijk toch een tikkie breder.

Je denkt nu misschien dat f/4 voor weinig achtergrondonscherpte zorgt, maar door de overstap op fullframe zul je de f/4 ervaren als een f/2.8 op crop.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ben idd met bovenstaande eens, maar mocht je niet aanvullen met primes gaat m'n voorkeur wél uit naar de 24-70 i.v.m. de 2.8.
De situaties waarin je fotografeert zijn natuurlijk wel van belang, in zéér donkere ruimtes heb je meer aan f/2.8 dan aan f/4.0, ondanks de IS.

Mocht je er toch primes naast gaan gebruiken(50 1.8/1.4, 85 1.8 bv.) dan zou ik ook de 24-105 overwegen, ook leuk voor het filmen(mits je een externe mic gebruikt).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar